KODA og kontanthjælp

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

KODA og kontanthjælp

Indlæg af Jenkins »

Hey maskinister !

jeg brugte søgefunktioner men, kunne ikke rigtigt finde et helt præcis svar på mit spørgsmål .

Som nogle af jer herinde ved, render jeg og døjer med en masse problemer altid pakket ind i foskellige kasser med labels som: bipolar type 2 , social angst og lidt små skizofreni.

De problmer har medført en tur ind i det kommunale system, som for min sag, sejler der ud af. Efter 7 år er der stadig igen afklaring på noget, vigtige ting fra min sag mangler i deres systemer, og har nu beviseligt materiale nok til jeg vil hyre en jurist til at læse min sag igennem., da jeg nu også kan bevise min sagsbehandler direkte bryder loven !! hvilket kun køre mig endnu mere ned :(

Så altså de sidste syv år har jeg passet mig selv med få møder 1-2 gange om året placeret på kontanthjælp.

Nu står jeg så i den situation at jeg havde overvejet at melde mig ind i KODA og begynde at registrere mine værker da, jeg føler jeg efterhånden har et album færdigt jeg godt kunne tænke mig at pitche til et par danske og nogle udlandske labels. Eller udgive selv .

Men hvordan er loven der?

Må jeg på kontanthjælp godt have udbetalinger fra KODA ? Hvis de i så fald evt modregnes i hjælpen ? Det er jeg lidt forvirret over og også lidt frustreret. For skal kommunen også lægge bånd på det ? Eller kan dag sagtes lade sig gøre.

Frustrationen har vokset sig stort her på Nordfyn :(


Mange hilsner

Bjørn

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Når du får koda skal du meddele beløbet, så det modregnes, lissom når du arbejder eks. en dag om ugen, så skal det osse modregnes din kontanthjælp.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

KODA og NCB registreres på din selvangivelse, da beløbene automatisk videregives til staten. Selve udbetalingerne foregår to gange om året.

Husk at KODA/NCB er B-indkomst, dvs. skattetrækket foregår senere - så læg lidt under halvdelen til side.

Hvis du indgår en administrations/publishingaftale med et udenlandsk forlag, så overføres pengene typisk direkte til din bankkonto. Der skal du selv huske at oplyse om beløbet til SKAT eller andre instanser.

Staten kan få adgang til at se indbetalinger på din konto hvis de har en konkret mistanke om alvorlig kriminalitet. Det kræver normalt en dommerkendelse og er ikke noget staten benytter sig af i almindelighed, da det betragtes som en ransagning.

Mit råd er at indgå en administrationsaftale med et udenlandsk forlag og bede dem om ikke at udbetale beløbene før det passer dig, dvs. når du er i en situation hvor du ikke bliver trukket. Udenlandske forlag udbetaler under alle omstændigheder typisk først når beløbet overstiger ca. 750 DKK, ellers venter de.

Nu skriver du kontanthjælp, men det lyder lidt malplaceret i forhold til din sygdom. Burde du ikke være på førtidspension?

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Får du penge på din konto kan jeg love dig for Ydelsesservice ved det med det samme. Skat kan osse indhente oplysningerne af Koda som koda i sidste ende har pligt til at videregive, så i sidste ende vil du skulle afgive oplysningerne og tilbagebetale Koda. Skal hilse og sige det ikke er besværet værd.

Jeg havde forstået det sådan, at kodapenge og bibliotekspenge ikke indbefattede kontanthjælpssystemet, så jeg indberettede ikke til Ydelsesservice, hvad jeg fik af Koda. Det bøder jeg for nu ved at betale tilbage i rater, hvad jeg uretmæssigt har fået udbetalt af kontanthjælp, og det i en lang periode, hvor jeg tjener mindre end kontanthjælp. Det er øv.

Sørg osse for at komme i så meget erhvervspraktik som muligt. Aktivering er en skandale, ihvertfald i Københavns kommune. Jeg var ude og klippe grene på vestvolden med folk med gigt i hele kroppen, vand i lungerne og forestående operationer. Det er en absurd måde at behandle syge mennesker på.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Graceville skrev:Får du penge på din konto kan jeg love dig for Ydelsesservice ved det med det samme.
Nej, det er ikke korrekt.

Og heldigvis da. Retsplejelovens kapitel 73 er helt klar på det punkt.

En bankkonto kræver en dommerkendelse fordi det falder under en planlagt ransagning. Det kræver normalt en alvorlig og begrundet mistanke om svindel eller kriminalitet, typisk større sager om skattesvig eller anden kriminalitet.

