Tråden hvor alle kan undre sig over hvad som helst!

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Re: Tråden hvor alle kan undre sig over hvad som helst!

Indlæg af Mike-air »

Undrer mig over, at nogle AI-entusiaster rundt om i verden ikke engang har adgang til et grafikkort.

Det er mennesker som forstår at kode nogle komplicerede systemer for at gøre alt muligt cool, og sørme ikke om det eneste der holder dem tilbage er at de fik adgang til et grafikkort. Noget som enhver møgunge med respekt for sig selv (i DK) har i sin gamer-pc :-)

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Rant

Det er sikkert fordi de føler en stolthed i at køre deres kode på begrænsede systemer "Se hvad jeg har programmeret i Fortran77 på min 386 maskine, der kører en ren tekstbaseret Linux distribution!!"

Det er lidt ligesom den, der synes det er fedt at skrive rapporter i LaTeX

Rant over

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Smittefar skrev:Rant

Det er sikkert fordi de føler en stolthed i at køre deres kode på begrænsede systemer "Se hvad jeg har programmeret i Fortran77 på min 386 maskine, der kører en ren tekstbaseret Linux distribution!!"

Det er lidt ligesom den, der synes det er fedt at skrive rapporter i LaTeX

Rant over

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Nej nej, den seneste her var en gut der havde lavet et face recognition system med super performance skrevet i Python som jo er et high level sprog. Og med Tensorflow API til machine learning delen. Problemet var så bare at han måtte træne alt på CPU fordi han ikke havde access til et grafikkort. Hvilket betød modellen reelt set kunne have performet meget bedre, hvis blot kan kunne fodre den med mere data.

Og det er langt fra første gang jeg støder på det^^. Syntes bare det er mærkeligt at det som stopper festen er et grafikkort (sikkert pga. økonomien).

Det er heller ikke ualmindeligt at folk går meget op i om de kan få sponsoreret et kursus der koster 200 kr om måneden at tage, og som måske også kun tager 1 måned at tage. Jeg tror ikke nødvendigvis det er nærrighed heller.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Hvor kommer de fra?

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Der er nogle underlige mekanismer, når det kommer til økonomi, når man kommer ind i store organisationer. Det kan være rigtig slemt på universiteter, men også i meget store private virksomheder. Der kunne nemt sidde en manager, der ikke ved noget, der har godkendt en super workstation, men lige strøg grafikkortet fra specifikationen, fordi så kunne han lige markere sin position, og ham udvikleren skal jo alligevel ikke bare sidde og spille Doom.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Smittefar skrev:Der er nogle underlige mekanismer, når det kommer til økonomi, når man kommer ind i store organisationer. Det kan være rigtig slemt på universiteter, men også i meget store private virksomheder. Der kunne nemt sidde en manager, der ikke ved noget, der har godkendt en super workstation, men lige strøg grafikkortet fra specifikationen, fordi så kunne han lige markere sin position, og ham udvikleren skal jo alligevel ikke bare sidde og spille Doom.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Hahaha. That sucks.

En god ven begyndte sin PhD sidste år, og i budgettet var også to titan kort. Jeg kan så fortælle at de har lavet flere matrix-beregninger på 3D-grafik end de har gjort det på neurale netværk (so far) :lol:
SustainerPlayer skrev:Hvor kommer de fra?
Utroligt mange kommer fra Indien, eller den del af verden.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Har vi nogle Trekkies herinde? - Jeg undrer mig over hvorfor Saavik tiltales Mr., nu det er tydeligt at det er en dame. Er det ligestilling i Rummet for 36 år siden? :-?

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Lidt om logistikken i formel 1. Hvis man lige sad og undrede sig over det. :-D


Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

Christoffer I. N. skrev:Har vi nogle Trekkies herinde? - Jeg undrer mig over hvorfor Saavik tiltales Mr., nu det er tydeligt at det er en dame. Er det ligestilling i Rummet for 36 år siden? :-?
Jeg mener at en af teorierne er at det er fordi der er tale om Star Fleet og at der tidligere er brugt f.eks. tiltalen "Sir" om bl.a. kvindelige kaptajner.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Takker!

Jeg havde tidligere kun set de 3 nyeste film, og lidt af en af 90'er serierne. Det har TNT rettet op på, da jeg har set de 3 første film indtil videre i denne uge. Den 4. kommer i aften.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Har de mon bedt en svensker om at skrive dette, og så oversat det automatisk?? http://lydogbillede.dk/test/6-airplay-h ... r-speaker/


Sent from my iPhone using Tapatalk
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

Christoffer I. N. skrev:Takker!

Jeg havde tidligere kun set de 3 nyeste film, og lidt af en af 90'er serierne. Det har TNT rettet op på, da jeg har set de 3 første film indtil videre i denne uge. Den 4. kommer i aften.
Tror ikke jeg har fået set alle filmene endnu og den originale serie med William Shatner har jeg heller ikke fået tygget mig igennem (60’ernes sci-fi er til tider noget tåkrummende og skuespillet heller ikke altid lige overbevisende). Synes dog de efterfølgende serier (TNG, DS9 og Voyager) er ok og de seneste som Star Trek: Enterprise (som kun var nogle få sæsoner - 4 mener jeg) samt Netflix’s seneste bud Discovery og selvfølgelig filmene er ret gode.

Jeg startede med The Next Generation tilbage i 90’erne med bl.a. Patrick Stewart som Captain Jean Luc Picard.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

4'eren her til aften var lidt en fjollet idé, men meget sjov alligevel, fordi man har fået etableret forholdene mellem karaktererne. Jeg skal da også se 5'eren og 6'eren de næste 2 aftener.

