Artikel 17 (tidligere 13) i EU's Copyright Directive

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Artikel 17 (tidligere 13) i EU's Copyright Directive

Indlæg af SustainerPlayer »

Sjovt nok har der ikke været den store snak om det her på forum.

Er det godt eller skidt ... eller ved du slet ikke, hvad det går ud på? Hvis du ikke vil læse meget - så læs i det mindste dette wiki-opslag:

https://en.wikipedia.org/wiki/Directive ... gle_Market

Og her selve lovteksten:

"Artikel 13
Leverandører af informationssamfundstjenesters anvendelse af beskyttet indhold ved at lagre og give adgang til store mængder af værker og andre frembringelser, som uploades af deres brugere

1.Leverandører af informationssamfundstjenester, som lagrer og giver offentlig adgang til store mængder af værker og andre frembringelser, der uploades af deres brugere, træffer i samarbejde med rettighedshaverne foranstaltninger til at sikre funktionen af de aftaler, der er indgået med disse om anvendelsen af deres værker eller andre frembringelser, eller til at forhindre tilgængeligheden i deres tjenester af værker eller andre frembringelser, som er blevet identificeret af rettighedshaverne via samarbejdet med disse tjenesteudbydere. Disse foranstaltninger, f.eks. anvendelsen af effektive indholdsgenkendelsesteknologier, skal være passende og forholdsmæssige. Tjenesteudbyderne sørger for, at rettighedshaverne får de nødvendige oplysninger om foranstaltningernes funktion og implementering, samt, hvor det er relevant, tilstrækkelige rapporter om genkendelsen og anvendelsen af værkerne og de andre frembringelser.

2.Medlemsstaterne sikrer, at de i stk. 1 omhandlede tjenesteudbydere indfører klage- og erstatningsordninger, som skal være tilgængelige for brugerne i tilfælde af uenighed om anvendelsen af de foranstaltninger, der er omhandlet i stk. 1.

3.Medlemsstaterne fremmer, hvor det er relevant, samarbejdet mellem leverandørerne af informationssamfundstjenester og rettighedshaverne ved hjælp af interessentdialoger for at fastlægge den bedste praksis, f.eks. i form af passende og forholdsmæssige indholdsgenkendelsesteknologier, under hensyntagen til bl.a. tjenesternes karakter, teknologiernes tilgængelighed og deres effektivitet i lyset af den teknologiske udvikling."

Hele lovteksten her:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 93&from=EN

Lidt andre artikler på nettet:

https://journalisten.dk/omstridt-ophavs ... arlamentet

https://itpol.dk/henvendelser/ep-afstem ... -artikel13

https://www.computerworld.dk/art/243793 ... t-vedtages

Youtube er - sammen med andre store og små internetleverandører imod, og har iværksat en (skræmme?)kampagne:

https://youtube.com/saveyourinternet/

Uddrag af Youtubes tekst om det:

"Hvad er artikel 13?

Artikel 13 er én del af en fremsat lovgivning om ophavsret i EU, der har til formål at beskytte kreativitet bedre og at finde effektive måder, hvorpå indehavere af ophavsret kan beskytte deres indhold på nettet. (Officiel tekst her).
Vi støtter op om målene i artikel 13 og dens hjælp til, at skabere og kunstnere får succes med deres projekter – ophavsretsindehaverne skal have mere effektive måder at beskytte deres indhold på. Men i den udgave, der er udformet af Europa-Parlamentet, vil artikel 13 skabe store utilsigtede konsekvenser for alle, så vi anmoder om, at man finder en bedre vej frem.

Hvad er status for artikel 13?

Den 12. september stemte Europa-Parlamentet for at gå videre med artikel 13.
Artikel 13 er dog endnu ikke lov. Ordlyden er ved at blive udarbejdet og revideret i EU’s trilogforhandlinger mellem repræsentanterne fra Europa-Kommissionen, -Parlamentet og -rådet.
Denne ordlyd kan blive endeligt udformet inden årets udgang, og EU-landene kan få op til to år til at gøre direktivet til national lovgivning.

Hvad bliver ændret med artikel 13?

Den foreslåede version af artikel 13 ville eliminere det eksisterende system med anmeldelse og fjernelse, som i øjeblikket anvendes til at beskytte rettighedshavere og platforme. Det ville gøre platforme som YouTube, Facebook, Instagram, Soundcloud, Dailymotion, Reddit og Snapchat ansvarlige for enhver krænkelse af ophavsretten i uploads fra brugere, skabere og kunstnere i selve upload-øjeblikket.
Det ville igen betyde, at platforme som YouTube ville blive tvunget til at blokere langt størstedelen af de uploads, der kommer fra Europa, samt visninger i Europa af indhold, der er uploadet andre steder, på grund af usikkerheden og kompleksiteten i ophavsretsejerskaber (se mere nedenfor)."

Læs mere på ovenstående youtube-link.

