Værste skriveblokade/mangel på motivation/inspiration, råd søges

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Værste skriveblokade/mangel på motivation/inspiration, råd søges

Indlæg af Jenkins »

Jeg er løbet ind i nok den længste blokade siden jeg startede med musikkken.

Jeg har ikke produceret noget i nok snart 2mdr, udover enkle loops som altid ender med bare at, blive slettet alligevel.

Mit drive og motivation er simpelthen forsvundet som dug for solen :|

Førhen kunne jeg tage dage fra morgen til nat hvor jeg ALTID kunne finde på noget at, give mig til musikalsk. Lyddesign, komponere, mixe osv.

Nu er jrg løbet ind i lang periode hvor jeg slet intet lyd for lavet.

Åbner computeren og ender bare med at sidde med små ideer der ikke ender i noget andet end CTRL-ALT-DELETE. Trods jeg siger til mig selv: Tænd maskinen og åben Ableton så skal der nok ske et eller andet.

Har forsøgt alt muligt: Give mig selv benspænd, gå lange ture, se videoer med andre der overvinder skriveblokade, læst om teknikker. dyrker motion etc.

Men intet giver mig lige det nødvendige skub længere.

Nogle der har ramt ligende perioder ? Og nogle med gode råd til at komme over den her fase

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Har du noget på hjertet? Er der sket noget du måske har behov for at udtrykke? Hvis ikke, skal du jo have tanket på, udsæt dig for noget nyt, mød nye mennesker, placer dig i situationer du ikke helt har kontrol over, FØL det der sker omkring dig, og udtryk det derefter.

Ved ikke om det er noget værd, men det er nok lidt sådan jeg ser det udefra.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Beslut dig for at lave verdens dårligste nummer. Det virker af og til, hvis din selvkritik har taget overhånd.
Lav 10 af dem og 2 af dem kan være keepers. Hvis ikke, så lav 10 mere.

Jeg slås lige nu med at skrive 2. sæt til bandet. Det er ret hårdt fordi jeg skriver en masse lort og det gør mig frustreret, men jeg ved den frustration er opsparet energi til en god sang og at det kun er 20 % af det jeg lavever der nogensinde bliver værd at lytte til.

Det er også godt at være frustreret. Det er psykisk energi som er udtryk for en uholdbar og utilfredsstillende situation. Det kræver en ændring, måske at øve sig i, at sige pyt, det lyder sådan her lige nu, det skal nok komme igen.

Flyt fokus fra beats til melodi, lick, tema og byg det op omkring det. Man kan virkelig sidde fast i akkorder og licks i lang tid. Det er en fælde.

Måske har dine nye indgangsvinkler allerede givet pote.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2126

Indlæg af raoul »

420 :)

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Lolz

Muligvis, jeg kender dog kun mennesker der går den vej, som er påståelige, rigide i deres tankegang og magtsyge, understreger lederegenskaber, fuldkomment overblik og guddommelig kreativitet uden at komme i nærheden af det.

Men jeg skal ikke kunne gøre mig klog på det, aner ikke, hvordan de ville være uden.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg føler med dig, Bjørn. Det er flere år siden jeg selv har haft en skriveblokade. Jeg tror det har noget at sige, at jeg er stoppet med at lave repetitiv rytmisk musik, og et projekt kan starte udfra hvad som helst. Mærkeligt lyddesign, klaver, synth, sampleprocessering eller andet.
Men du laver jo allerede forskelligt og udforskende musik og lyd.

Har du en anden hobby, eksempelvis tegning/maling, træ eller metal-arbejde, eller andet du kunne tænke dig at bruge tid på?

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Jeg tror ikke det er noget som du skal bekymre dig om. Jeg kender det fra, når jeg har jagtet det gode foto. Der kan også, i perioder, være langt mellem snapsene. Din evne til at lave god musik er ikke forsvundet. Måske skal du bare lave det som du har lyst til. Og ikke forcere kreativiteten frem. Den vender tilbage af sig selv.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Hmm - lidt der har hjulpet mig:

Jeg havde en tendens til at lave numre halvfærdige - og så starte forfra ... Det ender med at blive et ret uinspirerende loop at være låst fast i.

