Side 1 af 2

Mixing/mastering-problem (orkester)

: ons 6. feb 2019 20:55
af mediumaevum
Jeg har lidt svært ved at forklare problemstillingen, så jeg forsøger ad lidt "uortodoks" vej:

Jeg har lige fået Netflix, og bemærkede straks hvorledes filmmusikken (orkester) havde markant mere "dybde" og "fylde" - uden nødvendigvis at være højere i volumen, end mit eget orkestermusik. Faktisk skal jeg skrue rimelig højt op, for at kunne høre mit eget musik gennem soundbaren til TV'et, end hvis jeg ser en netflix-film.

Jeg bruger bla. 8Dio-strygerne og fløjte, og deres demovideoer har også meget mere fylde og dybde (hvis man kan bruge de ord til at beskrive lyd med), end mine egne produktioner. Så derfor går jeg ikke ud fra det er mine samples den er gal med, men et mix/mastering-problem jeg døjer med.

Jeg bruger FL Studio - én af de gode versioner men uden div. plugins. Mit mix består af Reverb 2 som jeg har leget lidt med, uden det store held, og nogle gange har jeg Stereo Enhancer på, uden dog at få den ønskede mængde effekt ud af det. Men lidt har også ret, indtil nu hvor jeg opdagede at lyd kan have mere "fylde" og "dybde".

Hvordan ordner jeg det her?

Det skal siges, at jeg har 0.1 % forstand på mixing og mastering. Så lidt forstand på det, at jeg uden at google, ikke kan forklare forskellen mellem de to...

Kan I hjælpe mig?

P.S.:
Jeg har allerede forsøgt med panorering af instrumenterne i hht. et rigtigt orkester. Dvs. violinerne lidt til venstre og celloerne lidt til højre osv.

Ligeledes render jeg altid ud i WAV-format, så "råt" som muligt.

Re: Mixing/mastering-problem (orkester)

: ons 6. feb 2019 21:45
af Christoffer I. N.
Wav er et fint udgangspunkt, men bestemt ikke det vigtigste.

Panning af instrumenter er også et godt sted at starte.

Hvis du synes 8DIO's videoer lyder godt, så studér hvad de gør i videoerne.
Et godt mix starter med at have så god grundlyd som muligt. Så det handler primært om at lære at programmere dine samples rigtigt.

Hvad angår mix og forståelsen af EQ, compressorer, reverbs m.m., så kan du bruge ligeså lang tid på den slags, som du har brugt indtil videre på at lære instrumenterne at kende, hvordan de skal programmeres, samspil mellem toner, generelt det "musikalske". At du specifikt lærer hvordan en EQ eller compressor virker, kommer ikke til at hjælpe på dine kompositions/sample-programmerings evner.

Har du mulighed for at eksportere dine forskellige instrumenter til separate stereospor i FL? Jeg har ikke selv lige tid til at give et af dine numre et skud hvad angår mix, men det kunne være andre herinde ville prøve sådan en udfordring. :)

Re: Mixing/mastering-problem (orkester)

: ons 6. feb 2019 22:03
af mediumaevum
Christoffer I. N. skrev:Wav er et fint udgangspunkt, men bestemt ikke det vigtigste.

Panning af instrumenter er også et godt sted at starte.

Hvis du synes 8DIO's videoer lyder godt, så studér hvad de gør i videoerne.
Et godt mix starter med at have så god grundlyd som muligt. Så det handler primært om at lære at programmere dine samples rigtigt.

Hvad angår mix og forståelsen af EQ, compressorer, reverbs m.m., så kan du bruge ligeså lang tid på den slags, som du har brugt indtil videre på at lære instrumenterne at kende, hvordan de skal programmeres, samspil mellem toner, generelt det "musikalske". At du specifikt lærer hvordan en EQ eller compressor virker, kommer ikke til at hjælpe på dine kompositions/sample-programmerings evner.

