Interview om brug af plug-ins vs. hardware

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Default avatar
rasmus_b
Medlem
Indlæg: 19
Sted: København

Interview om brug af plug-ins vs. hardware

Indlæg af rasmus_b »

Jeg håber jeg poster det her i det rigtige forum og i øvrigt ikke bryder nogle af lydmaskinens regler (i så fald undskylder jeg på forhånd).

Toneworks er et startup som er igang med at udvikle en teknologi der gør at man kan anvende en ganske almindelig internet forbindelse til at streame multi channel audio til en server på internettet og tilbage igen (altså "full duplex"). Ideen er at bruge denne teknologi til at lave plug-ins der kører lyden gennem hardware enheder som befinder sig på en anden lokation. På den måde vil man kunne loade f.eks et Pultec plug-in i sin DAW som kører lyden gennem en rigtig Pultec hardware enhed (som i teorien kan stå et hvilket som helst sted i verden) og høre resultatet i noget der minder om real-tid (selvom der vil naturligvis være en del latency, alt afhængig af hvor langt væk hardware enheden er placeret).

Vi er et stykke vej fra at have et færdigt produkt, men vil enormt gerne tale med nogle af de mennesker vi tror kunne have glæde af sådan et plug-in når den tid kommer. Det handler altså IKKE om at vi vil sælge noget (endnu), men at vi gerne vil sikre os at de vilde ideer vi løber rundt med rent faktisk vinder genklang hos dem vi forestiller os skal købe produkter når det engang er klar.

Vi regner med at interviewe omring 30 personer der anvender pro audio plug-ins og/eller hardware - enten på hobby basis eller professionelt. Hvert interview tager 25-30 min. og afholdes på en cafe el. lign. som vi aftaler. Vi giver naturligvis en kop kaffe eller øl under interviewet (alt efter hvad du er mest til).

Hvis du kan undvære en halv time at din tid (dag, aften, eller weekend) må du meget gerne sende mig en PM.

På forhånd tak,
Rasmus

Default avatar
rasmus_b
Medlem
Indlæg: 19
Sted: København

Indlæg af rasmus_b »

Jeg bør måske lige nævne at vi befinder os i København og regner med at afholde interviews her :)

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Det findes jo allerede.
Jeg kan ikke huske hvad de hedder, men jeg har set et par stykker der udbyder den service.
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Ja - der er noget såsom https://mixanalog.com

Og mener også at have set andre.

Default avatar
rasmus_b
Medlem
Indlæg: 19
Sted: København

Indlæg af rasmus_b »

Tak for jeres input. Der findes også Analog Access (https://accessanalog.com).

Er der nogen af er der nogensinde har prøvet en af disse services?

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Har ikke prøvet det. Ideen og workflowet virker ikke interessant for mig.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

SustainerPlayer skrev:Har ikke prøvet det. Ideen og workflowet virker ikke interessant for mig.
For mig som er live lydmand ....kan der ikke ses stort på latency overhovedet, sådanne services er jo næsten tvunget til at være "renderings services" ??? Jeg tager selvfølgelig gerne et møde - men jeg tror ikke rigtigt på ideen ... selv en Waves Soundgrid server syntes at være en forkert retning for mig.

--sd

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Vestjyden her syntes priserne er for høje for denne type service (i forhold til de 2 nævnte konkurrenter) til overhovedet at overveje det, og software plugins er ret gode efterhånden. Men hvis jeg sidder kablet på en fiber med meget lav latency, hvad er så reelt svartiden, det tal er det interessante!

