Tråden hvor alle kan undre sig over hvad som helst!

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Re: Tråden hvor alle kan undre sig over hvad som helst!

Indlæg af SustainerPlayer »

Som "nybagt" billist har jeg nok fået mere end bekræftet to meninger, jeg havde allerede inden jeg fik førepappet.

1. Der er ret mange, der har en decideret dårlig trafikkultur.
2. Der er forbløffende mange, der ikke ved (eller bevist overtræder) måderne man skal afvikle færdsel og køre på.

Om man skal sætte fartgrænser op/ned og jo ganske rigtigt en simple kynisk, kalkule på, hvormange trafikdræbte og skadede man som samfund accepterer.

Nå - aftensmad - det kan blive en længere debat :dollargrin:

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »


Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

benjisan skrev:Det kunne være interessant at høre fra dem der mener at fartgrænserne er for lave: Hvad skulle fartgrænserne sættes op til optimalt set fra dit synspunkt?
Jeg håber ikke du tog mit indlæg om at øge fartgrænsen seriøst. :-D

Jeg har ikke været hele landet rundt og tjekke om jeg er enig med fartgrænserne i landets mange små krinkelkroge, men jeg har faktisk tillid til at man generalt har prøvet at ramme et fornuftigt niveau i forhold til de pågældende forhold.

Okay, man ku' være hardcore og sige, at loven jo også siger at man skal "køre efter forholdene", hvilket på en måde gør fartgrænserne unødvendige. Men jeg tror nu alligevel det er meget rart med nogle clues om, hvornår det bliver farligt, når man kører i ukendte dele af landet. :wink:
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Man kunne kalde skiltende for "vejledende" eller "anbefalet hastighed" :lol: Ej.

Men jeg har egentlig også tiltro til at rigtig mange af de grænser der er lavet i dag er for alles bedste og baseret på noget viden vi ikke alle har.

Det er klart at du kan tage et sving med 100 km/t på din hjemstavn hvor du kender alle forhold og ved hvor du skal orientere dig for modkørende trafik inden du kommer til svinget. Men det kan man ikke på fremmede strækninger, og så er det jo fornuftigt at holde sig til de grænseværdier der er sat.

Jeg mener absolut at man bør følge loven, også på sin "hjemmebane".
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Det begynder at minde lidt om FB-politiet :lol:
Vedhæftede filer
social_media_internet_security_police_social_networking_social_social_network_multimedia-491422.jpg
social_media_internet_security_police_social_networking_social_social_network_multimedia-491422.jpg (263.61 KiB) Vist 435 gange
/Dub

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Mike-air skrev:Hvad er hovedargumentet for at sætte farten op, eks. på motorvejen?
Godt spørgsmål. Det vil jeg godt svare på. Der er flere argumenter.
1 - Min hund elsker at stikke hovedet ud af vinduet, så tungen og kinderne blafrer i vinden.
2 - Børnene på bagsædet og konen ved siden af mig. Bliver så dejligt stille når jeg træder på sømmet.
3 - Gir'jeg den gas, kan jeg nå en smøgpause inden jeg møder på arbejde.
4 - Det er pisse irriterende at snejle sig bag en kø af trafiksinker som kører 120 - 130 kmt. Fingrene trommer nervøst på rattet, mens lunten bliver kortere og kortere.
Faktisk tror jeg at vi ville blive mere hensynsfulde bilister, hvis vi fik lov til at sparke til øsen :-D

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

DUBTEMPLE skrev:Det begynder at minde lidt om FB-politiet :lol:
Jeg anmelder dagligt omkring 3-4 ting på facebook. Men jeg er derudover også administrator på et par ret store facebookgrupper og skal tage stilling til andre der melder ting ind. Der er desværre alt for mange der ikke læser og følger de regler der er opstillet og som de accepterede da de tilsluttede sig.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Det er ok at følge retningslinier for en gruppe eller et forum sådan nogenlunde,

Rigid moderering gir modsat et sted uden bid, et sted jeg ikke gider være, det vil altid være en ballance

Jeg taler om dem der udelukkende får et kick at at påpege andres "fejl", eller små som store ulovligheder, når disse forhold ikke er on-topic, men påpeges udelukkende for deres egen skyld

Den type er der en del af, desværre, jeg forestiller mig det er dem der blev afvist da de søgte ind på politi-skolen
/Dub

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Du har generelt ret mange forestillinger om andre mennesker.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

DUBTEMPLE skrev:Det begynder at minde lidt om FB-politiet :lol:
Altså, jeg er skam seriøst interesseret i at høre nogle bud på hvad folk synes der skulle ændres. At jeg så måske ikke er enig i de synspunkter kan du vel ikke klandre mig for? :)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Smittefar skrev:Du har generelt ret mange forestillinger om andre mennesker.
Tror godt du kan konkurrere :wink:
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10301
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Skal vi ikk prøve at være lidt saglige igen.

