Kvinder i musikbranchen

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Kvinder i musikbranchen

Indlæg af Holger »

http://soundvenue.com/musik/2019/06/any ... lem-367265

Jeg har en replik til ovenstående:

Lydmaskinen er Danmarks største forum for musikproducere og lydteknikere.

I følge en brugerundersøgelse besøges forummet af 99% mænd. Kun 1% kvinder har valgt at deltage og dygtiggøre sig i lyd- og musikproduktion.

Lydmaskinen er gratis, så det er ikke økonomien der er afgørende. Lydmaskinen er et velmodereret forum (edit: bisætning fjernet). Uanset køn eller alder behandles alle høfligt og hjælpsomt, så der findes ingen chauvinisme mod kvinder, der søger hjælp på forummet.

Uden kvinder til at komponere sangene, producere musikken, mixe numrene, masterere mixene, sidde som A&Rs på pladeselskaberne og have plads i playlisteudvalgene på radioerne, så har de valgt at mininere deres muligheder for at kunne påvirke beslutningerne.

Hvis man som kvindelig frontfigur forventer, at noget som helst kommer dumpende af sig selv, så er det på tide at gribe i egen barm. Der findes ingen hemmelig mande-loge i musikbranchen, men det er en branche der i høj grad består af mænd fordi kvinderne har valgt ikke at deltage.

Lastbilchauffør er noget kun 5% af kvinderne gider. Men overraskende nok, så er den skabende og tekniske del af musikbranchen endnu mindre interessant for kvinderne. Kun den udøvende del, dvs. som frontfigur, er interessant nok.

Er der undtagelser? Absolut. Især på sangskrivningssiden er der flere virkelig professionelle kvinder, men på alle de andre fronter halter det ekstremt.

Men dette indlæg handler ikke om den 1% der er undtagelsen (you know who you are). Det handler om flertallet af kvinder, som gerne vil have indflydelse i musikbranchen, men ikke interesserer sig for sangskrivning, musikproduktion og de andre led i kæden. Led der er essentielle for at kunne påvirke processen og have indflydelse på hvad der reelt bliver præsenteret i slutkæden.

I min egen mastering-biks ville jeg elske at have flere fokuserede kvinder som kunder; kvinder med fingrene helt nede i den tekniske og kreative dej.

Som en af Danmarks mest brugte mastering engineers, så støder jeg på utroligt meget ny musik, ca. 900-1.000 sange om året. Jeg har flere gange anbefalet eller været direkte involveret i at få signet nye kunstnere eller producere til både små og store labels i DK og udlandet.

Men hvor mange kvinder kan jeg anbefale, når de så utroligt sjældent selv er involveret i den skabende og tekniske proces? Jeg hører simpelthen ikke fra dem.

Til de kvinder der brokker sig uden at forstå hele processen siger jeg: Kom ind i kampen i stedet for at stå og råbe fra sidelinjen.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Sorry, den går sgu ikke.

Jeg ved ikke om det her statement når ud til andre steder end her på forummet, men uanset, så vil jeg som den erklærede feminist blandt moderatorerne meget gerne have mig frabedt at blive brugt som alibi i den her sag. Jeg kan ikke genkende LM som stedet der karakteriseres ved sætningen "Alle - uanset køn - behandles høfligt og hjælpsomt, så der er ingen chauvinisme mod kvinder, der søger hjælp på forummet." Søg selv på tråde der omhandler den skæve kønsbalance i musikbranchen, og find det ene grelle eksempel efter det andet på holdniger der holder fast i at alt er som det skal være, at kvinderne bare kan mande sig op hvis de vil være med (hvilket også er budskabet i OP her), under tiden blandet op med stærkt sexistisk "værkstedshumor".

Jeg vedkender mig gerne at være feminist (jeg fatter ærligt talt ikke at nogen i deres right mind vil stå ved at være andet, men det er jeres egen sag), men det vil måske have strejfet nogens opmærksomhed, at jeg ikke har deltaget i de seneste tråde om emnet. Ikke fordi jeg ikke har holdninger, men jeg bliver ærligt talt så træt, og tænker at f*ck, der er lang vej igen. Mod den privilegieblindhed der hersker her på stedet, der kæmper guderne muligvis ikke forgæves, men jeg gør.

