ALSANG konkurrencen, frist 4/9

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

ALSANG konkurrencen, frist 4/9

Indlæg af david mondrup »

Vi har haft den oppe i en anden tråd og i forbindelse med en anden debat, men det kunne være sjovt at have en tråd dedikeret til kun denne konkurrence:

https://alsang.dk/frihedssangen-2020/

Hvor mange/hvem herinde har sendt bidrag ind? Man må sende to pr. person - jeg har skrevet 6 forskellige, har efterhånden fået dem barberet ned til de tre jeg bedst kan lide, og i morgen, dagen inden fristen, tager jeg den tunge beslutning om hvilken af de tre der ikke bliver indsendt. Som én, der nærmest dagligt spiller efter højskolesangbogen, og ofte også tager en tjans som organist, så er det nok ikke så mærkeligt at mine forslag er blevet i stil med højskolesange/moderne salmer.

Når vinderen er fundet, kunne det være sjovt at sammenligne nogle af bidragene fra denne flok her i tråden.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Så er der indsendt to versioner. Valget blev truffet her til morgen, hvor den ene af de tre tilbageværende blev fravalgt på baggrund af at jeg dels indså at den muligvis var mere lækker at spille end egentlig let at huske som melodi, dels at jeg pludselig kunne høre hvor det var jeg havde planket et par strofer (noget CV Jørgensen, som ingen sikkert ville lægge mærke til, men det er svært at unhear når først man har hørt det), og dels på baggrund af feedback fra kæresten, der var blevet spurgt hvilke hun umiddelbart bedst kunne lide. Det var ellers en af mine favoritter der røg, men hey, kill your darlings ;-)

Nu er jeg bare spændt på resultatet :-)
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Arnold
Medlem
Indlæg: 564

Indlæg af Arnold »

Jeg har også sendt ét enkelt forslag ind, som jeg tror vil være forholdsvis let at synge og spille. Nogle af ordene var lidt udfordrende (tanke- og skabelsesrummet osv.) men det var helt sjovt at prøve. Jeg tænker også, at der kommer et væld af forskellige forslag ind, så dommerne får nok at se til :-)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Ja, jeg tror også der kommer mange. Det er en sjov opgave, den potentielle eksponering for vinderen er ret vild, og præmien er bestemt ikke at kimse ad. JegJeg tror dog at dommerne ret hurtigt kan lave en grovsortering ...
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

jeg har sendt een ind.

Ja, den tekst var lidt som moderne bygninger, lidt ukendt-underlige udposninger hist og her.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Gad vide hvor mange, de modtager.

Og, hvormange forslag i første runde, med teksten, mon de fik.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Viggo Steincke
Forum Donator
Indlæg: 296
Sted: Nørresundby, Denmark

Indlæg af Viggo Steincke »

Det er en flot tekst. Både højstemt og nede på jorden.
Har sendt en vals ind. Er selv vældig tilfreds med melodien (ren C dur, såmænd) og akkorderne, som spænder godt op, et par steder. Nu må vi se, om dommerne er af samme opfattelse :-)

Off topic:
I f.m. "...en sønderskudt banegård..." faldt mine tanker på min salig far. Han var modstandsmand under krigen og var leder af den gruppe, som udførte jernbanesabotage på Fyn - herunder sprængningen af Nyborg Station. Det var alvor. To unge mænd fra gruppen blev taget af tyskerne og henrettet.
Jeg lægger en ekstra buket på gravstedet, hvis jeg vinder
http://www.steincke.dk
Steincke Soundlab
Referencer: DR, Motorola, DGI, Kræftens Bekæmpelse, Lundbeck

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Viggo Steincke skrev:Har sendt en vals ind.
To af mine bud var også valse - det fungerer fint med tekstens fødder. Endte dog med at sende to andre bud, der begge er straight up 4/4.
Viggo Steincke skrev:Jeg lægger en ekstra buket på gravstedet, hvis jeg vinder
Fornem stil!
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Min indsendte er også vals. Netop fordi, det lagde teksten op til.
Forekom det mig i al fald: jeg har aldrig tidligere prøvet at lave musik til en på forhånd givet tekst, som man ikke må ændre i.
Jeg ville helst have lavet 4/4 –– men dét kunne jeg ikke lige få til at passe.

Hvis jeg engang får en mulighed for at høre jer andres, vil det være temmelig interessant (når nu alle komponister har samme urokkelige tekst som grundlag).
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Viggo Steincke
Forum Donator
Indlæg: 296
Sted: Nørresundby, Denmark

Indlæg af Viggo Steincke »

Det vil være sjovt og lærerigt at høre andre komponisters bidrag.
Jeg er frisk på at uploade mit bidrag, når konkurrencen er afsluttet
http://www.steincke.dk
Steincke Soundlab
Referencer: DR, Motorola, DGI, Kræftens Bekæmpelse, Lundbeck

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Viggo Steincke skrev:Det vil være sjovt og lærerigt at høre andre komponisters bidrag.
Jeg er frisk på at uploade mit bidrag, når konkurrencen er afsluttet
Den er jeg med på.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Default avatar
DanF
Medlem
Indlæg: 53
Sted: Østjylland

Indlæg af DanF »


Default avatar
DanF
Medlem
Indlæg: 53
Sted: Østjylland

Indlæg af DanF »

