Frivillig (ulønnet) kunst/musik

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Re: Frivillig (ulønnet) kunst/musik

Indlæg af Kimex »

Jeg kender flere eksempler på at offentlige institutioner har forespurgt professionelle kunstnere om de vil levere gratis kunst til gengæld for “promoveringen”. Det er helt horribelt og langt ude i hampen.

Ja og der er næppe nogen som er mere på barrikaderne, hvis deres løn bliver trykket, end offentligt ansatte.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

the songcabinet skrev:Jeg kender flere eksempler på at offentlige institutioner har forespurgt professionelle kunstnere om de vil levere gratis kunst til gengæld for “promoveringen”. Det er helt horribelt og langt ude i hampen. Det er ikke en win-win men derimod en lose-lose, fordi både institutionen (uetisk) og kunstneren (amatøragtig) mister anseelse i sådan et scenario. Det man får ud af at værdisætte sin kunst så lavt.. er kunst uden værdi.

Der er mange misforståelser omkring freemium business modellen, som kan siges at være udgangspunktet for denne tankegang. Nokia startede med denne model i 1990ne, hvor ideen var at køre med underskud i en periode og gøre kunderne hooked på et produkt, og derefter øge prisen igen og/eller tjene underskuddet ind på software/ hardware opgraderinger. Modellen baserer sig på hurtigt at vinde kunder i et højvækstmarked, hvilket kan være fint i IT branchen, men er helt uegnet til de fleste upcoming artister som ikke vil kunne sætte sig på en høj markedsanddel, gøre kunderne “afhængige” af sin kunst og i øvrigt arbejder i et lavvækstmarked.

Så, hvis man skal ud i den slags hvor man accepterer store tab på gyngerne, så skal man have udtænkt en pipeline og en plan klar til trin 2, hvor man så kan få pengene ind igen på karrusellen. De fleste artister har hverken en pondus eller et produkt der passer til denne forretningsmodel eller nogen plan, og tror at man kan vinde noget på promovering alene, hvilket kan være dødsstødet til overhovedet at kunne opbygge en karriere.

Men held og lykke da til de som “tror på det”.. humlebier kan jo som bekendt flyve.
Måske skal man se kunst mere som en form for hobby end arbejde?

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Selvfølgelig skal man ikke det - det er klart, du som amatør kan tænke det, men der er altså en verden til forskel.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

gs-dk skrev:Selvfølgelig skal man ikke det - det er klart, du som amatør kan tænke det, men der er altså en verden til forskel.
Fortæl gerne om forskellen på en amatørkunstner og en professionel.

Mig bekendt er der ikke nogen "autoriserede" kunstnere og enhver kan jo byde ind med sit, og ydermere har jeg ladet mig fortælle - selv på Lydmaskinen, at "god" kunst vs. "dårlig" kunst er en ren subjektiv vurdering.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Kunst er ikke et beskyttet begreb, og kunstner er ikke en beskyttet tittel,..

Tit kan amatøren være den største kunstner, måske netop i kraft af ikke at have prostitueret sig og solgt sig selv ind i en bestemt rolle eller stilling

I mange tilfælde tror jeg også kunsten kan vokse bedre ved netop IKKE at modtage tilskud, og IKKE være udført af levebrøds udøvere

At noget så måske forsvinder kan være ærgeligt, men det kan også være det modsatte,.. :-)


Uanset hvad så er kunst noget man SELV definerer ,.. ikke et begreb eller en definition andre skal trække ned over hovedet på en


Så egentligt ikke nogen grund til at spørge :dollargrin: :dollargrin: :dollargrin:
/Dub

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Verden er vel heller ikke så sort/hvid at det er enten eller. Jeg har engang udført et stykke arb. for Bille August i filmen "Smilla´s fornemmelse for sne" Man forslog mig at mit navn kunne komme på rulleteksten som donator. Taget i betragtning at Bille´s budget var 250 mill, og en rulletekst med 100 km i timen mens folk går ud af biografen ikke gir´ noget, forslog jeg en faktura. De havde ikke spurgt på prisen i forvejen så jeg fik mine penge.
Anderledes stiller jeg gerne op i Merethe´s (min kone) fitness klub med frivillig hjælp, da de altid lider af pengenød. Så tænker jeg at det er ligegyldigt om jeg stiller med en forsvarsløs guitar, eller lidt værktøj, eller anden form for hjælp. Det må være situationen som gør udslaget.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Nyt svar