Uddannelse og ufaglært arbejde inden for lyd/musik

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
nick0
Medlem
Indlæg: 50
Sted: København

Uddannelse og ufaglært arbejde inden for lyd/musik

Indlæg af nick0 »

Hej alle sammen.

Mit navn er Nick. Jeg er 19 år gammel og musikproducer.

Jeg laver dette indlæg, i håbet om at få noget udveksling og erfaring i hvordan I lever i denne branche og hvordan I er kommet ind i den. Jeg håber det er okay, at det bliver lidt langt.

Jeg står i den situation, at jeg ikke er i gang med nogen uddannelse og er arbejdsløs. Jeg har haft svært ved at komme i gang med noget efter 9. klasse, da jeg lider meget af angst. Pt. lever jeg af en opsparring fra noget arbejde jeg havde som barn, men det er ikke holdbart.

Jeg har dog været i en god udvikling det seneste år. Jeg søgte ind på RMC - musikproduktionslinjen i december 2018, men fik desværre afslag i april 2019 efter sidste runde. Jeg var i top tre for dem der ikke kom ind, udtalte censor, så det var tæt på.

Efterfølgende har jeg haft svært ved at finde lignende uddannelser, som jeg tror at jeg kan gennemføre, samt arbejde inden for musik eller lydafvikling.

Jeg overvejer i øjeblikket lidt en Erhvervgrunduddannelse med henblik på lyd. En EGU, er en uddannelse der består af 1/3 skole og 2/3 praktik. Men jeg kan desværre ikke finde noget kommunalt sted, der har med lydafvikling at gøre, som tager imod praktikanter, hvilket betyder jeg ikke kan starte på en EGU.

Jeg har en del erfaring inden for branchen, trods min unge alder. De eneste tre år, har jeg været i mange praktikforløb hos nogle af Danmarks velkendte lydteknikere og producere (Jesper Vestergaard, Kasper Sandberg, Philip Jones etc.), hvor jeg, især hos Philip, har fået store opgaver og bidraget i sessions med artister.

Findes der arbejde til unge mennesker inden for denne branche? Har I haft noget, der har været rigtig lærerigt for jer? Kender I en eller et sted, der kunne have brug for en ung mand som mig til hjælp med et eller andet? (Hvis ja, kan jeg selvfølgelig uddybe min erfaring og kompetencer meget mere. Jeg har forsøgt at gøre dette opslag så kort som muligt)

Jeg er en utrolig usikker ung mand, grundet angst, men én ting er jeg dog sikker på og det er at jeg er rigtig talentfuld og musikalsk, og tror bestemt jeg kan bidrage i branchen i en eller anden form. Musik er min allerstørste passion og det er det eneste jeg drømmer om at leve af (Yeah, I’m not the first and probably not the last one to say it)

Jeg håber mit indlæg giver mening :)

- Nick

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Hej Nick, velkommen til. Med din erfaring, det niveau du giver indtryk af, og dine interesser, så ville jeg da i dit sted lige give den her uddannelse en chance: http://www.soniccollege.org. Det kræver at du rykker teltpælene til Haderslev i 3-4 år, men du er jo ung endnu ;-) . Det er umiddelbart den mest direkte erhvervsrettede uddannelse for lydteknikere og producere som jeg kender til her i DK. Optagelsesraten blandt de ansøgende er ca. 25%, så det kræver muligvis at du prøver et par gange; men det er bedre odds end på kons.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
nick0
Medlem
Indlæg: 50
Sted: København

Indlæg af nick0 »

david mondrup skrev:Hej Nick, velkommen til. Med din erfaring, det niveau du giver indtryk af, og dine interesser, så ville jeg da i dit sted lige give den her uddannelse en chance: http://www.soniccollege.org. Det kræver at du rykker teltpælene til Haderslev i 3-4 år, men du er jo ung endnu ;-) . Det er umiddelbart den mest direkte erhvervsrettede uddannelse for lydteknikere og producere som jeg kender til her i DK. Optagelsesraten blandt de ansøgende er ca. 25%, så det kræver muligvis at du prøver et par gange; men det er bedre odds end på kons.
Hey David. Det er også en af de uddannelser jeg har kigget på og overvejet. Men som det ser ud nu, er det for svært for mig at flytte så langt væk fra min familie og bekendte. Uddannelsen ser ellers rigtig fed ud.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