Har du mulighed for at eksportere dine forskellige instrumenter til separate stereospor i FL? Jeg har ikke selv lige tid til at give et af dine numre et skud hvad angår mix, men det kunne være andre herinde ville prøve sådan en udfordring. :)
Ok, det virker til at være nærmest en videnskab i sig selv, det mix/mastering?

Jeg har før hørt om at eksportere de seperate instrumentspor til seperate wav-filer. Ja, det kan jeg sagtens, er det ikke bare at slukke for de andre instrumenter? Jeg kører dem alligevel ud i hver deres MIDI-kanal, netop for at kunne programmere Dynamics, Expression osv. individuelt for hvert spor.

Men hvad gør man så når man har disse, lad os sige 2*violiner, 2*bratsch, 2*cello og 1*bas (7 instrumenter) som WAV-filer? Lægger man dem så over i et lydprogram (f.eks. Audacity) og leger videre derfra?

Re: Mixing/mastering-problem (orkester)

: ons 6. feb 2019 22:29
af lakris
“Ok, det virker til at være nærmest en videnskab i sig selv, det mix/mastering?”

Det er det

Prøv at google how to mix eller how to Master

Re: Mixing/mastering-problem (orkester)

: ons 6. feb 2019 22:32
af Christoffer I. N.
lakris skrev:Prøv at google how to mix eller how to Master
Med så minimalt et kendskab til redskaberne er det ikke noget jeg vil anbefale at følge. Der findes for mange dårlige og generaliserende af dem slags "guides".

Re: Mixing/mastering-problem (orkester)

: ons 6. feb 2019 22:56
af mediumaevum
Christoffer I. N. skrev:
lakris skrev:Prøv at google how to mix eller how to Master
Med så minimalt et kendskab til redskaberne er det ikke noget jeg vil anbefale at følge. Der findes for mange dårlige og generaliserende af dem slags "guides".
Netop, og det er en jungle for en nybegynder som mig at finde rundt i alle de forskelligartede holdninger og generaliseringer til hvordan noget bør mixes. Derfor foretrækker jeg at spørge på et forum med eksperter.

Re: Mixing/mastering-problem (orkester)

: ons 6. feb 2019 22:58
af Christoffer I. N.
Du kan sagtens mixe i FL, og slutte af med at eksportere til 1 stereo spor. Det med at eksportere individuelle wav spor var kun hvis andre skal mixe på det.

Re: Mixing/mastering-problem (orkester)

: ons 6. feb 2019 23:01
af Christoffer I. N.
Omkring FL, Kontakt og eksportering skriver Holger om det her i en af hans FAQs:
http://www.onlinemastering.dk/mastering-faq#mixdown

Scroll ned til "Sample interpolationskvalitet og andre HQ indstillinger":

De fleste DAWs renderer automatisk alt i den højest mulige kvalitet.

Der er visse undtagelser:

I FL Studio skal du vælge 512-point Sinc for den bedste sample interpolationskvalitet. Dette påvirker instrumenter som bruger pitchede samples. I FL Studio skal du også markere "HQ for all plug-ins" for medfølgende FL Studio plug-ins.

Nogle plug-ins, fx Kontakt fra Native Instruments, har en intern indstilling til interpolationskvalitet for offline rendering. Vælg den højest mulige indstilling. Dette råd er relevant for alle DAWs, hvis du bruger sådanne plug-ins.

Bemærk, at høj interpolationskvalitet kan forlænge offline renderingstiden betydeligt.

Re: Mixing/mastering-problem (orkester)

: tors 7. feb 2019 08:27
af lakris
mediumaevum skrev:
Christoffer I. N. skrev:
lakris skrev:Prøv at google how to mix eller how to Master
Med så minimalt et kendskab til redskaberne er det ikke noget jeg vil anbefale at følge. Der findes for mange dårlige og generaliserende af dem slags "guides".
Netop, og det er en jungle for en nybegynder som mig at finde rundt i alle de forskelligartede holdninger og generaliseringer til hvordan noget bør mixes. Derfor foretrækker jeg at spørge på et forum med eksperter.
Jeg gik ikke udfra “hvordan noget skal mixes” det er der ikke et facit til.
Men hvad forskellen er på Mix og Master

Re: Mixing/mastering-problem (orkester)

: tors 7. feb 2019 08:36
af danstanley
Mastering kan i mine ører hjælpe med at gøre dit track mere sammehængende og virke som en helhed. Men et godt mix er udgangspunktet. Så kan man bruge automation til bla. at udjævne for store forskelle i lydniveau f.eks, samt compressor og EQ til at styre lyden i den retning man vil. Brug f.eks et reference track at sigte efter.

