Betaling til producere

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
nick0
Medlem
Indlæg: 50
Sted: København

Betaling til producere

Indlæg af nick0 »

Hey alle sammen.

I mit forsøg på at blive klogere på betaling til producere, har jeg googlet lidt om koda, royalties, gramex, osv.
Jeg fandt frem til et opslag her på Lydmaskinen tilbage fra 2012 omkring samme emme og satte mig til at læse alle 102 indlæg.

Jeg har fået lidt mere viden omkring det hele, men tænkte at jeg godt kunne, her syv år senere, lave et nyt opslag, for at høre lidt til jeres erfaring, i forhold til hvordan I bliver betalt, når I som producerer, udfører et stykke arbejde for en artist.

Min interesse kommer fra, at jeg er blevet kontaktet af en 19 årig upcoming artist, der ville høre, om jeg ville producere en sang for ham. Han skulle bare få en fornemmelse af hvad jeg kunne, så jeg behøvede kun at lave en demo - ikke en færdig mixet og mastereret sang. Han sendte mig sin egen demo, hvor han sang henover et beat, bestående af el piano og guitar, der kørte de samme fire akkorder gennem hele nummeret og et drumloop fra GarageBand. Han gav mig nogle referencer og skrev hvor han ønskede sangen skulle føre hen til.

Jeg endte alligevel med at producere en helt sang til ham, hvor jeg skiftede introen ud med to nye akkorder, verset fik én ny akkord, broen blev lavet om rytmisk og fik tillagt et tema, omkvædet fik to nye akkorder og til sidst lavede jeg c-stykket om og tilførte 6 nye akkorder. (Det bliver lidt firkantet, men det er for at illustrere problematikken, der kommer om lidt.)
Da jeg hørte hans demo for første gang, forestillede jeg mig et meget funky og groovy vibe ville fungerer godt, så jeg lavede nogle trommer, indspillede piano, guitar, bass, pads, strygere, fløjter, al verdens blæsere og derudad på min udgave. Jeg stod generelt for en del af arrangementet i nummeret, bl.a spiller jeg også talkbox, både som tema og en lille solo til sidst.
Jeg synes at jeg tilførte nogle ting på nummeret rent komponeringsmæssigt, udover at jeg synes at jeg leverede et yderst professionelt track, uden endda at sammenligne med hans demo.

Efter han så hørte min udgave, har han valgt, at jeg skal være producer på nummeret og vi aftalte vi skulle få en aftale på plads, før vi gik videre med samarbejdet. Det er så det vi er nået til nu.

Artisten jeg forhandler med, vil helst aftale et engangsbeløb, så jeg ingen procenter får af royalties og KODA, hvilket jeg ikke synes er fair, da jeg selv synes, jeg har stået for store mængder i sangens opbygning, arrangement, akkorder, temaer mv., som jeg har forsøgt kort at beskrive længere oppe.

Det skal siges at vi begge er to er nogle utrolig talentfulde unge mennesker, men tilgengæld meget uerfarne i denne branche.

Btw. vil han gerne udgive sangen som selvstændig artist, gennem sit enkeltmandsfirma, så der er ikke noget decideret pladeselskab inde over det her.

Bottomline er at jeg gerne vil høre hvad I plejer at tag for et track og jeres meninger/erfaringer indenfor engangsbeløb og cuts. Jeg ville føle mig meget snydt med et enkelt engangsbeløb på 4-5000 kr. og det ved jeg ikke om jeg kan tillade mig, da jeg ikke kender denne branche godt nok til at vide hvad “det normale” er.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

nick0 skrev: Artisten jeg forhandler med, vil helst aftale et engangsbeløb, så jeg ingen procenter får af royalties og KODA, hvilket jeg ikke synes er fair, da jeg selv synes, jeg har stået for store mængder i sangens opbygning, arrangement, akkorder, temaer mv., som jeg har forsøgt kort at beskrive længere oppe.
"Fair" kommer man ikke langt med. Du har heldigvis loven på din side. ;-)

Du har et ophavsretsligt krav på KODA/NCB.

I følge lovgivningen hverken kan eller må du tage mod et engangsbeløb for din indsats. Du kan derfor roligt sige til dem at det kan du ikke gå med til. KODA vil være 100% på din side i den her sag.

Om du så kan bevise din præcise indsats eller ønsker at sætte hårdt mod hårdt er en anden sag, men umiddelbart vil de sidde med en meget dårlig sag rent juridisk, hvis de vælger at udgive nummeret uden dig på værksanmeldelsen og uden en royalty-aftale.

