Hvilke film/serier har du set for nyligt?

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Re: Hvilke film/serier har du set for nyligt?

Indlæg af Christoffer I. N. »

tomcat skrev:Enemy (2013)
Instruktør Denis Villeneuve

Såe den for et par år siden. Den var uhyggelig, på dendér trykkende måde. Man har virkelig brugt den moderne brutalistiske forstads/by /beton /hårdtkantede bebyggelse som meddanner af det uhyggelige. Det monotone og hårde arkitektur forplanter sig glimrende til filmseeren –– i al fald, når det er mig.

Husker den som en nagende uhyggelig oplevelse. ikke en film, jeg nogensinde ønsker at se igen.
For den er godt lavet. Gyllenhaal spiller dobbeltrollen skide godt, alle andre er også gode.
Brrr –– så er man advaret. (Jeg er ikke til uhyggelige film, kan ikke ryste dem af mig. Måske er den 'tam' for den garvede?)

Langsom og modbydelig og psykopat-ond.

Vises kl 22:35 i aften på DR.

https://www.imdb.com/title/tt2316411/?ref_=fn_al_tt_1

22:25 på DR3 i aften. Skal klart genses.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Så Alien (1979) i Imperial i torsdags. Der var 40 års jubilæums visning [emoji3590]

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Iron sky: the coming race
Det er meningen det skal være en lortefilm, og den lever uden tvivl op til dette. Etteren var sjov, og fuckedop, og langt ude. Men denne er dog lidt for meget af det gode til min smag.

Til gengæld kommer man til at se hitler ride på en dinosaur. Det er altid noget.

2 ud af 10 toffefe

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Hov, Iron Sky 2, hvor har du set den?!

Troede den var gået lidt død & opgivet.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fik igår set Teorien om alting eller The Theory of Everything, filmen om Stephen Hawkings liv - vel at mærke lavet imens han var i live.
https://www.imdb.com/title/tt2980516/

Mindede mig lidt om A Beautiful Mind.
God film, og fint at blive klogere på hans historie.
Især fedt at høre Jóhann Jóhannssons Oscar-nominerede soundtrack. Jeg ville aldrig have gættet, at det var ham der havde lavet et så relativt klassisk orkester score, hvis ikke jeg vidste det i forvejen. Meget anderledes fra Sicario og Arrival.

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Possum (2018)
Enormt dyster og klam britisk film. Synes den var ok og stemningsfuld på en ubehagelig måde. En analogi for barndomstraumer. 7/10

Fahrenheit 451 (1966)
Sjovt at se her i 2019. Retro fremtidsfilm. Stort set al designet i filmen er mega oldschool selvom det foregår i fremtiden. Dog har de ramt fladskærms TV spot on. Sjov film, som faktisk har en del relevant at sige i dag med vores internet og overvågning. 7/10

Back to the Future (1985)
Så den som barn, men kunne ikke huske så meget. Hvis man ikke har set den før, er den måske lidt tam i dag. Synes den er ok. 7/10

The Highwaymen (2019)
Hverken god eller dårlig. Ret ligegyldig film. Kevin Koster er så røvsyg og karisma-forladt som man kan være. Woody Harrelson trækker filmen en smule op, men den er stadig ret ligegyldig. 6/10

Magic in the Moonlight (2014)
Vellavet men ret uinteressant historie. Hvis man vil se noget hyggeligt og totalt ufarligt, så er den fin. Den rører en smule ved noget som kunne bliver interessant - om man er mere lykkelig hvis man vælger at tro på ting som ikke kan bekræftes, eller ej, men det skøjter desværre forbi. Colin Firth spiller ret irriterende og robot agtigt. Emma Stone er som oftest rigtig god. 6/10

The Hidden (1987)
Ok og super 80'er action sci-fi. Filmen er egentligt ganske velkonstrueret og holdt mig godt underholdt. Den er lidt b-agtig or ret 80'er corny, men sjov. 7/10

Buffalo '66 (1998)
Jeg hader instruktøren som også spiller hovedrollen. Han virker som en selvglad nar. Rollen han spiller er noget af det mest irriterende og usympatiske jeg har set. Historien giver ingen mening. Han kidnapper en ung pige, behandler hende af helvedes til, men alligevel hjælper hun ham og forelsker sig i ham. Det eneste som filmen har kørende for sig er stemningen, som kommer fra cinematografien. Den har et virkeligt fedt retro look, med nogle super fede farver. En skam at filmen er så skod. 5/10

Velvet Buzzsaw (2019)
Lidt sær og ret original film. Den har noget 70'er/80'er b-horror over sig, men det er kun historen. Selve stilen er ret moderne. Den har også en del mere dybde end de fleste horrorfilm. Jeg synes den manglede en lidt mere klar tone. Den er ikke helt en horrorfilm, heller ikke helt en thriller da karakteren er lidt for fjollede og karikere. Hmm den er svær at kategorisere, men jeg synes den var interessant i sin særhed. 6,5/10

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

9704DCD9-5B67-4FEE-BAD9-5F776597F35D.jpeg
Varm anbefaling herfra! 9 ud af 10 snaps.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Carol (2015)

Fin kemi mellem Blanchett og Mara. Instruktør Todd Haynes er ikke bange for at lade enkelte scener dvæle. Ikke for meget (man falder bestemt ikke i søvn).