For hvad det er værd:
Jeg er vant til at køre på veje som har en max hastighed på 80 km/t. Om sommeren, så ja, der kører jeg også over fartgrænsen de steder hvor jeg kender vejene godt og når der ikke er meget trafik. Men det giver faktisk stadig god mening med de lave hastighedsgrænser. Vejene snoer sig op/ned og til højre/venstre. Norge (særligt Oslo) er det sted i Europa jeg syntes er mest vanskeligt at køre (jeg har pt. kørt i DE, NL, BE, AT, CH, DK, SE).

Om vinteren kører jeg ofte under hastighedsgrænsen fordi der ofte er super dårlige køreforhold. Selv med en bil der har alt mulig sikkerheds teknologi kan min bremselængde snige sig op på 10-15 meter ved ~30 km/t. Jeg ved ikke om forholdet er lineært, men det gir sig selv at den er en del længere på 80 km/t.

Det jeg vil sige med ovenstående er, at i NO giver det absolut ingen mening at sætte fartgrænsen op. Og jeg tror heller ikke der ville være stor opbakning til det.

DK har pisse gode veje - alt er fladt, vejene er brede, og der sjældent huller i vejen. Klimaet er også noget andet, og I DK skal man vel være mere nervøs for aquaplanning end sne og is. Det taler alt sammen for at køre hurtigere, men som artiklen fra ingeniøren skitserer, så er der altså en sammenhæng mellem hastighedsniveau og fatalitet. Så åbentlyst er det en balancegang.

Det jeg så slider lidt med at forstå her er, hvorfor behøver man køre hurtigere?
Hvordan gavner det samfundet? Er der grund til at tro det betyder færre køer?

For hvis det var færre køer/mindre irritation bag rattet, var det så ikke bedre at investere i nogen bredere motorveje som man har gjort på fyn?

Edit:
Mht. bremselængde er der en tabel her:
https://www.tu.no/artikler/sa-mye-lengr ... ore/223530

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Jeg har også nogen gange svært ved at forstå grunden til at køre så meget hurtigere, når man i lyskrydset ved indfaldsvejen til byen nu alligevel holder lige bag ved ham i BMW'en/Audi'en/Mercedes'en/whatever der tidligere overhalede en med 150-160 km/t ude på motorvejen.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10301
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

benjisan skrev:Jeg har også nogen gange svært ved at forstå grunden til at køre så meget hurtigere, når man i lyskrydset ved indfaldsvejen til byen nu alligevel holder lige bag ved ham i BMW'en/Audi'en/Mercedes'en/whatever der tidligere overhalede en med 150-160 km/t ude på motorvejen.
Netop. Det er mere psykisk end det er en faktisk øgning i produktivitet/whatever.

Ineffektiv transport nærmere.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mike-air skrev:Selv med en bil der har alt mulig sikkerheds teknologi kan min bremselængde snige sig op på 10-15 meter ved ~30 km/t. Jeg ved ikke om forholdet er lineært, men det gir sig selv at den er en del længere på 80 km/t.
Er ved at fyre op i ovnene, (ikke under bilen :-) ), men vil lige sige vedr bremselængde at den stiger logaritmisk med hastigheden, (med kvadratet vist nok),...
/Dub

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

DUBTEMPLE skrev:
Mike-air skrev:Selv med en bil der har alt mulig sikkerheds teknologi kan min bremselængde snige sig op på 10-15 meter ved ~30 km/t. Jeg ved ikke om forholdet er lineært, men det gir sig selv at den er en del længere på 80 km/t.
Er ved at fyre op i ovnene, (ikke under bilen :-) ), men vil lige sige vedr bremselængde at den stiger logaritmisk med hastigheden, (med kvadratet vist nok),...
Ja og det er nok bremselængden som er det største isiue ved højere hastighed.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Kimex skrev:
DUBTEMPLE skrev:
Mike-air skrev:Selv med en bil der har alt mulig sikkerheds teknologi kan min bremselængde snige sig op på 10-15 meter ved ~30 km/t. Jeg ved ikke om forholdet er lineært, men det gir sig selv at den er en del længere på 80 km/t.
Er ved at fyre op i ovnene, (ikke under bilen :-) ), men vil lige sige vedr bremselængde at den stiger logaritmisk med hastigheden, (med kvadratet vist nok),...
Ja og det er nok bremselængden som er det største isiue ved højere hastighed.
Ja, klart,...

