Svindel-mails igen (NETS)

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Svindel-mails igen (NETS)

Indlæg af DUBTEMPLE »

Pas på, følgene er lige strøget gennem gmails filtre:

Billede
/Dub

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

pas på og pas på.... bare fordi den er røget igennem spamfiltret, er vi vel efterhånden kloge nok til at gennemskue dårlige oversættelser?
skriver noder

Medlemsavatar
Preben Friis
Medlem
Indlæg: 3170
Sted: CPH

Indlæg af Preben Friis »

Jeg ved ikke rigtigt hvad der sker rundt om i verden, men det virker som om at internet-svindlerne er blevet mere aggresive. Jeg får 4 gange så meget kina spam og "penny stock" spam end jeg plejer at gøre.

TRE! gange på tre dage er jeg blevet ringet op fra "Microsoft Support Center" som siger min computer er fuld af fejl og de gerne vil rode i den (og i sidste ende få mig til at betale for noget). Den ene gang var telefonnummeret fra Marocco ... og den sidste dame der ringede lød indisk. Hos mig ender den slags samtaler enten med nogle engelske bandeord eller at de smider røret på, fordi jeg begynder at stille dem tekniske spørgsmål som de ikke kan svare på .... .
[size=85][url]http://hindenburg.com[/url][/size]

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

bryla skrev:pas på og pas på.... bare fordi den er røget igennem spamfiltret, er vi vel efterhånden kloge nok til at gennemskue dårlige oversættelser?
Enkelte hopper jo stadig på den slags ,.. det var egentlig bare en venlig reminder :roll:
Preben Friis skrev:Jeg ved ikke rigtigt hvad der sker rundt om i verden, men det virker som om at internet-svindlerne er blevet mere aggresive. Jeg får 4 gange så meget kina spam og "penny stock" spam end jeg plejer at gøre.

TRE! gange på tre dage er jeg blevet ringet op fra "Microsoft Support Center" som siger min computer er fuld af fejl og de gerne vil rode i den (og i sidste ende få mig til at betale for noget). Den ene gang var telefonnummeret fra Marocco ... og den sidste dame der ringede lød indisk. Hos mig ender den slags samtaler enten med nogle engelske bandeord eller at de smider røret på, fordi jeg begynder at stille dem tekniske spørgsmål som de ikke kan svare på .... .
Ja, mere agressive for sure, de har, uden held, haft fat i min gamle mor på 70 år i flere omgange, det handler ikke bare om at være så skide smart selv,
hver især, men også om at beskytte mere potentielle ofre, (og her tænker jeg så OGSÅ typisk på de yngste i familien),.. FWIW.

NETS-oversættelsen er vist også væsentligt bedre denne gang, i forhold til de første man så
/Dub

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Man skal altid tænke selv, både på nettet og andre steder. Ingen banker eller offentlige myndigheder sender uopfordrede mails til dig. Hvis de gerne vil kommunikere elektronisk med dig, får du allerhøjest en notifikationsmail, der opfordrer dig til at gå ind på f.eks. din netbank på sædvanlig vis, og læse deres besked der. De linker ikke engang til netbanken fra notifikationsmailen, da en mail af den type for nemt lader sig forfalske med et forkert URL.

Så mails med links, direkte oplysninger om din økonomi o.l. konkret indhold, som du ikke selv har bedt dem om at sende til dig, kan du altid med sindsro smide ud. Skulle man, mod forventning, derved komme til at smide en seriøs henvendelse ud, så skal afsenderen nok finde andre og mere troværdige måder at kontakte dig på.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Jeg var i forbindelse med et finansieringsselskab for nogle år siden, for at få startet nogle PBS betalinger op af et lån jeg skulle afdrage hos dem. Vi kunne ikke nå det i tide til første forfaldsdato, så den bad de mig om at betale manuelt. Fint nok for mig - jeg bad om betalingsoplysninger. Hvorefter jeg fik en mail fra et privat adresse, uden logoer, med et registrerings- og kontonummer, og besked om at sætte pengene ind der - "med venlig hilsen (medarbejderens navn)", uden yderligere præsentation af stilling, funktion eller firmaet.

Der var jeg nødt til at svare tilbage, at selv om det garanteret var rigtige oplysninger, så lignede det for meget spam og svindel til at jeg turde stole på det. Hvis de mente det alvorligt måtte de sende mig et girokort med posten, og hvis det betød at jeg derved betalte for sent, ville jeg ikke acceptere rykkergebyrer. Den åd de uden problemer - to dage senere lå der en rudekuvert i entreen, med stempler, firmaets brevpapir, og venlig hilsen fra bogholderiet i firmaet.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

david mondrup skrev:Man skal altid tænke selv, både på nettet og andre steder. Ingen banker eller offentlige myndigheder sender uopfordrede mails til dig. Hvis de gerne vil kommunikere elektronisk med dig, får du allerhøjest en notifikationsmail, der opfordrer dig til at gå ind på f.eks. din netbank på sædvanlig vis, og læse deres besked der. De linker ikke engang til netbanken fra notifikationsmailen, da en mail af den type for nemt lader sig forfalske med et forkert URL.