Re: Mixing/mastering-problem (orkester)

: tors 7. feb 2019 13:33
af mediumaevum
Altså, mit problem er, at min subwoofer til mit TV's soundbar, ikke virker når jeg afspiller mit eget musik, men virker fint når jeg afspiller f.eks. netflix. I begge tilfælde køres det hele igennem en bærbar PC tilsluttet TV'et, så der burde ikke være forskel.

Det får mig til at tænke på, om en subwoofer kun modtager lyde af bestemte frekvenser? Eller hvordan fungerer det? Og hvordan kan jeg "styre lyden" på mit eget musik, så subwooferen kan modtage de dybe bastoner?

Re: Mixing/mastering-problem (orkester)

: tors 7. feb 2019 14:12
af david mondrup
mediumaevum skrev:Det får mig til at tænke på, om en subwoofer kun modtager lyde af bestemte frekvenser?
Ja, det er typisk sådan det virker. Subwooferen spiller kun op til, f.eks., 100 eller 150 hz (kan ikke lige tallene ... )
Og hvordan kan jeg "styre lyden" på mit eget musik, så subwooferen kan modtage de dybe bastoner?
Det gør du sandsynligvis først og fremmest ved at sørge for at der er noget lyd i det frekvensområde i din musik.

Når jeg skriver "sandsynligvis" skyldes det, at der også kan være noget surroundformat på spil - jeg ved ikke om Netflix sender ud i surround, eller om det bare er stereo, hvor subwooferen så selv tager det af signalet den kan bruge. Hvis det er sat op til ægte surround med en dedikeret kanal til sub-signalet, så skal du jo også mixe og eksportere din master i surround for at dit TV setup vil være med. Det vil dog være at skyde sig selv i foden ift. alle de mange andre situationer hvor et helt almindeligt stereo format er dét, der efterspørges.

Re: Mixing/mastering-problem (orkester)

: tors 7. feb 2019 14:15
af david mondrup
mediumaevum skrev:Ok, det virker til at være nærmest en videnskab i sig selv, det mix/mastering?
Det er det. Eller måske endda en kunstform. Der findes folk der bruger et liv på at øve sig i det, lige som der er folk der bruger et liv på at lære at spille et instrument, eller at komponere. De fleste af os herinde spreder nu i praksis vores tid over alle aspekterne af musikproduktion, med forskellig vægt på hver del, alt efter interesse og behov.

Re: Mixing/mastering-problem (orkester)

: søn 10. feb 2019 21:59
af LarsRøv
Jeg skyder lige blindt ud i tågen med sprede hagl:

Prøv at sætte Maximus på master kanalen, og så brug det preset der hedder Clear Master. Det burde give meget af det "fylde" du efterspørger.

I Maximus kan du også lave stereo spread i toppen.
Fordi du nok ikke er interesseret i at spread bunden overhovedet, så er det heldigt at Maximus også kan spread og samle i bunden.
Hvis den skal samles lidt overhovedet .

Drop stereo enhancer plug for det meste, det er meget ekstremt og forstyrrer stereo billedet mere end det forbedrer det synes jeg. Jeg ved godt stereo ikke er et billede.

Nåå, prøv det første, leg med det sidste.

Re: Mixing/mastering-problem (orkester)

: søn 10. feb 2019 22:38
af Kimex
Skal ikke kloge mig, men kan limiter gøre en forskel ?