Det hjalp, da jeg satte mig for, at få lavet dem helt færdige. Jeg tog en håndfuld numre, jeg følte var "mest færdige". Lyttede dem igennem nogle gange - noterede ned, hvad der manglede (basgang i X-nummeret, et C-stykke i Y nummeret, tekst i Z-nummeret osv).

Gav mig selv "lektier for" med ovenstående. Og afsatte f.eks 2 timer om dagen. Hvis jeg gik død i basgangen, så forsatte jeg med C-stykket - gå død C-stykket, så er det videre på listen - og igen - og igen + de indfald, der trods alt dukker op undervejs. Når de to timer er gået, så stoppede jeg - uanset hvad. Videre næste gang/dag (hvad der nu passer ind i hverdagen).

Jeg er meget til, at det er en hobby - og det skal være con amore. Men det betyder ikke, at man ikke kan stille nogle basale krav til sig selv - og tage det sure med det søde.

Det er ikke meget anderledes end fysisk træning. Nogle dage er man uoplagt/syrer hurtigt til i benene eller hvad det nu er. Og det er ikke fordi man skal presse sig med djævlens vold og magt. Men så må man jo "gå" en stor del af løbeturen - det samme gælder lidt musikken.

Men anyways - nogle gange/perioder - virker det bare ikke for en. Jeg havde selv et meget langt og komplet "udfald" fra 1998 til 2006, hvor jeg slet ikke lavede eller spillede musik. Det kom så igen. Heldigvis.

Men held og lykke med det. Noget af det seneste du har lavet er ret fedt. :)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

SustainerPlayer skrev: Det er ikke meget anderledes end fysisk træning. Nogle dage er man uoplagt/syrer hurtigt til i benene eller hvad det nu er. Og det er ikke fordi man skal presse sig med djævlens vold og magt. Men så må man jo "gå" en stor del af løbeturen - det samme gælder lidt musikken.
Det vil jeg godt lige advare imod at man forsøger sig med.

Har prøvet det du nævner, men hvis man mangler kreativitet, inspiration og energi går det ikke at gøre kunsten halvt så godt. Så ender man med at få et dårligt produkt ud af det, som alligevel skal skrottes.

Det som virker for mig er at finde inspirationskilder. Inspiration, inspiration - og noget man kan inspireres af.
Youtube er en god kilde for mig. Dokumentarer en anden.

Hvis der tænkes på det med at "komme igang", energiniveau etc. så har jeg ikke noget at byde ind med lige dér. For det lider jeg selv af.

Kender I ikke også det med, at være super motiveret og have masser af inspiration - men ingen energi til at komme igang?
Så "brænder man inde" med de gode idéer som aldrig bliver til noget, fordi man end ikke har kræfterne til at forsøge/komme igang.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

mediumaevum skrev:
SustainerPlayer skrev: Det er ikke meget anderledes end fysisk træning. Nogle dage er man uoplagt/syrer hurtigt til i benene eller hvad det nu er. Og det er ikke fordi man skal presse sig med djævlens vold og magt. Men så må man jo "gå" en stor del af løbeturen - det samme gælder lidt musikken.
Det vil jeg godt lige advare imod at man forsøger sig med.

Har prøvet det du nævner, men hvis man mangler kreativitet, inspiration og energi går det ikke at gøre kunsten halvt så godt. Så ender man med at få et dårligt produkt ud af det, som alligevel skal skrottes.
Det er jeg helt uenig i. Eller har en anden oplevelse af det i hvert fald. Der er også en del af det, jeg laver, når jeg er inspireret/i zonen, der alligevel skal skrottes også.

