Firmanavn, der minder om eksisterende

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Firmanavn, der minder om eksisterende

Indlæg af Morten B »

Jeg har haft lidt svært ved at finde konkret info omkring det, og det er nok heller ikke så ligetil, men:

Hvor tæt op ad et registreret firmanavn må man ligge sig.

Lad os sige at der er et eksisterende firma som hedder "Apollo". "Apollo" laver software til bluetooth hovedtelefoner.

Jeg overvejer at starte et synthesizer firma. Firmaet vil jeg gerne kalde "Apollo synthshop".

Må jeg det? :)

Jeg tænker selv at hvis der var snakke om "Apollo rejser", altså en helt anden branche, så var der ikke køer på isen, men det omtalte firma arbejder også inden for feltet lyd, omend en hel anden del af branchen, så det er måske mere lakrids?

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Jeg husker sagen med en lille fiskehandler i Nordjylland som blev slagtet af Netto fordi han kaldte sig Netto Fisk.
O netto er blot et et regneudtryk : Netto, Tara, Brutto.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Indlæg af Seskho »

Det er jo i sidste ende en juridisk vurdering, hvis der bliver lagt sag an fra Apollo, fordi de mener du har brugt deres navn til at markedsføre dine egne varer. Der er ikke noget der er givet på forhånd, men man skal bare være klar over at muligheden kan være der. Afhængigt af hvor stort et brand Apollo er, og hvor stort du forventer at etablere dig, så ville jeg overveje det :)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Ud over jura, som absolut er ude på den spegede gråzone ... så ville jeg tænke på "egen branding".

Vil du risikere at lægge dig så tæt op af en anden producents navn, at dine egne ting risikerer at blive forvekslet eller bliver slået i hartkorn med den anden?

Det ville jeg undgå for enhver pris.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg ville holde mig fra Apollo i denne sammenhæng.

Men for sevens... det bliver svært at finde et originalt navn, der samtidig giver mening...

Medlemsavatar
LarsRøv
Medlem
Indlæg: 321
Sted: Dopenhagen

Indlæg af LarsRøv »

Hvis det er et registeret varemærke må du faktisk ikke bruge det. Du må heller ikke kalde det for Pepsi Synthshop.
Selv raket videnskab er ikke raket videnskab!
www.assrecords.dk

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Apollo er faktisk ®, så det bliver nok svært at omgå ;-) Det fremgår også af USPTO databasen.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Tusind tak for svar til alle. Jeg var nok godt klar over det ikke var hverken simpelt eller sandsynligt at svaret faldt ud til min side.

Jeg vil dog lige hurtigt rette op på noget. Navnet "Apollo" var bare opdigtet til lejligheden, ved ikke hvorfor jeg lige havde brug for at pakke det ind.

Navnet det i virkeligheden handler om er "Bragi" (Guden for bl.a. musik fra Nordisk Mytologi). Det eksisterende firma er dette:

https://bragi.com/

Men det ændrer nok ikke meget på situationen i forhold til de kommentarer knyttet til "Apollo" navnet. Havde firmaet ikke arbejdet med noget lydrelateret ville jeg nok ikke være nervøs, men det kan godt se ud som om vi (desværre) skal ud og nytænke navnet. Det er ellers et fedt navn :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ah, læste bare med et halvt øje.

Generelt er det lidt tricky med navne der eksisterer i samme branche.

Jeg nappede Bifrost til mine plug-ins (som p.t. stadig bare er ukommercielle), fordi Heimdall står og lytter efter fjender ved toppen.

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

For satan hvor er vi uoriginale...

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

MrBacon skrev:For satan hvor er vi uoriginale...
Qué :?:

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Har også lige brugt et navn fra den nordiske mytologi ;)

Men der må da vlre andre regler, når det kommer til mytologi, tænker jeg? Marvel ejer jo ikke " Thor" osv ... men om det giver mening, er vel så en anden sag. Du kan også bare smide DK efter navnet.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Sejt med synth-firma!! :-D

Men som resten siger: Det er risikabelt, og ikke særlig sjovt at drive virksomhed hvis du skal være nervøs for hvornår dagen kommer, og de finder frem til dig.