Det er politiet der foretage ransagningen af bankkontoen eller det er SKAT som via skattekontrolloven pålægger banken at udlevere oplysningerne.

Ydelsservice eller nogen anden statslig eller privat instans har ikke bare mulighed for at se hvornår og hvad der kommer ind og ud på din bankkonto.

Det samlede indestående beløb (eller gæld) ved årets slutning sendes automatisk fra banken til staten til brug for din selvangivelse og formueopgørelse.
Graceville skrev:Skat kan osse indhente oplysningerne af Koda som koda i sidste ende har pligt til at videregive
Joh, det kunne de godt, men det gør de ikke af sig selv.

SKAT har nemlig ikke brug for at indhente oplysninger fra KODA, da KODA selv automatisk rapporterer hvad de har udbetalt til dit CPR-nr. til SKAT.

Hvis SKAT har et krav på udlæg, så kan de foretage en såkaldt transport i dine indtægter fra KODA. Men det er en helt anden sag.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

I mit tilfælde vidste Ydelsesservice, at jeg havde modtaget penge, som ikke var blevet modregnet og det allerede i maj 2017, altså umiddelbart efter perioden 1.3.2017 – 31.3.2017.
Du skal betale hjælp tilbage

Du har modtaget kontanthjælp uden at have ret til det i perioden 1.3.2017 – 31.3.2017. (Lov om aktiv socialpolitik § 25). Derfor skal du betale 3.823 kr. tilbage før skat. Skatten udgør 1.415 kr.
Grunden til, at du skal betale tilbage: Du har pligt til at oplyse kommunen om forhold, der kan få indflydelse på din hjælp.(Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, § 11).
Du har ikke oplyst, at du har haft indtægt fra Koda den 1.3.2017 med brutto 3.823 kr. samtidig med din hjælp. Vi vurderer derfor, at du i lovens forstand, mod bedre vidende, ikke har givet os besked om dette forhold. (Lov om aktiv socialpolitik, § 91, stk. 1, nr. 1)
Vi har lagt vægt på, at du i forbindelse med ansøgning om hjælp er orien-teret om din oplysningspligt, herunder at oplyse om indtægter af enhver art, da disse som hovedregel skal modregnes i hjælpen.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det har bare ikke noget at gøre med din bankkonto.

Men interessant at de tilsyneladende har fået umiddelbar information fra KODA (må man gætte på).

Har du prøvet at spørge KODA?

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Nej, det er nok rigtigt, det er noget der osse figurerer på Borgerservice.dk, altså din indtægt fra Koda, så min teori er, at Koda har pligt til at oplyse indtægter.

Jeg undersøger det ikke, før det (forhåbentligt ikke) er aktuelt igen.

Nu vil jeg ind på Erhvervshuset og se, om der ikke er et Tivoli-job eller lignende til mig hen over julemånederne.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

KODA har pligt til at indbrette ja, men det er normalt ikke noget de gør (gjorde?) løbende. Men måske taler systemer mere sammen i dag, så en KODA-overførsel registreres med det samme i stedet for i årets slutning.

Det er selvfølgelig vigtig viden.

Så meget desto mere grund til at få et udenlandsk selskab til at holde på beløbene indtil du har mulighed for at få midlerne trukket ud. Da beløbet er tjent på intellektuelle rettigheder og ikke er udbetalt, så er der heller ikke noget beskatningsgrundlag eller modregningsgrundlag før det lander på din konto.

I det hele taget kan man diskutere om ophavsrettigheder burde være genstand for denne modregning, da beløbene jo reelt er tjent i et helt andet år og ikke for "udført arbejde" af en karakter der bryder med fx at være syg eller på kontanthjælp. Bare surt det så kommer til udbetaling mens man modtager en offentlig ydelse.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Præcis. Tidligere var det osse sådan, at bibliotekspenge (bjarnereuterpenge) og koda var friholdt kontanthjælp. En anden teori er, at jeg ene og alene bliver straffet fordi jeg ikke oplyste indtægten. En tredje er, at det er forskelligt fra kommune til kommune, hvordan de tolker reglerne.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Altså nu har jeg ikke den store erfaring at trække på på det område (med offentlige ydelser), men jeg fik sygedagpenge i en kort periode i 00'erne pga. seneskedehindebetændelse (2001 tror jeg).

