1983 - toppen af poppen

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2634
Sted: Denmark

1983 - toppen af poppen

Indlæg af SIDwave »

1983.. intet andet år har så mange "evergreens" som dette år.
alt toppede her, og Electro/breakdance var lige slået igennem her i danmark. hver eneste dag sad vi klistret til radioen og hørte Kim Schumachers udgydelser.

Det er året hvor Karma Chameleon er fra.
Prøv selv at se at du udmørket kender langt de fleste af disse numre:
(dette er den tyske top 100 fra 1983)

1983 - 01 - Irene Cara - Flashdance - What a feeling.mp3
1983 - 02 - Mike Oldfield - Moonlight shadow.mp3
1983 - 03 - Peter Schilling - Major Tom.mp3
1983 - 04 - Robin Gibb - Juliet.mp3
1983 - 05 - Nena - 99 Luftballons.mp3
1983 - 06 - Gazebo - I like Chopin.mp3
1983 - 07 - Laid Back - Sunshine Reggae.mp3
1983 - 08 - Geier Sturzflug - Bruttosozialprodukt.mp3
1983 - 09 - Michael Jackson - Bille Jean.mp3
1983 - 10 - New Order - Blue monday.mp3
1983 - 100 - Wham - Club Tropicana.mp3
1983 - 11 - Rod Stewart - Baby Jane.mp3
1983 - 12 - Culture Club - Do you really want to hurt me.mp3
1983 - 13 - Phil Collins - You cant hurry love.mp3
1983 - 14 - DÇ-F - Codo.mp3
1983 - 15 - Rose Laurens - Africa.mp3
1983 - 16 - David Bowie - Lets dance.mp3
1983 - 17 - Eurythmics - Sweet dreams.mp3
1983 - 18 - Men Without Hats - Safety dance.mp3
1983 - 19 - Captain Sensible - Wot.mp3
1983 - 20 - Ryan Paris - Dolce vita.mp3
1983 - 21 - Kajagoogoo - Too shy.mp3
1983 - 22 - KIZ - Die Sennerin vom Koenigsee.mp3
1983 - 23 - Cultureclub - Karmachameleon.mp3
1983 - 24 - Michael Jackson - Beat it.mp3
1983 - 25 - Trans X - Living on video.mp3
1983 - 26 - Udo Lindenberg - Sonderzug nach Pankow.mp3
1983 - 27 - Paul Young - Come back and stay.mp3
1983 - 28 - Musical Youth - Pass the dutchie.mp3
1983 - 29 - Eddy Grant - I don¶ït wanna dance.mp3
1983 - 30 - Nena - Leuchtturm.mp3
1983 - 31 - Righeira - Vamos a la playa.mp3
1983 - 32 - Shorts - Comment ca va.mp3
1983 - 33 - Frank Duval - Give me your love.mp3
1983 - 34 - Supertramp - It's raining again.mp3
1983 - 35 - Genesis - Mama.mp3
1983 - 36 - Nickerbocker & Biene - Hallo Klaus.mp3
1983 - 37 - Icehouse - Hey, little girl.mp3
1983 - 38 - Flirts - Passion .mp3
1983 - 39 - Michael Sembello - Maniac .mp3
1983 - 40 - Madness - Our house .mp3
1983 - 41 - Mike Oldfield - Shadow on the wall.mp3
1983 - 42 - Sting & the Police - Every breath you take.mp3
1983 - 43 - Nazareth - Dream on.mp3
1983 - 44 - Spider Murphy Gang - Ich schau' dich an.mp3
1983 - 45 - Nicole - Ich hab' dich doch lieb.mp3
1983 - 46 - Markus - Kleine Taschenlampe brenn.mp3
1983 - 47 - Peter Schilling - Die WǬste lebt.mp3
1983 - 48 - Herbie Hancock - Rock It.mp3
1983 - 49 - Freeez - I.O.U.mp3
1983 - 50 - Spliff - Das Blech.mp3
1983 - 51- Haysi Fantayzee - John Wayne is big leggy.mp3
1983 - 52 - David Bowie - China girl.mp3
1983 - 53 - Kano - Another life.mp3
1983 - 54 - Indeep - Last night a dj saved my life.mp3
1983 - 55 - Eddy Grant - Electric avenue.mp3
1983 - 56 - Dionne Warwick - Heartbreaker.mp3
1983 - 57 - Boytronic - You.mp3
1983 - 58 - Renee & Renato - Save your love.mp3
1983 - 59 - Stys - Mr. Roboto.mp3
1983 - 60 - Roger Whittaker - Wenn es Dich noch gibt.mp3
1983 - 61 - Eurythmics - Love is a stranger.mp3
1983 - 62 - Dexy's Midnight Runners - Come on Eileen.mp3
1983 - 63 - Tommy Steiner - Die Fischer von San Juan.mp3
1983 - 64 - Audrey Landers - Manuel goodbye.mp3
1983 - 65 - Joe Cocker & Jennifer Warnes - Up where we belong.mp3
1983 - 66 - Trio - Boom boom.mp3
1983 - 67 - Lionel Richie - All night long.mp3
1983 - 68 - Ultravox - Hymn.mp3
1983 - 69 - Elton John - I'm still standing.mp3
1983 - 70 - Hall and Oates - Maneater.mp3
1983 - 71 - Trio - Anna lassmichrein lassmichraus.mp3
1983 - 72 - Tracey Ullman - Breakaway.mp3
1983 - 73 - Andy Borg - Arrivederci Claire.mp3
1983 - 74 - Ixi - Der Knutschfleck.mp3
1983 - 75 - The Catch - 25 years.mp3
1983 - 76 - Wham! - Bad boys.mp3
1983 - 77 - Divine - Shoot your shot.mp3
1983 - 78 - Spandau Ballet - True.mp3
1983 - 79 - Donna Summer - She works hard for the money.mp3
1983 - 80 - Rod Stewart - What am I gonna do (I'm so in love with you).mp3
1983 - 81 - Ricchi e Poveri - Mamma Maria.mp3
1983 - 82 - Trio - Herz ist Trumpf.mp3
1983 - 83 - Culture Club - Time.mp3
1983 - 84 - Heaven 17 - Temptation.mp3
1983 - 85 - UB40 - Red red wine.mp3
1983 - 86 - Daniel - Julie.mp3
1983 - 87 - Geier Sturzflug - Besuchen Sie Europa.mp3
1983 - 88 - Paul Young - Wherever I lay my hat.mp3
1983 - 89 - Nena - Nur getrÇÏumt.mp3
1983 - 90 - FR David - Words.mp3
1983 - 91 - Spandau Ballet - Gold.mp3
1983 - 92 - Hans Hartz - Die weiÇYen Tauben sind mǬde.mp3
1983 - 93 - Nino de Angelo - Ich sterbe nicht nochmal.mp3
1983 - 94 - Robin Gibb - Another lonely night in New York.mp3
1983 - 95 - Hoffmann & Hoffmann - RǬcksicht.mp3
1983 - 96 - Bonnie Tyler - Total eclipse of the heart.mp3
1983 - 97 - Malcolm McLaren - Double dutch.mp3
1983 - 98 - Kajagoogoo - Big Apple.mp3
1983 - 99 - Limahl - Only for love.mp3