KODA vil sandsynligvis gøre dit liv meget nemt på den værksmæssige side af sagen. På royalty-siden skal du anlægge et privat søgsmål, men når de forstår KODA-delen, så vil de nok også være mere forstående over for royalty-delen.

Du vil med stor sandsynlighed kunne spærre for al udbetaling på værket til dem indtil sagen er afgjort.

Et buy-out på royalty-delen kan du måske godt gå med til, hvis du vurderer at de alligevel ikke vil afregne dig ordentligt. Men så skal du nok op i min. 25k eller over + mormor.

Medlemsavatar
nick0
Medlem
Indlæg: 50
Sted: København

Indlæg af nick0 »

Jeg tror ikke han har nogle hensigter om at udgive nummeret med mit track uden min tilladelse. Jeg vil bare gerne have en aftale med ham på plads, så ville høre jeres mening omkring det hele.

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Hvis han er en ny og uerfaren artist, tvivler jeg på du får 4-5000kr i Koda penge (altså at den indtjener 8000-10.000kr, hvis I splitter 50-50). Hvis du også er ny i branchen, ville jeg personligt tage imod engangsbeløbet, og rykke videre til næste produktion. Hvis det er fordi du gerne vil have credit for dit arbejde (hvilket er helt fair), kan I jo bare aftale et symbolsk Koda-split, udover engangsbeløbet.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Bare for god ordens skyld igen: ophavsretslovens paragraf 3 kan ikke fraviges.

Det er juridisk set ikke engang et forhandlingsobjekt. Der står decideret i loven, at man ikke må frasige sig sin ophavsret. Loven er lavet for at beskytte folk som i netop denne situation.

Er man medlem af KODA kommer man også på kant med dem, hvis det bliver opdaget.

Når det er sagt, så er det jo muligt at fløjte på både loven og KODA og bare tage engangsbeløbet, men IKKE når man som Nick her tydeligvis føler sig lidt presset til det.

Her loven netop til for at beskytte.

Jeg anbefaler at man kun bortsælger sin ophavsret hvis der er tale om et værk af ubetydelig kreativ status, som bruges i en afgrænset funktion. Ikke et alm. stykke musik til udgivelse. Det kan koste rigtig dyrt at afskrive et værk og er sammenligneligt med at tisse i bukserne for at holde på varmen.

På produktionssiden er det langt mindre risky at lave flat fees. Men gå i stedet efter et recoupable advance, hvis det er likviditeten hos betaler, som er problemet.

Medlemsavatar
nick0
Medlem
Indlæg: 50
Sted: København

Indlæg af nick0 »

Holger skrev:Bare for god ordens skyld igen: ophavsretslovens paragraf 3 kan ikke fraviges.

Det er juridisk set ikke engang et forhandlingsobjekt. Der står decideret i loven, at man ikke må frasige sig sin ophavsret. Loven er lavet for at beskytte folk som i netop denne situation.

Er man medlem af KODA kommer man også på kant med dem, hvis det bliver opdaget.

Når det er sagt, så er det jo muligt at fløjte på både loven og KODA og bare tage engangsbeløbet, men IKKE når man som Nick her tydeligvis føler sig lidt presset til det.

Her loven netop til for at beskytte.

Jeg anbefaler at man kun bortsælger sin ophavsret hvis der er tale om et værk af ubetydelig kreativ status, som bruges i en afgrænset funktion. Ikke et alm. stykke musik til udgivelse. Det kan koste rigtig dyrt at afskrive et værk og er sammenligneligt med at tisse i bukserne for at holde på varmen.

På produktionssiden er det langt mindre risky at lave flat fees. Men gå i stedet efter et recoupable advance, hvis det er likviditeten hos betaler, som er problemet.

Men hvilken % KODA er jeg så berettiget? Jeg er ikke sikker på jeg forstår det.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Baseret på din forklaring vil jeg anslå omkring 25-33% af den samlede KODA/NCB ville være en typisk andel.

Arrangementet alene er 16,66% og dertil har du klare kompositionsandele i form af c-stykke og tema.

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Holger skrev:Bare for god ordens skyld igen: ophavsretslovens paragraf 3 kan ikke fraviges.
Men er det ikke lidt en grå-zone om han er medkomponist eller teknikker, i denne situation? Hvor meget skal man som teknikker ændre/tilføje/slette før man også er medvirkende i kompositionen?

