Tråden hvor alle kan brokke sig over hvad som helst!

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Re: Tråden hvor alle kan brokke sig over hvad som helst!

Indlæg af Mike-air »

DUBTEMPLE skrev:Ja, noget lidt andet godt nok, men ja, hvis den data der stjæles ikke er hvad man ønskede, så kan selv en film jo rettes til efterfølgende

Iøvrigt, med intelligent scanning af billeder, så kan vi nok roligt regne med at alle tekstbasserede filer, herunder mails, og browswer-historic, bogmærker, osv, scannes kontinuerligt,..

På telefon-siden er det med opkalds-hisorik samt varighed i form af komplette logfiler jo også aktuelt, men gætter på at inhold samt destination af SMS også flyver frit rundt, samt adresse-kartoteker selvfølgelig

Data vedr hævekort handles så til lidt højere priser

For ikke længe siden blev man kaldt paranoid hvis man kom for skade at nævne den slags, (hvor blev de af, dem der rystede på hovedet, for lidt siden),..

Spørgsmålet er, hvad sker der herfra,... ?
Mike-air skrev:Tror endda jeg postede den første GAN video her inde sidste år... der er sket lidt siden da, og det går lynende hurtigt:

http://www.iflscience.com/technology/th ... ke-videos/
Jeg har arbejdet med personfølsomme data siden dec 2015, og jeg skal hilse at sige at der for virksomheder i EU eller EØS er kommet andre boller på suppen det seneste års tid.

Næste måned træder GDPR i kraft, det betyder bøder på op til 10% af omsætningen (ikke bare resultatet!) til virksomheder som ikke tager deres ansvar seriøst. Fra næste måned har du som borger i EU/EØS ret til at få udleveret alt hvad virksomheder har liggende om dig.

Så til dine tanker ovenfor; ja, det er en reel mulighed, men så handler virksomheden i strid lovgivningen, hvis den tilhører EU/EØS. Det er meget begrænset, hvad det er tilladt at gemme på person niveau, hvis ikke det er en direkte del af servicen, og der skal virksomheden fremdeles kunne forsvare det rent juridisk. Endvidere må det kun ligge 3 måneder bagud før det skal enten slettes eller anonymiseres så det ikke kan føres tilbage til dig.

Ps. Vil opfordre alle til at kontakte deres tidligere banker etc. :-D

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8690
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Men hvad grund har vi til at tro på at firmaerne lever op til kravene, samt ikke omgår dem,.. ?

Jeg mener med VAG-skandalen, Danske Bank, etc, i frisk hukommelse ?

(ellers virker bestikkelse af en betroet medarbejder jo, som i Se & Hør sagen)

De flyder alle sammen stadig ovenpå den dag i dag

Hvad følsom data angår findes der sikkert en kattelem, for både FB, Google, eller Statsmagten ikke at foglemme.

Måske kan de udskille den aktuelle del med følsomme oplysninger til en underafdeling, eller et nyt selskab, evt uden for EU/EØS rækkevidde, eller 117 andre muligheder jeg end ikke ser for mig pt

Så kan de altid vaske hænderne ligesom Pontius Pilatus

Men det gode håb, har man da lov at have :-)
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Personfølsomme data må ikke ligge udenfor EU :-)

Men ja, det er altid sundt at være kritisk^^.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8690
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Håber det bedste :-)
/Dub

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Så kommer der vel udsalg på staniol :-)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Ps. Du har ret til, at bede dem slette alt data de har på dig, hvis ikke loven siger de _skal_ glemme det :-)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hvis man som virksomhed kan begrunde at informationerne har en vigtig værdi for virksomheden kan man komme uden om "right to be forgotten"
Lad os sige at jeg er en del af nogle kontrakter der er lavet for en virksomhed, det ville ikke gå at ændre eller slette dele af en kontrakt for at overholde dette.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hald skrev:Hvis man som virksomhed kan begrunde at informationerne har en vigtig værdi for virksomheden kan man komme uden om "right to be forgotten"
Lad os sige at jeg er en del af nogle kontrakter der er lavet for en virksomhed, det ville ikke gå at ændre eller slette dele af en kontrakt for at overholde dette.
Nej men i dit eksempel er du i 99,9% af tilfældene heller ikke kunde. Nok nærmere medarbejder?

Vigtig værdi er nødt til at være mere specifik.. Jeg er eks. Hos et teleselskab hvor oplysningerne skal være direkte relateret kvaliteten af servicen for at vi kan gemme på person-niveau i bare 3 måneder :-)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Var tæt på at brokke mig i glædes-tråden, men nåede lige at stoppe mig selv.
Det der vejr.. Altså jo, det er da dejligt med sol og varme, men det er lige lidt for hurtigt at gå fra vinter til sommer på 2-3 uger.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hmm, det kan da godt være det er det der har ramt mig lidt i dag. Er ellers ikke decideret birkeallergiker. Men på dage hvor birk og græs springer højt kan folk der ikke er allergikere også mærke det. Jeg er netop i dag gået igang med halvdelen af sæsonens medicin.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

I retrospekt har jeg altid haft symptomer i det små. Men min birkeallergi brød ud for nogle år siden, hvor der også var en tilsvarende "mega-sæson" med pollental over 5000 i flere dage.