Hvad er din holdning?
Senest rettet af SustainerPlayer tors 23. maj 2019 19:20, rettet i alt 3 gange.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Google/YouTube har kørt en kæmpe anti-kampagne i det skjulte.

Det YouTube “glemmer” at fortælle er, at det nuværende system kun tilgodeser multiple takedowns for store aftalepartnere der monetiserer. Alm. rettighedshavere skal file enkeltklager. Det er reelt set et ubrugeligt system.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Har rettet/tilføjet en del i OP.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Tak for posten !
SustainerPlayer skrev:Sjovt nok har der ikke været den store snak om det her på forum.
Ja, nogenlunde lige så underligt som det fact at begrebet "Creative Commons" stort set har været forbigået gennem alle årene herinde

SustainerPlayer skrev:Den foreslåede version af artikel 13 ville eliminere det eksisterende system med anmeldelse og fjernelse, som i øjeblikket anvendes til at beskytte rettighedshavere og platforme. Det ville gøre platforme som YouTube, Facebook, Instagram, Soundcloud, Dailymotion, Reddit og Snapchat ansvarlige for enhver krænkelse af ophavsretten i uploads fra brugere, skabere og kunstnere i selve upload-øjeblikket.
Det ville igen betyde, at platforme som YouTube ville blive tvunget til at blokere langt størstedelen af de uploads, der kommer fra Europa, samt visninger i Europa af indhold, der er uploadet andre steder, på grund af usikkerheden og kompleksiteten i ophavsretsejerskaber (se mere nedenfor)."
Hvilket lyder som et selvmål af dimensioner, det eneste vi opnår er at sætte os selv uden for, hvad angår global streaming, (begge veje),...

Hvordan havde man forestillet sig at YT m.fl. skulle sortere og lege ulønnet detektiv, og distributør, i alt dette, for at gøre andre regeringer tilpas, kommer ikke til at ske,...

Endu en EU dumhed, verden vil bare blive delt i "EU" og "Dem uden for EU"
Senest rettet af DUBTEMPLE ons 21. nov 2018 07:55, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

1. Lader til man skal sørge for at få downloadet diverse materiale, før EU laver censur på nettet, ligesom Kina,...

2. At man som lille artist skal regne med IKKE at kunne uploade til de nødvendige platforme længere, (uden så meget bøvl så det bliver ligegyldigt)

Hvem har så vundet "slaget" ?

Og hvad er det reelt EU "kæmper" for ?

(det er i hvert fald ikke borgernes frihed samt den lille artist)
/Dub

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Jeg er i tvivl.

Jeg har nok to vinkler på det. Den sidste er nok den mindst populære.

1. Store spillere såsom Google prøver alt hvad de kan at undgå noget, der kan gøre dem ansvarlige - og noget der gør, at de skal "gøre mere" - før pengene fortsat ruller hæmningsløst ned i deres pengetank. Når man læser på deres side, så bruger de meget scare tactics ... " ... at de må lukke ned for det hele ...", "... at de må lukke ned for EU ..." osv.
f*ck dem! Så længe der er så mange penge i det, så vil de meget langt for at beholde den indtjening.

Og skulle det endelig ske, at de lukker ned for EU - så ville det sandsynligvis sætte gang i nogle andre brugbare alternativer på området. Noget vi sagtens kunne bruge. Youtube sidder alt for ensidigt på det marked og lige nu "læner" de sig alt for meget på brugerne, så det mere minder om mafiametoder ... vi ved, hvor du bor!

2. Copyright-lovgivningen på musikområdet er på mange måder helt i skoven. Hvis du har skrevet et 4 takters tromme/bas beat til din folkemelodi i 1978 - og der så er en hip hop artist, der sampler det og bruger det loop i en rapmelodi, der bliver et millionhit, så skal du ikke have krav en væsentlig indtjening på det. Man kan prissætte en fair "looppris" på det, som gælder uanset om man er boet efter Marvin Gaye eller Lasse og Mathilde. Enkeltlyde ol. skal være endnu billigere. Og i det hele taget taler vi priser, som selv naboens knægte kan få forældrene til at betale!

Komponister mm. har stjålet og ladet sig kraftigt inspirerer igennem alle tider. Folkemusik, klassisk musik (Bach og Beethoven har helt sikkert også gjort det - vi kender muligvis ikke deres "inspirationer" længere ...), jazzmusik ... osv. Det er en helt integral del af musikskrivning og at bruge ord som plagiat mm. i den sammenhæng er i bedste fald forvrøvlet og i værste fald bare et produkt af den evindelige grådighed, som musikbranchen for alvor blev en del af, da rockmusikken pludselig viste sig, at være en guldgruppe for pengemænd tilbage 1950'erne.

