Jeg vil gerne tage patent på tonen d

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: På kanten

Re: Jeg vil gerne tage patent på tonen d

Indlæg Skrevet: 18. maj 2019, 14:11

Mr. Soundman skrev:
Der kan man bare se :)

Her er linket til der, hvor jeg slog frekvensen op:
https://www.musikipedia.dk/frekvens

Nu drillede jeg også bare. gs.dk har ret.

Standarden er at A4 er 440hz.

https://en.wikipedia.org/wiki/A440_(pitch_standard)
Brugeravatar
Kimex
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Aarhus

Indlæg Skrevet: 18. maj 2019, 14:30

david mondrup skrev:
Kimex skrev:
SustainerPlayer skrev:
Kan I huske DSB's kendingsmelodi, der altid kørte i højttalerne på perronerne i gamle dage. Det var 3 toner. Sjovt nok et D et Es og et Bb.
Den er komponeret af Niels Viggo Bentzon. Så ja - tre toner kan være en komposition.

Hedder det egentligt ikke D-D#-og A# ?
Nu der er taget hul på det tekniske.
Ikke at det betyder så meget for mig :)
Og kan man overhovedet sige As ? :oops:

Nej, det hedder D, Es og Bb. Eller, hvis det skal staves med de rigtige symboler, D, Eb og Bb. Går du en halv tone op fra en C-durs toner, markeres det med et # efter tonenavnet, og den for endelsen -is. Når du går en halv tone ned fra en af C-durs toner, markeres det med et b efter tonenavnet, og den får endelsen -es. Undtagelserne i forhold til b-er er tonerne Bb, der kaldes B eller B-B i stedet for Bes, tonen Eb der kaldes Es og ikke E-es, og tonen Ab der kaldes As (så ja, det kan man godt sige ;-) ).

Det resulterer i, at de sorte tangenter på klaviaturet har 2 forskellige navne hver. Hvilket man bruger, afhænger af sammenhængen.

Ok. Jeg gik bare ud fra at når man startede med D, som jo i skalaen har 2 #, så vidt jeg ved. Bruger man # betegnelsen.
Og tak fordi du deler din viden.
Brugeravatar
Kimex
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Aarhus

Indlæg Skrevet: 18. maj 2019, 14:38

Nu er idéen jo ligesom, at tonerne hedder D -S - B = D Eb Bb

Ellers ville det hedde D Dis Ais - og så er fidusen ligesom forsvundet

Ahh. Den havde jeg ikke lige gennemskuet.
Brugeravatar
david mondrup
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Århus

Indlæg Skrevet: 18. maj 2019, 14:39

Kimex skrev:Ok. Jeg gik bare ud fra at når man startede med D, som jo i skalaen har 2 #, så vidt jeg ved. Bruger man # betegnelsen.

Ja, OK, den tankegang er for så vidt rigtig nok - men du kan ikke bare vurdere tonearten på starttonen; en melodi behøver ikke at starte på grundtonen, og det har vi et eksempel på her. De tre toner tilsammen indikerer noget som de fleste nok vil høre som enten Bb-dur eller Eb-dur. Og så er vi ovre i b-tonearterne. Desuden, som Gert også gør opmærksom på, hvis man bruger #-navnene, så mister man den pointe, at tonenavnene tilsammen staver til D-S-B.
Og tak fordi du deler din viden.

That's what we're here for :-) Selv tak!
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
Der er nu en ting, det ville være skønt at have vidst: om de fleste er de bedste, eller bare de fleste
Brugeravatar
gs-dk
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Frederiksberg

Indlæg Skrevet: 18. maj 2019, 21:22

I dag er der jo lidt blandede holdninger til om tonen før C kaldes H eller B, men da Niels Viggo Bentzon (som forøvrigt har været min lærer på DKDM) lavede den lille kendings-jingle, da kaldte man næsten altid tonen før C for H. Hvis han lavede temaet i dag, ville den sidste tone måske være en halv tone højere, da omtalte tone omtales mere og mere som B. På den måde ville temaet lyde markant anderledes. I Øvrigt er det en gammel teknik at bruge tonenavne til at sende beskeder - Bach gjorde det nærmest som en vane.

Som en sidste lille bonus info, så var komponisten Niels Viggo Bentzon en af de mest originale improvisatorer, jeg har oplevet. Hvis man gav ham et lille motiv så kunne han på stedet udvikle det til alt muligt i forskellige klassiske former - Rondo, Fuga med meget mere. Han var på grænsen mellem gal og genial - men DSB temaet var en super god idé.
Brugeravatar
tomcat
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg Skrevet: 19. maj 2019, 20:24

MacBook Pro tidlig 2015, 13", Sierra. Logic 10.4.4
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)
Brugeravatar
Joachip
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Vesterbro

Indlæg Skrevet: 20. maj 2019, 11:32

Det er den her slags der gør det svært at tage patentsystemet alvorligt:
https://www.businessinsider.com/colors- ... ked-2012-9
Check mine gratis plugins ud: www.robotplanet.dk/audio_plugins
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 20. maj 2019, 11:42

Jeg ved godt, jeg er pisseirriterende. :) Men kan vi ikke lige bruge de rigtige begreber:

1. Patent er en eneret til erhvervsmæssig udnyttelse af en opfindelse. -> https://da.wikipedia.org/wiki/Patent

2. Varemærkebeskyttelse = Varemærke -> https://da.wikipedia.org/wiki/Varemærke

Det her med farverne hører under varemærkebeskyttelse. Og giver IMO god mening.
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg Skrevet: 20. maj 2019, 11:56

Hvis de kan tage patent på en farve, kan jeg vel også tage patent på en frekvens, og får jeg så penge hver gang andre bruger den frekvens?
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 10 år med ørene i Lydmaskinen -
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 20. maj 2019, 12:00

Hald skrev:Hvis de kan tage patent på en farve, kan jeg vel også tage patent på en frekvens, og får jeg så penge hver gang andre bruger den frekvens?