Og derudover, er royalty-splits'ne så ikke forholdsvis "flydende", som i at de sagtens kan aftale at det eksempelvis er 95%-5% eller 90%-10% el. lign.?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Nej, ikke baseret på dette:
nick0 skrev:Han sendte mig sin egen demo, hvor han sang henover et beat, bestående af el piano og guitar, der kørte de samme fire akkorder gennem hele nummeret og et drumloop fra GarageBand.
Jeg endte alligevel med at producere en helt sang til ham, hvor jeg skiftede introen ud med to nye akkorder, verset fik én ny akkord, broen blev lavet om rytmisk og fik tillagt et tema, omkvædet fik to nye akkorder og til sidst lavede jeg c-stykket om og tilførte 6 nye akkorder. (Det bliver lidt firkantet, men det er for at illustrere problematikken, der kommer om lidt.)
Jeg stod generelt for en del af arrangementet i nummeret, bl.a spiller jeg også talkbox, både som tema og en lille solo til sidst.
Jeg synes at jeg tilførte nogle ting på nummeret rent komponeringsmæssigt
Der er som minimum tale om 16,66% arrangementsandel, men fordi der lavet et nyt c-stykke og tema, samt at arrangementstilføjelserne virker til at være omfangsrige, så vil jeg vurdere at der er tale om en højere andel på minimum 25%.

Der er heller ikke blot tale om en omarrangering af et eksisterende udgivet nummer (hvilket ville stille Nick i en helt anden situation), men om en selvstændig kreativ indsats i begyndelsen af skabelsen af det endelige nummer.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

KristianNielsen skrev: Og derudover, er royalty-splits'ne så ikke forholdsvis "flydende", som i at de sagtens kan aftale at det eksempelvis er 95%-5% eller 90%-10% el. lign.?
Mener du KODA/NCB når du siger royalties?

Jo, de kan godt aftales anderledes end standardfordelingen, men baseret på det forklarede, så ville det være meget mærkeligt at få under minimumsgrænsen for arrangementet og slet intet for resten.

Men lidt er da bedre end ingenting. Mine 11% på The Whistle Song fra omkring år 2000 har da givet mig ikke ubetydelige summer. Så sent som i 2012 købte jeg et kolonihavehus i KBH-omårdet kontant for det års check.

Aldrig afgive rettigheder på den måde...

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Holger skrev:
KristianNielsen skrev: Og derudover, er royalty-splits'ne så ikke forholdsvis "flydende", som i at de sagtens kan aftale at det eksempelvis er 95%-5% eller 90%-10% el. lign.?
Mener du KODA/NCB når du siger royalties?

Jo, de kan godt aftales anderledes end standardfordelingen, men baseret på det forklarede, så ville det være meget mærkeligt at få under minimumsgrænsen for arrangementet og slet intet for resten.

Men lidt er da bedre end ingenting. Mine 11% på The Whistle Song fra omkring år 2000 har da givet mig ikke ubetydelige summer. Så sent som i 2012 købte jeg et kolonihavehus i KBH-omårdet kontant for det års check.

Aldrig afgive rettigheder på den måde...
Yes, KODA/NCB - ikke salg :)

Jo jo, men der er formentlig også forskel på indtjeningen på en Flex/EMI udgivelse i sluthalvfemserne, og en ny uerfaren gut som udgiver det på eget label i 2019 (som jeg kan forstå er tilfældet) :)

Hvis jeg var i situationen, ville jeg takke ja til et engangsbeløb på 4000kr samt 5-10% i af Koda-rettighederne, få lidt erfaring ud af det, og rykke videre til næste produktion. Med mindre tracket kommer i heavy rotation på P3, kommer Koda pengen formentlig aldrig på på 4000kr i alt (inden split) anyway. Men det er jo selvfølgelig lidt et sats :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ja, det er netop satset der er problemer (og loven selvfølgelig, hvis man går op i den slags). ;-)

Men baseret på følgende udtalelse, så ville jeg ikke tisse i bukserne for at holde varmen:
nick0 skrev: Det skal siges at vi begge er to er nogle utrolig talentfulde unge mennesker
Er det virkelig så få penge værd?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

KristianNielsen skrev: Jo jo, men der er formentlig også forskel på indtjeningen på en Flex/EMI udgivelse i sluthalvfemserne, og en ny uerfaren gut som udgiver det på eget label i 2019 (som jeg kan forstå er tilfældet)
Men sådan kan man ikke sætte det op.

