Side 1 af 1

Every Melody Has Been Copyrighted ...

: 10. feb 2020, 19:24
af SustainerPlayer
... (and they're all on this hard drive)



Re: Every Melody Has Been Copyrighted ...

: 10. feb 2020, 20:09
af mediumaevum
Det er jo sådan set det jeg hele tiden har sagt, og blev rakket ned for...
Eller, sådan følte jeg det ihvertfald.

Re: Every Melody Has Been Copyrighted ...

: 10. feb 2020, 20:15
af mediumaevum
viewtopic.php?f=16&t=78113
(nok en af de mere sobre tråde inden for det emne).

Re: Every Melody Has Been Copyrighted ...

: 11. feb 2020, 10:58
af SustainerPlayer
Jeg kan nok ikke se den sammenhæng mediumaevum.

Re: Every Melody Has Been Copyrighted ...

: 11. feb 2020, 11:48
af Seskho
Det er vist mere en gimmick end det har noget reelt på sig. Men interessant diskussion rent juridisk - hvordan kan man have copyright på et stykke musik, og hvordan vurderer man om et andet stykke musik bryder den ret.

Re: Every Melody Has Been Copyrighted ...

: 11. feb 2020, 14:18
af Holger
i USA bliver det jo desværre afgjort af en lægmandsjury... det har ført til de bizarre og vildt problematiske Blurred Line, m. fl. sager.

Re: Every Melody Has Been Copyrighted ...

: 11. feb 2020, 15:35
af mediumaevum
Seskho skrev:Det er vist mere en gimmick end det har noget reelt på sig. Men interessant diskussion rent juridisk - hvordan kan man have copyright på et stykke musik, og hvordan vurderer man om et andet stykke musik bryder den ret.


Jeg tænker næsten, at det burde være den samlede kontekst som skal afgøre om musik er copyrightet, og ikke melodien i sig selv.

Dvs. musik bør kun kunne copyrightes ud fra melodi, harmonisering og til dels udførelsen og instrumenteringen.

Men i og for sig er det jo det samme spørgsmål for musikejerskab (melodiejerskab) som med jordejendom:

Der er kun en begrænset mængde melodier til rådighed i dette univers, ligesom der kun er begrænset mængde jord man kan eje. Hvorfor skal nogle have lov til at eje noget jord og andre ikke, og hvorfor skal nogle have copyright på nogle melodier, og andre ikke, særligt givet det faktum at både jord og musik har det tilfældes at de begge er naturgivne og derfor som sådan er opdaget og IKKE opfundet?

Fælles for både jord og musik er ydermere, at det er "først til mølle"-princippet som gælder. Dvs. det er uvæsentligt om hvorvidt noget er opdaget eller opfundet, det er "den som ser det først" som får ejerskabet. Det er uretfærdigt, ja. Men sådan er det jo med resten af verden, så hvorfor skulle musik være anderledes?

Dvs. hvis vi først tager hul på uretfærdigheden i ejerskab over melodier, må vi også tage fat i uretfærdigheden i jordejendom, og til syvende og sidst ejerskabet over produktionsmidlerne.

Re: Every Melody Has Been Copyrighted ...

: 11. feb 2020, 15:36
af Hald
Holger skrev:i USA bliver det jo desværre afgjort af en lægmandsjury... det har ført til de bizarre og vildt problematiske Blurred Line, m. fl. sager.

Hehe i saw what you did there.. :lol:

Re: Every Melody Has Been Copyrighted ...

: 11. feb 2020, 15:58
af SustainerPlayer
mediumaevum skrev:
Dvs. hvis vi først tager hul på uretfærdigheden i ejerskab over melodier, må vi også tage fat i uretfærdigheden i jordejendom, og til syvende og sidst ejerskabet over produktionsmidlerne.


Nej - absolut nej. Det nytter ikke, at hver gang der tales om et specifikt emne, så ender det med, at alle menneskenes og jordens problemer skal løses. Du bliver nød til at være mere on topic. :)

Re: Every Melody Has Been Copyrighted ...

: 11. feb 2020, 16:03
af Seskho
mediumaevum skrev:
Seskho skrev:Det er vist mere en gimmick end det har noget reelt på sig. Men interessant diskussion rent juridisk - hvordan kan man have copyright på et stykke musik, og hvordan vurderer man om et andet stykke musik bryder den ret.


Jeg tænker næsten, at det burde være den samlede kontekst som skal afgøre om musik er copyrightet, og ikke melodien i sig selv.

Dvs. musik bør kun kunne copyrightes ud fra melodi, harmonisering og til dels udførelsen og instrumenteringen.