Der er også en tendens til, at copyrightlovgivning er for ensartet inden for forskellige områder ... hvornår et værk er et værk osv. Men det sidste her er nok nærmest sin egen tråd værd. Det er så også det, jeg mindst tror, der bliver lavet om på ... for alle brancher har snablen godt dykket ned i det trug. :wink:

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Her er Kodas jubel-idiotiske take:

https://www.koda.dk/om-koda/nyheder/kod ... r-internet

Forudsigeligt, da det behæfter deres stilling som dem der kradser penge ind til en bestemt etableret kreds af sammenspiste elitære "gamle i gårde", der erbejder på deres præmis, og efter deres for godt befindende,..

De er mest til for deres egen skyld, på samme måde som FDM, 3F,... name it

Jeg bringer kun linket da det indeholder info til videre søgning
/Dub

Medlemsavatar
bodtbody
Forum Donator
Indlæg: 1099
Sted: Vindbyholt

Indlæg af bodtbody »

Jeg syns det omtalte direktiv går i den rigtige retning , og jeg syns man skal melde sig ind i koda og være med til at præge udviklingen.
facebook : Jørn Pedersen

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Jeg har svært ved at forstå hvordan nogen kan forsvare den nuværende implementering af copyright på youtube, og synes i den grad der er brug for forandring.

YouTube er efter min bedste overbevisning den største skurk, og et ord som "mafia-metoder" er faktisk forbavsende tæt på sandheden. Et eksempel:

Lad os sige jeg har lavet et nummer, som jeg vælger at udgive udelukkende på streaming-tjenesterne, fordi jeg synes youtube betaler for dårligt.

Hvis der så er en youtube-bruger som laver en eller anden hjemmevideo og bruger mit nummer, så er det op til mig selv at opdage en sådan video, samt rapportere den til YouTube. Dette skal gøres *hver* gang nogen anvender mit nummer.

Hvis jeg derimod selv vælger at placere nummeret på youtube og monetere nummeret (dvs. tillade reklaber), så kan YouTube lige pludselig sagtens (og endda helt automatisk) identificere hvor mit nummer bliver brugt, og automatisk placere reklamer på disse video eller på anden måde administrere mine rettigheder.

Så altså - hvis jeg vil have nogen som helst overskuelig grad af kontrol over mine rettigheder på youtube, er jeg de facto *nødt* til at acceptere deres virkelig shitty betaling; i det tilfælde hvor jeg ikke ønsker mit nummer anvendt på youtube, er der ingen konsekvenser for youtube da ansvaret for at indrapportere overtrædelser af mine rettigheder udelukkende hviler på mig - og dette til trods for at alle de værktøjer der skal til for at løse problemet allerede eksisterer og fungerer - det er blot ikke i youtubes interesse.

Jeg synes det er fuldstændig åbenlyst der skal gøres noget, og som en anden skrev - så længe der er penge i skidtet skal youtube nok finde en måde at håndhæve loven på!
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Tænker at det giver ok mening at et track skal være i YouTube's system, før de kan detekte videoer som bruger det. Du kan jo evt. bare uploade tracket og sætte det som "Privat" - så kan de ikke streames, og YouTube kan finde dit nummer i andre videoer. (Hvis jeg har forsået din post rigtigt :) )


Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hippo skrev:Jeg har svært ved at forstå hvordan nogen kan forsvare den nuværende implementering af copyright på youtube, og synes i den grad der er brug for forandring.

YouTube er efter min bedste overbevisning den største skurk, og et ord som "mafia-metoder" er faktisk forbavsende tæt på sandheden. Et eksempel:

Lad os sige jeg har lavet et nummer, som jeg vælger at udgive udelukkende på streaming-tjenesterne, fordi jeg synes youtube betaler for dårligt.

Hvis der så er en youtube-bruger som laver en eller anden hjemmevideo og bruger mit nummer, så er det op til mig selv at opdage en sådan video, samt rapportere den til YouTube. Dette skal gøres *hver* gang nogen anvender mit nummer.

Hvis jeg derimod selv vælger at placere nummeret på youtube og monetere nummeret (dvs. tillade reklaber), så kan YouTube lige pludselig sagtens (og endda helt automatisk) identificere hvor mit nummer bliver brugt, og automatisk placere reklamer på disse video eller på anden måde administrere mine rettigheder.

Så altså - hvis jeg vil have nogen som helst overskuelig grad af kontrol over mine rettigheder på youtube, er jeg de facto *nødt* til at acceptere deres virkelig shitty betaling; i det tilfælde hvor jeg ikke ønsker mit nummer anvendt på youtube, er der ingen konsekvenser for youtube da ansvaret for at indrapportere overtrædelser af mine rettigheder udelukkende hviler på mig - og dette til trods for at alle de værktøjer der skal til for at løse problemet allerede eksisterer og fungerer - det er blot ikke i youtubes interesse.

Jeg synes det er fuldstændig åbenlyst der skal gøres noget, og som en anden skrev - så længe der er penge i skidtet skal youtube nok finde en måde at håndhæve loven på!
Præcis.

Nyt svar