jeg tror ikke der er et andet år, med lige så mange hits, som stadig lever her 30 år efter.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Det er faktisk sindssygt...og imponerende :-O

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Listen er vist en anelse tyskerbiased. Så det har nok mest været Jylland eller Slagelse, den passer mest på.

Men ja - 80'erne var et powerårti, hvad angår popmusik.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Jeg forstår ikke hvad du mener?

Alle de numrer bliver da spillet dagligt på radioen...

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2634
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

yep, men det ER den tyske top 100.
der findes et pirat arkiv med top 100, fra 1950 til idag :)

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2918
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

SIDwave skrev:yep, men det ER den tyske top 100.
der findes et pirat arkiv med top 100, fra 1950 til idag :)
... sjovt de skriver "mp3" efter hver sang ?

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Ja fantastisk år. Og så er Prince ikke talt med. 1983 er et af de få år uden udgivelser fra ham.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

England:

http://www.uk-charts.top-source.info/top-100-1983.shtml

USA (Billboard):

https://en.wikipedia.org/wiki/Billboard ... es_of_1983

Men bare check de andre 80'er lister ... jeg stemmer mest på '87 :-P

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

87 var også fint, men 83 tager prisen

Udover at der er virkelig mange pop-evergreeens, så er der en meget lang række disco- og breakdance-klassikere i ´83. Det tæller højt på min personlige liste.