Men i og for sig er det jo det samme spørgsmål for musikejerskab (melodiejerskab) som med jordejendom:

Der er kun en begrænset mængde melodier til rådighed i dette univers, ligesom der kun er begrænset mængde jord man kan eje. Hvorfor skal nogle have lov til at eje noget jord og andre ikke, og hvorfor skal nogle have copyright på nogle melodier, og andre ikke, særligt givet det faktum at både jord og musik har det tilfældes at de begge er naturgivne og derfor som sådan er opdaget og IKKE opfundet?

Fælles for både jord og musik er ydermere, at det er "først til mølle"-princippet som gælder. Dvs. det er uvæsentligt om hvorvidt noget er opdaget eller opfundet, det er "den som ser det først" som får ejerskabet. Det er uretfærdigt, ja. Men sådan er det jo med resten af verden, så hvorfor skulle musik være anderledes?

Dvs. hvis vi først tager hul på uretfærdigheden i ejerskab over melodier, må vi også tage fat i uretfærdigheden i jordejendom, og til syvende og sidst ejerskabet over produktionsmidlerne.


Synes du tager det lidt ud af en tangent, som jeg ikke helt kan se relevansen i? Det er udelukkende et juridisk spørgsmål, og det er defineret i lovgivningen, hvornår nogen bryder copyright. Når jeg udgiver et stykke musik er det et produkt, en vare, som jeg sælger. Hvis der er copyright på et produkt eller en vare, så må det ikke kopieres af andre, ligesom når Louis Vuitton eller Chanel laver en kjole til 30.000 kr, og så sidder der nogen i Kina og laver en magen til under navnet Sjanel eller Louis Vattong som sælges på Alibaba til 200 kr. Den slags sager har vi også mange af herhjemme, bl.a. med designmøbler.

Melodien, strukturen, harmonisering, rytme osv. er en del af produktet, ligesom silke eller bomuld er det i en kjole. Synes ikke man kan sige at alle melodier eksisterer i forvejen, og derfor kan man ikke erklære ejerskab over en melodi, man har opfundet. Selvfølgelig kan man da det, når den sættes ind i en kontekst som samlet produktion. Toner er elementer, der sættes sammen i en struktur, ligesom farvepigment sættes sammen på et lærred i et maleri. Ellers vil man kunne påstå at ingen kan have copyright på et maleri fordi farverne i forvejen eksisterer, eller et møbel fordi det er lavet af træ :-D

Re: Every Melody Has Been Copyrighted ...

: 11. feb 2020, 16:05
af Seskho
Holger skrev:i USA bliver det jo desværre afgjort af en lægmandsjury... det har ført til de bizarre og vildt problematiske Blurred Line, m. fl. sager.


Ja eller Katy Perry's "Dark Horse"

Re: Every Melody Has Been Copyrighted ...

: 11. feb 2020, 16:10
af Holger
Yup en anden vanvittig sag.

Re: Every Melody Has Been Copyrighted ...

: 11. feb 2020, 17:29
af mediumaevum
Seskho skrev:Synes du tager det lidt ud af en tangent, som jeg ikke helt kan se relevansen i? Det er udelukkende et juridisk spørgsmål, og det er defineret i lovgivningen, hvornår nogen bryder copyright. Når jeg udgiver et stykke musik er det et produkt, en vare, som jeg sælger. Hvis der er copyright på et produkt eller en vare, så må det ikke kopieres af andre

...

Melodien, strukturen, harmonisering, rytme osv. er en del af produktet


...

Synes ikke man kan sige at alle melodier eksisterer i forvejen, og derfor kan man ikke erklære ejerskab over en melodi, man har opfundet. Selvfølgelig kan man da det, når den sættes ind i en kontekst som samlet produktion. Toner er elementer, der sættes sammen i en struktur, ligesom farvepigment sættes sammen på et lærred i et maleri. Ellers vil man kunne påstå at ingen kan have copyright på et maleri fordi farverne i forvejen eksisterer, eller et møbel fordi det er lavet af træ :-D


(note: Har forkortet dit citat for læsbarhedens/essensens skyld. Du må sige til, hvis det ikke fungerer.)

Det jeg forsøgte at sige med det var, at det er et generelt problem med en slippery-slope. Melodier kan copyrightes, fordi man - lovgivningsmæssigt - er ligeglad med om det er noget naturindbygget eller ej. Hertil brugte jeg blot analogier og eksempler fra resten af verden, derfor jordejendoms-eksemplet.

Jeg mener ikke vi kan løse copyright-problemet på melodier uden at tage fat om problemets rod, hvilket jeg skitserede i mit indlæg. Det er et dybereliggende filosofisk emne. Alt andet er symptombehandling, og løser vi ikke problemets rod, vil copyright-folk konstant bombardere retssystemet og lovgiverne i EU og USA med krav om at gå tilbage til at kunne tage copyright og patenter på melodier.

