Program til at lærer akkorder på keyboard

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Brugeravatar
mik_c
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Vesterbro

Program til at lærer akkorder på keyboard

Indlæg Skrevet: 8. jan 2020, 15:01

Ved ikke helt om den skal være under software eller Teori denne post men here goes.

Jeg leder efter et software hvor den bare skriver en akkord og man så skal spille den på sit midi keyboard. Måske med en timer så man kan se man bliver hurtigere og hurtigere når man bliver bedre, og mulighed for at sætte hvilke akkorder den skal randomize imellem.

Tænker bare sådan et program da må findes .. og at det ville være en nem måde for mig at lærer akkorderne på rygraden og gå fra at være verdens dårligste keyboard spiller til at være verdens næstdårligeste :D
Brugeravatar
derermusikanten000
Executive Producer
Executive Producer
Sted: copenhagen

Re: Program til at lærer akkorder på keyboard

Indlæg Skrevet: 8. jan 2020, 16:08

Der er en side der hedder chordfinder - måske den kan bruges - hvis det var mig der ville det du vil så ville jeg finde en sang( derefter flere ) jeg godt kan lide -selfølgelig ikke (chick corea) men noget simpelt og så bare spille med 3 timer om dagen :)
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg Skrevet: 8. jan 2020, 16:44

Der findes en del app's til iPad som man kan sætte på sit klaver og følge efter.

Personligt bruger jeg bare UltimateGuitar.com og Chordie.com, finder noget jeg gerne vil spille (chords) og hvis jeg støder ind i en jeg ikke kender eller nemt kan regne ud, googler jeg akkorden.. Efterhånden som man får opbygget en del akkorder man kan tage, lærer man også at tage dem forskellige steder alt efter hvad der er nemmest, og så finder man ud af at det er rart med muligheden for at flytte sangen til nogle nemmere toner "Transpose" og hvis der er for mange tillægsbogstaver kan man nogle gange have gavn af "Simplify" funktionen hos UltimateGuitar.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 10 år med ørene i Lydmaskinen -
Brugeravatar
derermusikanten000
Executive Producer
Executive Producer

Indlæg Skrevet: 8. jan 2020, 17:38

Brugeravatar
Graceville
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: 2300

Indlæg Skrevet: 8. jan 2020, 17:50

Her er et forslag.

Indspil forskellige mol, dur og dominantakkorder i din daw. Ikke mere end 3-4 stykker.

Eksporter dem enkeltvist med nogle sekunder imellem.

Importer dem i itunes på en playliste, eller hvad du nu bruger

tryk random/bland,

lyt og find akkorderne på dit keyboard.

En måde at træne øret og øve akkorderne.

Får selv helt lyst til det.
[b]Arbejdssøgende[/b] inden for musikundervisning i sammenspil, guitar og sangskrivning, samt inden for social mentoring og misbrugsvejledning
Brugeravatar
Graceville
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: 2300

Indlæg Skrevet: 8. jan 2020, 17:53

Graceville skrev: Ikke mere end 3-4 stykker.

Start med grundform (C-e-g, D-f-a etc.) og senere omvendinger (e-g-C, g-C-e osv)
[b]Arbejdssøgende[/b] inden for musikundervisning i sammenspil, guitar og sangskrivning, samt inden for social mentoring og misbrugsvejledning
Brugeravatar
derermusikanten000
Executive Producer
Executive Producer

Indlæg Skrevet: 8. jan 2020, 18:18

hvis man er helt grøn nybegynder er det ikke smart at skulle stresse i begyndelsen og spille på tid , det kommer jo med øvelsen - øvelse gir mester sagde man altid da jeg startede med at lære at spille musik - men hørelære er en god ting også i ro og mag
Brugeravatar
mik_c
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Vesterbro

Indlæg Skrevet: 10. jan 2020, 11:42

Tak for de mange indspark.

Jeg har ikke nogen lyst til at spille andres sange så at slå akkorder op for sange er ikke helt den mulighed jeg ønsker.

Jeg er windows mand så ios og ipad har jeg ikke adgang til så skal være en windows compatable app eller browser baseret.

Intervaller og lyttelære har jeg prøvet i earmaster som jeg syntes er et ret fint program og er faktisk lige sådan en type program jeg leder efter bare hvor fokus er på at lære at spille klarver akkorder istedet for at lytte til akkorder og intervaller og skalaer osv.

Men alle de programmer jeg har kigget på tager nodelære som udgangspunkt .. og har jeg heller ingen interesse i på nuværende tidspunkt.. eller også er det sådan nogle spil efter her programmer for at lære sange som jeg igen ikke har lyst til ... earmaster burde lave keyboard master programmet :)

Ellers må jeg lige se om der findes et midi bibliotek til noget nemt open source kode ting så jeg kan programmere det selv.

Tilbage til "Branche & Teori"