Så mails med links, direkte oplysninger om din økonomi o.l. konkret indhold, som du ikke selv har bedt dem om at sende til dig, kan du altid med sindsro smide ud. Skulle man, mod forventning, derved komme til at smide en seriøs henvendelse ud, så skal afsenderen nok finde andre og mere troværdige måder at kontakte dig på.
Fuldstændig rigtigt, undtagelsen var så PayPal, der for nylig hendvendte sig til nogen af os, så lempfældigt så en del af os
ikke troede på at det var dem, men det var det :dollargrin: (jeg husker ikke lige anledningen, men det var sidste år)
/Dub

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Preben Friis skrev:TRE! gange på tre dage er jeg blevet ringet op fra "Microsoft Support Center" som siger min computer er fuld af fejl og de gerne vil rode i den (og i sidste ende få mig til at betale for noget). Den ene gang var telefonnummeret fra Marocco ... og den sidste dame der ringede lød indisk. Hos mig ender den slags samtaler enten med nogle engelske bandeord eller at de smider røret på, fordi jeg begynder at stille dem tekniske spørgsmål som de ikke kan svare på .... .
Haha, kan du give nogle tips til hvilke spørgsmål man skal stille dem? :-D
De er mega irriterende at blive ringet op af.. :censored:

Medlemsavatar
Preben Friis
Medlem
Indlæg: 3170
Sted: CPH

Indlæg af Preben Friis »

Christoffer I. N. skrev:Haha, kan du give nogle tips til hvilke spørgsmål man skal stille dem? :-D
De er mega irriterende at blive ringet op af.. :censored:
Hun hævdede min maskine downloadede skadeligt software. Jeg spurgte hende om hvilken IP den maskine havde, og hun sagde 168.192.0.1 ... (som er den mest sandsylige IP en maskine har internt ... men det er jo ikke den addy der kan ses på nettet. ). Da jeg svarede med "No, it's not - IP addresses starting with 168 are for internal use only" blev røret smækket på.

En anden sagde han kunne bevise at han arbejdede for Miscrosoft, hvorefter jeg bad ham fortælle om "Windows Presentation Foundation". Da jeg havde gentaget det et par gange, sagde han "You are an idiot" og smed røret på.

En af de første gange fik hun besked på at F*** af ... hvorefter hun blev meget fornærmet over verbal abuse.

Jeg overvejer næste gang at forklare at jeg har turettes og så bande og svovle af dem mens jeg spiller med på legen... :-D
Senest rettet af Preben Friis lør 9. mar 2013 14:14, rettet i alt 1 gang.
[size=85][url]http://hindenburg.com[/url][/size]

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg har ikke modtaget disse opkald, men er det nemmeste ikke bare at sige man har en Mac?

Til gengæld modtager (modtog) jeg en del callback scams fra Afrikanske lande primært. Så ringede jeg til min udbyder og fik spærret for indgående opkald fra disse lande, bl.a. Nigeria. Først sagde de, at det ikke kunne lade sig gøre, men det kunne det sagtens, da jeg pressede dem.

Siden har jeg kun modtaget 2 callback scam opkald fra USA sjovt nok. Ved ikke lige hvordan det fungerer, da det i hvert fald ikke kan blive helt så dyrt fordi det er reguleret.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

:-D

Medlemsavatar
jakes
Medlem
Indlæg: 1446

Indlæg af jakes »

Holger skrev:Jeg har ikke modtaget disse opkald, men er det nemmeste ikke bare at sige man har en Mac?
Ikke hvis personen i røret får dig til at installere teamviewer via et link på en hjemmeside.

J.
[color=#FF0000]"tager den aldrig hvis der står ukendt nummer"[/color]

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg forstår ikke helt. Hvis de ringer og siger, at de kommer fra Microsoft og man siger man har Mac - så er den samtale vel ikke længere?

Du mener måske, at så længe modtageren er opkaldet er dum nok, så kan de overtale selv en Mac-bruger til at installere noget malware?

