Englænder anmelder danske klassikere

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Kellermann
Forum Donator
Indlæg: 166
Sted: Virum

Englænder anmelder danske klassikere

Indlæg af Kellermann »

Så har Radio 24syv haft fat i den engelske musikanmelder Jordan Bassett, der har skrevet for NME. Han er blevet bedt om at give stjerner til danske engelsksprogede sange som DAD's Sleeping My Day Away, og Dizzy Mizz Lizzys Silverflame. Jeg kan afsløre, at Thomas Helmigs Stupid Man får kniven. :lol:

Men uanset hvad er det jo interessant nok at få en indfødt engelsktalendes syn på dansk-engelske sange.

https://www.24syv.dk/programmer/ak-24sy ... start=5230

https://www.bt.dk/musik/britisk-anmelde ... it-grotesk
If you're gonna have a hit, you gotta make it fit, so they cut it down to 3:05.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Det er lidt sjovt at hører en vurdering fra udlandet, blev lidt såret omkring Dizzy, men han havde nok heller ikke haft høje points for Kim Larsen.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Kellermann
Forum Donator
Indlæg: 166
Sted: Virum

Indlæg af Kellermann »

Ja den gjorde lidt ondt med Dizzy. Det må den have gjort på alle danskere, der var teenagere i 90'erne. Men han fik jo også at vide, at han ikke skulle komme til Danmark lige foreløbig efter den kommentar. :lol:
If you're gonna have a hit, you gotta make it fit, so they cut it down to 3:05.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Da jeg var på interrail i 98 var det i et spor efter danskere der havde efterladt kasettebånd med Dizzy i diverse barerer i Grækenland. Oplevede en engelsk bartender på en campingplads kyle en i skraldespanden med et par knapt så flatterende gloser. Jeg tror specielt englændere står af på det.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Kellermann skrev:Ja den gjorde lidt ondt med Dizzy. Det må den have gjort på alle danskere, der var teenagere i 90'erne. Men han fik jo også at vide, at han ikke skulle komme til Danmark lige foreløbig efter den kommentar. :lol:
For mig nailer anmelderen det jeg altid har syntes om Dizzy og Tim's sange. Det er klicheernes parade og teksterne er tåkrummende pinligt banale. Han smider bare engelske ord efter hinanden som han synes lyder godt.
Jeg ved det godt, jeg får altid lynende stirrende øjne når jeg udtaler mig negativt om Dizzy i andres påhør, men det er da rart at vide, at jeg ikke er den eneste der har på samme måde. :twisted:

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Anmeldelsen er meget i tråd med min opfattelse.
Stupid Man er et tåkrummende nummer. Jeg syntes dog at Helmig har lavet langt bedre numre. Som f. eks. Malaga, som er en fin lille sang. Selvom jeg ikke tror jeg skal stopfodre mig med nummeret. Så ville jeg nok blive træt af det.
Jeg syntes bedst om Sort Sol.
En skam at Radiohead slog igennem før Kashmir. Havde de været først ,var de nok blevet store.
Dizzy miss Lizzy er da god musik, men når man hører dem i forlængelse men Tina Dicow, Kashmir, Oh Land og Sort Sol.
Kan jeg godt forstå, hvis en anmelder udefra, ikke syntes at de , helt, rammer samme Niveau
Men stadig et godt band med deres helt egen lyd.

Medlemsavatar
Arnold
Medlem
Indlæg: 564

Indlæg af Arnold »

Helt enig - Helmig på engelsk er tekstmæssigt næsten altid tåkrummende (Flower Child....uha...)
Dizzy var på det første album ikke så stærke på lyrikken, mener at Tim Christensen har nævnt det engang også.
Jeg syntes dog, at selve kompositionen af numrene skiller dem ud fra de almindelige "3-akkords" rock-bands.
Her kan jeg faktisk bedre li' Dizzy end f.eks. D-A-D, der skuffer lidt på seneste udspil.
Ærgerligt Kashmir ikke spiller længere, man vidste aldrig helt, hvad der kom fra den kant.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Nå - så de er løbet tør for naive poptekster på den engelske musikscene og må kigge sig omkring i andre lande?