Re: Mixing/mastering-problem (orkester)

: søn 10. feb 2019 23:42
af LarsRøv
prøv det og find ud af det!

Re: Mixing/mastering-problem (orkester)

: man 11. feb 2019 09:21
af Søren Dyhr
Men vi taler altså om fup instrumenter vs et rigtigt orkester? Man har jo brugt og gør det vist til stadighed i DR en Decca-3 opsætning og så supplerer man op med ekstra mikrofoner på de svage ting. Her taler vi om 60 års gammel praksis, der udnytter 3 m50 Neumann kugle mikrofoner på en stang.

https://en.wikipedia.org/wiki/Decca_tree

Men i dag mener jeg der bruges 4006'ere og Royers Ribbons i DR koncertsalen, her vil ribbon'erne lave en let komprimering i bunden, så der opstår en slags parallel komprimering.

Den magi som her immervæk skabes - tror jeg desværre kun svært kan lade sig gøre uden at man sender hver eneste instrument enkeltvis, ind i hvert sit eget impuls response halløj. Det er fordi der desværre er stor forskel på hvordan ting summerer i elektronik, og i luft - kort fortalt så løber lydbølger igennem hinanden i luft. Så når vi nu er ude i fup instrumenter, så må hver enkelt af dem igennem deres eget impuls response plugin ( her går det så hen og bliver tungt at bakse med for din maskines CPU ) ... Du kan nok ikke lave det top down tror jeg, uden at gå i meget fiffige trick.

Prøv at gå rundt om en kontrabas med en omni mikrofon og hovedtelefoner på, og læg her mærke til at dens lyde er heller ikke entydigt spredende enst til alle sider, det forudsætter den elektroniske summering ellers!!!!

--sd

Re: Mixing/mastering-problem (orkester)

: man 11. feb 2019 15:42
af mediumaevum
LarsRøv skrev:Jeg skyder lige blindt ud i tågen med sprede hagl:

Prøv at sætte Maximus på master kanalen, og så brug det preset der hedder Clear Master. Det burde give meget af det "fylde" du efterspørger.

I Maximus kan du også lave stereo spread i toppen.
Fordi du nok ikke er interesseret i at spread bunden overhovedet, så er det heldigt at Maximus også kan spread og samle i bunden.
Hvis den skal samles lidt overhovedet .

Drop stereo enhancer plug for det meste, det er meget ekstremt og forstyrrer stereo billedet mere end det forbedrer det synes jeg. Jeg ved godt stereo ikke er et billede.

Nåå, prøv det første, leg med det sidste.
Tak for tippet.
Hvor finder jeg Clear Master?
https://www.image-line.com/support/flst ... aximus.htm

Re: Mixing/mastering-problem (orkester)

: man 11. feb 2019 16:26
af lakris
Hvis du ikke har bass i forvejen, får du ikke noget ved at smide en limiter på

Prøv hellere en tone generator eller lign.

Re: Mixing/mastering-problem (orkester)

: man 11. feb 2019 17:01
af Kimex
LarsRøv skrev:prøv det og find ud af det!
Jeg føler ikke behovet for mere dybde i det jeg optager. Jeg bruger gode guitarer, et godt lydkort en udmærket mic , har nogle gode Adam A7X monitors og AX8.
Kan jeg ikke lave en god optagelse er det fordi jeg selv er det svage led i kæden.
Men jeg ved at for nogle musikere og lydfolk er limiter den hellige gral. Jeg har aldrig rigtigt forstået denne feature, men jeg mener det er noget med at tilpasse lyden . LUFS, tror jeg det kaldes. Så musikken bliver optimeret for upload. F.eks til YouTube eller SoundCloud.

Re: Mixing/mastering-problem (orkester)

: man 11. feb 2019 18:37
af Kimex
Jeg opfatter limiter , som noget lig mit vækkeur. Lyden på det er ikke særlig høj. Bare en meget spinkel tone. Men den har lige den frekvens jeg høre mest. Jeg tror limiter gør lidt af det samme . Den kan justere lyden til de frekvenser vi hører tydeligst, selvom den ikke bliver højere.
Og så kan den nedtone de frekvenser vi alligevel ikke hører så tydeligt eller slet ikke hører. Om det skaber dynamik og har en effekt på stereo , er jeg ikke sikker på , men det kan give mixet fylde.