Ok, her var mine bud:

[soundcloud][/soundcloud]

[soundcloud][/soundcloud]

Har lyttet til vindersangen og tillykke til komponisterne, men personligt har jeg ikke vildt gode erfaringer med fællessang og synkoper. Kan godt være jeg svømmer i klichéer i mine melodier, men jeg satsede mere på at hr. og fru Danmark kunne lære den rimeligt hurtigt. Og i nr. 2 havde jeg lige citeret fra "En lærke letted" i sidste linie. Troede at hvis Anne Vad kunne citere, så var der en chance i musikken også.. ØV! :-D
Vedhæftede filer
Friheden 2.png
Friheden 2.png (96.87 KiB) Vist 915 gange
Friheden 1.png
Friheden 1.png (156.26 KiB) Vist 915 gange

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Kan sagtens forstå dig. Jeg undrer mig over, at det er en vindersang, den jeg hører - jeg hører sket ikke den "fælles" tone og melodi. Men hvad ved jeg.....:)?

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Ja, sådan kan det gå. Tror mere jeg var på linje med dig, Dan.

[soundcloud][/soundcloud]
Vedhæftede filer
FRIHEDENS LYSDØGN.pdf
(39.86 KiB) Downloadet 33 gange
skriver noder

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Den lyder super fint Thomas - måske for godt:). Det er som om, den indeholder fraser og akkordgange fra alle de sange, jeg kender på én gang - så man hele tiden ved, hvor "man" går hen. Som en musikalsk schweizer-kniv (dårligt eksempel:)). Det kan være en kæmpe styrke - og nogen gange så bliver det "brugt" mod" en....det hedder vist smag - jeg kan personligt sagtens følge dig.

Default avatar
DanF
Medlem
Indlæg: 53
Sted: Østjylland

Indlæg af DanF »

Den er da ganske fin Thomas og helt sikkert mere velegnet til fællessang end vinderen.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Tak. Den trækker helt klart mere på traditionen for fællessang end vinderen. Har vedhæftet noden, hvis nogen skulle være interesseret.
skriver noder

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Nå, men her er så mine bud. Jeg skal skåne jer for mine mp3'er, som er halvsløje telefonoptagelser af mig der synger og spiller klaver ... hvis nogle er vilde i varmen kan jeg godt smide noget mere velfungerende midi sammen. Edit: ved genlyt er det ikke så galt igen, så nu har jeg tilføjet mine mp3er. Så kan man høre hvordan jeg lyder når jeg sidder og halvnynner/synger mens jeg spiller ...

Jeg har, siden jeg skrev dem, tænkt at det ikke er de kompositioner der repræsenterer mig bedst. Det er som om de mere handler om at opfylde formålet end om at udtrykke en ide fra mig. Så det er i min optik ikke mine bedste værker, og det er fuldt fortjent at de ikke vandt, selv om jeg da godt kunne have brugt 45k ekstra på en kold vinteraften ;-) Vindermelodien er såmænd helt ok hvis man spørger mig. Jeg er, som andre her, heller ikke selv pjattet med synkoper i fællessang, men det er jo et æstetisk valg, og jeg synes de slipper ok fra det.
Frihedens lysdøgn 1.jpg
Frihedens lysdøgn 1.jpg (271.86 KiB) Vist 860 gange
Frihedens lysdøgn.mp3
(2.07 MiB) Downloadet 46 gange
Frihedens lysdøgn 2.jpg
Frihedens lysdøgn 2.jpg (273.22 KiB) Vist 860 gange
Frihedens Lysdøgn.mp3
(2.14 MiB) Downloadet 38 gange
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

- men jeg synes nu det er et meget fiffigt greb at adskille de tre første stavelser fra resten af teksten i sin egen frase i min første melodi. Det passer godt på teksten i alle versene. Hvis jeg lige skal klappe mig selv lidt på skulderen.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

david mondrup skrev:Nå, men her er så mine bud. Jeg skal skåne jer for mine mp3'er, som er halvsløje telefonoptagelser af mig der synger og spiller klaver ... hvis nogle er vilde i varmen kan jeg godt smide noget mere velfungerende midi sammen.
Gerne :) Nogle af os er jo ikke rigtig inde i det der med noder... :wink:

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Jeg synes forøvrigt I har lavet nogle gode kompositioner DanF og Bryla.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Mr. Soundman skrev:
david mondrup skrev:Nå, men her er så mine bud. Jeg skal skåne jer for mine mp3'er, som er halvsløje telefonoptagelser af mig der synger og spiller klaver ... hvis nogle er vilde i varmen kan jeg godt smide noget mere velfungerende midi sammen.
Gerne :) Nogle af os er jo ikke rigtig inde i det der med noder... :wink:
Nu genlyttede jeg lige, og så slemt er det vist heller ikke. Jeg uploader i den oprindelige post.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Default avatar
DanF
Medlem
Indlæg: 53
Sted: Østjylland

Indlæg af DanF »

Jeg håber forøvrigt ikke at selve kvaliteten/arangementet af optagelserne var et kriterie. Hvis de vandt fordi der var violin og to sangere med, så skulle vi have taget koret eller bandet med... 8-)
Tak, mr. Soundman.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Jeg er ret sikker på, at optagelsen er lavet efterfølgende ...
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Nyt svar