Spørgsmål omkring akkorden A-flat minor

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Spørgsmål omkring akkorden A-flat minor

Indlæg af Christoffer I. N. »

Havde oprindeligt postet på Thomas' blog, men hvorfor ikke bare få den ud i det almindelige forum..

Jeg er tonal analfabet (eller hvad jeg skal kalde mine evner), så hvis der kan svares med ja/nej på mine spørgsmål gør det det nok lettest for alle.... :dollargrin:

Mine spørgsmål:
Akkorden A-flat minor, starter den på tonen G#?
Det forvirrer mig, at man nogle steder skriver b, og andre steder skriver #. Men det er der garanteret nogle rigtig gode grunde til.... :-D

Og så nævnes der på wikipedia noget med "direct enharmonic equivalent" som skulle være G# minor.
Betyder det at de to nævnte akkorder er ens?

Medlemsavatar
octo
Medlem
Indlæg: 714

Indlæg af octo »

Flat = b
Sharp = #

Og ja, G#mol er derfor en Abmol :).

Medlemsavatar
octo
Medlem
Indlæg: 714

Indlæg af octo »

Her er lidt simpel læsning der ikke er for tungt, ift flats og sharps:
http://www.themusicalear.com/sharps-or- ... correctly/

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Alle toner kan hæves (sharp, kryds, #, én tangent til højre) eller sænkes (flat, b, 'b', én tangent til venstre) en halv tone. Derfor har alle tangenter flere forskellige navne (enharmonik). F# og Gb er den samme tone og derfor også den samme dur (major) eller mol (minor) akkord.
skriver noder

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Ja - det er i princippet den samme tone, men hvis du spiller på et akustisk instrument, hvor man intonerer, så opleves et f# og et Gb ikke nødvendigvis ens. Det har noget at gøre med funktionen af tonen, hvor f.eks. et f# kan være tertsen i D-Dur og dermed opleves som ledetone til G-dur. Der intoneres anderledes end et Gb, som kan have en anden funktion i en B-toneart. Selvfølgelig er mange ligeglade med det, hvis man spiller på et instrument stemt fra fabrikken.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fedt, tak! :-D

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Jeg er ikke så stiv i teori, men prøv at studere Kvintcirklen. De tonearter hvor man hæver toner (sharp) , kaldes den nok G#m og sænker man tonerne (flat) er det vel Abm. Sådan fungerer mit simple system. Men det er nok ikke så enkelt. F.eks. er det jo mol du refererer til og dur akkorden som er tilknyttet G#m er B . Jeg har sgu´ aldrig stødt på Cb betegnelsen til guitar, som nævnes i octo´fine link. Men det er måske anderledes til tangenter.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg har stadig tilgode at forstå kvintcirklen. :)

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Harper spiller tit i Cb-dur ;)
skriver noder

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

bryla skrev:Harper spiller tit i Cb-dur ;)
Ok, Men jeg forstår det ærligt talt ikke, hvis man spiller efter noderne i B , mener jeg at der er 5 # .
Men hvor mange b er der i en Cb skala ?
Jeg husker da jeg begyndte at spille guitar. Og gik gik Klassisk guitar for begyndere. Jeg havde en dygtig lærer, men hun havde lært at B hed H.
Jeg kiggede så i en bog om musik teori, og bemærkede at hele det matematiske musik system, for mig at se , stødte på det problem at der nogle gange ikke er 2 halve toner mellem hver hel tone. jeg tænker på , fra E til F. Og B til C som jo alle er toner i C dur skalaen, som jo er udgangspunktet. Og så har man, muligvis, af en eller anden grund, fundet det belejligt at døbe B- H og kalde Bb for B.
Kan det være lignende grunde til at man opfinder Cb for harpe ? eller spiller man efter et andet system ?

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Harper er stemt i Cb. Cb-dur har 7 b'er.

Tonen H opstod af en forvirring blandt tyske musikteoretikere omkring tonen b-quadrum.
skriver noder

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Der er altid to halve toner mellem hver heltone. Det er bare måden tastaturet er lagt op på, der forvirrer dig - altså e-f og h-c. Ja - jeg kommer også fra en tid, hvor man sagde h.

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

Ja, lad os få h'et tilbage. - Bachs h-mol messe vil ikke være den samme uden... :-)

Internationalisering i sin værste form - b i stedet for h - pah!

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Argh. Musikken bliver ikke omskrevet af den grund.
skriver noder

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

Off-topic :-)

Og hvad skulle Bach have gjort - han har jo brugt B - A - C - H flere gange i sine værker - BbACB? - really? det er da ikke et navn at have! :roll: :dollargrin: :dollargrin: :dollargrin:

Og hvad med Händel? ikke nok med at han er blevet omdøbt til Handel - burde det så også være Bandel i internationaliseringens navn?
Tsk tsk.

