Moms af UAD plug-ins?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Moms af UAD plug-ins?

Indlæg af KristianNielsen »

Hey guys,

Universal Audio har nu i noget tid pålagt 25% moms, som man ikke kan få fjernet ved at indtaste sit VAT-nummer. Jeg skrev til supporten, og de sagde at det bare kunne trækkes fra internt i Denmark.

Det tænker jeg dog ikke er muligt?

På normal vis skal momsen jo fjernes først, såfremt det er fra et EU-land, men det er UA jo heller ikke.

Mit bedste bud er dermed at de 25% bare er spildte penge, men jeg ville lige tjekke hvad andre gør :)

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

I EU er det nemt nok, men jeg har aldrig prøvet USA. Jeg ville nok starte hos SKAT.DK, hvis du ikke allerede har været der.
Om ikke andet må de fradrages i skat, så mister du kun 25% af skatteværdien, ved at de ikke fradrages direkte.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
asle
Forum Donator
Indlæg: 684
Sted: Cph

Indlæg af asle »

Hold nu KÆFT en gang bullshit.

Medlemsavatar
asle
Forum Donator
Indlæg: 684
Sted: Cph

Indlæg af asle »

men ok. de har en forklaring på deres hjemmeside. Men det er sgu lidt vildt når vi taler software som ikke kan købes andre steder.

EU firmaer er NORMALT gode til at pille den af når du giver dem dit VAT nummer

Medlemsavatar
Heine
Medlem
Indlæg: 356
Sted: Århus

Indlæg af Heine »

Hvis man kan skrive sit VAT-nummer ind på hjemmesiden, som de vist skriver, at man kan, så skal de 25% EU-moms naturligvis ikke regnes med. Det lyder som en fejl.
Men ellers er den hurtige løsning at bogføre det som alm. moms, og hvis Told Skat opdager det (de har vist rigeligt at gøre andetsteds), så siger de bare, at "det kan du ikke" og så må du jo bare lave det om.
Heine Svendsen, Indigo 2
Musik-PC'er: https://www.indigo2.dk/i2pc

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Fik det her tilbage fra dem - men tvivler altså på at jeg kan trække det fra som Dansk moms?
Hello Kristian,

Thank you for contacting Universal Audio. I'm afraid it isn't possible to exclude VAT from your orders. However, your invoices contain all the information needed to apply for a VAT refund from your local tax authority.

Medlemsavatar
Heine
Medlem
Indlæg: 356
Sted: Århus

Indlæg af Heine »

Det kan du godt opgive, det kommer til at tage dig mange timer.
Heine Svendsen, Indigo 2
Musik-PC'er: https://www.indigo2.dk/i2pc

Medlemsavatar
MarkBass
Forum Donator
Indlæg: 358
Sted: Nyborg

Indlæg af MarkBass »

Hello Kristian,

Thank you for contacting Universal Audio. I'm afraid it isn't possible to exclude VAT from your orders. However, your invoices contain all the information needed to apply for a VAT refund from your local tax authority.
De har læst om hvordan vi håndterer udbytteskat her i landet.... :-)

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Har fundet dette her på SKAT:

---

Indberet momsbeløbet på momsangivelsen i feltet Moms af varekøb i udlandet (både EU og 3. lande) eller Moms af ydelseskøb i udlandet med omvendt betalingspligt. Beløbet bliver lagt til det samlede beløb, du skal betale. Normalt kan du samtidig trække momsen fra som købsmoms.

Du skal ikke udfylde andre felter på momsangivelsen, når du køber varer uden for EU.

---

Så ved ikke om det betyder at momsen godt kan trækkes fra, så længe jeg registrerer at det er fra udlandet?

Ringer til SKAT og ser om de kan hjælpe. Kan evt. poste svaret, hvis der er folk i samme situation :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er noget andet de henviser til der.

Software falder ikke under varer men ydelser.

Det specielle i din UAD sag er at de insisterer på at tillægge dansk moms på 25%.

Ring gerne til SKAT men de har ofte ikke styr på sagerne og vil kun give bindende svar efter 9-10 måneder.

Medlemsavatar
Heine
Medlem
Indlæg: 356
Sted: Århus

Indlæg af Heine »

Første gang jeg var ude for at et amerikansk firma opkrævede dansk moms eller EU moms var med et ganske lille firma, der af alle steder lå i "Rattlesnake Valley" lang ud i no-where. Jeg har tit spekuleret på om alle disse firmaer, der opkræver EU/DK-moms, nu også får sendt momspengene retur til EU/DK?
Heine Svendsen, Indigo 2
Musik-PC'er: https://www.indigo2.dk/i2pc

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Holger skrev:Ring gerne til SKAT men de har ofte ikke styr på sagerne og vil kun give bindende svar efter 9-10 måneder.
"Bindende svar" - som i at jeg har noget på skridt, hvis de skulle ombestemme sig senere, eller hvordan?

