Hvad er pladekontrakt helt præcist?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Default avatar
Emilthomsen1101
Medlem
Indlæg: 28
Sted: Hvidovre

Hvad er pladekontrakt helt præcist?

Indlæg af Emilthomsen1101 »

Hejsa allesammen.

Jeg har et par spørgsmål om at blive “Signed” og komme på kontrakt. Det fordi hvis jeg sender en demo ind til fek.s Universal og de synes det er godt, får man så en kontrakt hvor man fremover laver musik med dem og glemmer den demo man sendte, eller får man en kontrakt på den demo som man sendte som de gerne vil udgive, for jeg har nemlig lavet et par demoer men de er lavet i mit hjemmestudie og ikke fordi kvaliteten er dårlig men den er ikke så professionel som hvis man fek.s Hører Citybois

Håber i forstår hvad jeg mener ellers endelig spørg ind:)

På forhånd tak:)
//Emil

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Demo'en er (som navnet antyder) en demonstration af hvad de får hvis de vil arbejde med dig. Dvs. at hvis du bliver signet, så har demoen gjort sit arbejde, og så vil i aftale hvordan i får dig til at lyde som en pengemaskine for dem.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Det kommer rigtig meget an på mange ting, eks. din demos kvalitet.

De fleste sørger selv for indspilning, fanbase osv. Et pladeselskab kan i bedste fald sørge for du bliver eksponeret, så du ikke skal gøre det arbejde selv, dvs. komme på de rigtige playlister, få fjernsynstid, synge årets julekalendersang, komme i pressen, på tour osv.

De fleste her er nok ikke signet og det er ikke altid en fordel. Hvis man er et åbenlyst talent som rammer lige ned i popkulturen lige nu på alle parametre, kan det være win win for både selskab og dig, men ellers kan man blive parkeret og låst fast i at skulle producere noget som ikke er lige i skabet lige nu.

Der er stor mulighed for at generere fanbase via youtubevideoer, facebook og andre SoMe kanaler, hvilket også vil vise dig, om du er den der bredt folkelige appelerende Christoffer-type eller det blot er nogle få solide fans der støtter dig fordi de ser noget fedt i det du laver.

Man behøver ikke noget pladeselskab i dag men kan klare det i et ret godt ved at udgive selv og gå i et studie inkl. mix for ca. 5.000 om dagen. + ca 6-700 kr til masterering. Det er sådan cirka pr sang og jo bedre du er forberedt og klar, jo bedre selvfølgelig.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hald skrev:Demo'en er (som navnet antyder) en demonstration af hvad de får hvis de vil arbejde med dig. Dvs. at hvis du bliver signet, så har demoen gjort sit arbejde, og så vil i aftale hvordan i får dig til at lyde som en pengemaskine for dem.
Hunter S. Thompson, much? :lol:

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Holger skrev:
Hald skrev:Demo'en er (som navnet antyder) en demonstration af hvad de får hvis de vil arbejde med dig. Dvs. at hvis du bliver signet, så har demoen gjort sit arbejde, og så vil i aftale hvordan i får dig til at lyde som en pengemaskine for dem.
Hunter S. Thompson, much? :lol:
Googlede ham og fanger desværre ikke referencen. :|
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side.”
-Hunter S. Thompson
Hald skrev:]...]og så vil i aftale hvordan i får dig til at lyde som en pengemaskine for dem.
-Søren Hald

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Ahh.. ja det citat har jeg hørt før.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
Emilthomsen1101
Medlem
Indlæg: 28
Sted: Hvidovre

Indlæg af Emilthomsen1101 »

Okay tak for det allesammen, det var som jeg regnede med men dejligt at få bekræftet:))

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Hvad fik du bekræftet?

- at branchen er rådden?
- at uanset hvad man skal, så er det hårdt arbejde bygget på en masse drive og fokus (noget nogen kalder talent) og ingen nemme løsninger?
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Default avatar
Emilthomsen1101
Medlem
Indlæg: 28
Sted: Hvidovre

Indlæg af Emilthomsen1101 »

Tænkte nu mest på det med Demoen.

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Vi er normalt ikke så kyniske herinde :-D

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Holger skrev:Vi er normalt ikke så kyniske herinde :-D
Sorry :-D
Men husk, hvis kontrakten bliver lavet rigtigt, så tjener du penge når de tjener penge, så det er bare at springe ud i det med at få demo'en rundt.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
amolin  
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Holger skrev:
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side.”
-Hunter S. Thompson

Mnja, det han skrev var om TV branchen, ikke musik branchen, og den sidste del er vist slet ikke ham der har skrevet...

https://www.thoughtco.com/where-thieves ... ee-3299166
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

En pladekontrakt er en aftale om hvad type/numre du skal producere.
Lad os sige at du skriver og synger sange, så ønsker selskabet at numrene på albummet skal være "i samme stil", alt som falder ved siden af, vil de ikke udgive.

Når man debuterer med et album og kommer på tourne, så bliver man sat i boks, med en bestemt stil.
Det dur slet ikke at næste album er en helt anden stil, og så er der fare for at eventyret stopper.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Holger skrev:Vi er normalt ikke så kyniske herinde :-D
Men det har så ændret sig ... :wink:

Default avatar
mixolydisk
Medlem
Indlæg: 177

Indlæg af mixolydisk »

Der flyder et par dårlige råd og lidt misinformation rundt i den her tråd, så jeg giver lige mit besyv med:

Og en lille disclaimer: Jeg arbejder ikke i pladeselskabsbranchen, men har udgivet eget musik med og produceret for major labels. Så ligesom de fleste andre her er jeg selvfølgelig også kritisk overfor pladeselskaber og kontrakter generelt. Ja, pladekontrakter kan absolut være negative, og som udgangspunkt har folk ret i at være kyniske. Men de er ABSOLUT nødvendige hvis du er seriøs omkring at ville leve af at skrive, producere eller performe musik. Det er kun enkelte særtilfælde, især i den nyere danske branche, at folk har haft success med at gøre alting selv.

Som udgangspunkt vil det meste arbejde med pladeselskaber være gensidigt - pladeselskaberne styrer IKKE hvilket noget musik du laver, det er noget i laver sammen. Se dem som en kompetent sparringspartner. En "dårlig" pladekontrakt kan ofte være en god pladekontrakt i starten, hvis den betyder at pladeselskabet arbejder hårdt på at skabe din success (og dermed sin egen). Hvis de ikke gør det, kommer du ingen vejene.

I langt de fleste tilfælde er demoer så absolut også relevante, og vil ofte ende på udgivelser i færdigt-producerede udgaver. Når du sender demoer til pladeselskaber skal du være stolt af resultatet og indholdet skal være top-klasse (altså sangen i sig selv - mindre vigtigt om produktionen lige spiller 100%).

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

mixolydisk skrev:En "dårlig" pladekontrakt kan ofte være en god pladekontrakt i starten, hvis den betyder at pladeselskabet arbejder hårdt på at skabe din success (og dermed sin egen).
Det er selvfølgelig rigtig, god pointe!
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar