Musikalsk dysleksi

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Musikalsk dysleksi

Indlæg af mediumaevum »

Fandt ved tilfældighed denne artikel:
https://videnskab.dk/kultur-samfund/hje ... orskelligt
Ny forskning har understøttet ideen om, at dysleksi og dyskalkuli er to særskilte tilstande med hver sine årsager (man mener, at dyskalkuli skyldes en manglende spatial - eller rummelig - evne i isselappen). Hvis hjernen bearbejder ord og matematiske symboler forskelligt, hvorfor så ikke også musikalske symboler?
Jeg (tror) nok jeg lider af musikalsk dysleksi.
Jeg har ihvertfald enormt svært ved at indplacere et tonenummer for en node på en linje. Jeg skal hele tiden bruge kræfter på at tælle fra f.eks. "middle-c" op eller ned i alfabetisk rækkefølge hvor en given tone da må befinde sig.

Er der #'er eller b'er i fortegn på starten af nodelinjen er jeg fuldstændigt fortabt.
Så går det straks meget nemmere hvis de kun står ud foran hver enkelte node.

Findes der hjælpemidler i det tilfælde? Artiklen er fra 2015 så der er jo lang tid siden man fandt ud af det, og derfor tænker jeg da også at de må da have opfundet hjælpemidler til musikalsk ordblindhed, ligesom der findes hjælpemidler til almindelige ordblinde?

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Hvor mange timer har du brugt på den Claus Jørgensen nodelæsningsøvelse jeg har foreslået dig henved 4-5 gange nu?
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Du er slet ikke ene om at rode rundt i # og b. Derfor har vi noget vi kalder kvint cirklen.

Jeg bruger ikke noder så meget. Faktisk kun melodinoder, når jeg lige vil genkalde mig en melodi, og jeg glemmer også hvor mange flat eller sharp der er i en toneart. Men spiller man et instrument, giver det ofte sig selv, hvilke tone som skal hæves eller sænkes.
kvintcirklen.png
kvintcirklen.png (57.06 KiB) Vist 271 gange
Sidder du ved en computer, kan du have dette billede åben, mens du arbejder med noder. Det viser ikke hvor på nodelinjen tonen ligger, men start med at lære en Cdur scala.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Jeg synes det er værd, at notere sig (pun intended), at musikalsk dysleksi ud fra artiklen stadig er en tese!

"Der er endnu ikke blevet rapporteret et endegyldigt tilfælde af musisk dysleksi (selvom Hébert og kollager kom tæt på), og bestræbelserne på at bestemme dysleksiens indflydelse på evnen til at læse noder har indtil videre ikke været entydige."

Og passe på, at man ikke pr automatik tilskriver ens egen mindre forståelse eller læring vedr. noder mm. sådan en tese.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8690
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Måske jagten på en undskyldning ?

"jeg lider af ..... "
Senest rettet af DUBTEMPLE ons 9. okt 2019 18:32, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

En hurtig søgning på nettet siger mig at jeg har kræft i endetarmen. Alt er ligegyldigt nu.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

Komplet vrøvl
hvis du havde musikalsk dysleksi ville du ikke kunne lave det musik du har lavet

Nyt svar