Spørgsmål om udgivelse som indtægt i firma.

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Default avatar
Mosh
Medlem
Indlæg: 352
Sted: Denmark. Silkeborg

Spørgsmål om udgivelse som indtægt i firma.

Indlæg af Mosh »

Hejsa,

Jeg er ved at søsætte et større musik projekt og i den forbindelse dukker der en masse spørgsmåls op som er svære at finde svar på online.

1. Jeg vil rigtig gerne at royalties/streaming penge fra udgivelserne kommer ind i mit firma som indtægt. Hvordan man rent praktisk gør dette er rigtig svært at finde ud af. Har haft fat i SKAT af flere omgange, men har fået 3 forskellige svar. Er der nogen der ved hvordan man gør det sådan helt lavpraktisk? Jeg tænker der jo nok skal betales noget moms, men hvor meget når det er royalties?

2. Findes der et distributions firma som udbetaler til danske konto? Har tidligere brugt Tunecore og distrokid, men der skal alt igennem paypal som koster dyrt per overførsel :S

3. Er der en helt anden måde at gøre tingene på som er smartere?
-------------------------
Chris Blaize

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

2. DIGIDI er konstrueret som en forening. Du køber en andel for 1000 kr og betaler et månedligt beløb. 45,- for ekstra service og promotion, noget mindre som medlem men stadig med mange fordele. En af fordelene er, at du kan lade indtægten blive i foreningen og få den udbetalt på et givent tidspunkt. Tal evt med DIGIDI om hvorvidt det kan udbetales til virksomhed. Det er et dansk foretagende og kan svare samme dag og har andre fordele såsom distribution til Telmore og Yousee.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Mosh skrev:Hejsa,

Jeg er ved at søsætte et større musik projekt og i den forbindelse dukker der en masse spørgsmåls op som er svære at finde svar på online.

1. Jeg vil rigtig gerne at royalties/streaming penge fra udgivelserne kommer ind i mit firma som indtægt. Hvordan man rent praktisk gør dette er rigtig svært at finde ud af. Har haft fat i SKAT af flere omgange, men har fået 3 forskellige svar. Er der nogen der ved hvordan man gør det sådan helt lavpraktisk? Jeg tænker der jo nok skal betales noget moms, men hvor meget når det er royalties?
Ja, SKAT forstår intet og vil ikke lære. Skræmmende, men det ved alle professionelle i musikbranchen.

Jeg går ud fra du har en momsregistreret virksomhed.

Royalties fra salg/masterrettigheder ved streaming af musik = pålagt 25% moms.

I Danmark bruger vi typisk ikke ordet royalties om andet end ovenstående, mens det internationalt godt kan henvise til nedenstående også:

Ophavsrettigheder fra sangskrivning/komposition (KODA/NCB) = ingen moms og følger i udgangsgpunktet dit CPR-nr. - ikke dit CVR. Men få din revisor til at hive disse beløb UD af din B-indtægt og IND i din virksomhed. Da det sker automatisk hvert år er det vigtigt at dette gøres manuelt, ellers betaler du to gange skat af samme beløb.

Dog skal du så her være opmærksom på at du muligvis skal køre med såkaldt differentieret moms fordi du pludselig har en blanding af momspligtig og ikke-momspligtig indtægt i samme virksomhed. Dvs. du kan ikke længere trække al momsen fra, men kun forholdsmæssigt.

Alternativt kan du som de fleste større sangskrivere/producere gør have to separate virksomheder, en til produktion og en til sangskrivningsdelen. Det koster ekstra i administration og kræver en vis indtægt før det giver mening at adskille. En egentlig selskabsstruktur med holdingselskab kan desuden give mening her.

Uanset hvad, så skal indtægter fra både streaming og salg således altid splittes op, så du udskiller den momspligte del fra den ikke-momspligtige del.

Dette er hvordan det bør gøres og hvordan SKATs regler egentlig er (selvom de ikke selv fatter dem). At de fleste i branchen heller ikke selv fatter det og SKAT ligeså gør at ingen tilsyneladende følger reglerne.

God fornøjelse.

Nyt svar