Er musikken blevet bredere(stereobilledet) og er det nødvendigvis en god ting ?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Er musikken blevet bredere(stereobilledet) og er det nødvendigvis en god ting ?

Indlæg af Jenkins »

Min undren udspringer efter jeg sad og hørte nummeret Camo & Krooked & Mefjus - Kallisto efter Christoffer postede det i "Hvad høre du nu tråden".

Og bemærkede virkelig det brede stereo mix nummeret har. Og satte jeg mig ned og lyttede en masse forskellige numre jeg godt kan lide fra forskellige årstal igennem.

Og drum and bass har virkelig ændret sig stereo mæssig. Og ligeledes med andre elektroniske genre(Det er primært det jeg høre).

Nogen teknisk forklaring hvorfor det er blevet sådan tror i? At folk sjældent udgiver på vinyl, bånd osv. længere ?

Personligt kan jeg bedre lide den ældre lyd af et mere centreret mix. Giver det lidt mere... Hmm.. varme og sjæl som jeg synes høre til den genre.

Synes den moderne ultra bredde lyd for det hele til at lyde lidt mere kunstigt, rent eller hvordan jeg lige skal beskrive det.

Et par links til nogle numre så i kan høre hvad jeg mener:

Fra 2007,



Fra 2015



Og nu, 2019


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Noisia har jo tidligere haft et meget mono-præget lydbillede.
Jeg gloede på noget nyere Noisia (enten Sinkhole eller The Hole Pt 1) og konstaterede at sides var lowcutted forskelligt fra lyd til lyd. Hvorimod et nyere remix fra Calyx & TeeBee var mere konsistent lowcutted og højere, igen i side signalet.
Dog er det tydeligt, at alle der vil fremad i verden med fed sub i D&B, gør det i mono.
Omkring mid og side og sub i mono osv. er det relateret til dit spørgsmål omkring vinyl. Der bliver stadig udgivet D&B på vinyl, hist og her. Det er en af de elektroniske genrer der har holdt vinylen i live, siden den blev droppet, og nu(ja ikke lige nu...) har fået revival. Derfor er der flere af de labels der bruger vinyl der er godt trætte af at major labels skubber de små bag i køen med flere måneder. Nå det var et sidespor.


Jeg er helt med dig, omkring de her hyper-stereo ting i en del af det energiske og loudness-prægede elektroniske musik i dag.
Omkring det tekniske. Jamen folk tænker sig vel ikke om, når de sætter 14(?) voices unison og fuld spread og jeg skal gi' dig i Serum, efterfulgt af en chorus, og en flanger, osv.... Så distorter vi det lige "lidt", med det resultat at stereo-delen bliver skubbet endnu længere frem, og så lyder det bare endnu vildere. Vildere end vildere. Det er det vi vil ha'. :love:

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Stereo er voldsomt overvurderet ;)

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

Holger skrev:Stereo er voldsomt overvurderet ;)
Set ud fra dit synspunkt som professionel master engineer, producer etc. kan du give nogle eksempler på nogle tracks hvor du tænker stereobilledet er for bredt ? Tænker nogle professionelle mix, hvor det ikke er en fejl men, tiltænkt.

Her er det vel ligeså meget et spørgsmål om personlige præferencer og artistisk valg, tænker jeg.

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

Christoffer I. N. skrev:Noisia har jo tidligere haft et meget mono-præget lydbillede.
Jeg gloede på noget nyere Noisia (enten Sinkhole eller The Hole Pt 1) og konstaterede at sides var lowcutted forskelligt fra lyd til lyd. Hvorimod et nyere remix fra Calyx & TeeBee var mere konsistent lowcutted og højere, igen i side signalet.
Dog er det tydeligt, at alle der vil fremad i verden med fed sub i D&B, gør det i mono.
Omkring mid og side og sub i mono osv. er det relateret til dit spørgsmål omkring vinyl. Der bliver stadig udgivet D&B på vinyl, hist og her. Det er en af de elektroniske genrer der har holdt vinylen i live, siden den blev droppet, og nu(ja ikke lige nu...) har fået revival. Derfor er der flere af de labels der bruger vinyl der er godt trætte af at major labels skubber de små bag i køen med flere måneder. Nå det var et sidespor.