Og nu mener jeg ikke man skal få de store inspirerede ideer der. Men hvis det f.eks er en basgang, der skal på plads. Så er det altså et stykke håndværk, man bør kunne præstere.

En stor del af et musikstykke er håndværk. Hvis man tror det hele er inspiration, åndelighed og "kunst", så er det meget nemt at male sig op i et hjørne, der er svært at komme ud af.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Min tilgang til musik, og de kreative ting jeg laver, kræver ikke udefrakommende inspiration. Det der med "jeg bliver nødt til at være inspireret for at kunne lave musik", det er for mit vedkommende bare en dårlig undskyldning.


Det har bestemt også hjulpet mig at tvinge mig igennem at lave iforvejen halvdårlige numre helt færdige.
Jeg har bestemt lært noget ved det.


mediumaevum skrev:Har prøvet det du nævner, men hvis man mangler kreativitet, inspiration og energi går det ikke at gøre kunsten halvt så godt. Så ender man med at få et dårligt produkt ud af det, som alligevel skal skrottes.
Så det er helt udelukket at lave 4 dårlige versioner af en god idé, for så at lave en god version senere?

mediumaevum skrev:Kender I ikke også det med, at være super motiveret og have masser af inspiration - men ingen energi til at komme igang?
Mentalt overskud er klart relevant. Fysisk overskud det samme, men det kan man klare med søvn og kost, evt. motion.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Jenkins skrev: Men intet giver mig lige det nødvendige skub længere.

Nogle der har ramt ligende perioder ? Og nogle med gode råd til at komme over den her fase
I nogle perioder kan jeg være ret produktiv med masser af inspiration - og så kan jeg have lange perioder, hvor inspirationen og motivationen ikke er så stor. Heldigvis har jeg også andre hobbyer, så jeg kan veksle lidt... Og heldigvis har jeg ikke noget bestemt jeg skal nå med min musik, så perioderne uden megen inspiration behøver jeg ikke gå i panik over.

Jenkins - er der noget du skal nå, siden det frustrerer dig, eller er det bare det, at du savner at få udrettet noget igen, eller...?

Jeg har lagt mærke til en faktor, der kan trigge de gode ideer frem i mig: Der kommer tit noget ny inspiration hos mig, medens jeg sidder og leger med noget nyt gear - et keyboard, et lydmodul, en guitar, softwarelyde eller hvad ved jeg... Så afsted med dig - ud og køb noget nyt lejetøj, så skal du bare se inspirationen vende tilbage... :wink:

Medlemsavatar
Arnold
Medlem
Indlæg: 564

Indlæg af Arnold »

Prøv evt. "Oblique Strategies" af Brian Eno - det kan hjælpe på inspirationen.

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

Tak for svar alle sammen :!:

Altså min interesse er ikke væk. Stener stadig nok et par toneres turorials om alt fra mix, lyddesign, Master osv hver eneste dag.

Får bare ikke omsat det til noget endeligt længere.

Kommer med lidt flere uddybende svar til her herunder :

Hald skrev:Har du noget på hjertet? Er der sket noget du måske har behov for at udtrykke? Hvis ikke, skal du jo have tanket på, udsæt dig for noget nyt, mød nye mennesker, placer dig i situationer du ikke helt har kontrol over, FØL det der sker omkring dig, og udtryk det derefter.

Ved ikke om det er noget værd, men det er nok lidt sådan jeg ser det udefra.
Ja jo.. Der er lidt ting der rumstere indvendigt. Måske derfor det mentale overskud heller ikke er så stort til at, sætte mig ned og få kreeret så meget.

Altså mangler ikke drive med andre ting. Dyrker mit mountainboard for fuld skrue som jeg plejer, går og renovere have og skruer på bilen.

Og det er ikke tiden jeg mangler. Sætter mig ned og giver mog tiden. Der opstår bare ikke rigtigt noget pt.
Graceville skrev:Beslut dig for at lave verdens dårligste nummer. Det virker af og til, hvis din selvkritik har taget overhånd.
Lav 10 af dem og 2 af dem kan være keepers. Hvis ikke, så lav 10 mere.

