Jeg har brug for dine ører!

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar

Hvilken fil/version foretrækker du?

Afstemning sluttede tirs 17. dec 2019 11:16

A
8
42%
B
11
58%
 
Afgivne stemmer: 19
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Jeg har brug for dine ører!

Indlæg af Holger »

1. Venligst giv din umiddelbare eller intuitive mening om hvilken du foretrækker

2. Der er intet korrekt eller forkert svar - kun en umiddelbar følelsesmæssig holdning

3. Du kan kun vælge A eller B - ingen andre rettelser eller muligheder forefindes

4. Venligst ingen kommentarer om dit valg før nok har svaret på undersøgelsen (for ikke at påvirke resultatet)

INFO
Filerne er tæt på hinanden lydmæssigt, men processeret forskelligt. Var godt tæskede inden masteringen her ;-) 16 bit WAV 44.1 kHz snippets.

FIL A
http://www.onlinemastering.dk/download/ ... 5BA%5D.wav

FIL B
http://www.onlinemastering.dk/download/ ... 5BB%5D.wav

Download af begge filer zipped
http://www.onlinemastering.dk/download/ ... wnload.zip

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Jeg syntes nr. 2 lyder bedst. Men jeg aner en smule mere dynamik i 1. Derfor valgte jeg 1. Man kan jo altid kompresse 1 lidt , men ud fra min beskedne viden om lydredigering , vil jeg tro det er sværere at gå den anden vej.
Måske fordi nummeret virker lidt nervøst, syntes jeg bedst om 2. Måske har det nytte af at blive en smule mere komprimeret, som det er mit indtryk at 2eren er . Men jeg vil da ikke udelukke at 1 lyder mere nervøst, fordi det er komprimeret mere. I så fald skulle jeg have stemt på 2 :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Kimex skrev:Jeg syntes nr. 2 lyder bedst.
Well, så skulle du have valgt nr. 2 (B). :-D
Holger skrev:1. Venligst giv din umiddelbare eller intuitive mening om hvilken du foretrækker

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12758
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Må man gerne spoile sine observationer? (som jo selvfølgelig kan være ukorrekte .. ). Jeg fornemmede en større stereospredning i B.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg synes bare I åbner op for godteposen når nu Kimex allerede har lagt ud :-)

Det er meget interessant at høre fordi jeg jo ved hvad forskellen er rent processeringsmæssigt, men i dette tilfælde er det lidt mere kompliceret at sætte ord på hvordan det påvirker den subjektive oplevelse på flere fronter.

Det var netop derfor jeg ville høre hvad andre syntes.

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Umiddelbart syntes jeg bedst om B.
Lyttede et par gange, og jeg synes B er en anelse højere, specielt lige de første par sekunder.
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

Jeg valgte B da, jeg synes at det virker som om bunden er mere defineret/detaljeret.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

amolin skrev:Umiddelbart syntes jeg bedst om B.
Lyttede et par gange, og jeg synes B er en anelse højere, specielt lige de første par sekunder.
Det er interessant fordi begge masters måler det samme i integreret loudness.

Men heller ikke ukorrekt fordi det nok ligger i psykoakustikken.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jenkins skrev:Jeg valgte B da, jeg synes at det virker som om bunden er mere defineret/detaljeret.
Boom.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Mange tak for hjælpen!

Alt er identisk bortset fra EQ-typen, dvs. selv kurverne var ens, men

A) Linear phase (FIR)
B) Minimum phase (IIR)

Hagen er dog, at der for sjælden gangs skyld var tale om mastering på et allerede masteret nummer, dvs. FIR kunne ligne det rigtige valg for at undgå eller reducere overloads eller over-limitering på et allerede limiteret nummer.

I stedet valgte jeg i B at bytte renhed for stramhed/punch og lod en clipper tager overloads og derefter ind i limiteren.

Så B er også marginalt mere distorted på primært kicks, men altså et tradeoff.

Begge måler som nævnt identisk i integreret loudness, men B er faktisk -0.1 LU lavere i max momentær/short-term, og forskellen er ren psykoakustisk.

B blev sendt til kunden eller dvs. en let ændret udgave, da jeg har pillet lidt siden upload her.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Kimex skrev:Jeg syntes nr. 2 lyder bedst. Men jeg aner en smule mere dynamik i 1.
Jeg synes også at nr 2 (B) lyder bedst, men jeg tror ikke man kan sige der er mere dynamik i 1 (A).

Til gengæld kan A måske føles en anelse lavere rent psykoakustisk, hvilket måske kunne give illusionen af, at A så har mere dynamik i forhold til B. Men det er nok bare - som Imagination sang - (It's) Just An Illusion.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

B, jeg følte hihat lød klarere.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ikke den store kærlighed til FIR eq her... ;)

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

Så teknisk ville jeg aldrig kunne uddybe hvad forskellen mellem de to var. Men kunne tydeligt høre der var noget med bunden der føltes mere stram og defineret i B :)

Tak for uddybende forklaring

Medlemsavatar
Zolon
Medlem
Indlæg: 49
Sted: København S

Indlæg af Zolon »

Har kun lyttet i VLC. Ingen Pro Tools eller waveform-snyd.
Jeg kan bedst lide A. Lyder lidt mere bred og dynamisk...hvis man kan sige det, om noget der garanteret ligner en testtone som waveform ;-)
B lyder 1dB højere, men også som om den brækker sig lidt i bunden.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg syntes bas-synth'en har problemer med skiftet i toner i B ca. 4 sekunder inde og foretrækker derfor A, men ellers er det en stilart jeg ikke føler mig hjemme i!

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Har ikke læst tråden, så min umiddelbare kommentar:

Jeg synes A er mest behagelig at lytte til. B har et eller andet ved sig som får den til at lyde mere anstrengt i mine ører. Det er absolut bagateller, men ved direkte A-B (Også ved blind switching) bliver det tydeligt.

Nyt svar