Medlemsavatar
Heine
Medlem
Indlæg: 356
Sted: Århus

Indlæg af Heine »

KristianNielsen skrev:Har fundet dette her på SKAT:

Indberet momsbeløbet på momsangivelsen i feltet Moms af varekøb i udlandet (både EU og 3. lande) eller Moms af ydelseskøb i udlandet med omvendt betalingspligt. Beløbet bliver lagt til det samlede beløb, du skal betale. Normalt kan du samtidig trække momsen fra som købsmoms.
Som Holger skriver, er det noget andet.
Når du køber noget i udlandet og der IKKE er moms på, så skal du alligevel indberette moms.
Det indberettes både under "Moms af varekøb i EU og udland" som udgående moms udland.
Og det indberettes også under "Købsmoms" som indgående moms udland,
Dermed udgår de to poster mod hinanden, men det skal altså indberettes af en eller anden mærkelig grund.

Så vidt jeg ved, kan man ikke indberette moms fra køb i udlandet, det går på sammen med kostprisen for varen. Måske kan man søge om at få momsen retur. Det kunne man tidligere fra fx. Tyskland, hvis leverandøren ikke kunne finde ud af at fakturere uden tysk moms, men jeg har prøvet det, og det tog mindst 3 måneder og en masse papirarbejde, så glem det.
Heine Svendsen, Indigo 2
Musik-PC'er: https://www.indigo2.dk/i2pc

Medlemsavatar
Lasso
Medlem
Indlæg: 1775
Sted: DK

Indlæg af Lasso »

Det er skide irriterende og har flere gange afholdt mig fra at investere i UAD plugins. Køber dem kun på tilbud så er det mere spiseligt at æde de ekstra 25 %.

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Det virker sgu ikke helt gennemtænkt... Oh well, har prøvet at ringe til Skat et par gange nu, uden held. Må se om jeg kan komme igennem, og de så kan komme med en logisk forklaring... om ikke andet, så en "glem alt om de 25%" udmelding..

Tror generelt bare jeg skal investere mere i Fabfilter - der er aldrig noget bøvl med dem, af nogen slags :-P

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Så lykkedes det at komme igennem... De siger, at hvis et Amerikansk firma pålægger dansk moms på deres produkter, er det fordi de også er registreret i Danmark, og så kan det trækkes fra, ligesom hvis det var købt i Danmark.

Så jeg satser, og bogfører det ligesom jeg ville have gjort på et Dansk køb, og så må jeg henvise til telefon-samtalen, hvis de kommer efter mig.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Her får vi så beviset på at SKAT løber med en halv vind, præcis som jeg sagde længere oppe.

Universal Audio er ikke registeret i Danmark og kan derfor skal de ikke lægge dansk moms på af den grund.

Det lugter mere af af UA ikke gider undtage virksomhedskøb for moms, som de skal.

Dette er et 2016 citat fra en certified accountant i US (fra Rives CPA):
A US based business selling goods and services to a EU VAT registered business, does not collect VAT on the sales. They are required to indicate the buyer’s VAT registration number on the invoice.
Sort på hvidt.
If the US based business sells to EU based private individuals, they are required to register for, collect and remit VAT tax on those sales to private individuals.
Og du er ikke privat, men virksomhed.

Jeg ville vende tilbage til UA og kræve din ret. Jeg oplevede det samme med WeTransfer, men efter at have presset dem gennem længere tid til at overholde lovgivningen, så gjorde de det. Året efter blev det gennemført for alle kunder.
KristianNielsen skrev:Så jeg satser, og bogfører det ligesom jeg ville have gjort på et Dansk køb, og så må jeg henvise til telefon-samtalen, hvis de kommer efter mig.
Det kan du ikke. Det vil blive betragtet som en del af vareprisen og kan kun afskrives normalt. Straksafskrives går jeg ud fra.

Du kan ikke henvise til en telefonsamtale med Skat, da det ikke betragtes som bevis, deraf "bindende (skriftligt) svar". Du kan sågar heller ikke henvise til et almindeligt skriftligt svar, det skal være "bindende" aka. det har været igennem jura, da man (desværre fornuftigt nok) antager af de almindelige medarbejdere ikke aner hvad de laver.

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Jeez :roll: jamen det er nok bare at glemme alt om at få momsen tilbage, og æde prisen som den er...

Medlemsavatar
MarkBass
Forum Donator
Indlæg: 358
Sted: Nyborg

Indlæg af MarkBass »

Der er flere og flere amerikanske firmaer der pålægger moms når de sælger til danmark (eller har samme pris i € og $). Jeg er flere gange kommet uden om det ved at opdatere min adresse til Alabama.... :-)

Edit: Duer kun på download....;-)
Senest rettet af MarkBass fre 13. dec 2019 22:30, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

UAD og moms - glem det.....det er ikke ulejligheden værd.

Default avatar
Bsigvert
Medlem
Indlæg: 1

Indlæg af Bsigvert »

Holger skrev:Det er noget andet de henviser til der.

Software falder ikke under varer men ydelser.

Det specielle i din UAD sag er at de insisterer på at tillægge dansk moms på 25%.

Ring gerne til SKAT men de har ofte ikke styr på sagerne og vil kun give bindende svar efter 9-10 måneder.
Er du sikker på det er 25% moms de tillægger? Når jeg køber uad plug-ins betaler jeg altid 20% VAT - og hvordan gør man så ift skat?

Nyt svar