Jeg slås lige nu med at skrive 2. sæt til bandet. Det er ret hårdt fordi jeg skriver en masse lort og det gør mig frustreret, men jeg ved den frustration er opsparet energi til en god sang og at det kun er 20 % af det jeg lavever der nogensinde bliver værd at lytte til.

Det er også godt at være frustreret. Det er psykisk energi som er udtryk for en uholdbar og utilfredsstillende situation. Det kræver en ændring, måske at øve sig i, at sige pyt, det lyder sådan her lige nu, det skal nok komme igen.

Flyt fokus fra beats til melodi, lick, tema og byg det op omkring det. Man kan virkelig sidde fast i akkorder og licks i lang tid. Det er en fælde.

Måske har dine nye indgangsvinkler allerede givet pote.
Selbkritik kan også være et godt bud på den modstander jeg pt står overfor. Sådan har jeg det generelt o mit liv. At mine præstationer ikke er gode nok, hvilket normalt er med til at opbygge mit drive for at blive bedre. Samme teknik jeg bruger på mountainboard. Og det har flyttet mig helt vanvittigt hurtigt ift, til andre der har kørt 10år+.
raoul skrev:420 :)
Ha ha.. Det er ikke en mulighed :wink:

Christoffer I. N. skrev:Jeg føler med dig, Bjørn. Det er flere år siden jeg selv har haft en skriveblokade. Jeg tror det har noget at sige, at jeg er stoppet med at lave repetitiv rytmisk musik, og et projekt kan starte udfra hvad som helst. Mærkeligt lyddesign, klaver, synth, sampleprocessering eller andet.
Men du laver jo allerede forskelligt og udforskende musik og lyd.

Har du en anden hobby, eksempelvis tegning/maling, træ eller metal-arbejde, eller andet du kunne tænke dig at bruge tid på?
Det er netop også det jeg tænker. Er ikke bange for at eksperimentere eller være begrænset af genre, stil osv.

Der kommer bare slet ikke noget til mig. Uanset hvad jeg gør går jeg død i det.

Jo jo.. Har skam andre hobbyer. Køre jo mountainboard på fuld smadder og pudser form og stil af inden sommerens VM og andre konkurrence udlands. Udover det laver jeg også lidt video, redigere billedet og sådan.

Pt er min kreativitet bare i bund.
Kimex skrev:Jeg tror ikke det er noget som du skal bekymre dig om. Jeg kender det fra, når jeg har jagtet det gode foto. Der kan også, i perioder, være langt mellem snapsene. Din evne til at lave god musik er ikke forsvundet. Måske skal du bare lave det som du har lyst til. Og ikke forcere kreativiteten frem. Den vender tilbage af sig selv.
Du har nok ret ! Har bare ikke være så ukreativ før !

SustainerPlayer skrev:...Men anyways - nogle gange/perioder - virker det bare ikke for en. Jeg havde selv et meget langt og komplet "udfald" fra 1998 til 2006, hvor jeg slet ikke lavede eller spillede musik. Det kom så igen. Heldigvis.

Men held og lykke med det. Noget af det seneste du har lavet er ret fedt. :)
Tak for de gode råd, Hans !

Har bare forsøgt at, gøre det samme, med gode resultere førhen. Men forhåbenligt er det bare lige en fase jeg skal igennem . Håber dog ikke at, den også vare 8 år ! Godt du tog det op igen :!:
mediumaevum skrev:
SustainerPlayer skrev: Det er ikke meget anderledes end fysisk træning. Nogle dage er man uoplagt/syrer hurtigt til i benene eller hvad det nu er. Og det er ikke fordi man skal presse sig med djævlens vold og magt. Men så må man jo "gå" en stor del af løbeturen - det samme gælder lidt musikken.
Det vil jeg godt lige advare imod at man forsøger sig med.

