Væddemål.

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Birger
Kaffedreng
Kaffedreng

Væddemål.

Indlæg Skrevet: 17. sep 2019, 13:22

Hej.Vi kom til at snakke om om det var sangeren der skal følge nodespilleren/melodispilleren eller omvendt.Det gælder et vædemål.På forhånd tak.
Brugeravatar
Graceville
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: 2300

Re: Væddemål.

Indlæg Skrevet: 17. sep 2019, 13:49

Det beror helt på individuelle aftaler & personlig stædighed. Dertil kan det være noteret i partituret (har glemt den franske/italienske/latinske betegnelse)

Min ex svoger kan eksempelvis fucke en hel barnedåb op ved mentalt at få organisten til at følge ham.

Der er ingen vindere i det væddemål.
[b]Arbejdssøgende[/b] inden for musikundervisning i sammenspil, guitar og sangskrivning, samt inden for social mentoring og misbrugsvejledning
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg Skrevet: 17. sep 2019, 14:04

Sanger og den der spiller melodien skal følge trommeslageren... bum... tsssshh..

Når det så er sagt jeg har spillet trommer i et band hvor vi fulgte forsangeren, for han fulgte ikke rigtigt os andre.. :lol: MEN DET ER IKKE DEN KORREKTE METODE!
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 10 år med ørene i Lydmaskinen -
Brugeravatar
Graceville
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 17. sep 2019, 14:07

Vidste ikke du havde spillet i band med min ex svoger.
[b]Arbejdssøgende[/b] inden for musikundervisning i sammenspil, guitar og sangskrivning, samt inden for social mentoring og misbrugsvejledning
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg Skrevet: 17. sep 2019, 14:16

Jeg var usikker på om der ville komme noget brugbart indhold ud af denne tråd :-D
Gravity Assist - Year Two - 10 minutters stille Ambient, der kombinerer 4 af mine numre fra 2019:
https://youtu.be/h358cWHrJOY
Brugeravatar
mikkels
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Farum

Indlæg Skrevet: 17. sep 2019, 14:53

De skal følge hinanden. Musik er en holdsport.
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Indlæg Skrevet: 17. sep 2019, 15:36

Hvad har I væddet? :-D
Gravity Assist - Year Two - 10 minutters stille Ambient, der kombinerer 4 af mine numre fra 2019:
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: På kanten

Indlæg Skrevet: 17. sep 2019, 15:49

mikkels skrev:De skal følge hinanden. Musik er en holdsport.

Jeg kan heller ikke se andre løsninger. Man forholder da sig til hinanden, når man spiller sammen?
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Indlæg Skrevet: 17. sep 2019, 15:52

SustainerPlayer skrev:
mikkels skrev:De skal følge hinanden. Musik er en holdsport.

Jeg kan heller ikke se andre løsninger. Man forholder da sig til hinanden, når man spiller sammen?

Hahaha, skal vi jamme? Jeg kan ikke engang følge med mig selv... :dollargrin:
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: På kanten

Indlæg Skrevet: 17. sep 2019, 15:55

Christoffer I. N. skrev:Hahaha, skal vi jamme? Jeg kan ikke engang følge med mig selv... :dollargrin:

Det er jo helt fair. Men det er jo også op til resten af ensemblet at holde det sammen. Jeg kan ikke lige se, at det skulle give noget, at prøve at sætte en af sine medmusikanter af.
Brugeravatar
gs-dk
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Frederiksberg

Indlæg Skrevet: 17. sep 2019, 16:03

Det kan man ikke sige generelt. I den klassiske verden følger rytmen tit melodien - hvis du hører opera, så er det en fornem disciplin at kunne akkompagnere sangerne - med alt hvad det indebærer af tempo op og ned.
Brugeravatar
Kimex
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Aarhus

Indlæg Skrevet: 17. sep 2019, 19:02

Hald skrev:Sanger og den der spiller melodien skal følge trommeslageren... bum... tsssshh..

Når det så er sagt jeg har spillet trommer i et band hvor vi fulgte forsangeren, for han fulgte ikke rigtigt os andre.. :lol: MEN DET ER IKKE DEN KORREKTE METODE!

Det eneste jeg blander mig i når jeg spiller med en sanger er at takten og tempoet skal holdes. Altså hvis sangeren vil frasere og trække tonen. Så skal vedkommende altså tilsvarende hurtigt ind i den næste takt.Alle i bandet går i stå og skal samle det op igen. Jeg kan også gøre opmærksom på at vi lige er nødt til at spille en takt til ende før sangeren starter næste vers.