Det var sådan set mit udgangspunkt for mit argument. Det kan være det er forkert, men har ikke hørt argumenter imod.

Resten af dit indlæg, det med at melodier ikke bør kunne copyrightes, er jeg helt enig med dig i.
Det er begrænsende for kreativiteten. Til sidst kan man nærmest ikke udgive noget selv, fordi alt er optaget, uanset at man ikke kender til melodien i forvejen.

Det er også det jeg mente med at sætte det i en kontekst, som samlet produktion, det er det eneste som bør kunne copyrightes.

Re: Every Melody Has Been Copyrighted ...

: 11. feb 2020, 17:43
af LarsRøv
Nu er der jo altså tale om copyright på melodier og ikke på et stykke musik.
Alle jordens og menneskers problemer skal da løses for helvede! I hvert et enkelt lille spørgsmål eller specifikt emne!

Re: Every Melody Has Been Copyrighted ...

: 11. feb 2020, 18:37
af mediumaevum
LarsRøv skrev:Nu er der jo altså tale om copyright på melodier og ikke på et stykke musik.
Alle jordens og menneskers problemer skal da løses for helvede! I hvert et enkelt lille spørgsmål eller specifikt emne!


Jeg tror vi taler forbi hinanden...

edit: set i lyset af tråden i Backstage, så bør jeg nok også droppe ud af denne tråd.

Re: Every Melody Has Been Copyrighted ...

: 12. feb 2020, 09:11
af LarsRøv
mediumaevum skrev:
LarsRøv skrev:Nu er der jo altså tale om copyright på melodier og ikke på et stykke musik.
Alle jordens og menneskers problemer skal da løses for helvede! I hvert et enkelt lille spørgsmål eller specifikt emne!


Jeg tror vi taler forbi hinanden...

edit: set i lyset af tråden i Backstage, så bør jeg nok også droppe ud af denne tråd.


Nej det bør du ikke.

Jeg prøvede blot at drille lidt. Det var mest en kommentar til det der blev skrevet længere tilbage i tråden.
Der ikke tale om copyright på et stykke musik, men om copyright på en melodi. Der er stor forskel. Fordi det er meget svært at lave et stykke musik der har sin egen unikke melodi. Måske umuligt. Så uanset hvilket stykke musik du laver vil der højest sandsynligt komme nogen efter dig og påstå at du har stjålet deres melodi og at de har ejerskabet over dit stykke musik. Hvilket er problematisk da en melodi ikke definerer et stykke musik.
Der tales om at der er lidt over 68 milliarder forskellige melodier alt i alt, så på et tidspunkt vil mulighederne være udtømt, og så må vi stoppe med at lave musik, hvis vi ikke vil sagsøges. Måske er de allerede udtømt, og du kan uden at vide det have lavet den sidste melodi i verdenen - uuuhh. Der er dog nok mange flere da der findes mange flere toner end dem der er på et klaver. Men det er nok sleben meter vare popsangs kategorien der refereres til her.

Pointen er at hvis man kan have copyright på en melodi, er det samme som at have copyright på en matematisk formel. Pythagoras kunne så have haft copyright på A2 + B2 = C2, og det havde ikke været super konstruktivt for dem der skulle bygge huse f.eks. Hov hov - ville han sige - du har vel ikke brugt min formel til at beregne dit hus med uden at betale og kreditere mig. Så er det mit hus!

Re: Every Melody Has Been Copyrighted ...

: 12. feb 2020, 10:04
af mediumaevum
LarsRøv skrev:
mediumaevum skrev:
LarsRøv skrev:Nu er der jo altså tale om copyright på melodier og ikke på et stykke musik.
Alle jordens og menneskers problemer skal da løses for helvede! I hvert et enkelt lille spørgsmål eller specifikt emne!


Jeg tror vi taler forbi hinanden...

edit: set i lyset af tråden i Backstage, så bør jeg nok også droppe ud af denne tråd.


Nej det bør du ikke.

Jeg prøvede blot at drille lidt. Det var mest en kommentar til det der blev skrevet længere tilbage i tråden.
Der ikke tale om copyright på et stykke musik, men om copyright på en melodi. Der er stor forskel. Fordi det er meget svært at lave et stykke musik der har sin egen unikke melodi. Måske umuligt. Så uanset hvilket stykke musik du laver vil der højest sandsynligt komme nogen efter dig og påstå at du har stjålet deres melodi og at de har ejerskabet over dit stykke musik. Hvilket er problematisk da en melodi ikke definerer et stykke musik.
Der tales om at der er lidt over 68 milliarder forskellige melodier alt i alt, så på et tidspunkt vil mulighederne være udtømt, og så må vi stoppe med at lave musik, hvis vi ikke vil sagsøges. Måske er de allerede udtømt, og du kan uden at vide det have lavet den sidste melodi i verdenen - uuuhh. Der er dog nok mange flere da der findes mange flere toner end dem der er på et klaver. Men det er nok sleben meter vare popsangs kategorien der refereres til her.