Ali var med al respekt ukendt som artist før dette nummer, ikke signet. Det kom ikke ud på EMI først.

I stedet var det en promoudgivelse på Spin Music, som ikke breakede top 10 på dancecharten.

Så købte Flex/EMI det ud af Spin for et engangsbeløb på 50k og det har Spin nok fortrudt mange gange siden.

Jeg holdt til gengæld på mit og er glad for de procenter jeg har, selvom et "fjollet" dansenummer med en fløjte med en på det tidspunkt ukendt DJ på ingen måde tegnede til at sælge over 1 million eksemplarer på verdensbasis.

Så tværtimod er den historie netop et eksempel på hvorfor man skal være meget varsom med at afgive sine procenter for lidt ussel mammon i hånden.

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Holger skrev:Ja, det er netop satset der er problemer (og loven selvfølgelig, hvis man går op i den slags). ;-)

Men baseret på følgende udtalelse, så ville jeg ikke tisse i bukserne for at holde varmen:
nick0 skrev: Det skal siges at vi begge er to er nogle utrolig talentfulde unge mennesker
Er det virkelig så få penge værd?
At være talentfuld betyder jo (desværre) bare ikke nødvendigvis at der kommer penge ind på det man laver - slet ikke hvis man er uerfaren, og selv udgiver det. 5000kr ud af en indtjening på 200kr er jo nu engang stadig flere penge end 50% af en indtjening på 200kr :)

Alternativt skal der laves en klausul på at nick0 skal have X% af salgsroyalties såfremt at nummeret bliver licenseret til en tredjepart (hvor de 5000kr så evt. betragtes som et forskud som skal tjenes ind først).
Senest rettet af KristianNielsen man 14. jan 2019 10:40, rettet i alt 2 gange.

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Holger skrev:
KristianNielsen skrev: Jo jo, men der er formentlig også forskel på indtjeningen på en Flex/EMI udgivelse i sluthalvfemserne, og en ny uerfaren gut som udgiver det på eget label i 2019 (som jeg kan forstå er tilfældet)
Men sådan kan man ikke sætte det op.

Ali var med al respekt en nobody som artist før dette nummer, ikke signet. Det kom ikke ud på EMI først.

I stedet var det en promoudgivelse på Spin Music, som ikke breakede top 10 på dancecharten.

Så købte Flex/EMI det ud af Spin for et engangsbeløb på 50k og det har Spin nok fortrudt mange gange siden.

Jeg holdt til gengæld på mit og er glad for de procenter jeg har, selvom et "fjollet" dansenummer med en fløjte med en på det tidspunkt ukendt DJ på ingen måde tegnede til at sælge over 1 million eksemplarer på verdensbasis.

Så tværtimod er den historie netop et eksempel på hvorfor man skal være meget varsom med at afgive sine procenter for lidt ussel mammon i hånden.
Ah ok, troede faktisk at Bageren tog den direkte efter Ali havde delt end røvfuld whitelabels ud :) Anyway, der var formentlig generelt væsentligt flere penge i rotation i '99 end i '19 :) Men ja, jeg tror vi er tilbage til at det er et sats (og formentlig også en principsag).

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ja det peakede lige før årtusindskiftet og nåede sit lavpunkt for overskud i 2010.

Siden er det gået stødt opad pga. systematisk monetisering af streaming (for selskaberne - kunstnerne tjener stadig kun håndører) og har nu ramt start-90'er niveau igen.

Der er stadig lidt vej op til de gyldne dage, men man kan da stadig tjene millioner i denne her branche, også som dansker.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2938
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Før i tiden valgte jeg procentdel som producer, men det sker sjældent nu. Grunden hertil er, at jeg har oplevet en meget lille indtægt efterfølgende. Jeg vil som udgangspunkt heller tage i mod et engangsbeløb, fremfor at satse på procenter (med mindre det er en etableret kunstner). Før i tiden gav det også væsentlig bedre indtægter via CD salg, airplays osv. Nu er det latterlig små beløb for streaming ...

Medlemsavatar
nick0
Medlem
Indlæg: 50
Sted: København

Indlæg af nick0 »

Tak for jeres svar. Jeg er nået videre i forhandlingen med ham. Men er der nogen der kan forklare mig forskellen på KODA og Royalties?

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Meget simplificeret, så er KODA penge for offentlig fremførsel (eksempelvis radio eller TV, eller hvis du selv spiller din musik ude) - royalties er for salget af downloads/CD'er/streams :)


Nyt svar