En forbudt kærlighed –– den dumpede part forsøger at hævne sig ved børne-tilbageholdelse, klassisk med klassisk på.

Fint genskabt USA 1950'er tidsbillede.

https://www.imdb.com/title/tt2402927/?r ... f_=nv_sr_2
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Oplysning til Brugerne om Skidegode film:
Denne fine Paul Verhoeven vises igen i aften kl. 21.05 på DR K.

Black Book (Originaltitel: Zwartboek)

DR's beskrivelse:
Nederlandsk krigsdrama fra 2006.

"Den unge, jødiske sangerinde Rachel overlever at blive bombet ud af sit skjulested i det nazibesatte Holland, men ser hele sin familie dø, da de forsøger at flygte.
I september 1944 får hun til opgave af den hollandske modstandsbevægelse at forføre en højtstående officer fra Gestapo. Men det går hurtigt op for hende, at noget er rivende galt. Hvem er egentlig ven, og hvem er fjende?"
min beskrivelse, da jeg såe den i februar:
den var temmelig fantastisk. Fuldgodt håndværk. Jeg er nærmest på grådens rand –– af bare rørthed. Den slags film, som får mig til at ... føle /indse, hvor afskyeligt det er, når mennesker har vold-magt over andre mennesker. (fattige ord, for hvem veed ikke, hvor afskyeligt krig er. Orker ikke finde bedre ord lige nu).

Alt var, som minimum, i orden.
Skuespil, pacing, musik, scenografi .. og, frem for alt, fortællingen var sammenhængende og fortalt uden falbelader. En film, der ikke har travlt, men som bestemt heller ikke nøler.
Fremragende filmhåndværk.

Hovedrollen Carice van Houten (som jeg ikke kender) spiller skørtet ud af buksen.
Alle andre roller også fremragende besat.
Helt fortjent høj IMDb-karakter.
https://www.imdb.com/title/tt0389557/?r ... YUStnV-wK8
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12758
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »



Black mirror, sæson 5.

En ret kort sæson, på kun 3 afsnit, så det tog mig kun 3 aftener at få den set. Historiefortællingen og den visuelle del fejler stadig absolut intet. Det er pisseflot, og meget fængende håndværk.

Pointerne/moralerne er dog ret simple og ensidige ift hvad jeg havde forventet af BM. Alle tre afsnits pointer kan stort set opsummeres i én sætning hver, som er lige til at omsætte til handling på det individuelle plan for seeren i nutiden. Ikke, at det nødvendigvis er en dårlig ting, men jeg havde nok forventet noget mere mindtwisting.

Sidste afsnit har Miley Cyrus i en bærende rolle. Det er ikke noget dårligt valg; hun har ikke helt glemt skuespilhåndværket fra sin fortid som Hannah Montana. Og hendes rolles udvikling er meget analog med virkelighedens Mileys udvikling som offentlig figur fra Hannah Montana og frem til i dag. Men handlingen i afsnittet er skuffende banal og ensporet. Jeg havde faktisk en flad fornemmelse efter at have set det.

**********
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Jeg ser Trailer Park Boys på Netflix. En Mockumentary serie fra Canada som følger Ricky, Julian og Bubbles og flere andre i deres liv som går ud på at drikke, ryge hash og stjæle. Og i det hele taget svindle sig gennem livet. Nogle ret morsomme arketyper :lol:

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fik set Chernobyl her på ferien.
Er man tilbageholdende, så bare kom igang. 5x1 times afsnit. Skal ha' fundet ud af om Hildurs mørke soundtrack kan købes på cd..
Klart værd at bruge tiden på at se.

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem
Indlæg: 1299
Sted: copenhagen

Indlæg af derermusikanten000 »


when they see us
kan anbefales


Chernobyl
kan anbefales

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem
Indlæg: 1299
Sted: copenhagen

Indlæg af derermusikanten000 »


The Best of Enemies
kan anbefales

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Night Of The Creeps (1986)

En sjov lille horror ting med visse komedie-elementer og forbavsende gode practical effects.