Min eneste anledning til at skrive dette er da også kun, at jeg tilsyneladende skal være den der ved min blotte tilstedeværelse skulle legitimere LM som et sted befriet fra mandschauvinisme. "Se, vi har endda en rigtig feminist!". Adr. Det statement er hermed forhåbentlig behørigt modgået. Dette bliver det sidste indlæg fra mig i denne tråd.
Untitled-Infographic-35.png
Untitled-Infographic-35.png (29.55 KiB) Vist 1120 gange
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er helt i orden, at du ikke vil forholde dig til selve fakta i mit indlæg eller ikke kan skrive noget konstruktivt.

Det var en lille bisætning i mit indlæg, men nu du har valgt ikke ville skrive mere, så håber jeg andre vil deltage mere sagligt i tråden, tak.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg er 100 procent med dig Holger. Det er faktuelt helt rigtigt. Så længe der er lige muligheder - og det er der, så er det bare om at komme i gang.

Medlemsavatar
Arnold
Medlem
Indlæg: 564

Indlæg af Arnold »

Jeg syntes lidt det var en skam at f.eks. Tønderfestival indfører kvoter, så musikken fremadrettet skal bestå af minimum 50%
kvindelige musikere. Jeg tror aldrig jeg har besøgt en koncert pga. køn - altså om det var en mand eller kvinde, der spiller.

Det var musikken, som for mig, var det vigtige. Hvis man derfor skal overholde en bestemt kvote, så er der jo en risiko
for at noget godt skal vælges fra. (Deraf undrer jeg mig også over festivaler med kun kvindelige aktører, for mig hænger køn og musik ikke sammen. Foretrækker derfor nok nærmere betegnelsen artist)

Jeg kender dog ikke branchen godt nok til, at vide om der sker undertrykkelse af kvinder, for det er selvfølgelig ikke ok. Alle bør have det samme udgangspunkt uanset køn. Noget der skiller kønnene ad, er dog interesser - og det kan jo være en medvirkende årsag til den manglende repræsentation af kvinder f.eks. her i forummet.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Hmm - Jeg kan jo ikke prale af, at kende "branchen" Så hvis vi skal tage udgangspunkt i det linkede i OP:

"For vi har ikke ligestilling i den danske musikbranche. Punktum. Det kan godt være, at mænd og kvinder formelt og principielt har de samme muligheder, men jeg oplever, at der er indlejret en række strukturer og dynamikker i branchen, som påvirker kvinders muligheder for at slå igennem med deres musik."

Så kunne det være rart, at få præciseret, hvad "en række strukturer og dynamikker i branchen" er?

Det bliver så lidt nævnt her:

"Jeg tror, at situationen skyldes, at der sidder en række gatekeepers i branchen, som ikke er beviste om at skabe plads og rum til alle de talentfulde kvinder, der laver musik i dagens Danmark. Med gatekeepers mener jeg de mennesker, der bestemmer, hvad der skal spilles i radioen, hvilke artister, der skal signes på pladeselskaberne, hvem der skal bookes til festivalerne, og ikke mindst hvem der skal playlistes på streamingtjenesterne."

Og selvom Anya så nævner " Og jeg prøver ikke på at udskamme nogen eller bebrejde nogen." - så det vel netop at bebrejde de "gatekeepers". Det er også helt fair at bebrejde - hvis det er sandt? Ingen grund til at skyde det argument ned selv.

"For eksempel synes jeg, at skal vi opfordre vores små piger til at begynde at spille ‘drengeinstrumenter’ og til at lære at producere musik. Og så skal vi give dem mod til at kaste sig hovedkulds ud i at spille, skrive, synge, råbe, producere, mixe, søge jobs som musikchefer, blive direktør for pladeselskabet og gå efter formandsposten i bestyrelsen."

Det lyder helt rigtigt. Hvordan gør vi det?

"Måske skal vi endda tale om, hvordan vi får indrettet branchen, så man kan gøre alle disse ting med en baby på armen eller en baby derhjemme."

Absolut. Hvordan gør vi det?

"Hvis vi skal kunne gentage den succes, kræver det dog, at alle de forskellige aktører i musikbranchen husker kvinderne, og at der er øget bevidsthed omkring at ‘god musik’ ikke nødvendigvis kræver en mandlig afsender.

Problemet i disse debatter, at der sjældent kommer særligt mange reelle løsningsmodeller. Det er mest "opfordringer" ... til mænd? ... om at huske kvinderne.

Og er det et mere udtalt problem i DK end "ude i verden"?