1. Det kan man ikke.

2. Nej - det kan man heller ikke.

3. Ikke særligt sandsynligt - men der findes jo folk, der giver penge til hvad som helst. Så intet er udelukket der. :wink:
Brugeravatar
david mondrup
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Århus

Indlæg Skrevet: 20. maj 2019, 12:07

Hald skrev:Hvis de kan tage patent på en farve, kan jeg vel også tage patent på en frekvens, og får jeg så penge hver gang andre bruger den frekvens?

Hvis vi legede at det kunne lade sig gøre, så vil jeg gerne tage patent på 441 hz. Så kan det ogss fungere som straftold på folk der spiller falsk.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
Der er nu en ting, det ville være skønt at have vidst: om de fleste er de bedste, eller bare de fleste
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg Skrevet: 20. maj 2019, 14:03

david mondrup skrev:

Hvis vi legede at det kunne lade sig gøre, så vil jeg gerne tage patent på 441 hz. Så kan det ogss fungere som straftold på folk der spiller falsk.

LOVE IT!
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 10 år med ørene i Lydmaskinen -
Brugeravatar
SIDwave
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Denmark

Indlæg Skrevet: 26. maj 2019, 04:49

det er bare noget pjat ikke ?
tillykke med at bruge over 20 millioner kr for at få verdenspatent!
Brugeravatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Fyn

Indlæg Skrevet: 26. maj 2019, 06:02

SIDwave skrev:det er bare noget pjat ikke ?

Det er så kun i Europa, at maersk har fået eneret til at bruget en bestemt frekvens i lys-spektret på deres produkter... Ellers havde det nok kostet endnu mere :shock:

Men jeg kunne så godt tænke mig at få eneret til at udgive musikproduktioner med 2.349,32Hz på Fyn... Jeg er overbevist om, at ingen andre komponister/producere på Fyn i samme grad som jeg kan sige, at denne frekvens er særlig kendetegnende for deres musikproduktioner... Jeg føler, at frekvensen i særlig grad går igen, i mine numre, sammenlignet med alle andre fynboeres, og således på en helt særlig måde er kendetegnende for mine produkter. Man skal jo huske på, at mange fans på Fyn netop forbinder 2.349,32 Hz med min musik.
Senest rettet af Mr. Soundman 26. maj 2019, 06:12, rettet i alt 3 gange.
Brugeravatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Fyn

Indlæg Skrevet: 26. maj 2019, 06:06

...sorry - jeg er altså bare af natur så stædig som et æsel og min egen som en kat :-P
Brugeravatar
Mike-air
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 26. maj 2019, 07:58

Denne mand overgår alt!

Brugeravatar
SIDwave
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Denmark

Indlæg Skrevet: 29. maj 2019, 01:01

Mr. Soundman skrev:
SIDwave skrev:det er bare noget pjat ikke ?

Det er så kun i Europa, at maersk har fået eneret til at bruget en bestemt frekvens i lys-spektret på deres produkter... Ellers havde det nok kostet endnu mere :shock:

Men jeg kunne så godt tænke mig at få eneret til at udgive musikproduktioner med 2.349,32Hz på Fyn... Jeg er overbevist om, at ingen andre komponister/producere på Fyn i samme grad som jeg kan sige, at denne frekvens er særlig kendetegnende for deres musikproduktioner... Jeg føler, at frekvensen i særlig grad går igen, i mine numre, sammenlignet med alle andre fynboeres, og således på en helt særlig måde er kendetegnende for mine produkter. Man skal jo huske på, at mange fans på Fyn netop forbinder 2.349,32 Hz med min musik.

det er noget vrøvl :)
der er en brnache der laver meditations musik og ambient, som er designet omkring bestemte frekvenser som skulle ramme direkte ind i bestemte ting i aura og chakra. og nogle som siger at den rigtige naturlige frekvens er 432 hz, men at vi fro at slippe nemt om tingene, har valgt at tune alting til 440hz. det kan man heller ikke tage patent på.

alle synths kan lave den frekvens du vil patente, så nu skal den pilles ud af alle instrumenter fordi du ejer den ?

du er laaaaangt ude i skoven :)
du får samtlige VST firmaer på nakken i retsager :)
Brugeravatar
bryla
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Esbjerg

Indlæg Skrevet: 29. maj 2019, 09:27

david mondrup skrev:Undtagelserne i forhold til b-er er tonerne Bb, der kaldes B eller B-B i stedet for Bes

Bare for at komme med en helt irrelevant nørde-teoretisk rettelse:
Sænker man B med en halv tone, kaldes den også Bes. Sært barn har mange navne.
skriver noder

Tilbage til "Branche & Teori"