Det var ikke noget der hverken gjorde at jeg skulle opløse min virksomhed eller ikke måtte modtage KODA/NCB, jeg tror jeg fik 300-400k i det år. Det var jeg helt åben om og forklarede sagsbehandleren, intet problem.

Måske er det individuelt, måske er reglerne strammet.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Reglerne er helt klart strammet, både på kontanthjælps- og dagpengeområdet. Dog er det stadig sådan, at man ikke behøver at opløse virksomhed som bibeskæftigelse, men man har kun 1,5 år på dagpenge, frem for 2 år. Hvad reglerne er for sygedagpenge i den henseende er, ved jeg ikke. Jeg skulle ihvertfald have modregnet indtægter da jeg var på dagpenge for 3-4 år siden. Man kan ikke få kontanthjælp mens man har et CVR-nummer, der skal firmaet opløses og boet gøres op, før det kan komme på tale.

Der er meget stor forskel på dagpenge og kontanthjælp, både i forhold til imødekommethed og mistænkeliggørelse = aktivering og kurser og meningsfuldheden i den aktivering man bliver visiteret til.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Holger skrev:... måske er reglerne strammet.
Reglerne er generelt blevet strammere og strammere de seneste årtier. Jeg kender mange der i princippet ville være berettiget til supplerende dagpenge, men vælger det fra pga alt det bøvl der følger med. Så hellere leve af at skralde maden.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Kellermann
Forum Donator
Indlæg: 166
Sted: Virum

Indlæg af Kellermann »

Graceville skrev:Præcis. Tidligere var det osse sådan, at bibliotekspenge (bjarnereuterpenge) og koda var friholdt kontanthjælp.
Umuligt.
Graceville skrev: Der er meget stor forskel på dagpenge og kontanthjælp, både i forhold til imødekommethed og mistænkeliggørelse = aktivering og kurser og meningsfuldheden i den aktivering man bliver visiteret til.
Helt korrekt. Jeg har selv prøvet at være på kontanthjælp, og det er bestemt ikke sjovt.
If you're gonna have a hit, you gotta make it fit, so they cut it down to 3:05.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jenkins: Det lyder ikke som om at yderligere papirarbejde ville være noget der var særligt gavnligt i din situation? Er det overhovedet besværet ved at blive medlem af Koda? Jeg har selv været medlem i 25 år, og det godt nok ikke noget jeg er blevet rig af.

PS, mht. kontanthjælp: Jeg kom engang til at tjene nogen penge på en eller anden lille ting, jeg lavede mens jeg var på kontanthjælp. Jeg burde naturligvis have tænkt mig om, så det var på den måde min egen fejl. Men de vidste det med det samme! Jeg kan dog ikke huske detaljerne så præcist (det er 10-15 år siden), men jeg var temmeligt overrasket over hvor meget de åbenbart havde adgang til. Så det Graceville taler om, ser meget bekendt ud. Og overvågningssamfundet er ikke en faldende tendens.
Senest rettet af Joachip man 5. nov 2018 13:32, rettet i alt 1 gang.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Kellermann
Forum Donator
Indlæg: 166
Sted: Virum

Indlæg af Kellermann »

Holger skrev:Det var ikke noget der hverken gjorde at jeg skulle opløse min virksomhed eller ikke måtte modtage KODA/NCB, jeg tror jeg fik 300-400k i det år. Det var jeg helt åben om og forklarede sagsbehandleren, intet problem.
Dagpenge er en forsikringsordning for mistet arbejde. Du må godt udleje din lejlighed via Airbnb f.eks. eller vinde i Lotto, uden at det bliver modregnet. Kontanthjælp er derimod en hjælp for at sikre, at folk ikke ender på gaden. Det er sidste stop inden den totale armod.
If you're gonna have a hit, you gotta make it fit, so they cut it down to 3:05.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det var sygedagpenge fra det offentlige dog, ikke en (privat) forsikringsordning.

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

Jeg har set alle jeres svar men, har ikke lige tid lige nu til at komme med uddybende kommentare og svar . Vender tilbage i aften !

Indtil da, tusinde tak for jeres input og tid !

Bjørn

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Kellermann skrev:
Graceville skrev:Præcis. Tidligere var det osse sådan, at bibliotekspenge (bjarnereuterpenge) og koda var friholdt kontanthjælp.
Umuligt.