Billede

En sjov ting er at alle karakterernes efternavne er lig berømte horrorinstruktøres. Cameron, Landis, Raimi, Cronenberg osv. Værd at se hvis men er til den slags. Og det er jeg :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Lige set PREMIERE-FILMEN på 3+, Kill Switch:
https://www.imdb.com/title/tt5464234/?r ... f_=nv_sr_1
(Umiddelbart) Lav-budget sci-fi. Nærmest ren POV film, og det kommer til at minde om et FPS spil, uden at jeg spiller den slags spil.. Fin CGI, fint lyd-arbejde. Har 4.8/10 på IMDB, jeg vil gerne gi' den 5/10 eller måske lidt mere.


Og for nogle uger eller måske ca. en måned siden, så jeg en anden lav-budget sci-fi film på tv, den blev kaldt Atomica, men står som Deep Burial på IMDB:
https://www.imdb.com/title/tt2449638/?r ... flmg_act_9

Den har 4.1/10, men med 1800 stemmer er det vel rimelig svært at tage sådan en rating helt alvorligt... (eller hvad synes folk om det?)
Ligesom KIll Switch var den OK, men ingen vild film-oplevelse..

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Set 2 gode film i dag.
The Blind Side med Sandra Bullock.
https://www.imdb.com/title/tt0878804/?r ... f_=nv_sr_1
Klart anbefalelsesværdig. Den kan snildt få 8/10.

Og så er Thelma & Louise lige slut.
https://www.imdb.com/title/tt0103074/?r ... f_=nv_sr_1
Kunne egenligt kun huske titlen, fordi Hans Zimmer spillede lidt af musikken til hans koncert, og det var så min indgangsvinkel.
Sjov og lidt crazy historie. Jeg grinede ofte. 7/10.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Isn't It Romantic (Netflix)
https://www.imdb.com/title/tt2452244/

Den får karakteren: "Tåkrummende ud af 5". :puke:

IMDB-karateren er mindst 8 for høj.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Spider-Man: Far From Home (2019)

Tja –– så gik der +2 timer med dét. Ikke ligefrem dårlig. Jeg kunne holde interessen ved lige, for pacing'en er fin.

Visse ting var seriøst ringe: er du *åndssvag* hvor er lydsiden ødelæggende for helhedsindtrykket. Lige fra allerførste scene er filmen PROPPET og overfyldt med programmusik af den mest lavpandede type. Hvis man synes det var distraherende i de fem foregående Marvel-film, så er det endnu værre i denne nyeste aftapning.

Forstå mig ret: det er virkelig, virkelig ringe komponeret. Som en AI, der har fået besked om at speed-aflytte baggrundsmusikken fra samtlige andre superhelt-film og så tage de seks mest forekommende komponist-greb og gentage disse i det uendelige.

Handling helt standard. Afviklingen fungerer fint nok. Dog igen-igen det samme med, at Marvel af een eller anden årsag synes, hver eneste skurk skal kende Parker's hemmelige identitet.
Det er trivielt og det er stupidt.

Men ... ellers er filmen på flere måder okay. Dialogen er ujævn ... skurrer unaturligt krampagtigt fra især Samuel L. Jackson, men fungerer helt fint mellem Parker og hans venner.

Det er svært for mig at indrømme det, men de laver ikke superhelte-film for mig: Det er en børnefilm. Hvis man er ældre end seksten år, vil man have lidt svært ved at acceptere niveauet.

Jeg elsker figurerne –– men den behandling, Marvel giver dem i filmene, er bare noget hønsebæ for voksne, belæste kulturforbrugere.

Det er heldigvis rimelig nemt at finde gode historier med Parker & kompagni i deres oprindelig kunstart. Det må vi trøste os med, og så se nogle andre film, mens vi venter på, MCU vokser op over puberteten.

Alle véd, hvordan Tom Holland og Jake Gyllenhaal ser ud, så her er en tegning fra 1967 lavet af manden, der opfandt Mysterio.
Vedhæftede filer
mysterio_01.jpg
mysterio_01.jpg (539.48 KiB) Vist 656 gange
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Jeg er slet ikke overrasket over at du kalder det en børnefilm. Det var Homecoming også i mine øjne, og egentlig også de to Ant Man film. Og musikken i de senere film er noget pladdersentimentalt opkog, det er utroligt de ikke kan høre det selv! De film koster jo flere hundrede millioner og man kan sgu godt forlange noget bedre til den pris!
Generelt er Marvelfilmene ret fjollede og DC påtaget dystre. Det hele ender ofte med at munde ud i ligyldigheder.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Endnu engang valgte jeg at se en film udfra kendskab til et soundtrack. Kendskab er denne gang måske så meget sagt.
Fik lige set The Last Samurai:
https://www.imdb.com/title/tt0325710/?r ... f_=nv_sr_1

Jeg har haft soundtracket i et års tid eller mere, og hørt et enkelt eller to af numrene, fordi der er blevet samplet fra det i et trance nummer.
CD'en er stadig i indpakningen, men den bliver da nok brudt imorgen aften. Virkelig lækkert musik fra Hans Zimmer.