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Folk kan åbenbart "snakkes" ind i alt, for et øjeblik siden måtte jeg venligt, men bestemt, jage Jehovas Vidner bort fra min fysiske post-kasse

Så der har været angreb på alle fronter idag :)

Lidt trist også med f.eks. de der tvivlsomme låne-tilbud op til jul, alt sammen spiller det på udnyttelsen af andres dumhed eller karakter-brist
/Dub

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er store Jehovas Vidne dag i dag, der lå også en farverig brochure i vores postkasse.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

DUBTEMPLE skrev:... for et øjeblik siden måtte jeg venligt, men bestemt, jage Jehovas Vidner bort fra min fysiske post-kasse
Sagde du, at du havde Mac? :-D

Medlemsavatar
eskild
Medlem
Indlæg: 1686
Sted: Skovlunde / St. Lyngby

Indlæg af eskild »

Holger skrev:Det er store Jehovas Vidne dag i dag, der lå også en farverig brochure i vores postkasse.
Den klarer du ved at klistre en mærkat med "bliv bloddonor" på postkassen / dørkarmen
.
SeeYou
Eskild



[size=85]www.facebook.com/bj.eskild?fref=ts[/size]

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

SustainerPlayer skrev:
DUBTEMPLE skrev:... for et øjeblik siden måtte jeg venligt, men bestemt, jage Jehovas Vidner bort fra min fysiske post-kasse
Sagde du, at du havde Mac? :-D
En lærlinge-kollega fra B&K fortalte mig han skræmte dem væk ved at sige han var Satanist, Blod-Donor skulle vist også kunne bruges,..

Som helt ung passerede jeg en ældre herre på Sankt Hans Torv der rakte mig deres blad "Vagttårnet", jeg kikkede lynhurtigt på forsiden,
og rakte det så tilbage idet jeg sagde "nej tak, det her er jo vrang-lære", fyren flegnede så helt ud, og belærte mig blandt andet om at nu
havde han jo været et "vidne" i 40 år, men det syntes jeg nu bare det hele blev ekstra trist af :dollargrin:

Sidste år ringede de 2 gange inden for samme uge, u-opfordret, og u-ønsket, de påstod at deres "marketing" skete via krak, vej for vej,.

Jeg har desværre aldrig kunnet finde en metode til at slippe for dem
/Dub

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Når der er valgkamp og vi støder ind i div. politikere plejer min far at sige "Nej tak, vi har fjernvarme"

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

DUBTEMPLE skrev:En lærlinge-kollega fra B&K fortalte mig han skræmte dem væk ved at sige han var Satanist, Blod-Donor skulle vist også kunne bruges,..
Min gamle far plejede gerne at underholde med, at den nemmeste måde at jage dem væk på var ved at sige "Desværre, jeg er numismatiker". Slå selv op hvad numismatiker er ...
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Behøver jeg da ikke at slå op. Har jeg vidst siden jeg var 7 år, hvor jeg selv blev numismatiker. :wink:

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

LOL, jeg var så nødt til at slå det op :) de der vidner er åbenbart latterligt lette at skræmme !

Men desværre svære at slippe helt af med EN gang for alle :evil:

Der hvor jeg voksede op, (i en lille landsby), var de også ufatteligt aktive, især med at besøge
rige enker. De har en fantastisk sans for at "satse" på nogen der er lidt enfoldige, og ensomme,
og gerne lettere senil. Det lykkes undertiden at få hele arven testamenteret til kulten. klamt.
/Dub

Medlemsavatar
Bjerre
Forum Donator
Indlæg: 2030
Sted: Randers

Indlæg af Bjerre »

Der findes flere udemærkede apps der kan blokere for opkald på forskellige måder. Bla. er der flere der registrer numre, som man så automatisk bliver blokeret for...
[i]Hearing is believing... Or so I've heard[/i]

[url=http://www.lydsalonen.dk/][color=#FF0000]Lydsalonen[/color][/url]
[url=http://www.facebook.com/lydsalonen/][color=#0000FF]Facebook[/color][/url]

Medlemsavatar
teevee
Medlem
Indlæg: 2012
Sted: Randers/Århus

Indlæg af teevee »

Jeg modtager også ofte de der spam/svindel mails – det er godt nok træls! I første omgang havde jeg bare ”blokeret” afsenderne, men ofte bruger de forskellige mails med et afsender id som er skørt, ja faktisk også mails uden afsender adresse!
Så jeg er begyndt på min hotmail at lave ”Regler for sortering af nye meddelelser” under indstillinger, hvor mails med bestemte ord i indholdet automatisk bliver slettet.
What?

Medlemsavatar
Kim Olesen
Medlem
Indlæg: 1765
Sted: Odense

Indlæg af Kim Olesen »

teevee skrev:Jeg modtager også ofte de der spam/svindel mails – det er godt nok træls! I første omgang havde jeg bare ”blokeret” afsenderne, men ofte bruger de forskellige mails med et afsender id som er skørt, ja faktisk også mails uden afsender adresse!
Så jeg er begyndt på min hotmail at lave ”Regler for sortering af nye meddelelser” under indstillinger, hvor mails med bestemte ord i indholdet automatisk bliver slettet.
Hvordan gør du det?
and in the end the love you take, is equal to the love you make.
http://www.myspace.com/kimolesen

Nyt svar