Men der er også spørgsmålet om hvad der sker når du simpelthen ikke kan når at bremse, uanset hastighed,..

Kører ret langsomt i skoven heroppe i SE, især når det er mørkt, som oftest under 60-70, så overlever man normalt mødet med en elg i en god sikker bil, ellers kvaser den dig når du sidder med den på skødet

Hjemme i DK er det anderledes, der er det kun rådyr, og det er dem der splatter ud, ikke dig, selv på MC, (en ven har kløvet et rådyr i to på MC)

Frontalt sammenstød, f.eks. den modkørende er fuld eller får en blodprop, well, der er man sikkert færdig næsten uanset hastighed

såvidt jeg forstår siger statestikken 150-200 dødsfald mdl i trafikken, trist, men egentligt mindre end jeg havde troet, og mon ikke der er flere der dør, også uskyldige, af andre risici som vi vælger at tillade som samfund ? alkohol ? junk ? kemi i maden ? stress ? rygning ? forurening ?

Tallet dækker muligvis også over alle typer uheld, herunder spritbilister, samt senile spøgelses-bilister,... osv, osv,...altså ikke en primær indikator mod hastighed alene
SustainerPlayer skrev:
Om man skal sætte fartgrænser op/ned og jo ganske rigtigt en simple kynisk, kalkule på, hvormange trafikdræbte og skadede man som samfund accepterer.

Nå - aftensmad - det kan blive en længere debat :dollargrin:
Præcis ,... og aftensmad her også ,... Svensk Pølseret for at det ikke skal være løgn :sweden:
Senest rettet af DUBTEMPLE fre 3. jan 2020 20:09, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

...
Senest rettet af mediumaevum fre 3. jan 2020 20:34, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

DUBTEMPLE skrev:
Kimex skrev:
DUBTEMPLE skrev:
Er ved at fyre op i ovnene, (ikke under bilen :-) ), men vil lige sige vedr bremselængde at den stiger logaritmisk med hastigheden, (med kvadratet vist nok),...
Ja og det er nok bremselængden som er det største isiue ved højere hastighed.
Ja, klart,...

Men der er også spørgsmålet om hvad der sker når du simpelthen ikke kan når at bremse, uanset hastighed,..

Kører ret langsomt i skoven heroppe i SE, især når det er mørkt, som oftest under 60-70, så overlever man normalt mødet med en ælg i en god sikker bil, ellers kvaser den dig når du sidder med den på skødet

Hjemme i DK er det anderledes, der er det kun rådyr, og det er dem der splatter ud, ikke dig, selv på MC, (en ven har kløvet et rådyr i to på MC)

Frontalt sammenstød, f.eks. den modkørende er fuld eller får en blodprop, well, der er man sikkert færdig næsten uanset hastighed

såvidt jeg forstår siger statestikken 150-200 dødsfald mdl i trafikken, trist, men egentligt mindre end jeg havde troet, og mon ikke der er flere der dør, også uskyldige, af andre risici som vi vælger at tillade som samfund ? alkohol ? junk ? kemi i maden ? stress ? rygning ? forurening ?

Tallet dækker muligvis også over alle typer uheld, herunder spritbilister, samt senile spøgelses-bilister,... osv, osv,...altså ikke en primær indikator mod hastighed alene
SustainerPlayer skrev:
Om man skal sætte fartgrænser op/ned og jo ganske rigtigt en simple kynisk, kalkule på, hvormange trafikdræbte og skadede man som samfund accepterer.

Nå - aftensmad - det kan blive en længere debat :dollargrin:
Præcis ,... og aftensmad her også ,... Svensk Pølseret for at det ikke skal være løgn :sweden:
Det er en kalkulering. Der vil være flere alvorlige ulykker ved højere fartgrænser. Og det er ikke nødvendigvis kun en selv det går ud over. Og som mike-air er inde på.
Hvad er formålet ved at køre hurtigere ens man må nu ?