En hurtig optælling viser 39 kvinder/rene kvindebands ud af 73 blandt de mest populære internationale artister i 2019. Jeg er godt klar over, det "kun" er top 40 popgenren her.

Men hvorfor er situationen så meget anderledes i den internationale verden?

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Man fornemmer at mange ikke har prøvet at undervise på musikskole. Man kan ikke tvinge børn til noget, de ikke gider.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Tror det her bliver en meget forvirrende diskussion, hvis man ikke afgrænser & holder skæg & snot for sig.

Den der liste med mænd i top 10 af hvad der bliver spillet i DR, der florerer er jeg eksempelvis ikke særligt imponeret over, & det burde de kunstnere der klager over den heller ikke være. Det er ikke agtværdigt at lyde af lort, & det synes jeg de kunstnere der ligger på den liste, gør. Det er døgnfluer alle har glemt i 2020. Jeg ville meget hellere lytte til Kristine Stubbe Teglkjær de næste 20 år end det der er på den liste i 20 minutter.

I singer songwriter miljøet er der en ret lige kønsfordeling, også så jeg faktisk får en mistænksom følelse af forfordeling. For mig at se, er der en del gamle grissebasser i de forskellige paneler, der skubber meget unge kvinder frem i rampelyset, & det er ikke på grund af musikken, såvidt jeg kan høre. Men purunge & smukke er de, & det skal vel osse have en chance. Jeg kan sku lave min egen festival, hvis det bliver for meget for mig.

Hård musik. Ivy Crown & Nelson Can. Læg lige mærke til dem. Som Arnold skriver, jeg er sku ligeglad med om det er M eller K. Jeg er totalt forgabt i Feist & synes Heart er noget af det fedeste af det gamle. Ingen grund til at politisere god musik. Nina Straus er toplækker, men hun er osse en dygtig guitarist der kan inspirere mange til at fatte guitaren på det rette tidspunkt.

Musikskoler. Der skal bare en Nadia Nadim på en guitar til, for at det stikker af. Nogen skal gå forrest. Måske kan man ikke lige få en pige til at spille hård rock på en guitar lige med det samme. & med min blinde vinkel som mand, så aner jeg ikke, om det vil svare til at få en flok drenge til at spille blokfløjte, når der er noget helt andet de hellere vil.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

gs-dk skrev:Man fornemmer at mange ikke har prøvet at undervise på musikskole. Man kan ikke tvinge børn til noget, de ikke gider.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Man kan inspirere dem, men de lugter hurtigt lunten hvis du prøver at definere dem via et valg de ikke selv træffer

Min fordom:
drenge & tværfløjter = no go
piger & elspade = why not
drenge & mikrofoner = why not
piger & trommer = why not



Men det er jo blot min forudtagethed der fortæller mig, at det er en god idé/hhv ikke. Jeg kender osse en der synes mænd går for lidt i kjole. Det har så bare ikke noget med feminisme at gøre, i min optik. Det er hendes idé om, hvordan verden bør se ud & at verden - inklusive dens aktører - ikke er okay, på en omvendt & idealistisk måde.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Jeg synes det er super synd at du ikke vil deltage David Mondrup. jeg vil mega gerne ha fakta fra dig. Ciffrer etc. ikke bare et stort billede med "check your privilege". Det gør intet godt tværtimod. Du har netop muligheden her for at uddanne os. Please skriv noget faktuelt! Jeg har fuldstændig samme holdning som Holger. Det kommer af det jeg har oplevet omkring mig. Jeg vil meget gerne lære nyt og har mange gange ændret holdning mht ting pga fakta og debatter.
Hvis du logisk kan debattere, så er der jo altid en reel chance for at kunne snakke om tingene.

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

For mig ligner det at Anya mener at der skal gælde andre regler for kvinder i branchen - en branche jeg tror er mere fokuseret på, hvad der giver penge i kassen fremfor hvad kønnet er på den der tjener dem. Som chef ville jeg sgu være ligeglad hvem der tjener mine penge, sålænge deres arbs.forhold overholder love og regler.
Og hvis der kommer 99% færre kvindelige kunstere til de rigtige menneskers bekendtskab (Holger), så er resultatet jo givet på forhånd.....
Det er som om at den ENESTE forklaring der er på, at kvinder ikke klare sig så godt i visse brancher er at mænd er nogle dominerende svin. Det er en DYBT forsimplet forklaring på et problem der har flere faktorer end vi kan forestille os, fordi når vi graver lidt, så vrimler det frem med andre faktorer også - såsom økonomi, kvinders egne valg, biologi, oa. (Hvis man ikke anerkender at der er, svage, men biologisk/psykologiske forskelle på mænd og kvinder, så skal man studere lidt mere af begge dele.)
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Jeg er enig. Det er der jeg ikke kan forlige mig med generel feminisme (som jeg har forstået det, jeg kan helt klart tage fejl). Det virker som om at alle lønforskelle er et tegn på direkte sexisme. Der er jo en milliard andre ting som også går ind. Bla. biologi.

