Harmonisering – en kort masterclass

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Harmonisering – en kort masterclass

Indlæg af bryla »

Vil lige bringe den videre her:

Det er en god måde at vise, hvordan man kan harmonisere noget så 'simpelt' som Jingle Bells uden at skulle forklare det hele.

Hvis man interesserer sig for det, er det bare at transkribere!
skriver noder

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Det lyder godt, men jeg lærer intet af den video.

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg opfatter videoen som et godt eksempel på en masse muligheder/eksempler.

Til gengæld lyder det som om han har holdt sustain-pedalen nede og glemt at slippe den.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

mikkels skrev:Det lyder godt, men jeg lærer intet af den video.
Fordi du kunne det hele i forvejen, eller fordi du ikke har taget dig tid til at transkribere det, du synes lyder godt?
skriver noder

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Holger skrev: Til gengæld lyder det som om han har holdt sustain-pedalen nede og glemt at slippe den.
Den er med ekstra sovs, muligvis fordi det er en julesang.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Fedt. Tak. Jeg sad med det samme og fik nogle ideer til andet nummer, jeg har liggende.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Det er for tidligt til julemusik, men de her udgaver lyder lækkert!

Jeg er så musikalsk eller hamonisk inkompetent, at jeg ikke rigtigt forstår det vilde af det. Så en forklaring havde nok ikke gjort det vilde for mig.. :-D
Hvad betyder det at transkribere?

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Christoffer I. N. skrev: Hvad betyder det at transkribere?
Det betyder noget i retningen med at overføre. I musik når man snakker om transkription handler det om at nedskrive hørt musik (overføre fra audio til noder) eller fra én besætning til en anden (overføre fra et symfoniorkester til strygekvartet).

Så en forklaring er lige præcis ligegyldig. Hvis du hører de første to minutter og finder en akkord eller passage du synes lyder godt, så har du lyden og piano roll til at overføre det til din egen sequencer. Her kan du selv eksperimentere med det.

Senere i videoen kan det være netop den passage bliver vist med alternativer og han behøver ikke at sige noget for at du ved, hvad han foretrækker. Hvad det hedder og hvorfor er fuldstændig ligegyldigt. Du synes det lød fedt og for hver gang du bruger det bliver det en del af dit ordforråd og du finder selv ud af hvornår det kan bruges.

Dette er i min bog hemmeligheden bag at tilegne sig musik. Jo mere du gør det jo mere kan du trække på og jo hurtigere går det.
skriver noder

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ja klart, tak.

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

Jeg fatter nada af noder, (har forsøgt, og jeg blev nærmest opgivet som værende et sjældent håbløst tilfælde). Men jeg forstår godt harmonier og ideen med dem. Og kan snildt høre, hvordan man kan udnytte det til at lyde mere.. hmm "spændende" og på en "anden måde", endda med mere fyld og.. tja.. harmoni ved brug af passager mellem akkorderne :-) Det er super fedt, og jeg ville ønske jeg kunne sådan noget.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

skriver noder

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

Så den godt tidligere i dag ("Silent, Silent Night").
Det bærer for mig at se meget præg af at være improvisatorisk "skrevet" - "spur of the moment". Der er ingen tvivl om at der er mange fede akkorder og interessante harmoniske sammehænge - og det får mit eget til sammenligning meget minimalistiske (læs: næsten kedelige) arrangement til at se meget tyndt ud. Men omvendt så er dette her måske FOR overlæsset med "idéer", nogle velkendte (bl.a. "århus-dominanten" som den blev kaldt da jeg gik på universitetet (hans Eb/F passage frem mod modulationen) og heltone modulationen) og nogle måske mere tilfældige ("opbremsningen" omkring 2:06, giver et indtryk af "hmm, hvordan skal vi nu fortsætte") end velovervejede.
Men en fin sats.

Har du nogle tanker om den selv Thomas?

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Hov, den glemte jeg. @dormin faktisk præcis de samme tanker som dig. Den bæres mere af "se mine vilde klaver-chops" med gentagne akkorder og arpeggios. Men studiet, i hvor man kan tage harmonisering hen, er ikke at forkaste!
skriver noder

Nyt svar