En bog om koralværker

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

En bog om koralværker

Indlæg af mediumaevum »

Det er snart jul, og jeg har tænkt mig at ønske mig en bog skrevet i "moderne letforståelig sprogbrug" om hvordan man komponerer musik i stil med Palastrina, Thomas Luis de Victoria og Josquin des Prez.

Bogen SKAL kunne fås på alment danske tilgengængelige bogsider, og skal kunne fås som almindelig fysisk bog (ikke e-bog).

Nogen forslag?

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Prøv at læse alle dine tidligere tråde igennem, der har kontrapunkt som overskrift. Der er mange fine anbefalinger.
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Har nu lånt bogen Kontrapunkt af Knud Jeppesen... ser godt nok svært ud.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Der er også en grund til, det er noget man arbejder med, når man studerer komposition eller teori som hovedfag på konservatoriet. Ikke for at være elitær, men fordi det kræver sindsygt meget erfaring og overblik.
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

bryla skrev:Der er også en grund til, det er noget man arbejder med, når man studerer komposition eller teori som hovedfag på konservatoriet. Ikke for at være elitær, men fordi det kræver sindsygt meget erfaring og overblik.
Men det undrer mig, hvis det er så svært, at Palestrina og alle andre komponister fra den tid, kunne dette i løbet af kort tid?

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

De brugte hele deres liv på det.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

gs-dk skrev:De brugte hele deres liv på det.
Det giver jo god mening.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

mediumaevum skrev: Men det undrer mig, hvis det er så svært, at Palestrina og alle andre komponister fra den tid, kunne dette i løbet af kort tid?
Hvem siger, at de kunne det i øvrigt?

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

gs-dk skrev:
mediumaevum skrev: Men det undrer mig, hvis det er så svært, at Palestrina og alle andre komponister fra den tid, kunne dette i løbet af kort tid?
Hvem siger, at de kunne det i øvrigt?
Det var bare mit indtryk af en dokumentar om Palestrina - at han mestrede musik næsten før han kom igang.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Har læst lidt i bogen "Harmonisering - enkel dur/mol-koral" af Inge Svendsen.

Selvom der er meget af det jeg ikke helt forstår, så mener jeg at have fået det overordnede overblik/indtryk.

Der er virkelig mange regler at forholde sig til, men udover at en koralharmonisering skal være sangbar, hvad er da formålet med "regelsættet" om jeg må spørge?

Jeg synes det hæmmer min kreativitet unødigt, og min hjerne vil ét sted hen, bogen vil noget andet.

Jeg mener, med så mange "regler" må der da være et formål. Hvad er formålet?

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Det er vel en slags defineret æstetik?

Hvis du ikke bryder dig om det - så lad være.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Det er en lærebog til gymnasie elever - med henblik på at klare en eksamen i koralharmonisering. Manden bag bogens retning er efter min mening Bjarne Mørup, som jeg havde som musiklærer i gymnasiet - og så endte det med at Inge Svendsen (som underviste samme sted) udgav det i eget navn. Det er et super værk og jeg brugte detjeg lærte i alle mine konservatoriet-år.

Det giver et indblik i gode stemmeføringer - men du får (igen) taget fat på regler, som du bare skal bryde. Det er formålet!

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Lol, Holstebro Gym & HF?

Der har jeg osse gået. 92, tror jeg.

Mener du Inge stjal manuskriptet, eller? Det lyder som oplægget til et Jussi Adler-Olsen plot.

Starten er lidt for pseudoagtigt, såvidt jeg husker, & indfører noget man skal se bort fra senere i opgaverne.

Jeg burde have været igennem den bog 10 gange, for at kunne danne mig en kort & koncis mening om den, men det har jeg ikke.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Ja - jeg gik der to år inden jeg flyttede fra byen og tog eksamen et andet sted. Nu skal jeg ikke kunne sige, om nogen har stjålet noget - men jeg konstaterer bare, at jeg har det meste af bogen i håndskrevet kopiform....og det var med Mørup som skribent. Så det.....

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Det eneste jeg kan huske hende for, var under noget fredagssamling, at en kæk V.U.'er holdt et skilt frem, hvor der stod et eller andet med nej tak til indoktrinerende fællessang, hvorefter hun rejste sig fra klaveret, råbte af personen & gik sin vej. Jeg var helt på hendes side, det var ikke okay. V.U.'eren måtte undskylde på talerstolen fredagen efter. V.U.'ere har altid haft en temmelig plat, fjollet & nedladende måde at demonstrere på. Han blev senere min sergent, da jeg gik til det der militær.

Nåmen nu skal vi ikke stjæle tråden, det er en udmærket bog.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Altså, skal jeg forstå det således:

Kopieret (stjålet) manuskript om et sæt regler, som man skal bryde?

Men regelsættet finder man vel i andre lignende bøger. Det jeg spørger til er hvorfor (eksempelvis) en parallel kvint er et "no-go" i forhold til koralharmonisering?

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Nej - det er en fremragende bog, som er velegnet til folk, der vil lære om basic koralharmonisering - men nu kommer man jo ikke i fængsel for parallelle kvinter i dag.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

gs-dk skrev:... men nu kommer man jo ikke i fængsel for parallelle kvinter i dag.
Samfundet er generelt blevet slattent og konsekvensløst. :evil:

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Hmm ...
Skærmbillede 2019-12-17 kl. 19.57.33.png
Skærmbillede 2019-12-17 kl. 19.57.33.png (472.78 KiB) Vist 252 gange
http://www.mzm.dk/rmc_info/materiale/tv_koral.pdf

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Sjeisse det er sjovt,

har haft Thormod til brugsklaver på M.I.

Spekulerer på, om det er lavet efter en undervisningsgang med mig.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

:dollargrin:

Nyt svar