Jeg tror simpelthen ikke man kan se bort fra biologi. En kvinde er (i større eller mindre grad - alt er et spektrum), lavet, gennem evolution, til at passe på barnet i de tidlige år. Det kræver ofte et sæt kommunikative og følelsesmæssige færdigheder som gennem evolution generelt er mere fremherskende i kvinder.
Disse kvaliteter kan helt sikkert i større eller mindre grad spille ind på senere valg.
Feks vælger kvinder i stor grad omsorgsfag.
Min egen kone valgte feks at blive social rådgiver, hvor der ud af noget i stil med 100 kvinder kun var en mand.

Mænd har et helt andet sæt evolutionære kvaliteter som gør at han i større grad er lavet til krig, beskytte og jage.

Se bare primater. I mange sammenhænge har en han X antal hunner. Han får lov til at at parre sig med dem, men tilgengæld passer han på dem og området og slår dem ihjel der kommer ind og prøver at konkurrere med ham (jeg siger ikke at det er sådan mænd og kvinder lever i dag, men der er ting i vores biologi vi ikke kan kæmpe så meget imod).

Alle disse ting, kan i større eller mindre grad influere konkurrence-tække. Risikovillighed, omsorg osv.

Jeg ser bare ikke rigtigt feminister (nu til dags), tage det med ind i ligningen.
Og udover det har jeg slet ikke lyst til at det skulle være anderledes.
Jeg er selv en blød mand og nok en tand mere omsorgsfuld end gennemsnitsmanden. Samtidigt kan jeg nikke genkendende til mange "mandede" kvaliteter, som jeg besidder som min kone ikke gør.
Hun er også meget mere konkurrencepræget end jeg er. Alt er på et spektrum, men at se bort fra disse tendenser giver ikke så meget mening i min bog.
Men jeg ville rigtig gerne lære nyt af dem der er feminister. Jeg er ret nysgerrig på om jeg har ret i mine antagelser eller ej.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Tallene taler vel deres tydelige sprog, rent bortset fra at nogle så forsøger at misbruge dem til at smide forskellige offerkort, og/eller ride deres egen kæpheste, (som iøvrigt kan være vidt forskellige)

Jeg ser heller ikke problemet, udover evt piveri altså,..
/Dub

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Indlæg af Seskho »

Uden at jeg vil stå på mål for at have noget særligt kendskab til branchen i al almindelig, så kan jeg ikke se hvorfor kvinder skulle have andre muligheder end mænd inde for musikbranchen. Kvindelige musikere er vel som produkt lige så salgsbart som mandlige, hvad end det er solister eller bands. Men der er klart en skævvridning ift. det instrumentale - jeg hverken ser eller kender mange kvindelige trommeslagere eller guitarister, eller bassister. Ikke at de ikke findes, men puljen er bare langt mindre. Hvor mange danske kvindelige rockbands findes der?

Der er jo ikke fordi de ikke må "få lov" at spille. Jeg tror bare ikke det siger kvinderne så meget, fordi det ikke fremstår særlig feminint at hakke løs på en elguitar eller hamre løs på et trommesæt. Der er noget energi og aggression, som måske ikke virker tiltalende. Vokalister derimod er der en del flere af, er det min opfattelse.

Og så er der jo hele forvandlingen fra at sidde og jamme nede i en kælder til at vælge at blive professionel musiker og have det som arbejde. Jeg tror kvinder er mere tilbøjelige til at vælge mere traditionelle veje, satse på det sikre, og ikke tage chancer. Jeg har mødt flere meget lovende kvindelige musikere, som valgte at lægge det på hylden for i stedet at slå sig ned med villa, volvo og vovse.