Det er nok bare mig(?), men jeg har lidt svært ved at tage Tom Cruise seriøst. Men jeg tror da jeg overgav mig mod slutningen. Fin film!

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Red Eye (2005)

Instrueret af Wes Craven – stramt.
Alt spiller i denne intense thriller med det simple plot: Kidnappet som gidsel fordi de vil myrde en ligegyldig tredieperson – hvis ikke du spiller med, dræber de din far.

Rammer lige ind i de fleste's frygt for at en elsket, nærtstående person kommer til skade, hvis ikke man gør, som De Onde siger.

Eksemplarisk afviklet, tempofyldt, jævnt stigende spændingskurve – opskriften fulgt helt til dørs.
Den forsøger ikke være nyskabende, alt er velkendt som en smuk 3-minutters popsang, der ikke når at blive træt.

Rachel McAdams og Cillian Murphy fylder rollerne som de skal, og det samme gør alle biroller. Manusmaterialet er flydende, troværdige replikker samt en anelse ironisk morsomhed, som vi er vant til i genren.

Underlægningsmusikken og øvrig lydflade kører som varme hænder i saunasved, hverken for meget eller for lidt.
Sendes jævnligt på DR flow-tv. Når jeg har tid, ser jeg den gerne. Øverste hylde.


https://www.imdb.com/title/tt0421239/?r ... f_=nv_sr_1
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12758
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Onsdag aften i Davids liv. Kæresten har taget initiativ til en par-aften. Ud at spise god mad. En tur i Øst For Paradis for at se en film som vi begge var faldet for, baseret på traileren alene. Og idet vi sidder og venter i biografens cafe, uden for døren til salen, kommer operatøren hen; "Nå, er det jer der skal se filmen?". "Øh, ja - er vi de eneste?". "Ja, det er I. I kan bare gå ind når I synes." Han har allerede sat reklamerne i gang, og bevæbnet med en kop kaffe hver sætter vi os ind i sofaen og fletter ben og arme i et par timer, mens vi højlydt nyder en film, der var lige som vi ønskede den.

Og hvad så vi så? Vi så Kona fer í stríð, eller Kvinde på krigsstien på dansk. Islandsk, 2018.



Når man har færdedes i Reykjavik, og plejet omgang med byens borgere, så er portrættet af Halla, den midaldrende enlige kvinde fra den lille hovedstads kreative middelklasse, lige på kornet. Både i hendes smagspræferencer, i hendes tilgang til tilværelsen, i hendes generelle let anarkistiske toughness, i hendes holdninger, i hendes kulturelle globale udsyn. Hun er i nogen grad af en anden verden, og samtidig så realistisk og så lige i øjet i forhold til de typer jeg har mødt fra Island, at jeg bare køber hendes figur 100%.

Halla har en tjans som korleder for et amatørkor. Hun har en tvillingesøster (spillet af samme skuespiller), der sammen med hende har skrevet sig op til hver deres adoptivbarn, hvilket søsteren vist har ment noget mere helhjertet end hun selv har. Og så har hun en hemmelig undercover identitet som øko-terrorist, der angriber Islands metalindustri gennem sabotageaktioner. Filmen følger nogle uger i hendes liv, hvor hendes terroraktioner tager til i en grad så myndighederne bliver nødt til at skrue bissen ekstra på for at fange hende. Samtidig bliver hendes gamle adoptionsansøgning pludseligt imødekommet. Alt i alt stiger stressniveauet i hendes liv med adskillige 100 procent. Men hun er tough ...

En særlig feature er musikken, der leveres af en trio på tuba, trommer og klaver/harmonika/trædeorgel. Når der er musik, medvirker musikerne altid i selve scenen som lettere incognito observatører/medspillere, hvilket giver nogle ret bizarre situationer. Den slags absurditeter kan jeg godt lide.

Filmen som sådan får 10/10 af mig. Intet mindre. Aftenen som helhed sprænger skalaen, med 15-20 stjerner ud af 10.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem
Indlæg: 1299
Sted: copenhagen

Indlæg af derermusikanten000 »



god film godt soundtrack
Elton er en dygtig komponist og musiker

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

david mondrup skrev:Onsdag aften i Davids liv.
Lyder satme som en iorden aften, dér! (cyklede forbi Dagmar Bio i går og lagde mærke til plakaten, måske skulle jeg tage mig sammen.. )
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Nyt svar