/off topic

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

bryla skrev:Harper er stemt i Cb. Cb-dur har 7 b'er.

Tonen H opstod af en forvirring blandt tyske musikteoretikere omkring tonen b-quadrum.
Nå sådan. det giver mening.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

gs-dk skrev:Der er altid to halve toner mellem hver heltone. Det er bare måden tastaturet er lagt op på, der forvirrer dig - altså e-f og h-c. Ja - jeg kommer også fra en tid, hvor man sagde h.
På en Guitar er tonen mellem B og C og E og F, vel, en kvart tone. De som spiller guitar kan nok bekræfte at det faktisk er meget brugt, især til soloer, hvor det er betegnet med en bend og 1/4 Altså man vrider strengen. Og jeg tror også at rigtigt mange som bruger det kreative i akkord spil. og en båndløs bas kan jo spille tonerne imellem halve og hele toner.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Nix. En 1/4-bend lander mellem halvtonetrinnet.
skriver noder

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Kimex skrev:
gs-dk skrev:Der er altid to halve toner mellem hver heltone. Det er bare måden tastaturet er lagt op på, der forvirrer dig - altså e-f og h-c. Ja - jeg kommer også fra en tid, hvor man sagde h.
På en Guitar er tonen mellem B og C og E og F, vel, en kvart tone. De som spiller guitar kan nok bekræfte at det faktisk er meget brugt, især til soloer, hvor det er betegnet med en bend og 1/4 Altså man vrider strengen. Og jeg tror også at rigtigt mange som bruger det kreative i akkord spil. og en båndløs bas kan jo spille tonerne imellem halve og hele toner.
Du roder lidt rundt i begreberne. Der er altid en kvart tone mellem halvtonetrin - du spurgte om hele toner. At e-f og h-c ligger ved siden af hinanden (på de hvide tangenter) på et tastatur ændrer ikke noget på det forhold.

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

bryla skrev:Harper er stemt i Cb.
Når du skriver at harper er stemt i Cb (ces), hvad mener du helt præcist med det?

Og er det Cb dur du mener?

Mener du det er et transponerende instrument?
Er det fordi den dybeste tone for hver streng (på en pedalharpe) typisk giver en Cb dur skala?

Jeg har hørt om stemninger i C og Es for pedal harper i forhold til hvordan de enkelte strenge indbyrdes er stemt, men Ces?

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Harpens løse strenge stemmer ganske enkelt i Cb-dur. Midterste position af pedalerne giver så en C-dur skala.

Ligesom trombones første position er i Bb er harpen ligesom Trombonen ikke transponerende.
skriver noder

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

bryla skrev:Nix. En 1/4-bend lander mellem halvtonetrinnet.
Er det ikke også dette Kimex mener med det han skriver. (sådan læser jeg det umiddelbart) - altså at "tonen" mellem E og F netop er en kvarttone - at halvtonetrinnet E-F kan deles op i 2 kvarttoner?

Jeg tænker dog at såfremt der er udfordringer med kvintcirklen og enharmonik mellem toner, så er kvarttoner måske lige at lægge et ekstra lag af kompleksitet oveni.

I forhold til kvarttoner og "toner" (mikrotonalitet) i mellem den kromatiske skalas halvtonetrin, så synes jeg at Jacob Collier har nogle interessante indgangsvinkler. - Bl.a. omkring mikrotoner (og retningen i/opdeling af linierne) i dette interview (fra 10:12):

https://www.youtube.com/watch?v=DnBr070vcNE

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

bryla skrev:Harpens løse strenge stemmer ganske enkelt i Cb-dur. Midterste position af pedalerne giver så en C-dur skala.

Ligesom trombones første position er i Bb er harpen ligesom Trombonen ikke transponerende.
Mja... det kommer vist helt an på sammenhængen.
Tromboner i (symfoni)orkestersammenhænge er normalt ikke transponerende, i den forstand at de noteres som de klinger i partitur og stemmer.
Naturtonerækken og "grundtonerne" på en trombone er dog i høj grad transponerende. Lige som tromboner i visse andre sammenhænge (blæseorkestre, brass bands mv. - især i bl.a. hollandsk og engelske traditioner) sagtens kan forefindes i en transponerende udgave - noteret på samme måde som tenor sax'en - eller en basklarinet (i Bb vel at mærke - ikke i A).

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

My bad! Det er selvfølgelig det, Kimex skriver. Ja Collier illustrerer det meget fint, det som intonerende musikere arbejder med.
skriver noder

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Dejligt at hvad jeg regnede med var klaret på 2 svar blev til en længere tråd. :)

Nyt svar