Der jo i øvrigt også en overvægt at mandlige ludomaner, hvis man skal se det fra et synspunkt der handler om risikovillighed. Mænd står også for 3 ud af 4 nystartede virksomheder. Så der er også et element der handler om entreprenørskab, som der vel sagtens kan argumenteres for er relevant for en musiker eller musikgruppe, der vil etablere sig selv og sit navn.

Nu skriver Anya jo selv "Jeg tror, at situationen skyldes, at der sidder en række gatekeepers i branchen, som ikke er beviste om at skabe plads og rum til alle de talentfulde kvinder, der laver musik i dagens Danmark. Med gatekeepers mener jeg de mennesker, der bestemmer, hvad der skal spilles i radioen, hvilke artister, der skal signes på pladeselskaberne, hvem der skal bookes til festivalerne, og ikke mindst hvem der skal playlistes på streamingtjenesterne."

så må hun jo smide nogle navne, steder eller labels eller være mere konkret. For mig lyder det som spekulationer uden noget faktuelt at bakke det op med. Eller også er hun bare sur over at hun ikke bliver booket og smider ligestillingskortet.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Jeg synes man skal undgå at bruge begrebet "feminisme". Det er en isme, der er alt for løst defineret. Det er nærmest lige så personligt, som at spørge, om vi ikke alle kan blive enige om, hvad god musik er.

Og når man tager debatterne her på forum, som en målepind, så bliver det hurtigt en debat om definitionen ... som er endeløs.

Hvis det skal have bare en snært af noget konstruktivt, så må man gå nærmere ind i de enkelte eventuelle problemstillinger, der er.

Jeg tror stadig en del af forklaringen ligger i de ... hmmm ... gængse ... kønsroller ..., som trods alt præger vores samfund.
Dvs - det starter længe før musikskoler, uddannelser og hvem der er bookingchefer.

Hvis den kritiske masse er til stede, så skal der nok komme ændringer.

Men at opnå den kritiske masse er nok en kompliceret blanding af kulturændring - og ganske rigtigt biologi - men de fleste af os er ikke så glade for at skulle pille i arvemassen.

Det kan også være at kvinder generelt er klogere - og fravælger en branche, der gennemgående ikke er den store fremtid i - hvor de smarte pengemennesker/selskaber m/k groft udnytter de kreative. Mens mænd generelt er mere alpha-bøvede og indbildske nok til at tro, de kan tæve de andre.

Musikere er jo som bekendt generelt ikke for kloge.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Enig med at feminisme er et meget løst begreb og det irreterer mig også. Men så længe der er en gruppe og enkelte individer der kalder sig feminister, bliver man jo nød til at kalde dem det.
Jeg er sikker på der er gængse kønsroller. Jeg ser ingen problemer i vores kønsroller. så længe man giver hinanden lov til ikke at følge dem. Det synes jeg generelt vi er meget gode til i DK og i det meste af Europa og den vestlige verden.
Jeg tror også du har ret i at mange kvinder ikke vælger musik, fordi det simpelthen er for risikofyldt/ingen fremtid.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Jeg køber simpelthen ikke præmissen om at der skulle sidde et panel af mandlige gatekeepers på samtlige radio stationer i Danmark, der bevidst holder kvinder ude af listerne og dermed musik branchen. Det er desuden et punkt hun i artiklen bare gisner om.

Det er netop sådan et punkt der gang på gang forplumrer denne type diskussion, og det er den slags holdninger der gør at mange kigger på sådan et indlæg og tænker at det klinger skingert.

At der er nogle udfordringer, det vil jeg med glæde acceptere, men vi bearbejder dem ikke ved at pege fingre og udråbe det mandlige køn som syndebukken.

"Alle" de mennesker jeg har mødt i musikbranchen tænker ikke taktisk omkring selve musikken. Der sidder selvfølgelig nogle A&R'er og andre i business delen som hytter deres egne skind og skubber deres artister forrest, sådan er al forretning, men jeg tror ikke jeg kender nogen der sorterer kvindelige musikere fra, hvis de kommer med noget der fanger deres opmærksomhed.
For langt de fleste er musik en følelse. Enten får du myrepatter, eller også gør du ikke når du hører et nyt nummer.

Mht. biologi, børn og alt det der, der er jeg selv meget kynisk. Man må jo, både som kvinde eller mand, acceptere at det at få et barn har konsekvenser. Muligheden for at fravælge det er der også, og det kræver ikke meget tid med diverse dokumentarer om succesfulde musikere for at se at det er benhårdt arbejde, og det kræver at man skærer rigtig meget fra i en lang periode før man bider sig fast.
Det er en hård branche med stor konkurrence. Man må acceptere at det har en pris at nå langt.