Efter filmen [EDIT: 1'eren selvfølgelig] blev jeg delvist overrasket over at se, at det var Jerry Goldsmith der havde lavet musikken til den første film fra 79. Undervejs i filmen synes jeg den lød relativt meget som den første Alien film, og det var jo så derfor. Sjovt at de to film er lavet samme år, og så af samme komponist. For så derefter begge at blive udskiftet med James Horner til 2'eren (Aliens og Star Trek 2).
Jeg kan virkelig godt li' den måde Jerry Goldsmith brugte synths og effekter på i de gamle soundtracks.

Og ja, det med gammel sci-fi, det er lidt på en knivs-æg. Eksempelvis synes jeg de gamle Star Wars film ser 1000 gange bedre ud end de her gamle Star Trek film, og det skyldes jo nok primært mængden af ægte props og malerier, istedet for CGI. Det samme med de første Alien film, de ser fantastiske ud på Bluray.
Men så længe man forstår præmissen med at de efter nutidens standarder kommer til kort i 30-40 år gamle film, så synes jeg det er en fed oplevelse. Det samme gør sig gældende med meget af det Drum & Bass produceret i 90'erne, som jeg indenfor de seneste år har udforsket. Det kunne lyde så meget renere, flottere, højere, med mere energi osv., hvis det var lavet i dag, men så ville man heller ikke høre karakteren fra den gamle sampler de har brugt på det tidspunkt.

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

Christoffer I. N. skrev:4'eren her til aften var lidt en fjollet idé, men meget sjov alligevel, fordi man har fået etableret forholdene mellem karaktererne.
Ja, rejsen tilbage i tiden hvor bl.a. Scotty forsøger at snakke til Mac’en via musen er meget sjov. [emoji4]

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Ricciardo skifter til Renault.

Modigt ... :-P

https://www.bt.dk/formel-1/chok-daniel- ... t-nyt-hold

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Kender i det der, hvor man laver et nummer, syntes det er totalt fedt.
- Man kommer tilbage dagen efter, og så er det bare røv og nøgler.

2-3 år senere hører man nummeret igen, og fandme ikke om det lyder totalt fedt igen.

Dæleme et mystisk som man kan forvirre sig selv.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Ja. Og kender også lignende lyd-mysterier.

Nogle gange kan et instrument lyde fantastisk den ene måned - skidt den næste måned - og så fantastisk igen et halvt år senere... Eller en mikrofon... Eller en el-guitar-lyd man har lavet...

Og så oplever jeg et par andre lydmysterier også. Nogle gange, hvis jeg har et par hovedtelefoner liggende på bordet foran mig, imedens der afspilles musik i dem, så er det som om pitchen ændrer sig lidt, idet jeg tager hovedtelefonerne på hovedet... altså a la dopplereffekt som når en ambulance passerer forbi - men det kan jo bare ikke være dopplereffekten.

Og hvis jeg har høreværn på i et støjende miljø, så kan jeg få en tydelig Wah-wah-effekt på lyden, ved at åbne munden i forskellig grad...

Der er så meget ved lyd, som jeg endnu ikke forstår.

Og nåja - så er der den jeg nok oplever oftest: Når jeg sidder og indspiller el-guitar, så lyder det fuldstændig anderledes, når jeg efterfølgende afspiller det, som jeg lige har siddet og indspillet. Rent fysisk burde lyden være 100% identisk, men subjektivt er lyden bare helt forskellig i de to tilfælde.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Hvordan indspiller du el-guitar? Der er ikke ret mange situationer, hvor det burde være 100% identisk. Og så er der selvfølgelig det der med, at man altid føler sig som en fandens karl, mens man indspiller. Hvor mange gange har jeg ikke tænkt "FÅÅÅRRK, den sad lige i skabet", og så lytter man bagefter og tænker "Den sletter vi lige helt stille og roligt"
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

I forlængelse af mit sidste indlæg:
...og så er der jo klassikeren, hvor man har siddet længe og finpudset et mix, indtil man synes det lyder som det skal. Når man så åbner arrangementet igen et par dage efter, ja så er den jo tydeligt gal med alt muligt, og på få minutter kan man forbedre mixet væsentligt. Men det må jo være noget med at ørerne hurtigt tilvænner sig - ligesom f.eks. lugtesansen - og mister lineariteten eller hvad man kan kalde det.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Smittefar skrev:Hvordan indspiller du el-guitar? Der er ikke ret mange situationer, hvor det burde være 100% identisk.
Med hovedtelefoner på. Enten helt lydløst igennem analog kabinet- og mic-simulator eller med Axe-Fx II direkte ind på lydkort... eller også med rigtig kabinet og mic, men der spiller jeg sjældent særlig højt af hensyn til naboer, og der vil oftest ligge en dyne over kabinet-mic-arrangementet og der vil stå store bogreoler imellem mig og kabinet, og så vil volumen på mine headphones være sat relativt højt i forhold til den lyd der når mine ører direkte fra kabinettet, således at hovedtelefonerne i praksis stort set overdøver sidstnævnte.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Men okay - at kalde det 100% identisk var måske lige at strække den en anelse... Vi kan sige 90-99% afhængig af indspilningsmetoden :wink:

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Fair nok :D

Lidt afhængig af dine høretelefoner hører du måske også et lille bidrag fra selve strengene - bare det at sidde med guitaren kan jo overfører lidt resonans til kroppen, som man lige pludselig mangler.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Smittefar skrev:
Lidt afhængig af dine høretelefoner hører du måske også et lille bidrag fra selve strengene - bare det at sidde med guitaren kan jo overfører lidt resonans til kroppen, som man lige pludselig mangler.
Strengt alligevel.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det er vist ved at være tid til at inhalere morgenkaffen Mike :D
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Nyt svar