Tangent-spil - fingersætning m.m.
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35560
- Sted: Hørsholm
Tangent-spil - fingersætning m.m.
Jeg er på det stadie hvor jeg skal tænke over hvilke toner jeg skal spille. Altså på ingen måde flydende eller noget.
Jeg har problemer med at spille mere end 5-6 toner samtidigt, fordelt over 2 hænder og 2 oktaver.
Eksempelvis vil jeg spille noget i C mol(?!): C2, D#2, F2, B2/A#2, D3, G3.
De øverste toner bliver lagt på hen af vejen.
Hvis jeg kun vil spille de 4 nederste, fordeler jeg 2 toner til hver hånd, selvom jeg er fint komfortabel med at spille F2 med venstre tommelfinger, når der lægges flere toner på.
Hvis nu jeg ville spille alle 4 nederste toner med venstre hånd, hvordan vil I så sætte fingrene? C2 på lillefinger og B2 på tommelfinger er let nok for mig, men de to midterste toner er dækker af min hånd.
Jeg har problemer med at spille mere end 5-6 toner samtidigt, fordelt over 2 hænder og 2 oktaver.
Eksempelvis vil jeg spille noget i C mol(?!): C2, D#2, F2, B2/A#2, D3, G3.
De øverste toner bliver lagt på hen af vejen.
Hvis jeg kun vil spille de 4 nederste, fordeler jeg 2 toner til hver hånd, selvom jeg er fint komfortabel med at spille F2 med venstre tommelfinger, når der lægges flere toner på.
Hvis nu jeg ville spille alle 4 nederste toner med venstre hånd, hvordan vil I så sætte fingrene? C2 på lillefinger og B2 på tommelfinger er let nok for mig, men de to midterste toner er dækker af min hånd.
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35560
- Sted: Hørsholm
Super, det er også hvad jeg har prøvet. Men jeg har svært ved at få slået ordentligt an med de midterste. Måske mangler jeg styrke eller motorik i fingrene.
Jeg satte en anden variant sammen og kom op på 7 samtidige toner:
venstre:
C2, D#2, G2,
højre:
D3, F3, B3, C4
Og det føles fint at spille.
Det virker som om, at når en finger skal op på en sort tangent, så rykker det meget ved hvor kraftigt flere fingre i den hånd kan spille.
Jeg satte en anden variant sammen og kom op på 7 samtidige toner:
venstre:
C2, D#2, G2,
højre:
D3, F3, B3, C4
Og det føles fint at spille.
Det virker som om, at når en finger skal op på en sort tangent, så rykker det meget ved hvor kraftigt flere fingre i den hånd kan spille.
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
Det kan hjælpe i begge dine situationer at lave de der edderkoppebevægelser med hånden. Lig hånden på en flad overflade hvor tommelfingeren ligger vandret og de andre fingres yderste led er lodrette.
Løft samtidig tommel, lange og lille uden at løfte de sidste to. Sæt de tre ned og løft pege og ringe.
Det giver noget selvstændig kraft i fingrene.
Husk at holde hænderne lige i området hvor de sorte tangenter starter. Så er der ikke så langt for fingrene.
Løft samtidig tommel, lange og lille uden at løfte de sidste to. Sæt de tre ned og løft pege og ringe.
Det giver noget selvstændig kraft i fingrene.
Husk at holde hænderne lige i området hvor de sorte tangenter starter. Så er der ikke så langt for fingrene.
skriver noder
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35560
- Sted: Hørsholm
Tak, så er der noget at arbejde med!
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
Jeg ville i den konkrete situation anbefale dig at spille 3+3 - dvs. C-Eb-F i venstre hånd med en håndstilling der siger 5-3-1 eller 4-2-1 (1 er tommelfinger og 5 er lillefinger). - I højre hånd spiller du så Bb-D-G med 1-2-5 - alternativt 1-2-4 - med håndstillingen 5-3-1 i venstra og 1-2-5 i højre vil akkorden være mere "låst", mens det med 4-2-1 og 1-2-4 vil have mere fleksibilitet til at bevæge dig videre til en ny akkord.
5-3-2-1 i venstre på C-Eb-F-Bb er helt muligt, men jeg tror du vil få mere glæde ud af den anden fordeling - isoleret set. - Set i sammenhæng med hvad du ellers vil spille kan der selvfølgelig være andre råd.
5-3-2-1 i venstre på C-Eb-F-Bb er helt muligt, men jeg tror du vil få mere glæde ud af den anden fordeling - isoleret set. - Set i sammenhæng med hvad du ellers vil spille kan der selvfølgelig være andre råd.