Jeg er helt med dig, omkring de her hyper-stereo ting i en del af det energiske og loudness-prægede elektroniske musik i dag.
Omkring det tekniske. Jamen folk tænker sig vel ikke om, når de sætter 14(?) voices unison og fuld spread og jeg skal gi' dig i Serum, efterfulgt af en chorus, og en flanger, osv.... Så distorter vi det lige "lidt", med det resultat at stereo-delen bliver skubbet endnu længere frem, og så lyder det bare endnu vildere. Vildere end vildere. Det er det vi vil ha'. :love:
Som jeg lige skrev i indlægget til Holger, handler det måske også mere om personlige præferencer. At vi alle har en bestemt opfattelse og ide om hvordan musik skal lyde. Lidt som når folk udtaler "Musikken lød bare bedre i gamle dage."

Synes bare det er en meget tydelig ændring der er sket gradvist over årene. Og derfor undrede jeg mig bare om nogen måske kunne komme med et input om hvorfor. En trend der er eskaleret ? Teknologien ?

Personligt synes jeg bare noget musik taber lidt sin charme når lyden bliver så klinisk. Men så er vi tilbage til det med indviduel smag :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jenkins skrev:
Holger skrev:Stereo er voldsomt overvurderet ;)
Set ud fra dit synspunkt som professionel master engineer, producer etc. kan du give nogle eksempler på nogle tracks hvor du tænker stereobilledet er for bredt ? Tænker nogle professionelle mix, hvor det ikke er en fejl men, tiltænkt.

Her er det vel ligeså meget et spørgsmål om personlige præferencer og artistisk valg, tænker jeg.
Præcis.

Hvis det er tiltænkt i både mix og master, så er det ikke en objektiv fejl.

Men det er sjældent min personlige smag. I min smag har et godt bredt mix et kraftigt og tydeligt center med en enkelt eller to brede rolle(r), som ikke udfases for meget i mono.

De fleste meget brede mixes er dog i stedet en rodebunke af arbitrære panoreringer, stereolyde og effekter.

Nu lyttede jeg til en masse tracks på Soundboks i dag og det er jo tydeligt hvad der skete med unaturligt brede mixes på sådan en mono blaster.

Det er enten en udefinérbar klump af lyd eller hvad der burde være en vigtig instrument-rolle kollapser i modfase.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2938
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Det er bl.a fejl nummer uno, - når der laves alt for brede stereo mix til club-versioner. Der falder mixet hurtigt til jorden, når lyden tordener ud af store mono-højtalere ... hvilket har været en dyr lektie for undertegnede! [emoji16]

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

Rosenfeldt skrev:Det er bl.a fejl nummer uno, - når der laves alt for brede stereo mix til club-versioner. Der falder mixet hurtigt til jorden, når lyden tordener ud af store mono-højtalere ... hvilket har været en dyr lektie for undertegnede! [emoji16]
Heh.. Ja, der fungere det ikke !

Det var noget af det første jeg lærte dengang jeg gik på højskole og skulle spille live. Det har dog ikke kostet mig lærepenge, da jeg bare er hjemmemusiker.

Er dog begyndt at blive utrolig opmærksom på bredden. Da det både kan give problemer og jeg samtidigt synes der er noget "unaturligt" klinisk over de bredde mix.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Jeg tænker - hovedtelefonsproduktioner ... og en dårlig spiral af mængden af tilgængelige stereo-width-plugins :-P

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2938
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

SustainerPlayer skrev:Jeg tænker - hovedtelefonsproduktioner ... og en dårlig spiral af mængden af tilgængelige stereo-width-plugins :-P
Det er helt sikkert et par af synderne! :-D Og, så glemmer nogle måske lige at tjekke mixet i mono, inden det ryger til mastering? (Jeg var selv glemsom før i tiden på det punkt, men nu ligger det som en fast rutine).

Man skal være lidt varsom med ping-pong- / og stereo-delay, da det kan give et uventet resultat i f.eks større højtalere på en klub, koncert og lignende.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Man skal jo også huske at det med at smække ting der ikke vil "enes" i mixet, fordi arrangementet er forkert - helt ud til hver sin side ... jo ikke vil virke på de utallige steder hvor musikken kun kan høres fra den ene af kanalerne, eller en sammenlægning af de to sider.

--sd

Nyt svar