nick0 skrev:Findes der arbejde til unge mennesker inden for denne branche? Har I haft noget, der har været rigtig lærerigt for jer? Kender I en eller et sted, der kunne have brug for en ung mand som mig til hjælp med et eller andet? (Hvis ja, kan jeg selvfølgelig uddybe min erfaring og kompetencer meget mere. Jeg har forsøgt at gøre dette opslag så kort som muligt)
Jeg vil næsten sige nej - og det har der heller aldrig nogensinde været. Du er nødt til at gå selvstændig med eget CVR og i lige så høj grad arbejde gratis, i konkurrence med ca. 3000 andre i samme båd, som byder ind på de selvsamme opgaver ... det er næsten kun Scenekunstskoles elever, og dem fra naboen Rytmekons ... der har udsigt til egentlige ansættelser.

Du har valgt et fag hvor alle parforhold/ægteskaber vil blive afprøvet ud i ekstremerne, og din kønsdrift laver "numre" med dig og forhindrer dig i at være den egoist det faktisk kræver - det her valg. Det er vigtigt at du ikke, som det småborgerlige råd går, har noget at falde tilbage på ... for så gør du det bare uværgeligt.

Du vil sikkert også falde over Event Tekniker uddannelsen, som desværre uddanner deres elever efter en pølsefabriks logik, der lyder i retning af jo flere der bliver uddannet med tyndt udsmurte kompetencer, jo flere job skabes. Det er desværre en neoliberal fejlslutning lidt lige som forhøjelsen af pensions alderen giver flere i arbejde. Jeg var til et tekniker møde på årets Aprilfestival (Børneteater ...) og der blev det klart at ... det som de savner hos de lærlinge, de mere eller mindre bliver tvunget til at tage ... at de ikke evner at gå selv. Der savnes en aktiv forholden sig til hele projektet man er en del af ... som selvfølgelig har været hvad man i egentlige lønmodtagerjobs har dyrket som dyd nu i en 3-4 generationer. I musik- og teater- brancen kan man ikke afvente nogen giver en kommando.

--sd

Medlemsavatar
nick0
Medlem
Indlæg: 50
Sted: København

Indlæg af nick0 »

Søren Dyhr skrev:
nick0 skrev:Findes der arbejde til unge mennesker inden for denne branche? Har I haft noget, der har været rigtig lærerigt for jer? Kender I en eller et sted, der kunne have brug for en ung mand som mig til hjælp med et eller andet? (Hvis ja, kan jeg selvfølgelig uddybe min erfaring og kompetencer meget mere. Jeg har forsøgt at gøre dette opslag så kort som muligt)
Jeg vil næsten sige nej - og det har der heller aldrig nogensinde været. Du er nødt til at gå selvstændig med eget CVR og i lige så høj grad arbejde gratis, i konkurrence med ca. 3000 andre i samme båd, som byder ind på de selvsamme opgaver ... det er næsten kun Scenekunstskoles elever, og dem fra naboen Rytmekons ... der har udsigt til egentlige ansættelser.

Du har valgt et fag hvor alle parforhold/ægteskaber vil blive afprøvet ud i ekstremerne, og din kønsdrift laver "numre" med dig og forhindrer dig i at være den egoist det faktisk kræver - det her valg. Det er vigtigt at du ikke, som det småborgerlige råd går, har noget at falde tilbage på ... for så gør du det bare uværgeligt.

Du vil sikkert også falde over Event Tekniker uddannelsen, som desværre uddanner deres elever efter en pølsefabriks logik, der lyder i retning af jo flere der bliver uddannet med tyndt udsmurte kompetencer, jo flere job skabes. Det er desværre en neoliberal fejlslutning lidt lige som forhøjelsen af pensions alderen giver flere i arbejde. Jeg var til et tekniker møde på årets Aprilfestival (Børneteater ...) og der blev det klart at ... det som de savner hos de lærlinge, de mere eller mindre bliver tvunget til at tage ... at de ikke evner at gå selv. Der savnes en aktiv forholden sig til hele projektet man er en del af ... som selvfølgelig har været hvad man i egentlige lønmodtagerjobs har dyrket som dyd nu i en 3-4 generationer. I musik- og teater- brancen kan man ikke afvente nogen giver en kommando.