Venlig hilsen Netværksmand om dagen - Hobbyproducer om natten

Der er også lidt langt til mødet, så jeg bliver hjemme.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
rasmus_b
Medlem
Indlæg: 19
Sted: København

Indlæg af rasmus_b »

Søren Dyhr skrev: For mig som er live lydmand ....kan der ikke ses stort på latency overhovedet, sådanne services er jo næsten tvunget til at være "renderings services" ??? Jeg tager selvfølgelig gerne et møde - men jeg tror ikke rigtigt på ideen ... selv en Waves Soundgrid server syntes at være en forkert retning for mig.
--sd
Tak for din respons. Og nej, det duer bestemt ikke til live lyd :)

Vi tænker at teknologien nok egner sig bedst til mix og mastering, da latency betyder knap så meget i disse sammenhænge. Her kan det til gengæld sagtens fungere i "real time" med flere kanaler ad gangen.

Laver du kun live lyd - og slet ikke DAW baseret mix/mastering? Hvis du arbejder med plug-ins i en DAW vil jeg meget gerne snakke med dig.

Default avatar
rasmus_b
Medlem
Indlæg: 19
Sted: København

Indlæg af rasmus_b »

Hald skrev:Vestjyden her syntes priserne er for høje for denne type service (i forhold til de 2 nævnte konkurrenter) til overhovedet at overveje det, og software plugins er ret gode efterhånden. Men hvis jeg sidder kablet på en fiber med meget lav latency, hvad er så reelt svartiden, det tal er det interessante!

Venlig hilsen Netværksmand om dagen - Hobbyproducer om natten

Der er også lidt langt til mødet, så jeg bliver hjemme.
Jeg kan oplyse at midtjyden her er fuldstændig enig hvad priser angår :)

Nu ved jeg ikke hvor mange hop du har fra Vestjylland til København, men jeg vil tro du vil få en latency der er sammenlignelig med den du ville få med en stor buffer på et gennemsnits lydkort. Ikke superhurtigt, men hurtigt nok til mix og mastering uden de store gener.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

rasmus_b skrev: Laver du kun live lyd - og slet ikke DAW baseret mix/mastering? Hvis du arbejder med plug-ins i en DAW vil jeg meget gerne snakke med dig.
Nej jeg hiver da også med jævne mellemrum i en DAW.

—sd

Default avatar
rasmus_b
Medlem
Indlæg: 19
Sted: København

Indlæg af rasmus_b »

Søren Dyhr skrev:
rasmus_b skrev: Laver du kun live lyd - og slet ikke DAW baseret mix/mastering? Hvis du arbejder med plug-ins i en DAW vil jeg meget gerne snakke med dig.
Nej jeg hiver da også med jævne mellemrum i en DAW.

—sd
OK så :) Jeg har sendt dig en PM...

Default avatar
EmilEmil
Medlem
Indlæg: 391
Sted: 2200

Indlæg af EmilEmil »

Jeg har svært ved at forestille mig fordelen ved fx at inserte en hardware Pultec EQ i mit mix hvis den står et helt andet sted i verden og jeg ikke kan komme til at betjene knapperne på den...

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg synes den type services er helt uinteressante. Jeg har analoge outboard EQ og kompressorer siderne i racket, men jeg bruger dem aldrig til mix. Det er simpelthen forstyrrende for mit workflow. Enten skal man vælge eet stor de skal sidde på, eller også skal man bounce. At bounce er No go. Det stopper ens flow fuldstændig.

Hvis det skulle være, så skal jeg kunne have 40 instanser af en pultec EQ i mit projekt. Det skal køre så flydende, at jeg aldrig behøver at bounce. Og jeg skal til enhver tid kunne åbne mit projekt og få tildelt mine 40 pultec'er.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Hvis jeg havde mere igennem butikken som var rent stem-mix og master, ville jeg da prøve det. Men der skulle virkelig være forskel på det jeg havde til rådighed digitalt og så det jeg kunne få adgang til analogt(gennem streaming service som jeres).

