Hvor meget “luft” inden tracket starter?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Hvor meget “luft” inden tracket starter?

Indlæg af lakris »

Hvor meget indløb? “Luft” skal der være inden musikken starter - på et track der udgives til streaming, det er mastered men ikke “klippet” til?

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Omkring pre-roll til streaming mener jeg ikke der er noget skal, men mere god praksis. De forskellige tjenester har selvfølgelig interesse i at sikre det fulde indhold bliver streamet korrekt. Om de alle evner det, har jeg ikke konkret svar på.

Med Youtube continuous play, har jeg oplevet den første lille bid blive cuttet, og faktisk mest af den årsag, benytter jeg konsekvent 1 sek. silence på alting.

Langsomme computere, browsere, afspillere, bilradioer med streaming faciliteter osv. kan have brug for lidt ekstra buffer, især ved den første afspilning, og jeg synes det giver god mening at have have lidt luft for at tilgodese så meget som muligt.
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Når man mastererer et album, vælger man altid nogen pauser mellem numrene som passer til stemningen (hvis musikeren ikke selv har gjort det). Men i dag hvor hele album-begrebet er halvvejs væk pga. måden folk zapper rundt i streamingtjenester på, så er det sgu svært at vide hvad der kommer før og efter. Men mp3 er delt op i sådan nogen små blokke, så jeg ville ihvertifald ikke starte med noget tydeligt de første få millisekunder. Så jeg er enig i ovenstående: Mellem et kvart og et helt sekund (efter temperament) burde gøre tricket. Og længere hvis det passer til stilen.

Hvis det nu var et album med 2 sekunders pause mellem hvert nummer, ville jeg nok placere 1 sekund før, og 1 sekund efter hvert nummer. Sådan en half'n'half løsning. Det synes jeg føles mest naturligt - også hvis folk begynder at "blande".
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Så et kvart sekund er fint? :-)

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Indlæg af Seskho »

Jeg har oplevet en del streaming-tjenester har en lille smule forsinkelse, og at det fungerer rigtig godt med et halvt til et helt sekunds intro pause.

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

lakris skrev:Så et kvart sekund er fint? :-)
Mht. pause under 250ms, eller slet ingen pause, så bliver det nok svært at få nogle til at stille garanti for succes:)
– vil det være ødelæggende for nummeret hvis det f.eks har et halvt sekund inden start?
Er der evt. nogle specs tilgængelige hos de(n) aktuelle tjeneste(r)?

En anden lille ting,
Ved transcoding til andet format, kan der godt blive lagt en ekstra data-blok på starten af filen. På nogle formater skrives disse informations-data til slut, efter content (men læses først). Mht. den totale varighed, kan det godt resultere i en lille forskydning. Jeg kan dog ikke huske hvilke formater der benytter det ene eller det andet..
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Enig, fabian.
Skulle jeg koge min forklaring mere ned og revidere den, ville det nok være "minimum et halvt sekund... eller eventuelt mere hvis det føles rigtigt". Og det samme i slutningen.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Nyt svar