--sd
Men dem der lever af at lave musik i dag eller ihvertfald arbejder i branchen, er jo alle kommet ind i den på en eller anden måde. Jeg kan sagtens starte eget firma, men synes ikke selv jeg har nok kvalifikationer endnu, til at kunne tjene nok penge på det. Så det jeg i bund og grund søger, er inspiration til veje jeg kan gå.

Jeg har lidt overvejet teater-, event- og AV-tekniker uddannelsen på NEXT. Er det den du refererer til?

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Ja det er det!

—sd

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Det er ikke en uddannelse, det er en livsstil, de færreste har naturligt flair for det, det skal læres ved at arbejde med det, alt efter hvor meget man selv går op i det og har energi til, tager det tid at opbygge den sikkerhed og erfaring der skal til, og som forventes. Du vil være afhængig af mange på vejen op, husk dem altid, også dem der måske har hjulpet dig men senere har vist sig at have en træls personlighed, de har stadig hjulpet dig på et sted du havde brug for.

Spørgsmålet er hvor meget du gerne vil det, og hvorfor. Gør det klart for dig selv. Når du er sikker på dine svar, så bør du måske gøre som Søren Dyhr siger, starte et CVR nummer, så er det nemmere at sende en regning og få penge for det man laver, også når det ikke kan løfte hele månedens udgift, hvis ikke du hopper helt i baljen kan du være Stagehand resten af livet, og det er det heller ikke noget galt i hvis du bliver god til det. Men det er vist ikke det du søger.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Du skal overveje om det er noget for dig. Du siger, at du ikke vil forlade familie og venner - kombineret med usikkerhed. Det får alarmklokkerne til at ringe hos mig og tvivle på, at du ved, hvad det vil sige at være i denne branche. Ingen bebrejdelse for det - men du er nødt til at have gå på mod og bevæge dig alene ud i oplevelserne.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

nick0 skrev:Jeg er en utrolig usikker ung mand, grundet angst, men én ting er jeg dog sikker på og det er at jeg er rigtig talentfuld og musikalsk, og tror bestemt jeg kan bidrage i branchen i en eller anden form.
Hald var inde på det i sit indlæg. Talent er ikke talent uden den sammenhæng hvori det indgår, det handler om at kunne socialt at knække koden i det Bourdieu'ske "felt" man befinder sig i. De færreste kommer ned fra et højt bjerg med koden indhugget i stentavler.

Måden man viser sit talent er i denne brance her ikke at man kommer med et bevis fra en institution med bestået eksamen, men i stedet ved at starte som flyttemand og siden hen over tid at aspirere til at få lov til at røre ved knapperne på pulten - men det gøres kun ved at forstå de sociale signaler der kræves. Alle ved at man er den nye mand på holdet, det kan ses direkte - så lad vær med at bluffe dig til tingene.

Du er som GS-DK er inde på, at du er nødt til at holde dig til, der hvor tingene sker ... og på et tidspunkt opstår der en situation hvor du kan træde i karakter via de sociale færdigheder du over tid har erhvervet dig.

Hvis du har bevæget dig i cirkler med musikerer og skole elever, knækker du ikke pr. automatik koden for den øvre middelklasse og dens kultur behov, med mindre du er født ind i den ... men så havde du heller ikke kaldt dig selv usikker.

--sd

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Hejsa Nick! Også velkommen herfra :)

Jeg tror de fleste som er "blevet til noget" - forstået på den måde, at arbejdet som producer / tekniker / topliner / ect helt eller delvist financierer en indkomst - har været igennem et forløb med en masse gratis arbejde for simpelthen at opbygge et portefølje. Hvis du vil have arbejde, i hvert fald som producer, kræver det, at der er noget af dit arbejde derude, som folk kan lytte på; ingen har nogensinde valgt en producer på baggrund af et eksamensbevis.

Heldigvis har "the bar of entry" i forhold til prisen på de redskaber der skal til for at udføre et professionelt stykke arbejde aldrig været lavere, og det handler meget langt hen af vejen om at tage gode og velinformerede beslutninger, og i langt mindre grad om man har 117 plugins og en preamp til 20k (og en mikrofon til det dobbelte).