Har prøvet det du nævner, men hvis man mangler kreativitet, inspiration og energi går det ikke at gøre kunsten halvt så godt. Så ender man med at få et dårligt produkt ud af det, som alligevel skal skrottes.

Det som virker for mig er at finde inspirationskilder. Inspiration, inspiration - og noget man kan inspireres af.
Youtube er en god kilde for mig. Dokumentarer en anden.

Hvis der tænkes på det med at "komme igang", energiniveau etc. så har jeg ikke noget at byde ind med lige dér. For det lider jeg selv af.

Kender I ikke også det med, at være super motiveret og have masser af inspiration - men ingen energi til at komme igang?
Så "brænder man inde" med de gode idéer som aldrig bliver til noget, fordi man end ikke har kræfterne til at forsøge/komme igang.
Er nu også med Sustained her .

Selvom energi niveauet ikke er det kommer der stadig noget ud af at give det et shot, hvilket jeg også gør. Bare uden noget endeligt resultat. Og det er ikke energien der mangler i helhed. Har masser af energi til at, få ting gjort som nævnt tidligere i alle de svar her.
Mr. Soundman skrev:
Jenkins skrev: Men intet giver mig lige det nødvendige skub længere.

Nogle der har ramt ligende perioder ? Og nogle med gode råd til at komme over den her fase
I nogle perioder kan jeg være ret produktiv med masser af inspiration - og så kan jeg have lange perioder, hvor inspirationen og motivationen ikke er så stor. Heldigvis har jeg også andre hobbyer, så jeg kan veksle lidt... Og heldigvis har jeg ikke noget bestemt jeg skal nå med min musik, så perioderne uden megen inspiration behøver jeg ikke gå i panik over.

Jenkins - er der noget du skal nå, siden det frustrerer dig, eller er det bare det, at du savner at få udrettet noget igen, eller...?

Jeg har lagt mærke til en faktor, der kan trigge de gode ideer frem i mig: Der kommer tit noget ny inspiration hos mig, medens jeg sidder og leger med noget nyt gear - et keyboard, et lydmodul, en guitar, softwarelyde eller hvad ved jeg... Så afsted med dig - ud og køb noget nyt lejetøj, så skal du bare se inspirationen vende tilbage... :wink:
Nej, skal intet nå ! Men jeg savner, som du nævner, følelsen af et færdigt projekt. Følelsen af selvtilfredshed ved musikken. Glæden ved bare at kunne fordybe sig i en god ide.

Og kender godt det med at føle sig inspirreret af et nyt plugin eller andet sjovt. Men værktøjskassen er fyldt godt op til mit behov, og pengene er ikke så store, samtidigt med priotetingen af dem også er andre steder pt.
Arnold skrev:Prøv evt. "Oblique Strategies" af Brian Eno - det kan hjælpe på inspirationen.
Den tjekker jeg lige ud ! Tak !

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

raoul skrev:420 :)
Billede

Træthed har alle tider fremmet kreativiteten. Hold dig vågen i så lang tid som muligt og se, om inspirationen ikke kommer krybende i de sene nattetimer eller tidlige morgentimer (hvis det er muligt for dig - om ikke andet er det påske).

Jeg får ofte inspiration af at se og høre forskellige ting - det kan være at se x-factor eller MGP, selvom jeg sjældent bryder mig om musikken, men det kan især også være youtube videoer med f.eks. spontant opstået musik. Netop det med spontaniteten giver mig meget. Her er f.eks. 2 videoer med mennesker, der jammer med vandhaner: |

Nye presets og at browse gennem lyde kan også inspirere mig meget. Bare det at høre en lyd og trykke på et par tangenter kan få et helt nummer til at springe frem hos mig i løbet af no time.

