Virksomhedssalg og moms (brugt udstyr)?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Virksomhedssalg og moms (brugt udstyr)?

Indlæg af AvS »

Jeg er lidt en regnsskabNoob, så skal lige være helt med på, hvad proceduren er når jeg vil sælge en brugt ting fra min virksomheds til en privat person.

Jeg smider moms på, skriver en faktura hvor moms'en fremgår, og derefter indberetter og indebetaler jeg momsen ved næste momsregnskab? Oder was?

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Jeps. Du sælger noget til en privatperson som er slutbruger og derfor ikke kan trække momsen fra. Sælger du til et firma, kan denne trække momsen fra. Moms er en fiffig opkrævning du står for, på vegne af staten.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ja, så skal du lægge moms på. Brugtmomsordningen er ikke relevant her og har nogle andre krav og formål.

Du bliver desuden beskattet af salgsbeløbet, og ikke mindst skal du yde garanti og 2 års reklamationsret på udstyret til køber.

Det er ligegyldigt om udstyret er brugt; købelovens regler gælder også ved brugtsalg for en virksomhed. Ligeledes gælder 14 dages fortrydelsesret, hvis salgsaftalen er indgået over Internettet, som mange aftaler jo er i dag.

Hvis udstyret er regnskabsmæssigt afskrevet - hvilket det automatisk er, hvis det har en værdi under 13.800 kr. (2019) eller er software - så kan du overveje, at forære udstyret væk i stedet. Det samme gælder såkaldt aktiveret og fuldt afskrevet udstyr, dvs. udstyr som er afskrevet gradvist over en længere årrække.

Aktiveret og afskrevet udstyr (altså udstyr med en indkøbsværdi over 13.800 kr.) findes i din revisors såkaldte anlægskartotek for din virksomhed, hvor du kan checke statusen. Dette fremgår ikke individuelt af dit regnskab, men er bogført sideløbende.

Når udstyret er fuldt afskrevet, så betragtes det regnskabsmæssigt som uden værdi, dvs. det er slidt op/brugt op/forældet set fra SKATs synsvinkel. Det er irrelevant om udstyret reelt stadig er funktionsdygtigt eller har en funktionel værdi.

Derfor kan det foræres væk uden problemer og er ikke en skattepligtig gave for modtager. Vælger du derimod at sælge det i virksomheden, ja så har det alligevel en værdi, som både er afgiftspligtig og skattepligtig.

Udstyret kunne jo fx foræres til et familiemedlem, men det skal være uden økonomiske betingelser.

Det står dette familiemedlem frit efterfølgende at sælge udstyret som privatperson. Som privatperson beskattes salget ikke, det momses ikke og det købes som beset, uden garanti og reklamationsforpligtelser og fortrydelsesret.

Jeg gentager lige mig selv: selvom det er stort set umuligt at opdage for myndighederne, så må du af skattemæssige hensyn ikke videremodtage betalingen i form af fx kontanter fra familiemedlemmet, men ellers er det en lovlig måde at holde værdierne i familien.

Det kunne også være en god ven, som du ville begunstige med gammelt udstyr på denne måde.

Nyt svar