Pointen er at hvis man kan have copyright på en melodi, er det samme som at have copyright på en matematisk formel. Pythagoras kunne så have haft copyright på A2 + B2 = C2, og det havde ikke været super konstruktivt for dem der skulle bygge huse f.eks. Hov hov - ville han sige - du har vel ikke brugt min formel til at beregne dit hus med uden at betale og kreditere mig. Så er det mit hus!


Jamen vi er slet ikke uenige her. Faktisk også det jeg prøver at sige, indrømmet lidt klodset.

Re: Every Melody Has Been Copyrighted ...

: 12. feb 2020, 10:13
af Graceville
Er der overhovedet nogen der bliver klogere i den her tråd

Lektion = jeg fortæller dig hvordan det hele hænger sammen, du bliver klogere, jeg gør ikke. Jeg lytter kun, hvis du bekræfter mig i, hvad jeg i forvejen antager og ignorerer resten. Ingen bliver klogere.

Diskussion = du lytter, jeg lytter, vi laver en syntese af det vi finder frem til. Alle bliver klogere.

Re: Every Melody Has Been Copyrighted ...

: 13. feb 2020, 22:57
af the songcabinet
Hvis alle melodier er blevet copyrighted, så ville man kunne udvide det til at begrænse ytringsfriheden på alle sprog i verden, da melodier er lyd sekvenser organiseret med pitch og rytme, hvilket er de samme redskaber mennesker bruger til at gøre sig forståelige overfor hinanden. Det er derfor en absurd tanke at alle melodier skulle være lavet. Sikkert endnu en amerikansk dåre på youtube der lykkedes med sit clickbait.

Re: Every Melody Has Been Copyrighted ...

: 14. feb 2020, 16:31
af mediumaevum
the songcabinet skrev:Hvis alle melodier er blevet copyrighted, så ville man kunne udvide det til at begrænse ytringsfriheden på alle sprog i verden, da melodier er lyd sekvenser organiseret med pitch og rytme, hvilket er de samme redskaber mennesker bruger til at gøre sig forståelige overfor hinanden. Det er derfor en absurd tanke at alle melodier skulle være lavet. Sikkert endnu en amerikansk dåre på youtube der lykkedes med sit clickbait.


En melodi gælder for én melodi uanset på hvilke tangenter den spilles. Jeg kan f.eks. spille den samme melodi skrevet kun for hvide tangenter, ved brug af nogle af de sorte tangenter også. Det er samme melodi, blot en kvint, en terts eller andet højere/lavere, ved at modulere eller transponere den.

Derfor, selvom en melodi skulle være skrevet uden for det veltempererede klaver's frekvensområde, vil det stadig være samme melodi.

Re: Every Melody Has Been Copyrighted ...

: 14. feb 2020, 19:35
af Kram
Det er i hvert fald clickbait at kalde det melodier, når der kun er tale om melodi-stykker på op til 8 toner. Men ellers er kritikken da på sin plads, for selvfølgelig er det absurd med ophavsret på så korte frekvenser. Men hvad med en hel melodi / sang på 3-4 minutter? Eller længere stykker inden for moderne komposition? Det er jo stadig bare abstrakte toner, så burde man droppe ophavsretten på AL musik? Hvis ikke, hvor går grænsen så??

https://www.youtube.com/watch?v=sJtm0MoOgiU

Re: Every Melody Has Been Copyrighted ...

: 26. feb 2020, 15:30
af benjisan
the songcabinet skrev:Hvis alle melodier er blevet copyrighted, så ville man kunne udvide det til at begrænse ytringsfriheden på alle sprog i verden, da melodier er lyd sekvenser organiseret med pitch og rytme, hvilket er de samme redskaber mennesker bruger til at gøre sig forståelige overfor hinanden. Det er derfor en absurd tanke at alle melodier skulle være lavet. Sikkert endnu en amerikansk dåre på youtube der lykkedes med sit clickbait.

Pointen med det her er jo netop ikke at begrænse nogen, men tværtimod det modsatte: Hvis alle kan sidde inde med alle melodier er der jo netop ikke nogen der kan hævde at en bestemt melodi er deres egen og dermed har copyright på den.