Restriktioner kan spøjst nok virke fremmende. Når man sidder med det helt hvide stykke papir, kan det virke uoverskueligt. Hvis du derimod får defineret nogle rammer (f.eks.: jeg skal lave et remix, det skal være til klubben, det skal være af det og det nummer) - så springer man nogle hovedbrud over, og "får lov" til bare at være kreativ indenfor de rammer, der er sat.

Ddt var lige, hvad jeg kunne komme i tanke om, der virker for mig - men kreativitet er en svær ting at fremprovokere. Det er sjældent, at det bliver særlig godt, hvis ikke man snaver lidt med en muse.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Måske er det en god anledning til at starte en ny hobby (ikke at skrotte musikken men bare bruge et par timer om ugen på pileflet fx). Det kan give et frisk pust, en ny anskuelse og fokus. Plus man møder nye mennesker.

Ellers kan det være en rigtig god idé at sænke sine forventninger. Hvis jeg støder ind i noget der bare lugter af din situation, tillader jeg mig, at alt jeg laver kun bliver 20% godt. Det har virket for mig og det virkede, da IBM sagde det til deres salgsafdeling i 80'erne. Efter sælgerne fik at vide, de kun skulle sælge 20% hver dag af deres foregående mål, steg alles salg. Man ender med at slappe meget mere af, når man siger til sig selv, det ikke er så vigtigt.

Det kan også være en input-styret arbejdsgang virker. Sæt dig selv den begrænsning, du kun må lave musik/lyde/mixe i 30 minutter hver dag. Lige meget hvad skal du have din sequencer åben i 30 minutter. Du må gerne sidde og kigge på den og kede dig, men du må ikke lave andet. Når der er gået 30 minutter, må du ikke lave noget som helst der minder om indtil dagen efter.

Input-styret (tid du lægger) virker ofte når output-styret (hvad vil du have ud af det) ikke virker. Input virker i det lange træk og output virker når der er deadlines. Input-styret kan også give en higen efter at komme igang næste dag, fordi man har nogle ufuldkomne idéer, man ikke nåede. De kan så ligge og marinere i hovedet et døgns tid.

Se alle de tutorials som du kan! Se det som et pusterum til at lære nye teknikker og høre erfarne folk snakke om deres arbejde. Drop dog alle videoer om hvordan man kommer ud af en skriveblokade men brug i stedet tiden på at se interviews med musikere/teknikkere/forfattere og se tutorials med folk der laver sounddesign/mixer/komponerer osv...
skriver noder

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

bryla skrev:Måske er det en god anledning til at starte en ny hobby (ikke at skrotte musikken men bare bruge et par timer om ugen på pileflet fx). Det kan give et frisk pust, en ny anskuelse og fokus. Plus man møder nye mennesker.

Ellers kan det være en rigtig god idé at sænke sine forventninger. Hvis jeg støder ind i noget der bare lugter af din situation, tillader jeg mig, at alt jeg laver kun bliver 20% godt. Det har virket for mig og det virkede, da IBM sagde det til deres salgsafdeling i 80'erne. Efter sælgerne fik at vide, de kun skulle sælge 20% hver dag af deres foregående mål, steg alles salg. Man ender med at slappe meget mere af, når man siger til sig selv, det ikke er så vigtigt.

Det kan også være en input-styret arbejdsgang virker. Sæt dig selv den begrænsning, du kun må lave musik/lyde/mixe i 30 minutter hver dag. Lige meget hvad skal du have din sequencer åben i 30 minutter. Du må gerne sidde og kigge på den og kede dig, men du må ikke lave andet. Når der er gået 30 minutter, må du ikke lave noget som helst der minder om indtil dagen efter.

Input-styret (tid du lægger) virker ofte når output-styret (hvad vil du have ud af det) ikke virker. Input virker i det lange træk og output virker når der er deadlines. Input-styret kan også give en higen efter at komme igang næste dag, fordi man har nogle ufuldkomne idéer, man ikke nåede. De kan så ligge og marinere i hovedet et døgns tid.

