Tråden hvor alle kan glæde sig over hvad som helst!

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Re: Tråden hvor alle kan glæde sig over hvad som helst!

Indlæg af Mr. Soundman »

Jeg mener man siger, at det var pga. mindre sund kost den gang.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

mediumaevum skrev:Hvorfor folk tilsyneladende var så små i 1500-tallet, nærmest som hobitter, er dog stadig et mysterium for mig...
Mr. Soundman skrev:Jeg mener man siger, at det var pga. mindre sund kost den gang.
Her er en artikel om det, som jeg lige fandt:
https://illvid.dk/fortiden/evolution/bl ... og-hoejere

I artiklen peges på mindre indavl, bedre kost samt færre infektionssygdomme i de tidlige barndomsår, som de 3 hovedårsager.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Mr. Soundman skrev:Jeg mener man siger, at det var pga. mindre sund kost den gang.
Men det er netop det, jeg engang har læst at de fik (sund kost)... jeg læste jo engang i en bog om middelalderen, at de spiste over 1 kg. kød - om dagen. Og med "kød" menes der ikke fisk, men oksesteg, lammesteg eller dyrevildt.

Derudover fik de masser af grønt - herunder kål, og fik masser af øl til at forkæle sig selv - hver dag.
Ja, nogle vil sige de ikke drak andet.

Jeg får ikke engang så meget som 1 kilo lamme- eller oksesteg om dagen, og hvis jeg får en øl i ny og næ er det ca. højst én genstand hver anden uge...

Jeg gad godt se en bedre kost end én der er baseret på flydende korn, lammesteg og dyrevildt med årstidens garniture. Det smager da vildt godt.
...eller også er det mig der har misforstået noget :)

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Jeg skal ikke kunne sige det.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

mediumaevum skrev:... og fik masser af øl til at forkæle sig selv - hver dag.
Ja, nogle vil sige de ikke drak andet.
Altså hvis vi så antager, at en gennemsnitperson i middelalderen havde udviklet øl-mave allerede som 12-årig, så kan den lave sluthøjde måske ganske enkelt tilskrives tyngdekraften :lol: (...eller rumtidens krumning om du vil :wink: )

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Mr. Soundman skrev:Jeg skal ikke kunne sige det.
Enten er det jeg læste, forkert eller også misforstod jeg det jeg læste. Jeg kan ikke huske bogens titel.
Måske er min misforståelse også noget som bunder i forskellen mellem "smager godt" og "er sundt".

Fik engang at vide at de to ting desværre ikke nødvendigvis hænger sammen...

Men har dog aldrig hørt om at en kost bestående af øl, kød & grønt nedsætter højden, såfremt det var middelalderens dagskost.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

mediumaevum skrev:
Mr. Soundman skrev:Jeg skal ikke kunne sige det.
Enten er det jeg læste, forkert eller også misforstod jeg det jeg læste. Jeg kan ikke huske bogens titel.
Måske er min misforståelse også noget som bunder i forskellen mellem "smager godt" og "er sundt".

Fik engang at vide at de to ting desværre ikke nødvendigvis hænger sammen...

Men har dog aldrig hørt om at en kost bestående af øl, kød & grønt nedsætter højden, såfremt det var middelalderens dagskost.
Det her bliver anekdotisk, da jeg ikke kan henvise til links, men jeg har set adskillige dokumentarer om middelalderen.
Den kost du nævner, er rigtig nok, men for det bedre borgerskab. Usle arbejdere havde ikke adgang til den slags mad og i de mængder. De fik oftes en skål boghvedegrød om dagen + lidt brød, og kom netop derfor til at lide både af underadnæring og mangelsygdomme.
De kunne selvfølgelig stjæle sig til noget mad, men straffen var hård; bedste fald piskning, træhesten eller gabestok, i værste fald hængning :puke:
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hugo skrev:
mediumaevum skrev:
Mr. Soundman skrev:Jeg skal ikke kunne sige det.
Enten er det jeg læste, forkert eller også misforstod jeg det jeg læste. Jeg kan ikke huske bogens titel.
Måske er min misforståelse også noget som bunder i forskellen mellem "smager godt" og "er sundt".

Fik engang at vide at de to ting desværre ikke nødvendigvis hænger sammen...

Men har dog aldrig hørt om at en kost bestående af øl, kød & grønt nedsætter højden, såfremt det var middelalderens dagskost.
Det her bliver anekdotisk, da jeg ikke kan henvise til links, men jeg har set adskillige dokumentarer om middelalderen.
Den kost du nævner, er rigtig nok, men for det bedre borgerskab. Usle arbejdere havde ikke adgang til den slags mad og i de mængder. De fik oftes en skål boghvedegrød om dagen + lidt brød, og kom netop derfor til at lide både af underadnæring og mangelsygdomme.
De kunne selvfølgelig stjæle sig til noget mad, men straffen var hård; bedste fald piskning, træhesten eller gabestok, i værste fald hængning :puke:
Det har du selvfølgelig ret i. Plus, nu jeg tænker over det var Gråbrødre Kloster et tiggermunke-kloster, så de har sikkert fået fattigmands-mad.