Det er helt dødt i 87, som til gengæld har mere tyggegummipop.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

30erne og 40erne havde jazzen, som prægede hele musikopfattelsen. 50erne havde Elvis og Chuck Berry, 60erne og 70erne var i den grad også nyskabende. 80ernes "pop" år var bestemt ikke mindre nyskabende. I 90erne var der metal genre,og ikke mindst hip-hop og rap genre.
Men jeg spørger mig selv, hvad kendetegner 00erne og 10erne. Det er min opfattelse at der aldrig har været bedre musikkere. Der er den ene guitarist eller bassist, efter den anden, som spiller helt fantastisk. og det er vel det samme med flere andre instrumenter.
De sidder derhjemme og kæmper for at formidle deres musik, ved at lave . f.eks. pedaltest, eller give online kurser.
Er det nyskabende, nu, gear, lyd og software ? Personlig syntes jeg det er spændende når , man , uden at være særligt øvet med et instrument, kan bruge sin kreativitet og musikalitet til at lave god musik med de midler og computeren man har til rådighed.
og dem er der jo nok en del af her på lydmaskinen. Men det er som om musikken i dag ikke brager igennem som i tidligere årtier.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

MIn personlige musiksmag fastfrøs et eller andet sted mellem 1975 og 2000, dvs. langt de fleste personlig favoritter ligger i den tidsperiode (+en masse klassisk og lidt jazz). Ikke nødvendigvis lydmæssigt, men stilmæssigt.

Har købt hundredevis af fantastiske albums siden, men de største favoritter ligger tilbage i tiden. Tror det er normalt at man ikke udvikler sin personlige smag så meget efter de 30 år i alder.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Jeg tror ikke man kan vurdere de seneste 20 år tilbage på en retfærdig måde. Perioder skal overstås og nå at blive vintage, før man kan vurdere dem op i mod hinanden. Noget af skramlet skal også lige have lov at bundfælde sig.

Og så er der jo det med musik, at det påvirker os følelsesmæssigt - og tit er det det, der påvirkede os, da vi var mest åbne følelsesmæssigt - typisk i teenage-årene, som vi så får en preference for.

Jeg har postet den før - men vil anbefale alle lige at bruge 8 minutter med Adam Neely her:

Why pop music sounds bad (to you)

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Jeg taler ikke om at vurdere hvor godt musik der bliver lavet, men bevægelsen og ændring af livsstil. Jeg kan love jer for at flere af den ældre generation fandt Elvis grænseoverskridende. Og det blev faktisk forbudt i nogle amerikanske stater. Mine forældre tog mit Jimmi Hendrix bånd fra mig. De var bekymrede over at jeg brugte så meget tid på noget som udelukkende var støj i deres ører. Beatles med deres lange hår . Punk, rap, metal, men også electro musik og pop var kontroversielt . For ikke at tale om Jazz i 20erne. Jeg behøver ikke at have tingende på afstand for at se at,i disse tider, flytter musikken slet ikke det samme, som den har gjort for foregående generationer.
- Også fordi man i andre skelsættende genre, som rock, jazz, punk og pop, rap, hip-hop. Formidler en livsstil.
Senest rettet af Kimex tors 13. dec 2018 16:59, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2123

Indlæg af raoul »

Kimex skrev:Jeg taler ikke om at vurdere hvor godt musik der bliver lavet, men bevægelsen og ændring af livsstil. Jeg kan love jer for at flere af den ældre generation fandt Elvis grænseoverskridende. Og det blev faktisk forbudt i nogle amerikanske stater. Mine forældre tog mit Jimmi Hendrix bånd fra mig. De var bekymrede over at jeg brugte så meget tid på noget som udelukkende var støj i deres ører. Beatles med deres lange hår . Punk, rap, metal, men også electro musik og pop var kontroversielt . For ikke at tale om Jazz i 20erne. Jeg behøver ikke at have tingende på afstand for at se at,i disse tider, flytter musikken slet ikke det samme, som den har gjort for foregående generationer.
- Også fordi man i andre skelsættende genre, som rock, jazz, punk og pop, rap, hip-hop. Formidlede en livsstil.
Tag til Berlin og oplev en techno fest siger jeg bare

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

raoul skrev: Tag til Berlin og oplev en techno fest siger jeg bare
Amen!

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

raoul skrev:
Kimex skrev:Jeg taler ikke om at vurdere hvor godt musik der bliver lavet, men bevægelsen og ændring af livsstil. Jeg kan love jer for at flere af den ældre generation fandt Elvis grænseoverskridende. Og det blev faktisk forbudt i nogle amerikanske stater. Mine forældre tog mit Jimmi Hendrix bånd fra mig. De var bekymrede over at jeg brugte så meget tid på noget som udelukkende var støj i deres ører. Beatles med deres lange hår . Punk, rap, metal, men også electro musik og pop var kontroversielt . For ikke at tale om Jazz i 20erne. Jeg behøver ikke at have tingende på afstand for at se at,i disse tider, flytter musikken slet ikke det samme, som den har gjort for foregående generationer.
- Også fordi man i andre skelsættende genre, som rock, jazz, punk og pop, rap, hip-hop. Formidlede en livsstil.
Tag til Berlin og oplev en techno fest siger jeg bare
Jeg brude have nævnt Techno, som skelsættende genre. Men jeg husker technofester helt tilbage til midt 90erne, eller endda før.