Se alle de tutorials som du kan! Se det som et pusterum til at lære nye teknikker og høre erfarne folk snakke om deres arbejde. Drop dog alle videoer om hvordan man kommer ud af en skriveblokade men brug i stedet tiden på at se interviews med musikere/teknikkere/forfattere og se tutorials med folk der laver sounddesign/mixer/komponerer osv...

Har faktisk svaret på næsten alle ting du nævner, Bryla :)

Men ha, må nok skrue ned for forventningerne og bare lige give det lidt tid.

Prøve det af med at sætte en max tid på 30 minutter som du nævnet.

Tak for råd !

Jo jo.. Har skam andre hobbyer. Køre jo mountainboard på fuld smadder og pudser form og stil af inden sommerens VM og andre konkurrence udlands. Udover det laver jeg også lidt video, redigere billeder og sådan.
Altså min interesse er ikke væk. Stener stadig nok et par timers turorials om alt fra mix, lyddesign, Master osv hver eneste dag.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Tjo ikke helt....

1: Start en ny hobby. Ikke en igangværende. Sig til dig selv, du max bruger to måneder på den.

2: Se din stening af tutorials som en del af arbejdet og ikke som noget du gør, fordi du ikke kan skrive. Begynd at tage noter, hvis du ikke allerede gør.
skriver noder

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Et skud i tågen, kender dig ikke så godt,

Men hvad med noget så åbenlyst som at starte på at lære et instrument sådan rigtig på hardfashioned "gammeldags" facon ?

Et eller andet jævnt nyttigt selvfølgelig, klaver, bas, kontrabas, trommer, perc,..


Jeg syntes da jeg fik undervisning i Congas, Bas, og klaver,.... at der var ret inspirrerende,.... omend også til tider hårdt at få øvet


Det kan også godt være svært at blive matchet med den helt rigtig lærer,


Men det er jo ikke en unskyldning for ikke at prøve :-D
Senest rettet af DUBTEMPLE fre 19. apr 2019 11:55, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

bryla skrev:Tjo ikke helt....

1: Start en ny hobby. Ikke en igangværende. Sig til dig selv, du max bruger to måneder på den.

2: Se din stening af tutorials som en del af arbejdet og ikke som noget du gør, fordi du ikke kan skrive. Begynd at tage noter, hvis du ikke allerede gør.
Ahh.. læste og forstod det lige anderledes , my bad !

Jeg tager noter til de ting jeg ser for at lære. Og “stener” fik det måske til at fremstå negativt ladet. Det var det skam ikke . Mere som i jeg stadig bruger hver dag på at forsøge at forbedre mig.

Læste engang at, man også skal forsøge at ramme et 20/80 - 30/70’ish ratio.

Altså bruger 20-30% på at lære og studere og 70-80% på at øve sin nye tillærte viden.

Det forhold går bare ikke rigtigt op pt.

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

DUBTEMPLE skrev:Et skud i tågen, kender dig ikke så godt,

Men hvad med noget så åbenlyst som at starte på at lære et instrument sådan rigtig på hardfashioned "gammeldags" facon ?

Et eller andet jævnt nyttigt selvfølgelig, klaver, bas, kontrabas, trommer, perc,..



Jeg syntes da jeg fik undervisning i Congas, Bas, og klaver,.... at der var ret inspirrerende,.... omend også til tider hårdt at få øvet
Den tanke har faktisk strejfet mig. Har noget tid overvejet at lære at spille trommer.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Livet er ikke ens hver dag. Det kan være en omvendt 20/80'er giver mening for dig nu.
skriver noder

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Jenkins skrev:
DUBTEMPLE skrev:Et skud i tågen, kender dig ikke så godt,

Men hvad med noget så åbenlyst som at starte på at lære et instrument sådan rigtig på hardfashioned "gammeldags" facon ?

Et eller andet jævnt nyttigt selvfølgelig, klaver, bas, kontrabas, trommer, perc,..