- david mondrup
- Lydmaskinist
- Indlæg: 12759
- Sted: Århus
Og, som du måske fornemmer i svarene fra de her halv- og helklassiske pianister, og siden du nu er på vej ud ad denne tangent (pun absolutely intended), så er der altså ikke noget der hedder D# eller A# i Cm. Det hedder Eb og Bb
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35560
- Sted: Hørsholm
Så analfabet som jeg er, tænkte jeg bare at jeg ikke gik galt i byen, ved at kalde de enkelte toner det jeg kender dem som.david mondrup skrev:Og, som du måske fornemmer i svarene fra de her halv- og helklassiske pianister, og siden du nu er på vej ud ad denne tangent (pun absolutely intended), så er der altså ikke noget der hedder D# eller A# i Cm. Det hedder Eb og Bb
Tak for ekstra svar!
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
Det er også de samme toner. Men et spørgsmål om flat eller sharpChristoffer I. N. skrev:Så analfabet som jeg er, tænkte jeg bare at jeg ikke gik galt i byen, ved at kalde de enkelte toner det jeg kender dem som.david mondrup skrev:Og, som du måske fornemmer i svarene fra de her halv- og helklassiske pianister, og siden du nu er på vej ud ad denne tangent (pun absolutely intended), så er der altså ikke noget der hedder D# eller A# i Cm. Det hedder Eb og Bb
Tak for ekstra svar!
- Graceville
- Medlem
- Indlæg: 2762
- Sted: 2300
Og pas på at intellektet ikke er foran kroppen. Har i den seneste uge set et par tilfælde af musikelever der vil mere end de kan = den sikre vej til seneskinnehindebetændelse og andre skavanker. Så gentagelse indtil det føles så let som at bruge kniv og gaffel, inden du går videre.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg
Er det guitar ? For det kunne det sagnens væreGraceville skrev:Og pas på at intellektet ikke er foran kroppen. Har i den seneste uge set et par tilfælde af musikelever der vil mere end de kan = den sikre vej til seneskinnehindebetændelse og andre skavanker. Så gentagelse indtil det føles så let som at bruge kniv og gaffel, inden du går videre.
- Graceville
- Medlem
- Indlæg: 2762
- Sted: 2300
Klaver, men har også set det med guitar.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg
I forhold til fingersætning på klaveret et det fløjtende ligegyldigt om man betegner tonerne som Eb eller D# (Es eller Dis - på dansk) - men ja, hvis vi skal ind og snakke musikteori og akkordopbygning så er det en anden sag og enharmonik har vi også diskuteret andetsted herinde - det sidste var dog ikke tilfældet her så vidt jeg kunne læse mig til - det forhindrer mig dog ikke i at svare på en måde jeg mener giver mest mening, uden dog i øvrigt at kommentere på tonenavnene.
Som de andre er inde på - gør det der føles mest naturligt, men ja, forvent at de mere højt opbyggede akkorder i tæt beliggenhed godt kan blive lidt akavet ("krøllede") at spille, især hvis du ikke er vant til det.
Som de andre er inde på - gør det der føles mest naturligt, men ja, forvent at de mere højt opbyggede akkorder i tæt beliggenhed godt kan blive lidt akavet ("krøllede") at spille, især hvis du ikke er vant til det.
Jeg ved ikke om man kan overføre det til tangenter, men på guitar er min taktik, at hvis noget føles for svært og uden for min tekniske rækkevidde. Så lægger jeg det på hylden et par måneder og øver på noget som er lidt nemmere. Og ofte kan jeg genoptage det efter nogen tid. Det er muligt at hvis man tager en musikuddannelse og øver 6 timer om dagen. At man så, skal blive ved til man kan det. Men jeg gider ikke. Jeg kan heller ikke rigtigt finde motivationen til skalaer. I stedet bruger jeg gp7 tabs.Så gentagelse indtil det føles så let som at bruge kniv og gaffel, inden du går videre
Heldigvis har har jeg også spillet en del rytme stumming. For man kan blive totalt slave, hvis man kun sidder derhjemme og lærer fra tabs, noder eller youtube. Vi har en sanger som også spiller lidt guitar. Han har lært sig et par udmærkede Stones numre i åben G. Han vil gerne spille dem med bandet, men vi magter det ikke rigtigt. Fordi han spiller det han har lært og så må vi forsøge at tilpasse os. Men han kan ikke den anden vej , og falde ind til de vi spiller og synger. Han vil gerne spille med, men han kan simpelthen ikke spille noget stumming mønster. Jeg er ligeglad om man dårligt kan tage et F greb og kun kan spille lejrbåls rytmen. Bare man kan holde et tempo og takt nogenlunde.
Jeg kan efterhånden spille numre som Cavatina- Air On G, ol.ting, på spansk guitar, som er lært efter tabs, men ingen får mig til at optræde med det. For dybest set syntes jeg det er nothing , da folk kan høre så mange som gør det meget bedre end jeg.