Der var - modsat alle andre kirker og klostre - ingen kalkmalerier eller andet overdådigt. Det var simpelt, jeg tænker næsten lige så simpelt som de nederlandske kirker efter protestanternes indtog, hvor de fjernede alt overdådigt i kirkerne.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Sidder og stener rundt i Blender - et helt gratis 3D program.

Billede

Billede

Det er virkeligt svært at bruge pga det mystiske UI, men resultaterne er sgu flotte.
Og ja, firkanter er vist min ting.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Smukt!

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Vildt nok!

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Missede lige solformørkelsen der tidligere... Godt de har filmet den.



Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Håber alle har haft en god jul.

Jeg glæder mig over lige at have fundet 70.000 kroner, som havde forputtet sig på en konto fordi jeg hele året havde overført knap 6.000 kr. for meget hver måned ved en fejl.

Det kalder jeg sgu en forsinket julegave! :santa: :santa: :santa:

Fejlen er rettet fremover, så jeg må undvære overraskelsen næste år, heh heh

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Haha.. fedt

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »


Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Ja det er fantastisk.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Fra på mandag er der fuld fart frem på arbejdet frem til 6-7. februar.
Jeg glæder mig.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Måtte rive en slutseddel til CV itu, efter 14 dages arbejde med sagen, droppe en forhandler, og aflyse en handel lige før jul,..

(helt kort: en masse shady slinger og sjusk vi ikke gad stå model til)

Har måske fundet en ny forhandler, startede denne gang op, F2F, med at forklare hvad vi IKKE finder os i, og hvad vi forventer som en selvfølge :lol:

Og det lod til vi var helt "in tune" :thumbup:

Dermed er sessonen 2020 måske redet alligevel, helt uventet,...
dqvpqfxe5suxbgdaoz6u.jpg
dqvpqfxe5suxbgdaoz6u.jpg (209.03 KiB) Vist 317 gange
/Dub

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

DUBTEMPLE skrev:Måtte rive en slutseddel til CV itu, efter 14 dages arbejde med sagen, droppe en forhandler, og aflyse en handel lige før jul,..

(helt kort: en masse shady slinger og sjusk vi ikke gad stå model til)

Har måske fundet en ny forhandler, startede denne gang op, F2F, med at forklare hvad vi IKKE finder os i, og hvad vi forventer som en selvfølge :lol:

Og det lod til vi var helt "in tune" :thumbup:

Dermed er sessonen 2020 måske redet alligevel, helt uventet,...
dqvpqfxe5suxbgdaoz6u.jpg
Ser hyggeligt ud. Landskabet der nordpå virker dog lidt udtørret - klimaforandringer? :-P

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

SustainerPlayer skrev:
DUBTEMPLE skrev:bla-bla
Ser hyggeligt ud. Landskabet der nordpå virker dog lidt udtørret - klimaforandringer? :-P
Indrømmet, jeg tyv-stjal et "modelfoto", som det vist fremgår af logo,... :dollargrin:

Helt præcist, meget tæt på denne:

Luggage-rails bagpå dog med en stor alukasse, eller cykelholder,alt efter formål,... reservehjulet ryger i bilen

Kan laste en lille MC også, grundet nogle fantastiske vægt-data,..... hmmm,.... ender sikkert med en kraftigere bil også, nu der skal trækkes til :roll:
/Dub

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg har skilt vores klaver ad, det tog tid, i 1927 samlede de ting med lige kærv, så det blev stille og roligt taget fra hinanden, strengene afmonteret (efter lidt tid hentede jeg vinkelsliberen) og boltene taget ud. Efter et par dage fandt jeg ud af at jernrammen skal løftes af klaveret når det ligger ned, så 3 paller ind i stuen, og så lagde vi klaveret på ryggen. Nu kunne fronten så tages af, de sidste skruer tages ud. I dag lykkedes det så mig og konen at løfte det hele ud i traileren og kører det på forbrændingen.

Til en fremtidig læser af dette der overvejer den løsning.... BARE BESTIL DEN FLYTTEMAND!

Men det var interessant og lærerigt, sikke et stort arbejde der har været lagt i at bygge dem, den var desværre i for dårlig stand til at kunne sælges/gives væk/repareres.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

På min fødselsdag ville jeg gerne stå lidt snowboard.... Og der er man så heldig at det bare er en køretur på 20 minutters kørsel og 450 fjellrubler (liftkort) væk :-D Det vil jeg gerne glæde mig over!

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

På snowboard med eller uden netbrett?

Tillykke :denmark:

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Christoffer I. N. skrev:På snowboard med eller uden netbrett?

Tillykke :denmark:
Hæhæ.. Snø-brett 8-)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Det er for vildt det her:


Nyt svar