Mastering referencer rettigheder ?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Mastering referencer rettigheder ?

Indlæg af SIDwave »

Jeg er vist lidt i en knibe..
Jeg er ved at lave en mastering hjemmeside, og jeg har alt det materiale jeg har lavet for folk.
Vil gerne vise før og efter på min hjemmeside, men har ikke spurgt artister om lov til at unkludere deres musik i før og nu version.
Det er sikkert heller ikke muligt at kontakte dem alle.. der er gået 4 år i alt.

Er det så i orden med nogle korte klip af hver tune ?

Min ven har gjort sådan at den spiller 10 sekunder før, og de samme 10 sekunder efter mastering.
Så man nemt kan sammenligne

Det klogeste er vel nok at forsøge at kontakte folk og bede om tilladelse.
Men er den med korte klip ok ?

Jeg skal heller ikke vise alt frem, det er nok med 5-6 af de allerbedste, hvor man virkeligt kan høre mit arbejde.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Holger havde også den slags før/efter klip på hans site for mange år siden. Det ville være oplagt at han lige bød ind her i tråden. Også om det reelt betyder noget for potentielle kunder.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Kræver tilladelse fra:

Alle sangskrivere
Producer
Selskab

Dertil betaling til KODA, som ikke kan afværges med tilladelse fra sangskriverne. Heller ikke dig selv, hvis du selv er enerettighedshaver og medlem af KODA.

De sagsøger dig i stedet, så sørg for at betale.

Der er muligvis nyere regler i dag, men grundlæggende kræver det alles tilladelse + aftale/betaling med/til KODA.

Jeg havde sådanne lydklip liggende fra ca. 2003-2006 tror jeg, men droppede det igen.

Besværligt, dyrt, tidskrævende at vedligeholde og ultimativt meningsløst for størstedelen af kunderne, som kigger mere på referencer og godt ved hvad mastering er og kan.

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem
Indlæg: 1299
Sted: copenhagen

Indlæg af derermusikanten000 »

hvorfor indspiller du ikke bare noget selv og laver før og efter

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Før og efter eksempler er vel også lidt ligegyldige? Det er lidt som at sammenligne en færdigbagt bolle med ingredienserne hældt op i en margretheskål.

En referenceliste til numre og artister, der er lavet mastering til før er helt fint. Så kan man jo lytte der.

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

derermusikanten000 skrev:hvorfor indspiller du ikke bare noget selv og laver før og efter
Jo, jeg vil da også nemt kunne lægge mine egne numre op, hvor master plugs er deaktiveret :)

Holger: ja, folk ved godt hvad mastering er.. nu var det bare lige at det synes en god ide. så kan jeg bruge mine egne numre.
erh, KODA... ja ja! men Koda har ingen rettigheder, på de numre jeg IKKE har skrevet i deres database :)

jeg skal betale 3000 for at lægge numre på min egen hjemmeside ? det er vel kun hvis de er registreret i KODA?
jeg har snakket med KODA, om manglende stemmerettighed: jeg har intet tjent, derfor ingen stemmeret! nu holder de bare kæft :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

SIDwave skrev: ja ja! men Koda har ingen rettigheder, på de numre jeg IKKE har skrevet i deres database :)
Desværre ikke korrekt.

KODA har forvaltningsrettigheden til alle de numre du har skrevet også selvom du ikke har fået anmeldt dem til KODA endnu.

Prøv i stedet at undersøge nogle Creative Commons rettighedsmuligheder, KODA åbnede lidt op for dette for nogle år siden.

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem
Indlæg: 1299
Sted: copenhagen

Indlæg af derermusikanten000 »

SustainerPlayer skrev:Før og efter eksempler er vel også lidt ligegyldige? Det er lidt som at sammenligne en færdigbagt bolle med ingredienserne hældt op i en margretheskål.

En referenceliste til numre og artister, der er lavet mastering til før er helt fint. Så kan man jo lytte der.
Ja - det kan han da bare gøre .

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

Holger skrev:
SIDwave skrev: ja ja! men Koda har ingen rettigheder, på de numre jeg IKKE har skrevet i deres database :)
Desværre ikke korrekt.

KODA har forvaltningsrettigheden til alle de numre du har skrevet også selvom du ikke har fået anmeldt dem til KODA endnu.

Prøv i stedet at undersøge nogle Creative Commons rettighedsmuligheder, KODA åbnede lidt op for dette for nogle år siden.
Jeg tror bare at jeg lægger mit eget op, og har kigget på andre her i danmark, de har bare referencer.
Det må også være godt nok, folk har nemlig kontaktet mig pga mund til mund metoden, så det fungerer jo egentlig fint.

Jeg er chokeret over at KODA har rettigheder, til mine worktunes :) det har de jo egentlig.
Vidste sådanset også godt at det er sådan. Jeg har 1 gang læst hele deres moletjavs :D

I skal have tak for input!

Nyt svar