Jeg synes det er et udmærket råd at gå all-in hvis du virkelig vil musikbranchen - MEN - vent lige lidt med det CVR nummer indtil det begynder at ligne en forretning der kan stå på egne ben; at være selvstændig erhvervsdrivende giver dig uanede mængder af bøvl i forhold til økonomisk støtte fra det offentlige. Du kan sagtens fakturere folk alligevel, men skal selvfølgelig melde det du tjener til det offentlige, så der er styr på sagerne. Hvordan reglerne præcist er skruet sammen pt ved jeg ikke, men jeg husker en seance hos kommunen da jeg lige var flyttet til København og var helt på røven, og tænkte at kommunen måske kunne hjælpe mig lidt igang. Damen bag skrivebordet grinede af mig da jeg nævnte jeg havde et firma, og forklarede mig med skadefryd i stemmen, at jeg skulle afvikle mit firma før nogen former for støtte kunne komme på tale .. jeg smøgede ærmerne op i stedet :)

Så altså: skrab noget gear sammen og bliv gode venner med det; find et par bands at optage / producere pro-bono, lav beats til nogle rappere eller på anden måde få dit arbejde ud i verden. Det er selvfølgelig fedt at være i et miljø (RMC, SonicCollage, ect) men hvis ellers du har det i dig, er der intet du ikke kan lære af youtube, lydmaskinen og resten af internettet. Det kræver selvfølgelig en vis mængde selvdisciplin, men den skal du alligevel finde frem når det går løs "for real" ..

Bare se at komme igang :)
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Default avatar
Joonathan
Medlem
Indlæg: 398

Indlæg af Joonathan »

Hej Nick. Jeg arbejder ikke selv i branchen, og kan derfor heller ikke komme med relevante råd i dén sammenhæng, men til gengæld skal der herfra lyde en meget varm anbefaling af meditation, ift at tæmme din angst.
Ved af gode grunde ikke, om det er noget du har prøvet, men jeg ved, af personlig erfaring, at det kan være yderst effektivt.

God vind med det hele :)

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

Mht. angst, få fat i en stor bog om Mindfullness, forstå at udnytte det. gå evt. på et kursus

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

nick0 skrev:Hej alle sammen.

Mit navn er Nick. Jeg er 19 år gammel og musikproducer.

Jeg laver dette indlæg, i håbet om at få noget udveksling og erfaring i hvordan I lever i denne branche og hvordan I er kommet ind i den. Jeg håber det er okay, at det bliver lidt langt.

Jeg står i den situation, at jeg ikke er i gang med nogen uddannelse og er arbejdsløs. Jeg har haft svært ved at komme i gang med noget efter 9. klasse, da jeg lider meget af angst. Pt. lever jeg af en opsparring fra noget arbejde jeg havde som barn, men det er ikke holdbart.

Jeg har dog været i en god udvikling det seneste år. Jeg søgte ind på RMC - musikproduktionslinjen i december 2018, men fik desværre afslag i april 2019 efter sidste runde. Jeg var i top tre for dem der ikke kom ind, udtalte censor, så det var tæt på.

Efterfølgende har jeg haft svært ved at finde lignende uddannelser, som jeg tror at jeg kan gennemføre, samt arbejde inden for musik eller lydafvikling.

Jeg overvejer i øjeblikket lidt en Erhvervgrunduddannelse med henblik på lyd. En EGU, er en uddannelse der består af 1/3 skole og 2/3 praktik. Men jeg kan desværre ikke finde noget kommunalt sted, der har med lydafvikling at gøre, som tager imod praktikanter, hvilket betyder jeg ikke kan starte på en EGU.

Jeg har en del erfaring inden for branchen, trods min unge alder. De eneste tre år, har jeg været i mange praktikforløb hos nogle af Danmarks velkendte lydteknikere og producere (Jesper Vestergaard, Kasper Sandberg, Philip Jones etc.), hvor jeg, især hos Philip, har fået store opgaver og bidraget i sessions med artister.

Findes der arbejde til unge mennesker inden for denne branche? Har I haft noget, der har været rigtig lærerigt for jer? Kender I en eller et sted, der kunne have brug for en ung mand som mig til hjælp med et eller andet? (Hvis ja, kan jeg selvfølgelig uddybe min erfaring og kompetencer meget mere. Jeg har forsøgt at gøre dette opslag så kort som muligt)

Jeg er en utrolig usikker ung mand, grundet angst, men én ting er jeg dog sikker på og det er at jeg er rigtig talentfuld og musikalsk, og tror bestemt jeg kan bidrage i branchen i en eller anden form. Musik er min allerstørste passion og det er det eneste jeg drømmer om at leve af (Yeah, I’m not the first and probably not the last one to say it)

Jeg håber mit indlæg giver mening :)

- Nick
Spiller du på et instrument eller synger ?