Med andre ord, ville ikke gøre det for en pultec eller lign.
Men måske for at prøve en fairchild comp eller lign.
Det jeg siger er, at i skulle virkelig ha noget grej som virkelig gør en forskel og også er rimeligt sjældent, før jeg ville prøve det (og så evt blive ved med at bruge det).
MEN:
Når kunden har rettelser, er det ofte vigtigt med hurtigt recall. Og hvis jeg skal booke tid og grejet ikke er tilgængeligt når jeg skal bruge det, ville jeg aldrig bruge det til at starte med.
Overhovedet ikke for at være en med nej hatten på, men for mig ville det nok ikke være særligt interesant.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Default avatar
rasmus_b
Medlem
Indlæg: 19
Sted: København

Indlæg af rasmus_b »

Tak for jeres input - det er meget interessant for os at høre hvordan i tænker om det her.

Jeg kan sagtens forstå at workflow vægtes højt og det virker som om de fleste af jer af samme grund arbejder 100% ITB (i alle fald når i mixer)?

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

rasmus_b skrev:Tak for jeres input - det er meget interessant for os at høre hvordan i tænker om det her.

Jeg kan sagtens forstå at workflow vægtes højt og det virker som om de fleste af jer af samme grund arbejder 100% ITB (i alle fald når i mixer)?
Workflow - absolut. Men også fordi hardware er mindst 97% snake-oil og confirmation bias.

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

SustainerPlayer skrev: Workflow - absolut. Men også fordi hardware er mindst 97% snake-oil og confirmation bias.
Ah, det passer så ikke!
Du, og alle andre, er altid velkomne forbi mit studie, så skal jeg hurtigt vise at hardware lyder bedre end plugins ;)
Jeg har lidt forskelligt high-end hardware, og nogle af tingene har jeg også som plugins. Der er forskel, hardwaren har bare den der lille lækkerhed, som når en rigtig lækker pige lige krammer lidt længere mens man fornemmer duften af hendes hår. Der kan plugins desværre ikke være med.
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

amolin skrev: Ah, det passer så ikke!
Du, og alle andre, er altid velkomne forbi mit studie, så skal jeg hurtigt vise at hardware lyder bedre end plugins ;)
Jeg har lidt forskelligt high-end hardware, og nogle af tingene har jeg også som plugins. Der er forskel, hardwaren har bare den der lille lækkerhed, som når en rigtig lækker pige lige krammer lidt længere mens man fornemmer duften af hendes hår. Der kan plugins desværre ikke være med.
Men det handler jo også om konverteringen til og fra analog og det valgte dithering ... en af grundene til at emulering og den rigtige ting lyder forskelligt er på grund af spejlingen i Nyquist altså samplingfrekvensen altså bidrag fra modulationen der af natur er ahararmonisk og harsk. Det vil sige at for at sådan noget kan komme til at virke er at der bliver opsamplet til 192 kHz eller endnu højere ... men hvad nu hvis der allerede er kommet bidrag ind i ligningen inden afsendelsen?

Vi har her at gøre med noget der på papiret lyder som en god ide, men som kun kan komme til at virke som en renderings service - her går det stik imod mit formål at have grejet stående på en anden lokation end der, hvor jeg bruger den. For at have et enklere setup på et venue ... hvor løsningen indtil dato har været at forenkle mikrofon antallet og minimere kanalforbruget, samt hive aggressive transienter af med rør-pres.

--sd

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

amolin skrev:
Ah, det passer så ikke!
Du, og alle andre, er altid velkomne forbi mit studie, så skal jeg hurtigt vise at hardware lyder bedre end plugins ;)
Jeg har lidt forskelligt high-end hardware, og nogle af tingene har jeg også som plugins. Der er forskel, hardwaren har bare den der lille lækkerhed, som når en rigtig lækker pige lige krammer lidt længere mens man fornemmer duften af hendes hår. Der kan plugins desværre ikke være med.
Jeg efterlod jo også gavmilde 3% til dine pigehårsdufte :wink:

Om et givent plugin emulerer et stykke hardware 1:1 er ikke så interessant i denne forbindelse.

Det er interessant, at der kan leveres et fuldstændigt tilfredsstillende professionelt resultat, uden at det nogensinde har kørt noget igennem outboard hardware.

