Kvinder i musikbranchen

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Re: Kvinder i musikbranchen

Indlæg af Hald »

Kan godt lide at det er hosted af mænd..

Ej, jeg syntes vi er på vej ud på et skråplan med verden, folk bliver stødt over alle ting og forventer samtidig en ekstrem rummelighed.

Der findes ganske få ting tilbage i verden som er bestemt af vores fysiske køn, at føde børn er ét af dem. MEN at producere musik er altså overhovedet ikke noget med køn at gøre, forstår ikke at man giver det så meget opmærksomhed, jeg har selv taget en kamp på Facebook om emnet, jeg kan ikke se nogen form for rimeligt argument i at lade et køn snyde foran i køen fordi de var langsomme til at stille sig ind i den. De skal kæmpe på lige hårde kår som os andre i stedet for at spille de offerkort.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Mht lovligheden kommer det så ikke an på om det er et privat arrangement i private omgivelser, kontra "for profit" eller om der er offentlige midler indblandet? Det ligner det afholdes i offentlige bygninger, og i så fald så synes jeg det er problematisk.
Det er i al fald ikke særligt "inklusivt" at udelukke 49% af befolkningen.
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

gs-dk skrev:Prøv at lave den omvendte - så vil du få max ballade.
Ja, naturligvis, men ud fra devisen at det er ok at lave diskriminerende arrangementer for folk der er underrepræsenterede. Især hvis det er kvinder, naturligvis.

Lidt sværere hvis man laver et arrangement kun for folk med brun hud eller krøllet hår, men der principielt ingen forskel.

Den går bare ikke.

Og mens jeg godt kunne tænke at gøre det som en provokation, så ville jeg faktisk gå på kompromis med min egen integritet: ALLE er velkomne til mine arrangementer: kvinder, mænd, homoseskuelle, transseksuelle, intetkøn, enhjørninge, brun hud, solskoldet hud, hvid hud, osv.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

jakobole skrev:Mht lovligheden kommer det så ikke an på om det er et privat arrangement i private omgivelser, kontra "for profit" eller om der er offentlige midler indblandet? Det ligner det afholdes i offentlige bygninger, og i så fald så synes jeg det er problematisk.
Det er i al fald ikke særligt "inklusivt" at udelukke 49% af befolkningen.
Ligestillingsnævnet behandler også sager uden for det offentlige.

Arrangementet her er offentligt tilgængeligt (bortset fra mænd eller transkønnede kvinder der identificerer sig som mænd) og er uden betaling.

Ud fra et lovmæssigt perspektiv betragter man diskrimination som noget der stiller en bestemt almen gruppe af mennesker dårligere end andre uden saglig grund.

En saglig grund kunne fx være at en frisør gerne må have en generelt højere pris for at klippe kvinder med langt hår end mænd med kort hår.

Eller at mænd ikke er tilladt adgang til et kursus om “Kend Din Skede v/Lysenergiterapeut Marie Marolle”.

Men ikke at mænd ikke har adgang til et kursus bare fordi “det er federe uden dudes” (citat slut fra en lesbisk deltager).

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Altså som udgangspunkt er det fint at flere kvinder kan mødes og nørde osv..

Jeg synes dog at arrangementet underminerer hele polemiken´vedr. ligestilling, da der netop ikke er ligestilling ifm. dette arrangement. Som det også er nævnt her i tråden ville det skabe ragnarok hvis det var omvendt - Jeg synes det hele er en farce.

Jeg mener dog at det er en skam, at man ikke kan bøje sig for det bedre argument, dvs. når man/du påpeger nogle ret åbenlyse og fornuftige argumenter, så mødes man med: "jamen det er ok, da det er til fordel for et segment som i forvejen er underrepræsenteret...". Udover at det er forkert (i medfør af de værdier som der kæmpes for), så er det altså også lidt en bjørnetjeneste at udstede særregler istedet for at smøge ærmerne op.

Jeg beklager for den ret kontante udmelding, men det er min holdning, og jeg elsker alle :dollargrin:

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Hvad med de binære?
Ja det er noget nyt jeg har lært. Den ene dag kan man være det ene og den anden noget andet (binary betyder noget helt andet for mig)
:-)

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Så kan du være med den ene dag, men ikke den anden.
Microsoft Certified MCSA

Default avatar
mixolydisk
Medlem
Indlæg: 177

Indlæg af mixolydisk »

lakris skrev:Hvad med de binære?
Ja det er noget nyt jeg har lært. Den ene dag kan man være det ene og den anden noget andet (binary betyder noget helt andet for mig)
:-)
Altså nu betyder binært køn normalt vis de to "traditionelle køn" altså hhv. mand og kvinde - deraf navnet binær.

Har aldrig hørt om at eventuelle "bi"-kønnede personer skulle kaldes binaries.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Mht binære, jeg fik at vide at de skifter fra dag til dag, mellem han og hun, alt efter hvad de lige føler sig

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det du taler om der er tværtimod non-binary eller mere præcist gender fluid.

Binary = mener der kun findes to køn og dermed kun to egentlige/rigtige seksualiteter.

Det andet er bare en misforståelse.



Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

SustainerPlayer skrev:Se med fra 18:04

https://www.dr.dk/tv/se/tv-avisen-med-s ... 29#!/18:04
Ja - det er da bare med at komme igang. Og så finde ud af, at man ikke kan tage et hurtigt kursus og være front of house lyddame. Det er ud i øvelokalerne og lave noget lyd - rundt på scenerne - starte med at hænge ud, bære noget gear - avancere i systemet og gøre sig fortjent til at stå ved siden af - og så måske blive den.....sådan er det for mændene og sådan er det nok også for kvinderne. Det er en lang vej og det tror jeg desværre, at der er en tendens til at tro, man kan "trixe" sig ind......det kan man ikke. Men sæt i gang!

PS. Havde en god roadie-ven som "illegalt" blev lukket ind i Grevinde Danner Huset i gamle dage - der var nemlig ikke nogen, der kunne bære højtalerne op til festerne:)

Nyt svar