Jeg syntes da jeg fik undervisning i Congas, Bas, og klaver,.... at der var ret inspirrerende,.... omend også til tider hårdt at få øvet
Den tanke har faktisk strejfet mig. Har noget tid overvejet at lære at spille trommer.

Jammen så er det da værd at lege videre med tanken, og måske bare gøre sig "parat" hvis en god mulighed for undervisning opstår


Jeg har da jeg var ung gået på sådan nogle hold på aftenskolen, men er kommet til den konklussion at for mit eget vedkommende så skal jeg have en håndplukket privat lærer, en der matcher, og kan følge en en rum tid,..... samt så bare betale hvad det koster :-)


Selvstudie egner jeg mig kun delvist til, jeg skal I hvert fald helst ind med jævne mellemrum og ha nogle slag over nakken :dollargrin: :dollargrin:
/Dub

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Jenkins skrev:
DUBTEMPLE skrev:Et skud i tågen, kender dig ikke så godt,

Men hvad med noget så åbenlyst som at starte på at lære et instrument sådan rigtig på hardfashioned "gammeldags" facon ?

Et eller andet jævnt nyttigt selvfølgelig, klaver, bas, kontrabas, trommer, perc,..



Jeg syntes da jeg fik undervisning i Congas, Bas, og klaver,.... at der var ret inspirrerende,.... omend også til tider hårdt at få øvet
Den tanke har faktisk strejfet mig. Har noget tid overvejet at lære at spille trommer.
Jeg spiller vildt svære og nørdede ting som tager lang tid at lære, lige nu, eks et Bach preludie Sonata VI, BWV 1006, tror jeg det er. Egentlig for violin men passer perfekt til guitar. Det er som om hjernen lige bliver vaks igen og inspireret. Det kunne osse være matematikopgaver eller soduko kunne det samme.

Derudover kan det være en inspiration at lave variationer eller modstykker over andres sange/værker. Eks. tage den anden parts synsvinkel i en Souvenirssang. Eller Miles Davis 'So what'. Ben Folds lavede en fantastisk sang baseret på interviews mellem Muhammad Ali og Howard Cosell, kaldet Boxing, selvfølgelig i 6/8 vals.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
RicoRadio
Medlem
Indlæg: 567
Sted: Holbæk

Indlæg af RicoRadio »

Jeg kender det udenmærket. At sætte sig selv for, at gå op og lave det fedeste hit efter kaffen er brygget bare ikke altid specielt givende. Giv istedet dig selv nogle opgaver. Det kan være mange ting, du har sikkert et kæmpe lydbibliotek af samples, at rydde op her kan føre til mange gode ting, slet alt hvad du ikke kan li og behold de ting du synes er fede. Samtidig får man lyttet sig igennem en masse lyde som kan give god inspiration. Jeg har brugt meget tid på at kategorisere lydende i mit bibliotek i og lagt i bestemte mapper, det gør det sjovere og meget hurtigere når det gælder.
Man kan også finpudse sin DAW template, man kender jo efterhånden sin egen arbejdsgang når man producerer, og sætter man tingene op i forhold til sit eget personlige flow bliver det sjovere at starte næste gang. Det kan feks. være parallel compression? Busser eller reverb sends? Jeg mener bare at når man sidder i miljøet med tankerne skruet lidt væk fra at lave det store hit, opstår der som regel noget. Og hvis ikke, så har man stadig noget lydbibliotek at rydde op i- see? Tweak din synth og gem dine lyde, Lav et fedt loop og gem lydene i en sampler til næste gang.
For mig personligt har jeg fundet ud af at når jeg automatisere noget, så opstår der altid noget uventet og spændende, og noget jeg ikke lige havde forprogrammeret i mit hoved. Mulighederne er jo efterhånden uendelige i hele det musikproduktions halløj, det vigtigste er bare man holder sig beskæftiget :-)
[size=85]Hvis ikke JEG kan, kan alle andre[/size]

Nyt svar