Noget som måske kan gøre det nemmere for dig at finde et navn: hvad med at finde et andet ikon(navnemæssigt) end musik/lyd? du vil vel differentiere dig på et eller andet end bare lyd :-) er der noget specifikt ved dine produkter som kommer til at være specielt/anderledes? Måske det er her symbolikken i navnet kunne være brugbar?

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg synes det er fedt du går efter et navn der ikke lyder ligesom alle de andre lydfirmaer, for generelt synes jeg opfindsomheden er ret slap. Hvor mange plugins har man ikke set fra firmaer med navne a'la "AudioSonics", "PressureWave", "Time Signature", "Sound Machines", "NearEar", "Wavefront" osv osv osv. (fiktive navne som sikkert godt kunne random-genereres).

Jeg tror noget uventet som en græsk eller nordisk gud eller lign. vil være lettere at huske, og stå mere klart. Men okay, Universal Audio's "Apollo" lydkortserie er vist så kendt, at "Apollo" nok er risikabelt at vælge, om ikke andet fordi det vil forvirre kunderne.

Men nordisk mytologi er sejt. Der burde være masser af navne at vælge mellem i det univers.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

MrBacon skrev:Har også lige brugt et navn fra den nordiske mytologi ;)

Men der må da vlre andre regler, når det kommer til mytologi, tænker jeg? Marvel ejer jo ikke " Thor" osv ... men om det giver mening, er vel så en anden sag. Du kan også bare smide DK efter navnet.
Nordisk mytologi er bare sejere end det meste andet.

Og vi er nordiske, så derfor er det ekstra identitetsskabende for branded.

Det lyder også sejt, når man siger disse ord på engelsk. Bonus!

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Når de kan kan du vel også?

https://apollobar.dk/
https://www.apollomusic.dk/
http://www.apollorejser.dk
https://www.apollofitness.dk/
http://www.apollo.com

Jeg tror det er ret ligegyldigt med branchen. Et navn er vel et navn, og enten copyrighted eller ej? Hvis du kaldte dig Vectrasonics eller Artureea eller Jamaha kunne du nok godt få problemer :lol:
Men er det muligt at copyrighte navnet på en græsk gud? Gad vide om Thor bryggerierne have copyright på Thor :lol:
Cafe Obelix på Vesterbro måtte skifte navn pga sagsmål af Asterix forlaget., men i Glostrup har der ligget en "Hulk Burger" i årevis (med et stort billede af det grønne monster på væggen)
Det er jungleloven der hersker :lol:

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

MrBacon skrev:Har også lige brugt et navn fra den nordiske mytologi ;)

Men der må da vlre andre regler, når det kommer til mytologi, tænker jeg? Marvel ejer jo ikke " Thor" osv ... men om det giver mening, er vel så en anden sag. Du kan også bare smide DK efter navnet.
Ha ha, ok :lol:

Ja, tror heller ikke faren er så stor i forhold til noget så defineret og kulturelt betonet.
Mike-air skrev:Sejt med synth-firma!! :-D

Men som resten siger: Det er risikabelt, og ikke særlig sjovt at drive virksomhed hvis du skal være nervøs for hvornår dagen kommer, og de finder frem til dig.

Noget som måske kan gøre det nemmere for dig at finde et navn: hvad med at finde et andet ikon(navnemæssigt) end musik/lyd? du vil vel differentiere dig på et eller andet end bare lyd :-) er der noget specifikt ved dine produkter som kommer til at være specielt/anderledes? Måske det er her symbolikken i navnet kunne være brugbar?
Nogle gode pointer, dem tager jeg lige med videre.
Joachip skrev:Men nordisk mytologi er sejt. Der burde være masser af navne at vælge mellem i det univers.
Holger skrev:Nordisk mytologi er bare sejere end det meste andet.

Og vi er nordiske, så derfor er det ekstra identitetsskabende for branded.

Det lyder også sejt, når man siger disse ord på engelsk. Bonus!
Ja, helt enig. Det klikkede ligesom da vi landede på det tema. Lige meget hvad, så bliver vi nok inden for nordisk mytologi med navnet. Der er også tonsvis af guld at hente i forhold til produkter (I vores tilfælde synth moduler).