De skal følge hinanden. Musik er en holdsport.

Amen til det. Fuldstændigt korrekt. Men jeg syntes alligevel at det er mere nuanceret . Spiller man i et symphonyorkester, ja så er alt jo noteret. Er det et band med bas, trommer , guitar ol. Så er det da fuldstændigt ulideligt , hvis en af musikkerne har lært sig et nummer efter noder, tabs eller youtube video og så skal andre følge ham/hende, som slavisk har lært sig et nummer og overhovedet lytter til andet end vedkommende selv spiller. Hvis man endeligt vil stille det firkantet op. Så skal keyboard, trommer, bas, guitar følge sangeren, som udgangspunkt. Der er da ikke noget at rafle om. :)
Brugeravatar
derermusikanten000
Executive Producer
Executive Producer
Sted: copenhagen

Indlæg Skrevet: 17. sep 2019, 19:21

hvis man skal bruge energi på at spille et nummer med folk der ikke har feelin for det naturlige flow så er det forfærdeligt at spille musik.
det skal bare køre af sig selv - men selfølgelig der kan jo være pasager i nogle numre hvor ex sangeren har " frie ! pasager og resten af bandet skal følge med , men selv der- er der alligevel nok et flow som skal rammes alligevel . er det et band i en ungdomsklub så vil det typisk nok være bas og tromme det viser vejen.
Brugeravatar
mikkels
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Farum

Indlæg Skrevet: 17. sep 2019, 19:51

derermusikanten000 skrev:hvis man skal bruge energi på at spille et nummer med folk der ikke har feelin for det naturlige flow så er det forfærdeligt at spille musik.
det skal bare køre af sig selv - men selfølgelig der kan jo være pasager i nogle numre hvor ex sangeren har " frie ! pasager og resten af bandet skal følge med , men selv der- er der alligevel nok et flow som skal rammes alligevel . er det et band i en ungdomsklub så vil det typisk nok være bas og tromme det viser vejen.

Ha - jeg læste det som "ex-sangeren"!
Brugeravatar
Kimex
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 17. sep 2019, 20:15

er det et band i en ungdomsklub så vil det typisk nok være bas og tromme det viser vejen.

Ja og det er nok fordi de skal have en høj, tung og monotom bas som anker. Og til at skjule deres fejl. og hvis bassen pludselig stopper, lyder det ad helvede til. Selv der ville det være bedst med en lavere og måske mere nuanceret bas , så f.eks sangere kan øve i at blive skarpere.
Brugeravatar
gs-dk
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Frederiksberg

Indlæg Skrevet: 17. sep 2019, 20:58

Kimex skrev:Spiller man i et symphonyorkester, ja så er alt jo noteret.

Noder er kun vejledning og har intet med musikken at gøre. Tro mig på det.....
Brugeravatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Forum Donator
Sted: DK/SE

Indlæg Skrevet: 18. sep 2019, 07:03

Birger skrev:Hej.Vi kom til at snakke om om det var sangeren der skal følge nodespilleren/melodispilleren eller omvendt.Det gælder et vædemål.På forhånd tak.

Det vædemål gir jo ingen mening ,... for spørgsmålet gir ingen mening :(

Men ok ,.. det ser også ud til at trådstarter har taget bagdøren ud ,.. og lader sine gæster passe sig selv :dollargrin:
/Dub
Brugeravatar
LarsRøv
Bag pulten
Bag pulten
Sted: Dopenhagen

Indlæg Skrevet: 18. sep 2019, 11:58

Jeg må slet ikke vædde for min mor, men den der har mest overskud i nummeret følger vel den lidt mere usikre hvis det skal lyde bare nogenlunde.
Selv raket videnskab er ikke raket videnskab!
Brugeravatar
bryla
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Esbjerg

Indlæg Skrevet: 18. sep 2019, 12:01

Den der spiller kraftigst bestemmer :-)
skriver noder
Brugeravatar
Kimex
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 18. sep 2019, 17:41

bryla skrev:Den der spiller kraftigst bestemmer :-)

Så det er tubaen :-D
Brugeravatar
Graceville
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 18. sep 2019, 17:43

Sjovt, skulle jeg lige til at skrive.

Tilbage til "Branche & Teori"