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Her kommer den gamle mand med deprimerende råd:
Lad være. Få dig en uddannelse hvor du har balance mellem indkomst og glæde ved det du laver.

Jeg har 2 børn, en kone der, fordi hun har været psykisk nede at ramme bunden, nu flexjobber.
Det økonomiske kan potentielt fylde meget mere når du bliver ældre, end det fylder nu.

Hvis du påtænker at ha en familie og en balanceret livsstil (arbejde, familie, venner etc), kan det hurtigt blive svært.

Hvis vi tager en skala fra 1-10, så elsker jeg det jeg laver til 10. Hurra!
Økonomisk bekymringer og tanker om ingen pension etc+lønniveau fylder til gengæld til 8. Ikke så meget hurra.

Jeg ville personligt ønske at jeg havde valgt lidt mindre med maven og mere med fornuften og ikke blive uddannet lydtekniker på rytmekons.

Skulle ha valgt nogle af de andre ting jeg interreserer mig for og så dyrke musikken i fritiden og arbejde på at få det op at køre ved siden af.

Det er bare det jeg har indset:)

Jeg er virkelig glad for det jeg laver (lyddesign og musik til tv og computerspil) men de andre aspekter kunne jeg virkelig godt leve foruden.

Det kan sagtens være du kan klare den og det hele vil gå godt.
Jeg ville bare ønske at nogen havde sagt ovenstående til mig, da jeg var i din alder.

Det er bare mine tanker.
Held og lykke med det hele!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg føler lige at jeg behøver endnu et indspark i denne debat, jeg var for nylig til et talkshow med Rane Willerslev ... der bland andet handlede om uddannelse. Her kom han ind på at uddannelses systemet gør tingene helt forkert, ved at have misforstået hvad kreativt arbejde egentlig er og hvad det opstår af.

Mantraet med at uddannelse er godt, men lider under at man i fagligheden favner for vidt, så man som elev går hen og bliver lige dårlig til det hele, for at der kan skrives en masse 12 tallet på eksamens beviset. For Rane udgør fremtidens krav til den kreative medarbejder at man fordyber sig sylespidst i en og kun én faglighed, fordi man så ved overførslen til et andet fag, medbringer metoderne i en interpolerende måde ... den viden der overføres på den måde er hvad kreativitet i virkeligheden er.

Så rådet, til denne tråd må være, at du finder et fag der interesserer dig inderligt og du fordyber dig så i det ... brug ungdommens nysgerrighed på at forstå verden til dette. Og skider det en lang march om an kan leve af det, for det kan man alligevel først når man har fordybet sig nok i det - nogle taler om 10000 timer. Om det så skulle være én faglighed i en af musikbranchens kringelkroge eller en anden bare at du får fordybet dig i et eller andet i stedet for at få fyldt et eksamensbevis med facits opnået ved beostær snak.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Hald skrev:Det er ikke en uddannelse, det er en livsstil, de færreste har naturligt flair for det, det skal læres ved at arbejde med det
Jeg syntes det er så rigtigt, fordi jeg i går blev hevet op på kontoret, for illoyal adfærd på facebook ... jeg havde tilsyneladende skabt ikke så få Next undervisnings martyrer der på farisæisk holder sig til og brænder for undervisningsplanerne for Eventtekniker uddannelsen.

Undervisningsplanerne er lavet ud fra et generaliserende akademisk udsyn på hvordan verden er skuet sammen ... selvfølgelig. Men det at lave lyd som jeg kender til, minder ikke så lidt om at holde balancen på en ethjulet cykel. Det er altså ikke et teoretisk forelæg der får dig til at holde balancen når du har knækket koden.

Det er jo ikke fordi jeg forventer at der bliver lavet nævneværdigt om på fejlslutningen, der er alt for stærke interessenter i pølsefabrikkens fortsættelse - der har deres udkomme ved at levere abstrakt kateter undervisning på noget, som det ofte er længe siden de sidst har praktiseret. Der forefindes på grund af næsten ubegrænset optag, elever der qua bredden af emner der undervises i, ikke tager ejerskab af projekter uden for deres interessesfære - det resulterer i at 3/4 af klassen blokerer for differentieret undervisning af dem som lige netop har sammenfald imellem interesser og det som der aktuelt undervises i.

Så vi har en situation, hvor ingen af interessenterne rigtigt får noget fagligt ud af tilstandende. Kunne uddannelsen så være en markedsmæssig åbning for kandidater. Nej her kommer "gamle penge" ind, de elever der der kan knække de sociale koder i den øvre middelklasse, har jo allerede på forhånd forbindelserne. Nu er uddannelsen jo designet ret så meget til Det Kongelige Teater i tankerne, det er Lars Møller der har været ordførende for undervisningsudvalget.

Det er bare et problem at det kongelige tager kun 14-15 elever, og optaget på Next ligger på en 25 pr. halvår ... Der er så også en markant kulturforskel på hvordan man gør ting i en stor organisation og på en lille. I store hedder det "lad vær med at gøre noget selvstændigt, vi risikerer bare det skal laves om"

Så alt i alt handler det om 1) færdighederne har ikke ret meget teoretisk baggrund. 2) Pølsefabriks logik. 3) Kun de kloge kan se Kejserens klæder (sociale koder) 4) designet til kun én virksomheds behov.

--sd

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Uddannelse har nogle gode sider, og nogle dårlige, men mest for dem der ikke har uddannelse. De gode er bl.a
- at du kan lære af mere erfarne undervisere fra musikbranchen, og
- du kan lære teori som du kan bruge når tingene bliver svære,
- du kan lære at kommunikere om musikken i et fagsprog som er fælles med andre uddannede
- du kan få netværk med ligesindende som du kan samarbejde med på kort og lang sigt, og
- du kan få erfaring med at bruge udstyr som du ikke selv har råd til,
- +tid og lejlighed til at få produceret en portfolio af arbejde som du kan bruge som afsæt til jobs, samarbejder og deltagelse i projekter og opgaver.

Uddannelse fungerer også ofte som en udvalgsfaktor for at få arbejde i offentlige stillinger ss musikskoler, og underviserstillinger ol. I det private betyder uddannelse mindre, men kan give en lidt højere løn i nogle stillinger.

Alternativet til uddannelse er en stærk portfolio, hvor du skriver, producerer og udgiver egen eller andres musik og har salgsmæssig success med det. Typisk vil det i længden (både med og uden uddannelse) være nødvendigt at udvide sit virke i musikbranchen med en lang række småjobs, som tilsammen giver en fuld løn, med mindre du er world class til noget og telefonen dermed bliver ved med at ringe (men selv det er ikke nok, hvis ikke du sørger for at vedligeholde et stort netværk).

Men der er ikke nogen automatisk og direkte sammenhæng mellem uddannelse og jobs, mange har gode uddannelser og ingen job. Mange har lidt klat uddannelse og gode job. Så også dine personlige kompetencer, herunder sociale, har stor betydning for om det vil lykkes dig at komme ud over rampen og få en karriere. Uddannelse kan hjælpe, men i forhold til at lande et job er der også andre evner der skal bruges..

Jeg underviser på universitetet (ikke i musik), og vil bare byde lidt ind. Jeg er også enig i meget af de andre kritiske poster i tråden fra bla Søren, David, Rune og 19thbear. Men jeg er ikke ekspert på den måde at jeg selv kun lever af musik.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Forhåbentlig er uddannelsen da vel ikke opbygget om teater, det er jo kun 1% af det arbejde der er i danmark, og med meget fastinstallationer.

Det er bare at komme ud og prøve nogle forskellige pulte, hører forskellige kasser, håndtere forskellige kunstnere. Jeg vil som systemadministrator næsten sige at man har mere ud af at tage en IT uddannelse da meget af det nye inden for faget handler om software og kablet netværk samt trådløse teknologier til mic's og in-ears. Hvis de mener at teateret kan klæde dem på livet på landevejen, er der mange der får en fin hus ved deres afslutning som derefter får et chock. Jeg kender til en meget dygtig lærling som gerne måtte hoppe rundt om den uddannelsesplan der var lagt, da han var langt dygtigere end de lagde op til, og lærepladsen ikke kunne undværer ham så længe hvis han bare sad og kedede sig.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