Musikanmeldere er nu også ligeså interessante som pædofile nynazister. Næsten ...

Newsflash - en stor del af pop-genren har siden dag 0 dyrket naive tekster, som "lyder godt" uden risiko for at vinde Nobels litteraturpris.

Det er da fint, hvis det ikke falder i ens smag. Men når man anmelder på den måde, så viser man også sin manglende indsigt i genren.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

SustainerPlayer skrev:Nå - så de er løbet tør for naive poptekster på den engelske musikscene og må kigge sig omkring i andre lande?

Musikanmeldere er nu også ligeså interessante som pædofile nynazister. Næsten ...

Newsflash - en stor del af pop-genren har siden dag 0 dyrket naive tekster, som "lyder godt" uden risiko for at vinde Nobels litteraturpris.

Det er da fint, hvis det ikke falder i ens smag. Men når man anmelder på den måde, så viser man også sin manglende indsigt i genren.
Det kan der være noget om. Stupid Man har nu altid gået over min grænse. Derimod Malaga er en god sang med god lyrik.
Lige for tiden spiler jeg et par numre. Skrevet af George Harrison og Erik Clapton. Something og Wonderfull to Night.
Og det er også super banale kærligheds sange. Forøvrigt skrevet til den samme kvinde.
Mhst. hvorfor Stupid Man kunne blive et hit, skal man måske se det i en dansk kontekst. Helmig er en mand som ikke er bange for at vise sin feminine og bløde side. Han bar sminke. Og faktisk gav nogle spader ham nogen på huden.
Og jeg tænkte da også, bare "go for it" Helmig. Jeg kender ham ikke, men han virker jovial og vellidt Så jeg tror også at der var stor sympati for ham. Jeg undrer mig også lidt over at man vælger lige netop dette nummer til en sammenligning og anmeldelse.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

SustainerPlayer skrev:Nå - så de er løbet tør for naive poptekster på den engelske musikscene og må kigge sig omkring i andre lande?
Nej, omvendt. Den danske radiostation bad en engelsk journalist om at anmelde nogle danske numre.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

benjisan skrev:
SustainerPlayer skrev:Nå - så de er løbet tør for naive poptekster på den engelske musikscene og må kigge sig omkring i andre lande?
Nej, omvendt. Den danske radiostation bad en engelsk journalist om at anmelde nogle danske numre.
Det var sådan en tør bemærkning/konstatering.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hehe :)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

SustainerPlayer skrev:Det var sådan en tør bemærkning/konstatering.
Ja well, det kan aldrig blive en konstatering når det er forkert :wink:

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

benjisan skrev:
SustainerPlayer skrev:Det var sådan en tør bemærkning/konstatering.
Ja well, det kan aldrig blive en konstatering når det er forkert :wink:
England er vist alt i alt arnestedet for naiv pop - det er det der er konstateringen, hvis (!) man kan læse lidt mellem linjerne. :wink:

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Ok. Du burde lytte til udsendelsen, for du har tydeligvis ikke forstået konceptet.

Default avatar
Harding
Medlem
Indlæg: 4
Sted: København

Indlæg af Harding »

Kimex skrev:
En skam at Radiohead slog igennem før Kashmir. Havde de været først ,var de nok blevet store.
Kashmir havde nok næppe spillet det musik, de begyndte at spille i slutningen af 90'erne, hvis det ikke havde været for Radiohead.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Harding skrev:
Kimex skrev:
En skam at Radiohead slog igennem før Kashmir. Havde de været først ,var de nok blevet store.
Kashmir havde nok næppe spillet det musik, de begyndte at spille i slutningen af 90'erne, hvis det ikke havde været for Radiohead.
Jeg gjorde mig også den overvejelse, men også mulighede at de simpelthen , tilfældigt, mindede om Radiohead.
Derfor formulerede jeg mig som jeg gjorde. Og et band opbygger vel , et eller andet sted, deres egen DNA.
Selv et coverband.

Medlemsavatar
the green 9
Medlem
Indlæg: 856
Sted: oddesund

Indlæg af the green 9 »

:D
- the green 9

100% er ikke altid nok :-(

https://www.facebook.com/Mycelium-Moss- ... 4921821212

Nyt svar