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

K-Bee skrev:Når de kan kan du vel også?

https://apollobar.dk/
https://www.apollomusic.dk/
http://www.apollorejser.dk
https://www.apollofitness.dk/
http://www.apollo.com

Jeg tror det er ret ligegyldigt med branchen. Et navn er vel et navn, og enten copyrighted eller ej? Hvis du kaldte dig Vectrasonics eller Artureea eller Jamaha kunne du nok godt få problemer :lol:
Men er det muligt at copyrighte navnet på en græsk gud? Gad vide om Thor bryggerierne have copyright på Thor :lol:
Cafe Obelix på Vesterbro måtte skifte navn pga sagsmål af Asterix forlaget., men i Glostrup har der ligget en "Hulk Burger" i årevis (med et stort billede af det grønne monster på væggen)
Det er jungleloven der hersker :lol:
Ha ha, ja Artureea bliver det i hvert fald ikke :lol:

I sidste ende bliver det et spørgsmål om vi gider tage chancen i forhold til i aller værste fald at ende med et søgsmål.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Men det har vel også lidt at gøre med om der kan opstå misforståelser i samme branche, flere af de nævnte eksempler er jo noget andet en bar, lydgrej, rejser, fitness og investering er i nogle helt andre kategorier.

Men hvis du lave en købmand og kalder den Nettonetto banker det nok på døren inden for kort tid.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
rasmus_b
Medlem
Indlæg: 19
Sted: København

Indlæg af rasmus_b »

Jeg ved godt jeg er lidt sent ude, men jeg vil blot tilføje at der er stor forskel på hvor "generisk" navnet er. "Bragi" vil jeg mene er temmelig generisk (almindelig kendt i over 1000 år) og derfor meget svært at beskytte. Så med mindre der er reel risiko for at folk forveksler de to virksomheder fordi navnene minder om hinanden (som Netto og Netto Fisk), så ville jeg personligt ikke betænke mig.

Det er næsten umuligt at finde et 100% originalt navn med mindre man selv opfinder ordet (som Pepsi).

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

rasmus_b skrev:Jeg ved godt jeg er lidt sent ude, men jeg vil blot tilføje at der er stor forskel på hvor "generisk" navnet er. "Bragi" vil jeg mene er temmelig generisk (almindelig kendt i over 1000 år) og derfor meget svært at beskytte. Så med mindre der er reel risiko for at folk forveksler de to virksomheder fordi navnene minder om hinanden (som Netto og Netto Fisk), så ville jeg personligt ikke betænke mig.

Det er næsten umuligt at finde et 100% originalt navn med mindre man selv opfinder ordet (som Pepsi).
Du er bestemt ikke for sent ude, det er kun fedt med mere input.

Det var også oprindeligt min tanke at navnet er så generisk at vi ikke ville komme i problemer, specielt ikke med en tilføjelse a'la "Synthshop" eller "Modular".

Vi overvejer stadig, så det var godt med lidt brændstof til beslutningen :thumbup:

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Hvad med “Brage” eller “Bragr” i stedet.
Bare en tanke - som du sikkert allerede har haft :)

Hvis jeg lavede dubstep, metal eller ambient ville jeg klart kalde mig Bragr i øvrigt - hmm.. eller måske er det et bedre rapper-navn med den engelske dobbeltbetydning :).. Det er sikkert taget, anyway..

Default avatar
rasmus_b
Medlem
Indlæg: 19
Sted: København

Indlæg af rasmus_b »

TJJ skrev:Hvad med “Brage” eller “Bragr” i stedet.
Eller måske "Braagi" eller "Bragir"?

En stor fordel ved at et unikt navn eller en unik stavemåde er at man hurtigt bliver nr. 1 på google (og så er det også noget nemmere at registrere et domæne navn).

Default avatar
rasmus_b
Medlem
Indlæg: 19
Sted: København

Indlæg af rasmus_b »

"Bragi Modular" er et fedt navn og .com domænet er faktisk ledigt... det ville jeg nok skynde mig at snuppe :)

Så må folk søge på "bragi modular" eller "bragi synth"... der går nok.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

TJJ skrev:Hvad med “Brage” eller “Bragr” i stedet.
Bare en tanke - som du sikkert allerede har haft :)

Hvis jeg lavede dubstep, metal eller ambient ville jeg klart kalde mig Bragr i øvrigt - hmm.. eller måske er det et bedre rapper-navn med den engelske dobbeltbetydning :).. Det er sikkert taget, anyway..
Bragr er taget. http://bragr.dk
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Nyt svar