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2123

Indlæg af raoul »

Kimex skrev:
raoul skrev:
Kimex skrev:Jeg taler ikke om at vurdere hvor godt musik der bliver lavet, men bevægelsen og ændring af livsstil. Jeg kan love jer for at flere af den ældre generation fandt Elvis grænseoverskridende. Og det blev faktisk forbudt i nogle amerikanske stater. Mine forældre tog mit Jimmi Hendrix bånd fra mig. De var bekymrede over at jeg brugte så meget tid på noget som udelukkende var støj i deres ører. Beatles med deres lange hår . Punk, rap, metal, men også electro musik og pop var kontroversielt . For ikke at tale om Jazz i 20erne. Jeg behøver ikke at have tingende på afstand for at se at,i disse tider, flytter musikken slet ikke det samme, som den har gjort for foregående generationer.
- Også fordi man i andre skelsættende genre, som rock, jazz, punk og pop, rap, hip-hop. Formidlede en livsstil.
Tag til Berlin og oplev en techno fest siger jeg bare
Jeg brude have nævnt Techno, som skelsættende genre. Men jeg husker technofester helt tilbage til midt 90erne, eller endda før.
Du kan ikke "parkere" den dér i "been there done that" kategorien. det er mindst ligeså stort og en kultur/livsstil/nyskabende som da det opstod. Det forgrener sig jo osse ud i hundredevis af genrer der ikke har meget til fælles andet end computeren så man kan ikke bare label det elektro eller techno. Jeg er godt med på at det ikke er beatles koncert med teenage piger der græder og river sig i håret. Men hvor mange var der til de beatles koncerter ? 10.000 måske max ? Så smider jeg love parade kortet ;) Eller Ibiza kortet.
Kæmpe movement.
In my opinion selvfølgelig ! :)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Kimex skrev: Jeg behøver ikke at have tingende på afstand for at se at,i disse tider, flytter musikken slet ikke det samme, som den har gjort for foregående generationer.
Det tror jeg faktisk du skal :) Du er lige præcis klicheen på den gamle, der skoser de unge, som også Adam Neely gør opmærksom på :-P :wink: Og at det ikke "flytter det samme" - selvfølgelig gør det ikke det. Generationerne og tidsbilledet er da heldigvis forskelligt. Ellers vil det hele stå i stampe. Hvis man vil have det, kan man jo bare slå over på TV Charlie.
Kimex skrev:- Også fordi man i andre skelsættende genre, som rock, jazz, punk og pop, rap, hip-hop. Formidler en livsstil.
Som nogle af de yngre her i tråden allerede har gjort opmærksom på, så har de unge heldigvis masser af livsstil - den er bare anderledes end for 20, 30, 40 og 50 år siden - hurra for det.

Nå men - tilbage til udgangspunktet. Poppen var bedst i 80'erne :dollargrin:

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

raoul skrev:
Kimex skrev:
raoul skrev:
Tag til Berlin og oplev en techno fest siger jeg bare
Jeg brude have nævnt Techno, som skelsættende genre. Men jeg husker technofester helt tilbage til midt 90erne, eller endda før.
Du kan ikke "parkere" den dér i "been there done that" kategorien. det er mindst ligeså stort og en kultur/livsstil/nyskabende som da det opstod. Det forgrener sig jo osse ud i hundredevis af genrer der ikke har meget til fælles andet end computeren så man kan ikke bare label det elektro eller techno. Jeg er godt med på at det ikke er beatles koncert med teenage piger der græder og river sig i håret. Men hvor mange var der til de beatles koncerter ? 10.000 måske max ? Så smider jeg love parade kortet ;) Eller Ibiza kortet.
Kæmpe movement.
In my opinion selvfølgelig ! :)
Jeg mener ikke at den unge generations musik ikke er nyskabende, men i har ikke jeres egen musik på samme måde som tidligere generationer. og har i opfundet under genre af f. eks. techno, er det nicher.
og jeg kan fortælle dig at beatles var meget andet end skrigende teenagepiger. Lennon, og flover power, var en bevægelse som har præget hele det vestlige og vel også andre samfund i utroligt høj grad. Ligeså gjorde Rock . f.eks Elvis og Chuck Berry og deres musik var de første symboler på ungdomsoprøret
Punk, Hip Hop, Rap, metal , var kontroversielle musikbevægelser, som udfordrede samfund og normer.