Blandt de mange kommentarer, der har været på mix og mastering her på sitet gennem tiden har man tit hørt noget om grimme resonanser, hihatte der skal dæmpes, for meget rumklang, fasefnidder, manglende eller for meget bund og meget andet.

Men der er aldrig nogen der har sagt, du skal lige køre det igennem [indsæt vilkårligt hardware], så kommer det til at lyde så meget bedre. Eller anmeldt det seneste nummer fra [indsæt hvilken som helst artist] og skrevet " ... men ærgerligt, at de ikke har brugt en rigtig Pultec EQ, så havde lyden lige været dét bedre - man kan tydeligt høre, at der benyttet et plugin".

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

SustainerPlayer skrev: ... men ærgerligt, at de ikke har brugt en rigtig Pultec EQ, så havde lyden lige været dét bedre - man kan tydeligt høre, at der benyttet et plugin".
Nej det er der sgu ingen der siger, og hvis de siger det, er det vist kun i rent markedsførings øjemed? Den dygtige håndværker forstår at begrænse sig og tage beslutninger om direkte udeladelser ... deraf også de ofte alt for lange pluginkæder, hvor meget af korrektionen er korrektion på andre plugin'ers fejl.

--sd

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

amolin skrev:
SustainerPlayer skrev: Workflow - absolut. Men også fordi hardware er mindst 97% snake-oil og confirmation bias.
....Der er forskel, hardwaren har bare den der lille lækkerhed, som når en rigtig lækker pige lige krammer lidt længere mens man fornemmer duften af hendes hår. Der kan plugins desværre ikke være med.
Bedste saglige beskrivelse af plugs sammenlignet med hardware jeg har læst. Om det så passer vil jeg ikke gøre mig klog på, men jeg forstår til fulde hvad der menes :-D

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

donnievandango skrev:
amolin skrev:
SustainerPlayer skrev: Workflow - absolut. Men også fordi hardware er mindst 97% snake-oil og confirmation bias.
....Der er forskel, hardwaren har bare den der lille lækkerhed, som når en rigtig lækker pige lige krammer lidt længere mens man fornemmer duften af hendes hår. Der kan plugins desværre ikke være med.
Bedste saglige beskrivelse af plugs sammenlignet med hardware jeg har læst. Om det så passer vil jeg ikke gøre mig klog på, men jeg forstår til fulde hvad der menes :-D
+1
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

donnievandango skrev:... saglige beskrivelse ...
Jeg kan gå med til bedste _subjektive_ beskrivelse. :wink:

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

SustainerPlayer skrev: Blandt de mange kommentarer, der har været på mix og mastering her på sitet gennem tiden har man tit hørt noget om grimme resonanser, hihatte der skal dæmpes, for meget rumklang, fasefnidder, manglende eller for meget bund og meget andet.

Men der er aldrig nogen der har sagt, du skal lige køre det igennem [indsæt vilkårligt hardware], så kommer det til at lyde så meget bedre. Eller anmeldt det seneste nummer fra [indsæt hvilken som helst artist] og skrevet " ... men ærgerligt, at de ikke har brugt en rigtig Pultec EQ, så havde lyden lige været dét bedre - man kan tydeligt høre, at der benyttet et plugin".

Hvis jeg laver to udgaver af samme nummer, hvor jeg bruger mest hardware på den ene version, og rent in the box på den anden version, så kan (nogle) kunder høre forskel. Begge udgaver er fede, men den hvor der primært er brugt hardware på, har bare et eller andet.

Så er der nogle hardware ting som er fantastiske, som min Retro Instruments STA Level, og den findes ikke umiddelbart som plugin. Der er lavet en plugin af Gates STA Level, men der er nogle forskelle på den og Retro udgaven ;)

Hele den debat afhænger også meget af om det hardware man bruger er high-end. Der findes godt nok meget skrammel, og kopier derude som klart lyder værre end de tilsvarende plugins.

Der ud over er der bare noget ved hardware der er fedt at arbejde med, det betyder også noget.
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Nyt svar