* LØST * Youtube Copyright Claims

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Rolland
Forum Donator
Indlæg: 810
Sted: Solrød Strand

* LØST * Youtube Copyright Claims

Indlæg af Rolland »

* UPDATE *

Copyright claimer samarbejder med den aggregator, som jeg anvender.
Tak til lydmaskinist Mixolydisk, som gjorde opmærksom på dette :-)



Kære Lydmaskinister,

Der er blevet fremsat falske copyright claims på mine seneste uploads på youtube.
Jeg har straks disputet og henvist til ISWC-nr. og ISRC-nr.
Nu er der så kommet svar tilbage, hvor fupmagerne fastholder, at de har ejendomsretten over min musik.
Youtube angiver standardmæssigt, at min konto kan blive lukket ned, hvis jeg disputer igen og fupmagerne så får medhold.
Så jeg tøver lidt med at trykke på aftrækkeren - Nogen gode råd?

Jeg har fået lagt musikken lagt op på øvrige platforme via Gateway Music.

Hér er de berørte sange:




(én sang mere mangler at blive lagt op - Jeg forventer, at copyright claim også kommer på den nærmest i dét sekund sangen er lagt op)
Senest rettet af Rolland tors 8. nov 2018 09:45, rettet i alt 1 gang.
Roland Saint - creating grandiose pop music

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Når man distribuerer via Distrokid, kan man unclaime via deres betjeningspanel. Går ud fra at Gateway har en lignende mulighed.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Skærmbillede 2018-11-06 kl. 20.55.30.png
Skærmbillede 2018-11-06 kl. 20.55.30.png (90.33 KiB) Vist 777 gange

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Rolland> Kan det udelukkes, at du ubevidst kan have kommet til at lave noget, der ligner tidligere komponeringer fra andre kunstnere?

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Det er vist bare "hverdag" med falske copyright claims på Youtube.

Medlemsavatar
Rolland
Forum Donator
Indlæg: 810
Sted: Solrød Strand

Indlæg af Rolland »

SustainerPlayer skrev:Når man distribuerer via Distrokid, kan man unclaime via deres betjeningspanel. Går ud fra at Gateway har en lignende mulighed.
Tak for tippet, men det ser ikke sådan ud, desværre. Nok fordi jeg har lagt musikken op på min egen Youtube kanal, sideløbende med Gateway Music's kanal.
Roland Saint - creating grandiose pop music

Medlemsavatar
Rolland
Forum Donator
Indlæg: 810
Sted: Solrød Strand

Indlæg af Rolland »

Mr. Soundman skrev:Rolland> Kan det udelukkes, at du ubevidst kan have kommet til at lave noget, der ligner tidligere komponeringer fra andre kunstnere?
Ja
Roland Saint - creating grandiose pop music

Medlemsavatar
Rolland
Forum Donator
Indlæg: 810
Sted: Solrød Strand

Indlæg af Rolland »

SustainerPlayer skrev:Det er vist bare "hverdag" med falske copyright claims på Youtube.
Det kunne godt se sådan ud. Må deres sokker krympe i vask :evil:
Roland Saint - creating grandiose pop music

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Rolland skrev:
SustainerPlayer skrev:Når man distribuerer via Distrokid, kan man unclaime via deres betjeningspanel. Går ud fra at Gateway har en lignende mulighed.
Tak for tippet, men det ser ikke sådan ud, desværre. Nok fordi jeg har lagt musikken op på min egen Youtube kanal, sideløbende med Gateway Music's kanal.
Det er netop det "whitelist" kan bruges til hos Distrokid - at friholde ens egne videoer. Har du hørt Gateways support evt.?

Du er desværre ikke den eneste, der oplever det - og Gateway må jo have masser af andre, der også bliver udsat for det.

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

prøv at lave en video hvor du optager fra dit DAW, hvor man kan se detaljer.
upload den et sted og send youtube et link til den - du sku gerne ku vise at du har "kildekoden" til musikken.

do kan bruge open broadcaster til at optage skærmen:
https://obsproject.com

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Rolland skrev:
SustainerPlayer skrev:Når man distribuerer via Distrokid, kan man unclaime via deres betjeningspanel. Går ud fra at Gateway har en lignende mulighed.
jeg har lagt musikken op på min egen Youtube kanal, sideløbende med Gateway Music's kanal.
Kan det så faktisk være Gateway der laver et claim på dine vegne, uden at kunne identificere din egen kanal?

Medlemsavatar
Rolland
Forum Donator
Indlæg: 810
Sted: Solrød Strand

Indlæg af Rolland »

the songcabinet skrev:
Rolland skrev:
SustainerPlayer skrev:Når man distribuerer via Distrokid, kan man unclaime via deres betjeningspanel. Går ud fra at Gateway har en lignende mulighed.
jeg har lagt musikken op på min egen Youtube kanal, sideløbende med Gateway Music's kanal.
Kan det så faktisk være Gateway der laver et claim på dine vegne, uden at kunne identificere din egen kanal?
God pointe...! Jeg har endnu ikke hørt fra Gateway Music.

I mellemtiden har jeg tilskrevet http://www.merlinnetwork.org/contact direkte.

Jeg vender tilbage med opdatering på sagen.
Roland Saint - creating grandiose pop music

Default avatar
mixolydisk
Medlem
Indlæg: 177

Indlæg af mixolydisk »

Der er vist ikke så meget at være sur over her :)

Merlin, er den service Gateway Music bruger til at claime.

https://gatewaymusic.dk/nyhed/20865

Default avatar
mixolydisk
Medlem
Indlæg: 177

Indlæg af mixolydisk »

Jeg ville lade det være - lad Gateway stå for at indkræve hvad end indtjening der må være af views på dine videoer. Hvis du fjerner claimet ser du ikke en krone i hvert fald.

Hvis du senere får en youtube kanal der bliver så stor at du kan monetize den selv, unclaimer du selvfølgelig bare i de videoer hvor det er relevant. Og ellers ville jeg finde distribution som benytter sig af services som Vevo, som vist nok har højere payout (pga. reklamer).

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

https://gatewaymusic.dk/faq/indtjening- ... ngerer-det

"Hvordan får jeg betaling for brugen af min musik på YouTube?

Svar:

Gateway kan administrere den indtjæning din musik genererer på bagrund af YouTubes reklameindtægter - også kaldet 'monetization. Vi leverer automatisk din musik til YouTubes 'audiotracker' som finder frem til alle videoer der indeholder din musik - hved enten du selv eller andre ligger videon op. Ved at tillade reklamer i dine videoer, afregnes du når en bruger klikker på teksten eller banneret, eller ser hele reklamen. Du kan opleve at modtage en besked fra YouTube om bestridelse af ophavsret, på en eksisterende video eller når du uploader en ny video. Det er vigtigt at du ikke bestrider dette krav - du afgiver ingen rettigheder, men lader blot os administrere din intjening på YouTube, ligesom på de øvrige streamingtjenster."

Medlemsavatar
Rolland
Forum Donator
Indlæg: 810
Sted: Solrød Strand

Indlæg af Rolland »

mixolydisk skrev:Der er vist ikke så meget at være sur over her :)

Merlin, er den service Gateway Music bruger til at claime.

https://gatewaymusic.dk/nyhed/20865
...og det har jeg lige fået bekræftet af Gateway Music. Så alting er i skønneste orden.

Tusind tak for researchen @Mixolydisk...! :-)
Roland Saint - creating grandiose pop music

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Super at der kom klaring på det, og fedt at i delte, det bliver helt sikkert en vigtig tråd for fremtidige youtubere der oplever det samme.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar