Hvordan "network'er" man?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Hvordan "network'er" man?

Indlæg af mediumaevum »

Havde kig på en ellers interessant youtubekanal forleden dag, som går meget op i middelalder, våben, borge osv.

Jeg tilbød gennem privat besked på DeviantArt at han måtte bruge en animation jeg havde lavet over en vindebro - fuldt illustreret - mod blot lidt henvisning til min kanal i fald han bruger det. Om ikke andet hans feedback på min animation for historisk korrekthed mv.

Fik intet svar.

Hvordan networker/kommunikerer man på en måde, så man optimerer sine chancer for et minimum af svar tilbage - om ikke andet bare et simpelt "nej tak, er ikke interesseret"?

Hvordan gør I andre?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Er du sikker på at han har set beskeden? Det kunne eksempelvis være at han har været logget ind, at du kan se beskeden er læst (jeg kender ikke deres pm system), eller at der er uploadet nyt på hans Deviant Art side.
Forleden dag kan lyde som igår eller forgårs. Hvis han har set din besked, kan det være han tygger på hvordan han skal svare.


Hvordan optimerer man sine chancer for et svar.. Det gør du vel ved at have indgående kendskab til modtageren.
Men et godt udgangspunkt er at præsentere dig på en kort og præcis måde, skrive en eller to linjer om at du har set vedkommendes arbejde og vil samarbejde (eller hvad du vil), linke til dit arbejde og hilse fornuftigt farvel.
Har du en forudgående relation til personen er det nok begrænset hvor meget du skal præsentere dig selv, det kommer an på flere ting...

Generelt skal du fatte dig i korthed.
Skriv et udkast med hvad du kunne tænke dig at skrive. Er det kort og præcist formuleret? Er der noget overflødigt? Skær det overflødige fra.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Christoffer I. N. skrev:Er du sikker på at han har set beskeden? Det kunne eksempelvis være at han har været logget ind, at du kan se beskeden er læst (jeg kender ikke deres pm system), eller at der er uploadet nyt på hans Deviant Art side.
Forleden dag kan lyde som igår eller forgårs. Hvis han har set din besked, kan det være han tygger på hvordan han skal svare.


Hvordan optimerer man sine chancer for et svar.. Det gør du vel ved at have indgående kendskab til modtageren.
Men et godt udgangspunkt er at præsentere dig på en kort og præcis måde, skrive en eller to linjer om at du har set vedkommendes arbejde og vil samarbejde (eller hvad du vil), linke til dit arbejde og hilse fornuftigt farvel.
Har du en forudgående relation til personen er det nok begrænset hvor meget du skal præsentere dig selv, det kommer an på flere ting...

Generelt skal du fatte dig i korthed.
Skriv et udkast med hvad du kunne tænke dig at skrive. Er det kort og præcist formuleret? Er der noget overflødigt? Skær det overflødige fra.
Ok, tak for svar.
Jeg vil se hvad jeg kan gøre...

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

mediumaevum skrev: Jeg troede det var indlysende for enhver, at når der står et andet navn og et link på et billede, at det er samme person, blot med forskellige navne/profiler på to forskellige steder.
Nope, jeg forventer et vis niveau af sammenhæng, hvis man hedder forskellige ting forskelige steder bliver personen knap så troværdig, ville du f.eks. handle med en der hedder forskellige ting på forskellige platforme men tydeligt sælger samme varer?
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -


Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Gi ham en uge, se derefter om der er andre måder at kontakte ham, det kunne jo være han havde opgivet pm på youtube grundet uønsket spam, men at han bestemt ville være posetiv over for dig

Han kan også have skøjtet hen over den ved en fejl

Hvis jeg ikke havde svar inden 14 dage, og evt to former for henvendelser, med ca 10 dage imellem, ville jeg droppe ham som seriøs til samarbejde, (henvender mig altid højst to gange), og så smide ham på listen over folk jeg ikke ville bruge tid på en anden gang

Det handler jo også om hvad du syntes om ham :-)

Jeg er fortrinsvis enig i de andre svar, især Christoffers
/Dub

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Spørgsmålet er også om han overhovedet ønsker noget samarbejde, han kan jo have nok i sit eget og måske oplevet din henvendelse som "spam" og ignoreret eller slettet det.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hald skrev: Nope, jeg forventer et vis niveau af sammenhæng, hvis man hedder forskellige ting forskelige steder bliver personen knap så troværdig, ville du f.eks. handle med en der hedder forskellige ting på forskellige platforme men tydeligt sælger samme varer?
Men hjælper det ikke nu, hvor jeg har tydeliggjort på min forside at jeg har en youtube-kanal?

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

DUBTEMPLE skrev:Gi ham en uge, se derefter om der er andre måder at kontakte ham, det kunne jo være han havde opgivet pm på youtube grundet uønsket spam, men at han bestemt ville være posetiv over for dig

Han kan også have skøjtet hen over den ved en fejl

Hvis jeg ikke havde svar inden 14 dage, og evt to former for henvendelser, med ca 10 dage imellem, ville jeg droppe ham som seriøs til samarbejde, (henvender mig altid højst to gange), og så smide ham på listen over folk jeg ikke ville bruge tid på en anden gang

Det handler jo også om hvad du syntes om ham :-)

Jeg er fortrinsvis enig i de andre svar, især Christoffers
En uge? 14 dage? Det var godt nok lang tid.

Jeg plejer selv at svare ca. samme dag på henvendelser. Hvis jeg ikke umiddelbart kan give et svar, plejer jeg at skrive det til dem, at jeg tænker over tingene.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hvis det ikke haster, så undgå at stresse det.
Hvis du derimod stod med et projekt og skulle bruge noget fra ham, som der så skulle laves aftale om er det jo en anden sag.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hald skrev:Hvis det ikke haster, så undgå at stresse det.
Hvis du derimod stod med et projekt og skulle bruge noget fra ham, som der så skulle laves aftale om er det jo en anden sag.
Det haster ingenlunde... Det er bare en undren fra min side.

Jeg er nok bare utålmodig. Manglende social skills hjælper nok heller ikke ligefrem på situationen.

Jeg introducerer næsten aldrig mig selv når jeg henvender mig, jeg introducerer kun projektet.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Du bliver nødt til at introducere dig selv. Det skal ikke være en roman, men en enkelt linje, eller max to, hvor du leder ind i den næste del af beskeden.

Omkring det at skrive til dem du vil lave noget sammen med, sende en demo til, osv. Når du er tilfreds med det du har skrevet, så prøv at vend den om, og forestil dig at du er modtageren. Er der noget der ikke giver mening? Er der noget ligegyldigt (det overflødige jeg skrev om)? Får du et indtryk af personen (Dig), eller er det totalt upersonligt?
Upersonligt er perfekt hvis du skal købe 50 messingskruer af en leverandør. Det her handler om noget I begge er passionerede omkring, det må man gerne kunne fornemme udfra kort og præcis besked. Det betyder dog ikke udråbstegn efter hver sætning.

Om at svare samme dag. Nogle af de dygtige folk der måske laver det de nu laver som ren hobby, har måske travlt i dagligdagen, ungerne skal passes, indsæt selv flere grunde til, at de ikke logger ind på deres profiler på daglig basis.

Uden at jeg skal gå OT, så har vi her på Lydmaskinen masser af dejlige brugere, som "kun" kigger ind et par gange om måneden, eller en gang om ugen, eller lignende.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Christoffer I. N. skrev:Du bliver nødt til at introducere dig selv. Det skal ikke være en roman, men en enkelt linje, eller max to, hvor du leder ind i den næste del af beskeden.
Hm... jeg kan lige kopiere min besked, så kan I læse hvad jeg skrev:
Hi ******, I've watched some of your videos on youtube regarding the medieval period, and I have an idea/question for you:

I have made some virtual (3D) Reconstructions of real castles & fortifications, churches etc. Recently I uploaded a short (50 sec.) animation of the gatehouse of Hammershus (one of Northern Europe's biggest castles).

While rendering the project, my first thought was to ask you if you would have any interest in showing my animation on your channel, ie. as part of a speech about drawbridges?

I would offer you my animation for free (though, with credit - a link to my YT-channel in return).

In any case whatever your decision might be, I'd really appreciate your feedback on my animation!

[yt-link]

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Du kunne skære noget fra, men ellers synes jeg det er helt OK. Jeg siger ikke at alle sætninger max må bestå af 5 ord eller mindre, men næste gang kan du prøve at skære ned på mængden af ord.

Et specifikt punkt, der er helt unødvendigt for ham, er det med din idé under renderingen. Hele den sætning kan formuleres anderledes, kortere, ja mere to-the-point.

Derudover går jeg ud fra at du har skrevet "best regards, " efterfulgt af dit navn eller alias til slut. Hvis ikke er det bestemt en fejl.
Du bør sådan set også introducere dit navn i starten af mailen. Når du møder nye mennesker IRL introducerer du dig også med dit fornavn og et håndtryk, eller evt. en anden passende hilsen, hvis vedkommende alternativt skulle lægge op til en high-five eller fistbump.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Christoffer I. N. skrev:Du kunne skære noget fra, men ellers synes jeg det er helt OK. Jeg siger ikke at alle sætninger max må bestå af 5 ord eller mindre, men næste gang kan du prøve at skære ned på mængden af ord.

Et specifikt punkt, der er helt unødvendigt for ham, er det med din idé under renderingen. Hele den sætning kan formuleres anderledes, kortere, ja mere to-the-point.

Derudover går jeg ud fra at du har skrevet "best regards, " efterfulgt af dit navn eller alias til slut. Hvis ikke er det bestemt en fejl.
Du bør sådan set også introducere dit navn i starten af mailen. Når du møder nye mennesker IRL introducerer du dig også med dit fornavn og et håndtryk, eller evt. en anden passende hilsen, hvis vedkommende alternativt skulle lægge op til en high-five eller fistbump.
Det, du siger var unødvendigt var ment som at vi har de samme interesser, og jeg tænkte på at han kunne bruge det. Men ja, det er garanteret unødvendigt at skrive hele sætningen ned. Den del vil jeg undlade for fremtiden.

Jeg har ikke skrevet "best regards", ej heller navn eller alias. Jeg går ud fra han kan læse det (kunstnernavn) på mine værker, eller kanalen ved klik på linket.

Hvad er dit forslag til mit næste træk?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Dit næste træk er at give ham den uges tid som andre her i tråden er inde på. Nu er din besked sendt afsted, nu må du være tålmodig og se om han svarer.

Jeg sendte en demo til et label en uges tid før jul 2018. Har intet hørt fra dem, så nu her 2 måneder senere uploader jeg det til min kanal. En måneds svartid ville ikke være unormalt på et populært label, men 2 er (IMHO) rigeligt. Så må jeg oppe mig til næste gang jeg sender til dem, selvom det altid ville være dejligt med en tilbagemelding, ligesom du efterspørger i din besked vi snakker om her i tråden.

Regards/best regards eller venlig hilsen er totalt travet, men du må ikke tage det for givet. Ligeså vigtigt som det er at gøre et godt indtryk til at starte med i din besked, mindst ligeså vigtigt er det at slutte pænt og høfligt af.
Igen, vend den om når du har skrevet din besked, og se om ikke det ville være passende med en hilsen. Når I har skrevet lidt frem og tilbage, og samtalen bliver knap så formel, eller evt. vent på at han stopper med at hilse farvel, så kan du også stoppe med at hilse til slut.

Omkring det unødvendige. Jeg forstår fint din intention, og jeg er også selv slem til at falde i fælden, om at skrive en smøre om noget, der kunne være af fælles interesse, men privat beskeden er jo ikke et chat-rum, det er et foreslag til samarbejde. Ikke at han nødvendigvis flyder i den slags, men igen, tag udgangspunkt i at han værdsætter sin tid, og gør det kort og præcist.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Tak, Christoffer I.N (og andre deltagere) for de gode råd. Jeg stopper den her, men vender nok tilbage til tråden senere.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

mediumaevum skrev:Hm... jeg kan lige kopiere min besked, så kan I læse hvad jeg skrev:
Hi ******, I've watched some of your videos on youtube regarding the medieval period, and I have an idea/question for you:

I have made some virtual (3D) Reconstructions of real castles & fortifications, churches etc. Recently I uploaded a short (50 sec.) animation of the gatehouse of Hammershus (one of Northern Europe's biggest castles).

While rendering the project, my first thought was to ask you if you would have any interest in showing my animation on your channel, ie. as part of a speech about drawbridges?

I would offer you my animation for free (though, with credit - a link to my YT-channel in return).

In any case whatever your decision might be, I'd really appreciate your feedback on my animation!

[yt-link]
Jeg er enig med Christoffer i, at du bør skrive "Best regards" el. lign. i brevets slutning, og der bør du så skrive dit rigtige fornavn og efternavn.

Med hensyn til Youtube-linket: Er det et link til din kanal eller til en bestemt video?

Som jeg forstår dit brev, så er det en bestemt video på ca. 50 sek. med animation of the gatehouse of Hammershus, som du foreslår, at han gør brug af. Jeg ville placere et direkte link til den konkrete video allerede på det sted i brevet. Jeg ville skrive noget i retning af, at "du kan se denne video på følgende link:" og så linket.

Så kunne det f.eks. blive noget i følgende stil:
...

While rendering the project, my first thought was to ask you if you would have any interest in showing my animation on your channel, ie. as part of a speech about drawbridges?

You can whatch the video on this link:
http://....

I would offer you ...
...


Best regards
Per Persson
mediumaevum
Evt. link til website, YT-kanal osv...

Nyt svar