the songcabinet skrev:Uddannelse har nogle gode sider, og nogle dårlige, men mest for dem der ikke har uddannelse. De gode er bl.a
- at du kan lære af mere erfarne undervisere fra musikbranchen, og
- du kan lære teori som du kan bruge når tingene bliver svære,
- du kan lære at kommunikere om musikken i et fagsprog som er fælles med andre uddannede
- du kan få netværk med ligesindende som du kan samarbejde med på kort og lang sigt, og
- du kan få erfaring med at bruge udstyr som du ikke selv har råd til,
- +tid og lejlighed til at få produceret en portfolio af arbejde som du kan bruge som afsæt til jobs, samarbejder og deltagelse i projekter og opgaver.
Ad. pind 1. Da det tager 4 år at tage en erhvervspædagogisk uddannelse, vil det jo ofte være det oplagt valg for "ringvrag"

Ad pind 2. Findes der teori for hvad du hiver i når du ankommer med et band til en festival, og der ikke er tid til en lydprøve?

Ad pind 3. De fleste mestre i lydbancen er selvlærte og har ofte ingen akademisk tilgang til ting, Er det at bluffe indtil man kan tingene du mener her??

Ad pind 4. Uddannelsen lever afsondret fra virkelighed, og kommer sjældent i rigtig kontakt med brancen andet end via sælgere af hardware.

Ad pind 5. Hvorfor skal man have erfaring med dyrt udstyr, man henter kudos, hvis man kan forstå hvad der skal til for at få somhelst til at spille ... typisk er det sværere at lave lyd på noget med dårligt headroom, sværere at lave lyd på unge bands der endnu ikke har fået lært hvornår reglerne kan brydes ... men det er ingen kunst at spytte af sit værktøj. Den der med at lægge armene over kors og sige det skal være La Acoustics eller vi pisser på gulvet, kommer man vist ikke langt med.
the songcabinet skrev:Men der er ikke nogen automatisk og direkte sammenhæng mellem uddannelse og jobs, mange har gode uddannelser og ingen job. Mange har lidt klat uddannelse og gode job. Så også dine personlige kompetencer, herunder sociale, har stor betydning for om det vil lykkes dig at komme ud over rampen og få en karriere. Uddannelse kan hjælpe, men i forhold til at lande et job er der også andre evner der skal bruges..
Fuldstændigt enig her, men er det ikke uheldigt at man så lader knupskydningen i mode uddannelser foregår og man lader presse slippe afsted med begrebet "drømme uddannelser" ??? - der er alvorligt brug for varme hænder overalt i vores samfund, men lemmingerne i huer fra Seifert spejler sig i hinanden og ser den djøffede verden som drømmeuddannelsen, og fanden tager så resten.

Mulitimedie og Event er blevet skraldespand for dem, som ikke lige fik beostæret sig til 12 taller nok ... man bruger omkring en milliard på markedsføring af disse Kafkaske labyrinter. Hvor den hårdeste staf så er at man uddanner sig til et indholdstømt fag og får arbejde i noget helt andet. Men med den vigtige pointe at man undgår at "ringvrag" turer land og rige rundt og røver banker, men i stedet bliver undervisere på mode uddannelser.
Hald skrev:Forhåbentlig er uddannelsen da vel ikke opbygget om teater, det er jo kun 1% af det arbejde der er i danmark, og med meget fastinstallationer.

Det er bare at komme ud og prøve nogle forskellige pulte, hører forskellige kasser, håndtere forskellige kunstnere. Jeg vil som systemadministrator næsten sige at man har mere ud af at tage en IT uddannelse da meget af det nye inden for faget handler om software og kablet netværk samt trådløse teknologier til mic's og in-ears........
Ad pind 1. Jo desværre og det er så teater for 4-5 år siden. Men i hovedstaden er der lidt flere end den ene procent, for hvor går djøffernes mødre hen når de ikke passer de syge børnebørn - de går i teatret. Brugere af kulturudbud er det grå guld født omkring 1945 til 1959.

Ad pind 2. Det er en vældig fin pointe du der fremdrager, IT har i modsætning til det at lave lyd. en meget dybere boglig forankring og de metoder lært der, kan med held overføres til alle mulige andre fag ... men selve det med at lære balancen tingene imellem, kan kun erfares over tid.

--sd

Nyt svar