Jeg snakker lidt om brug af arpeggioer og pentatone skalaer i melodisk improvisation (guitar)

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Jeg snakker lidt om brug af arpeggioer og pentatone skalaer i melodisk improvisation (guitar)

Indlæg af Smittefar »

Jeg har forsøgt mig med at lave en lille 'instruktionsvideo', hvor jeg beskriver mit syn på det at spille en melodisk guitarsolo, hvor man følger akkorderne i sit skala og tonevalg. Jeg har indtryk af, at det er ret unikt for guitarister, at man ofter skider højt og flot på alle akkorderne, men bare spiller den samme skala over hele stykket :)

Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Ja -Man kommer ikke udenom at skalaer er nyttige. For mit vedkommende bruger jeg dem kun som en retningslinje. Jeg orker ikke at sidde og øve dem igennem. Det er ikke fordi jeg har nogen indvendinger mod det at øve skalaer. det er bare ikke mig.
Jeg sidder fortiden , selv med noget solo i Am pentatonic . jeg kigger på skalaen, spiller den måske et par gange, men mest for at have et overblik og prøver den i et par forskellige bånd. Lytter og spiller til nummeret og vurderer, hvad jeg vil spille og hvornår. Og håber det er noget som kan bidrage til nummeret.
Jeg spiller med nogle, og vi spiller , for tiden, Lodi med Creedence Clear Water Revival. Vores bandleder, eller "tovholder" foreslår at jeg først spiller en solo og derefter den anden guitarist lige så. En siger den andens guitarist ´s solo er god og og en anden siger at det er min også. Men jeg syntes at vi begge bare lavede noget overflødigt lir. Der er intet i Lodi som river i mig for at spille solo. Bortset fra det karakteristiske Fogerty rytme/solo . Og uanset hvor god soloen er , virker den for mig overflødig.
Det er et emne jeg savner belyst af dygtige guitarister ( som du ) i tutorials
Altså "spot on " er vigtigere end det tekniske. Imø :)

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Tak for dit input

Der er ingen tvivl om at målet altid er at spille Spot on. Skalaer er kun et redskab til at nå derhen evt et redskab til at forstå hvorfor én solo er spot on, og en anden ikke er.

Jeg har stor glæde af at tænke over, hvor jeg skal hen på forskellige tidspunkter i min guitar solo. Det kan hjælpe at have et par destinationer undervejs. En solo skal jo gerne gå fra et sted til et andet, og det kan være en lang rejse. Det kan et par fixpunkter undervejs hjælpe med at strukturere turen.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Nyt svar