For dem, der ikke kender til "skalaen", så er birkepollentallet "lavt" under 30 - moderat mellem 30 og 100 - og højt over 100.

Så når det tælles i tusinder, så er det noget man mærker. :roll:

Jeg tager Alnok, der tager kløen og irritationen. Og skyller med næsehorn.

Men der produceres stadig slim og snot som en velvoksen forkølelse. Og man har den der dyne over hovedet fornemmelse.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

SustainerPlayer skrev:Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja puhaaaaa!!! :puke:
Pollental
Pollental
Pollen 2018-04-21.PNG (290.2 KiB) Vist 506 gange
Allergimediciner
Allergimediciner
IMG_1427_B.jpg (239.61 KiB) Vist 506 gange
Efterhånden håber jeg mest på, at min forløsning vil komme igennem metoder, som dem amerikanerne brugte i Vietnam...:
Billede
[Kilde: http://sfbayview.com/wp-content/uploads ... ietnam.jpg]
Billede
[Kilde: https://cpb-us-w2.wpmucdn.com/blog.nus. ... 4r558y.jpg]

...jeg tror en dag jeg ringer til amerikanerne og siger, at der gemmer sig nogle højt rangerede terrorister i de danske skove... :twisted:

Jeg hørte faktisk for nylig noget om, at man vidst har forbudt birketræer i Århus... Det er da positivt, at man så småt begynder at arbejde lidt i pollen-allergikeres rettigheder... nu mangler de så bare resten af landet og så med el, hassel, græs, bynke og hele lortet :evil:

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Norge har ikke nogen ordentlig remoulade. Må ha forsyninger fra DK snart.

Skulle lave død indianer med dej og hele farveladen, men der manglede klart noget ordentlig remo.

Default avatar
niklasni1
Medlem
Indlæg: 1533
Sted: Den ekstreme vestegn

Indlæg af niklasni1 »

Remoulade laves nemt af majonæse, gulerødder, pickles/syltede agurker. Evt. også kapers, løg og andre ting, sukker hvis man synes. Det er ikke som det der kommer ud af tuben, så det stiller sikkert ikke hjemveen, men jeg foretrækker efterhånden klart den hjemmelavede variant.
Nobody noes.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

niklasni1 skrev:Remoulade laves nemt af majonæse, gulerødder, pickles/syltede agurker. Evt. også kapers, løg og andre ting, sukker hvis man synes. Det er ikke som det der kommer ud af tuben, så det stiller sikkert ikke hjemveen, men jeg foretrækker efterhånden klart den hjemmelavede variant.
Det er selvfølgelig rigtigt. Måske man skulle forsøge sig med det.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Majonæse laves nemt af olivenolie og æggehvide
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Olivenolie er et dårligt valg til at lave majonæse af. Det har en alt for tydelig smag. I øvrigt er det æggeblommen, man bruger.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Æg laves nemt af høns.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

SustainerPlayer skrev:Æg laves nemt af høns.
Øh.. Høns laves nemt af æg!

On topic.. Det er vigtigt at æg og olie har samme temperatur, og æg kan sagtens holde sig uden for køleskabet.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Smittefar skrev:Olivenolie er et dårligt valg til at lave majonæse af. Det har en alt for tydelig smag. I øvrigt er det æggeblommen, man bruger.
Jeg så nogle tuts i sidste weekend, blandt andet jamie oliver og gordon ramsay, og generelt var det forskelligt om folk brugte hele æg, eller kun blommen. Derudover var der forskel på hvilken olie folk brugte.
Fælles for dem alle var at videoen ikke var over 4-5 minutter lang, fordi det tog kort tid.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Mike vil jo bare have et sjask af det her på.
remoulade_375g.png
Dansk, pre-produceret og klamt - lige som det skal være. :-D

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Gråsten salater, om jeg må be!

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Christoffer I. N. skrev:
Smittefar skrev:Olivenolie er et dårligt valg til at lave majonæse af. Det har en alt for tydelig smag. I øvrigt er det æggeblommen, man bruger.
Jeg så nogle tuts i sidste weekend, blandt andet jamie oliver og gordon ramsay, og generelt var det forskelligt om folk brugte hele æg, eller kun blommen. Derudover var der forskel på hvilken olie folk brugte.
Fælles for dem alle var at videoen ikke var over 4-5 minutter lang, fordi det tog kort tid.

Det er superhurtigt - og nemt - jeg har gjort det flere gange. Men jeg er faktisk holdt op igen, fordi jeg synes, de fleste olier giver for meget bismag.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Billede

Hvis man ikke kan lide en lille smule bismag, skal man nok heller ikke bruge denne.... :banan:

Nå, ikke?

Nyt svar