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Kimex skrev: Hvad er formålet ved at køre hurtigere ens man må nu ?
Jeg tror du misser pointen.

Hastighed slår ihjel. Højere hastighed dræber flere. Lavere hastighed dræber færre.

Lige nu har vi som samfund accepteret, at med de gældende fartgrænser, så er det - i citationstegn - "OK" - at der bliver dræbt ca. 200 om året i trafikken.

Men det er jo helt arbitrært - det kunne jo ligeså godt være 250, 300 - og bedre 50 - og endnu bedre 0!

Så det er i bund og grund et spørgsmål om: "hvormange synes man det er ok, der bliver dræbt". Og det virker som om flertallet synes, at det nuværende niveau er passende ... :-P

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Den politiske målsætning bliver i hvert fald ikke fuldt til dørs på området.
Skærmbillede 2020-01-03 kl. 20.13.47.png
Skærmbillede 2020-01-03 kl. 20.13.47.png (202.95 KiB) Vist 301 gange
Link: https://www.sikkertrafik.dk/presse/stat ... -udvikling (også andre interessante oplysninger på linket).

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Hvorfor smider vi en VW Golf fra 12. sal? (Fuld version)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Scroll en anelse ned og se visualiseringerne af forskellige fart/bremse/reaktionstider her:

https://www.sikkertrafik.dk/kampagner/saenk-farten
Skærmbillede 2020-01-03 kl. 20.28.26.png
Skærmbillede 2020-01-03 kl. 20.28.26.png (267.6 KiB) Vist 296 gange

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10301
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Masser af kilder der siger hastighed er en kerneårsag ved de fleste uheld i trafikken.

Men det ER muligt at forestille sig situationer hvor hastigheden bare er en baggrundsfaktor som gør der overhovedet kan være et uheld.
Eksempeltvis uheld der sker ved folk dersender SMS etc. imens de kører.

Jeg prøver stadig på at forstå det smarte ved at sætte hastigheden op..

Hvis vi forestiller os en 2-sporet motorvej, som har en hastighedsgrænse på 120, og dagligt har køer i myldretiden som gør at trafikken ikke flyder ved denne hastighed, men måske 20-30 km/t under. Bilerne klumper sig sammen, og når det er slemt bliver det stop-and-go.

Hvad er den mest effektive måde at løse dette problem på? Ved at øge hastigheden? Bilerne kører jo alligevel ikke på hastighedsgrænsen, så er det denne faktor som skaber kø? Eller er det den irrationelle menneskelige adfærd, og manglen på indbyrdes koordination i trafikken som er hovedårsagen?

Mit postulat er at hvis hastighedsgrænsen øges, øger man bare antal uheld, og skaderne ved de uheld der givetvis vil opstå.

Det er langt mere effektivt at løse kø-problemet 1) ved at lave flere spor, eller endnu bedre 2) ved at lade bilerne koordinere med hinanden i situationer hvor mennesker ikke kan finde ud af det (lidt á la det Hald snakkede om). At sætte hastigheden op er som at pisse i bukserne.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

https://www.trafitec.dk/sites/default/f ... astsik.pdf

"Vejstrækninger med stor spredning på hastigheden – altså forskel på de langsomme og hurtige biler – har flere uheld end strækninger med lille hastighedsspredning. Det skyldes, at strækninger med stor hastighedsspredning har flere overhalinger, ujævn kørsel, vognbaneskift m.m."

"På strækninger, hvor hastighedsgrænsen er hævet til 130 km/t, viser foreløbige tal fra slutningen af 2004, at gennemsnitshastigheden stort set er uændret i forhold til samme periode året før. Der er sket et fald i antallet af bilister, der kører over 140 km/t, og ligeledes er der færre, der kører under 110 km/t. Det betyder alt i alt, at hastighedsspredningen er mindsket."

"Hastighedens spredning har betydning for sikkerheden, men den præcise sammenhæng mellem middelhastighed, spredning og sikkerhed er kompleks. Mindre spredning øger sikkerheden. Det betyder, at tiltag på vejstrækninger, som reducerer middelhastigheden, har ringe effekt, hvis hastighedsspredningen samtidig øges. Derfor bør der være fokus på hastighedsharmonisering."

Nyt svar