jeg havde forventet, at jeg som, af SustainerPlayer , vil blive betegnet som noget som minder om en gammel kværulant , som syntes at alt var bedre i gamle dage. Og den slags har der jo været til alle tider.
Men jeg behøves ikke at vente på fremtiden for at se perspektivet , og nå til den konklusion , at set i bagspejlet er hver generation det samme.
For jeg husker da Elvis, Cliff og Chuck Berry var hit. Jeg husker ungdomsoprøret, og jeg husker også 80ernes pop revolution , som et modsvar, mod tidligere musikstile , som var meget politiske . og Punk bevægelsen, som egentligt sagde f*ck til alle autoriteter og samfundet, men også brød med en masse fordomme, som sad indgroet i os andre. Jeg kendte nogle fra punk musik miljøet, og kliken deromkring, og de formåede, uden at belære mig, at få mig til at tage mig selv op til overvejelse.

Der er noget som kaldes tidsånd. Og den kan ikke forklares. man forstår det aldrig rigtigt, hvis man ikke har levet i denne tid.
Og jeg mener stadig ikke at der er en bevægelse blandt unge, i dag, som er knyttet til en musikstilart, som de har opfundet, som kan sammenlignes med det som skete op gennem 50-60-70 og 80erne. Unge i 50erne opfandt rock, 70erne protestbevægelsen, som var stærkt knyttet til musikken. de stoppede Vietnam krigen, og ændrede totalt vores velfærdssamfund, og deres redskab var musik. Eller 80ernes unge musikere, som opfandt pop. Eller før dem var pop synonymt med det værste lort. De ønskede ikke at tage stilling til alt. Eller Rap og Hip Hop , som jo ofte er stemmer fra en undergrundsverden af folk vi betragter som kriminelle og gangstere, som lige pludselig har fået stemme, og indflydelse.
Jeg er ked af at sige det, men hver generation har ikke lige meget gennemslagskraft og musikalsk indflydelse.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Ok - Kimex - jeg forstår godt hvor du vil hen. Og jeg er på en måde enig. Men ... det der halter er, at du tager 4-5 årtier, der var anderledes i verdens- og musikhistorien - og så gør dem til normen.

Det er rigtigt, at musikken var en del af oprør, identitet mm i langt højere grad end nu - men også i forhold til 2000 år før det. Så det har været en begrænset "unormal" periode.

Det er lidt som diskussionen om musiks værdi - kr. og ører - den samme periode, som du beskriver, var også anomali i forhold til, at musikere, komponister mm typisk har været "lavlønsarbejdere" - og det er på vej til at blive det igen.

På popbølgens top kunne man skrive en døgnflue og leve af det resten af livet.

Men tilbage til det andet.

Dagens ungdom engagerer sig i "kampen" mod vore dages problemer på andre måder. Tiden er måske ikke til gammeldags oprør (eller måske - bare se på Frankrig - det er velsagtens et "værktøj", der kan tages op igen) - men til mere konstruktive måder, at gribe det an på.

Så ok - alle generationer har ikke lige meget gennemslagskraft, hvis det skal bedømmes på en skala på "at være imod det etablerede" - for det er heldigvis ikke altid nødvendigt, at tingene er på spidsen!

Og jeg vil stadig hævde, at den musikalske indflydelse og i hvert fald den eventuelle vedvarende kvalitet - først kan bedømmes længe efter - og den slet ikke behøver at være hængt op på en ungdomsidentitet for at have kvalitet.

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2634
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

de unge ser youtube og skaber deres egen verden. de laver deres egne videor og blogs.
de hører ikke DR, og de ser ikke TV.

det er dømt til at skabe nye musikudtryk
hør for eksempel dansk rap, som mest handler om de unges hårde liv på vestegnen.. det siger ingen noget, kun dem selv.. end indspist kultur

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2634
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

alle mine leveår har jeg bemærket, at hvert årti kommre der en ny musikstil, så er den fuldt udviklet efter 3 år, og så bliver den kopieret i 7 år,
og så kører det i loop

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=17&t=65891

Du lader ikke rigtigt til at komme videre i livet, SIDwave.... Det er snart 40 år siden. Kom videre.

Nyt svar