Ja, jeg har nok læst i de forkerte paragraffer, det gælder flexydelser (hvad det så end er) og efterløn. Derfor fik jeg en over fingrene og afdrager 300,- md. pt.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Kellermann
Forum Donator
Indlæg: 166
Sted: Virum

Indlæg af Kellermann »

Holger skrev:Det var sygedagpenge fra det offentlige dog, ikke en (privat) forsikringsordning.
Sorry jeg blander det sammen med alm. dagpenge fra a-kasse, som er er en forsikringsordning.
If you're gonna have a hit, you gotta make it fit, so they cut it down to 3:05.

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

Holger skrev:KODA har pligt til at indbrette ja, men det er normalt ikke noget de gør (gjorde?) løbende. Men måske taler systemer mere sammen i dag, så en KODA-overførsel registreres med det samme i stedet for i årets slutning.

Det er selvfølgelig vigtig viden.

Så meget desto mere grund til at få et udenlandsk selskab til at holde på beløbene indtil du har mulighed for at få midlerne trukket ud. Da beløbet er tjent på intellektuelle rettigheder og ikke er udbetalt, så er der heller ikke noget beskatningsgrundlag eller modregningsgrundlag før det lander på din konto.

I det hele taget kan man diskutere om ophavsrettigheder burde være genstand for denne modregning, da beløbene jo reelt er tjent i et helt andet år og ikke for "udført arbejde" af en karakter der bryder med fx at være syg eller på kontanthjælp. Bare surt det så kommer til udbetaling mens man modtager en offentlig ydelse.
Tusinde tak for de uddybende svar Holger !

Er ikke typen der vil forsøge at snyde med hverken mine ydelser eller skat så, derfor tænker jeg også som, du siger, sende til ulandsk label og få dem udbetalt senere når min situation tillader det. Har dog fundet ud af det virkelig kan tage tid. 7 år uden hverken resourceføløb , jobprøvning eller nogen former for praktik . Har dog siden dette blevet skrevet modtaget en indkaldelse til et rehabiliteringsteam møde hvor vi blandt andet skal have snakker førtidspension. Men nu må vi se hvad der sker.

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

Graceville skrev:I mit tilfælde vidste Ydelsesservice, at jeg havde modtaget penge, som ikke var blevet modregnet og det allerede i maj 2017, altså umiddelbart efter perioden 1.3.2017 – 31.3.2017.
Du skal betale hjælp tilbage

Du har modtaget kontanthjælp uden at have ret til det i perioden 1.3.2017 – 31.3.2017. (Lov om aktiv socialpolitik § 25). Derfor skal du betale 3.823 kr. tilbage før skat. Skatten udgør 1.415 kr.
Grunden til, at du skal betale tilbage: Du har pligt til at oplyse kommunen om forhold, der kan få indflydelse på din hjælp.(Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, § 11).
Du har ikke oplyst, at du har haft indtægt fra Koda den 1.3.2017 med brutto 3.823 kr. samtidig med din hjælp. Vi vurderer derfor, at du i lovens forstand, mod bedre vidende, ikke har givet os besked om dette forhold. (Lov om aktiv socialpolitik, § 91, stk. 1, nr. 1)
Vi har lagt vægt på, at du i forbindelse med ansøgning om hjælp er orien-teret om din oplysningspligt, herunder at oplyse om indtægter af enhver art, da disse som hovedregel skal modregnes i hjælpen.
Tak for dynedegående insider info på det felt Graveville ! Det hjalp trådens diskussioner godt med lidt borger erfaring at trække på der ! Tak :)

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

Joachip skrev:Jenkins: Det lyder ikke som om at yderligere papirarbejde ville være noget der var særligt gavnligt i din situation? Er det overhovedet besværet ved at blive medlem af Koda? Jeg har selv været medlem i 25 år, og det godt nok ikke noget jeg er blevet rig af.

PS, mht. kontanthjælp: Jeg kom engang til at tjene nogen penge på en eller anden lille ting, jeg lavede mens jeg var på kontanthjælp. Jeg burde naturligvis have tænkt mig om, så det var på den måde min egen fejl. Men de vidste det med det samme! Jeg kan dog ikke huske detaljerne så præcist (det er 10-15 år siden), men jeg var temmeligt overrasket over hvor meget de åbenbart havde adgang til. Så det Graceville taler om, ser meget bekendt ud. Og overvågningssamfundet er ikke en faldende tendens.

Du har nok ret Joachip!

Der er mange ting ligene oveni hinanden med alt den uafklarethed .Og for også forståelsen af det ikke er lovsnødvendigt at være medlem der :)

Nyt svar