Hvad der præcis lige gør at hitlisterne ser sådan ud, det kan jeg slet ikke svare på, men jeg synes der har været langt mellem danske kvindelige artister de senere år som har rørt mig, og jeg henter ikke min inspiration fra mainstream radio.
Muligheden for at slå igennem har aldrig været mere demokratisk end nu, me alle de digitale platforme vi som kunstnere har adgang til.

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Nix - jeg tror det drejer sig om at udvalget af kvindelige kunstere er for lille, og så bliver der for langt i mellem snapsene. Hver gang vi hører et hit er der jo 10.000 andre popsange der ikke blev til en skid.
Og hvis det virkeligt er rigtigt at kvinder gennemsnitligt tjener mindre end mænd, så ville jeg nøjes med at ansætte kvinder. Det er jo billigere.
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Og kvinder har nogle biologiske ulemper som vi ikke har; de skal i det store hele have styr på liv, uddannelse og børn inden de fylder 35-40. Ellers rinder timeglasset ud. Tough shit - mænd har andre ting vi så må slås med. Deal with it - kan vi så komme videre?
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

the19thbear skrev:Men så længe der er en gruppe og enkelte individer der kalder sig feminister, bliver man jo nød til at kalde dem det.
Nej da. Der er også grupper af afroamerikanere, der bruger n-ordet om sig selv. Det er ikke ensbetydende med, at man bliver nød til også at kalde dem det.

De grupper og individder, der kalder sig feminister er jo også indbyrdes uenige om, hvad det vil sige. Og lige her i forummets debatter er det bare blevet brugt til selvhævdelse. "Hvis I ikke er med os, så er I imod os"-Bush-style.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Jeg synes ikke nigger og feminist er det samme. Det ene er nedsættende. Det andet er en isme. Men altså det kan være jeg misforstår din pointe:)
Men jeg synes heller ikke om vi kalder det det ene eller eet andet, gør så meget forskel på selve topindlægget.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Det virker på mig, som om Anya ser et skred, hvor kvinder var mere fremme i populær musik i 80'erne og til gengæld er røget helt i baggrunden i dag.

Hvorvidt dette er korrekt, skal jeg ikke kloge mig på, for jeg er ikke prof i musikbranchen og mener i det hele taget slet ikke, jeg har fingeren på pulsen i det der... jeg lytter jo ikke meget til den musik, der i dag regnes for "hot", om man så må sige.

MEN - når jeg hører udtryk som "top-10-lister", så tænker jeg straks mode og ikke køn. Hvad der i en tid regnes for "hot" og som sælger godt og bliver spillet i radioen og til koncerter osv., det er vel i høj grad et mode-spørgsmål? Eller er jeg helt gal på den? Kunne forklaringen på den skæve kønsfordeling, som Anya klager over, ikke ganske enkelt tilskrives mode? …"sådan skal musik bare lyde for tiden"? Den moderne stil er med en mand i fronten… Behøver kønsfordelingen i 2019 en dybere forklaring end dette? Hvorfor gik man i trumpet-bukser i 70'erne? Tjaaaaa - altså det gjorde man bare. Hvorfor er der ingen el-guitar-soloer i den moderne musik i dag? Jamen det er bare ikke moderne for tiden, og manglen på guitarsoloer i musikbranchen i 2019 behøver ikke nødvendigvis en nærmere forklaring end dette.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

...(Jeg må hellere lige tilføje, at jeg i det ovenforstående udelukkende forholder mig til artister - ikke komponister, producere osv.)

Medlemsavatar
the green 9
Medlem
Indlæg: 856
Sted: oddesund

Indlæg af the green 9 »

Det er ikke alle som bliver en nørd, bare fordi at de gerne vil spille eller synge en sang... Og LM er jo mest for nørder.
- the green 9

100% er ikke altid nok :-(

https://www.facebook.com/Mycelium-Moss- ... 4921821212

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Og nørder (kvindelige eller mandlige) styrer verden.

Hvis man “bare ville synge en sang”, så er man ikke umiddelbart i det dedikerede, professionelle segment.

Det tror jeg nu heller ikke Anya bare vil, men hun har i hvert fald ikke udvist en større forståelse af de mange relevante stadier i musikbranchen før et nummer kommer i betragtning hos et selskab eller i radioen.

Nyt svar