Re: Mixing/mastering-problem (orkester)

: man 11. feb 2019 18:48
af david mondrup
Kimex skrev:Jeg opfatter limiter , som noget lig mit vækkeur. Lyden på det er ikke særlig høj. Bare en meget spinkel tone. Men den har lige den frekvens jeg høre mest. Jeg tror limiter gør lidt af det samme . Den kan justere lyden til de frekvenser vi hører tydeligst, selvom den ikke bliver højere.
Og så kan den nedtone de frekvenser vi alligevel ikke hører så tydeligt eller slet ikke hører. Om det skaber dynamik og har en effekt på stereo , er jeg ikke sikker på , men det kan give mixet fylde.
Beklager at måtte være den lidt hårde, men det der skrives her på forummet bruges som kilde til lærdom for mange, så jeg bliver lige nødt til at påpege at din forklaring (som du jo retfærdigvis også selv præsenterer som mest en formodning) er forkert på næsten enhver tænkelig måde.

En limiter er, meget kort fortalt, en effekt der af de fleste i praksis bruges til at skrue op for volumen uden hørbar overstyring/forvrængning. That's it.

For dem med en anelse mere teknisk indsigt, kan det give mening at beskrive en limiter som en compressor med ratio sat til uendelig.

Re: Mixing/mastering-problem (orkester)

: man 11. feb 2019 18:50
af david mondrup
- og ja, jeg er klar over at jeg bevæger mig ind på et minefelt, hvor arbejdsopgaven kan ende med at blive uoverskuelig ..

Billede

:-P

Re: Mixing/mastering-problem (orkester)

: man 11. feb 2019 19:36
af Kimex
david mondrup skrev:
Kimex skrev:Jeg opfatter limiter , som noget lig mit vækkeur. Lyden på det er ikke særlig høj. Bare en meget spinkel tone. Men den har lige den frekvens jeg høre mest. Jeg tror limiter gør lidt af det samme . Den kan justere lyden til de frekvenser vi hører tydeligst, selvom den ikke bliver højere.
Og så kan den nedtone de frekvenser vi alligevel ikke hører så tydeligt eller slet ikke hører. Om det skaber dynamik og har en effekt på stereo , er jeg ikke sikker på , men det kan give mixet fylde.
Beklager at måtte være den lidt hårde, men det der skrives her på forummet bruges som kilde til lærdom for mange, så jeg bliver lige nødt til at påpege at din forklaring (som du jo retfærdigvis også selv præsenterer som mest en formodning) er forkert på næsten enhver tænkelig måde.

En limiter er, meget kort fortalt, en effekt der af de fleste i praksis bruges til at skrue op for volumen uden hørbar overstyring/forvrængning. That's it.

For dem med en anelse mere teknisk indsigt, kan det give mening at beskrive en limiter som en compressor med ratio sat til uendelig.
Det er helt i orden. Som du nævner er det bare sådan jeg opfattede det. Og at jeg tager fejl, er kun godt at blive gjort opmærksom på.
Jeg bruger den ikke selv. Jeg har ikke syntes at den gør noget godt for mit mix.

Re: Mixing/mastering-problem (orkester)

: man 11. feb 2019 21:50
af Hald
Jeg ser en limiter som en dørmand der der er ligeglad med hvor langt væk du går, men du kommer ikke forbi den grænse han sætter, skulle du prøve vil han klemme dig sammen.

Jeg tænker at mixing og mastering er to af de største lydrelaterede emner at hive frem, måske lige voldsomt nok til én tråd.

Der findes så meget der er skrevet om dette, der er lavet utallige videoer, dog skal man sortere skidt fra kanel hvis man overlader Youtube til opgaven.