Pension

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Pension

Indlæg af Holger »

Et lidt mærkeligt og måske også personligt/ømfindeligt emne at tale om. Ikke desto mindre er det måske relevant at tænke over for os selvstændige i musikbranchen.

For mit vedkommende, så har jeg ingen egentlig pension oprettet (endnu) og det er vel egentlig dumt, selvom jeg har andre planer i baghånden. Det kan godt være at det er mig som hiver de fleste penge hjem lige nu, men det vil jo hurtigt ændre sig i min alderdom. Folkepensionen er jo til at lukke op og skide i. I hvert fald skal jeg holde mig utroligt gode venner med min kone i mine sene år :-D

Alderspensionsopsparingen i banken er så vidt jeg kan se den eneste type opsparing, som ikke giver fradrag, men heller ikke er beskattet ved udbetaling (kun afkastbeskatning med den lave 15% sats), og dermed påvirker den heller ikke folkepensionsudbetalingen.

Hvad gør I andre, som er selvstændige?

Min kone har - bortset fra tre barsler - været i fast arbejde siden hun blev færdiguddannet.

Hvis hun går på pension som 67-årig, så falder hendes indtægt til en halv mio. kr. om året i pension før skat + evt. folkepension de første ti år, dvs. til hun er 77. Derefter falder beløbet til 315k om året + folkepension.

Hun kan også vælge et engangsbeløb til udbetaling, lige under 700k og så lidt lavere løbende pension, men det virker lidt som et væddemål. Vi har sikret os med en gruppelivsforsikring på knap 1 mio. pr. person hos PDF Pension + en ekstra gruppeliv for min kone på p.t. 1 mio. hos Unipension, begge kommer kun til udbetaling ved død inden 67 år.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg melder mig lige på banen på trods af at jeg ikke er selvstændig.

Jeg har arbejdet på B&O hvor det var en del af kontrakten at der blev betalt til pension på trods af at jeg var 18-19 år, i Ringkøbing Skjern kommune og Holstebro kommune efterfølgende er det standart at der bliver betalt til pension, så da jeg kom ud i det private efterfølgende og havde en pensionsvejleder på i forbindelse med mit arbejde (der var jeg 29/30 år), var hun overrasket over at jeg allerede havde tjent "så meget" op da man sjældent ser det hos unge mennesker. Jeg tror mange udskyder det og tænker at det er noget de kan begynde med engang, men jeg tror det er klogt nok at starte med det samme hvis man ikke har, det er selvfølgelig en ekstra månedlig udgift, men det er også en ting der gør at man om mange år stadig kan sove godt om natten og vide at det ikke kan gå helt galt.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

man skal vel tale med sin bankrådgiver om det.
jeg hører da bare igen og igen over årene, at pensioner bliver spist op.. man direkte mister penge..
måske er det bedre at have en bunke solide aktier man altid kan komme af med, om 30 år ?

selv har jeg ingen psnsion.. der er ikke sparet ret meget op, og jeg får førtidspension. jeg kan se frem til at sku leve af 6500 om md når jeg bliver 67..

http://pensionforselvstaendige.dk

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hald skrev:Jeg tror mange udskyder det og tænker at det er noget de kan begynde med engang, men jeg tror det er klogt nok at starte med det samme hvis man ikke har, det er selvfølgelig en ekstra månedlig udgift, men det er også en ting der gør at man om mange år stadig kan sove godt om natten og vide at det ikke kan gå helt galt.
Ja, det var min tanke også. Desværre er det fristende at være grådig og leve i nuet, ironisk nok også selvom man tjener mange penge p.t. fordi det føles som om det altid vil fortsætte.
SIDwave skrev:man skal vel tale med sin bankrådgiver om det.
En bankrådgiver er jo bankens rådgiver. ;-) Jeg synes sjældent det giver mening at tage imod råd fra en såkaldt bankrådgiver, som kunde.
jeg hører da bare igen og igen over årene, at pensioner bliver spist op.. man direkte mister penge..
I hvert fald kan man nemt risikere at over en vis grænse, der kan det slet ikke betale sig med konventionelle pensioner. Og så vidt jeg forstår, så ville jeg og min kone enten få reduceret vores folkepensionstillæg kraftigt eller det ville helt bortfalde.

Derfor overvejede jeg blot en alderspensionsopsparing og så en alternativ pension, aka. en privat primært passiv indkomstkilde.
SIDwave skrev: selv har jeg ingen psnsion.. der er ikke sparet ret meget op, og jeg får førtidspension. jeg kan se frem til at sku leve af 6500 om md når jeg bliver 67..
Jeg tror du er kvalificeret til fuldt folkepensionstillæg, så du kommer op på lige under 13k om måneden.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Holger skrev:
SIDwave skrev:man skal vel tale med sin bankrådgiver om det.
En bankrådgiver er jo bankens rådgiver. ;-) Jeg synes sjældent det giver mening at tage imod råd fra en såkaldt bankrådgiver, som kunde.
Vi havde bestilt en uvildig rådgiver hos Willis som kendte de forskellige termer og priser hos de (af arbejdsgiver) valgte firmaer, det var virkelig nemt og dejligt at ingen prøvede at prakke en noget på eller "male fanden på væggen", hun fik hendes penge uanset hvad jeg valgte at gøre.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
Caspar9500
Medlem
Indlæg: 481

Indlæg af Caspar9500 »

Jeg ved nogle vælger at invistere i enten klassiske biler eller kunst, i stedet for at lave en decideret pensions opsparing. Det kræver dog at det man anskaffer sig stiger mere i værdi end inflation. En fordel ved denne alternative pensions opsparing er at du også slipper for at betale skat når du sælger værdierne

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Præcis.

Desværre gælder den gamle regel om opsparing i egen bolig ikke så meget på landet og helt generelt ikke for alm. gamle mennesker, da bankerne i dag ikke vil lade dem optage nye lån eller omlægge.

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

en dårlig nyhed, vi vist har hørt før:
http://nyheder.tv2.dk/penge/2017-04-14- ... ende-penge

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jep, det var en af mine pointer.

Det er et vanvittigt system vi har, hvor man blive straffet for at være fornuftig og spare op, og belønnet for at spekulere: staten der holder hånden under bankerne og folk med spekulative lån, gang på gang.

Så føler man sig jo lidt til grin, når man har valgt fast forrentede lån og sparer op fx.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Lyder det helt fjollet at putte noget af det i en investeringsforening? Jeg er ikke 100 på hvordan beskatningen er, men jeg syntes at have hørt noget om, at det først er når man realiserer et tab eller gevinst at det har skattemæssig indflydelse. Det ville sprede risikoen, og give dig mulighed for at trække dig ud, hvis du mister tilliden til markedet.

Alternativt kunne man også købe nogle "kedelige" statsobligationer?

Min holdning er lidt, når først jeg har tjent pengene 1 gang, og betalt skat af dem 1 gang, så skal jeg ikke betale skat igen.
Så den klassiske pension lyder ikke som om det er noget jeg vil sætte min lid 100% til. Tror personligt jeg vil foretrække at have en større grad af kontrol - som f.eks. ved selv aktivt at investere, eller ihvertfald være med i en investerings forening.

Men det kan jo være jeg bliver "klogere" med årene.

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Mike-air skrev: Min holdning er lidt, når først jeg har tjent pengene 1 gang, og betalt skat af dem 1 gang, så skal jeg ikke betale skat igen.
Så den klassiske pension lyder ikke som om det er noget jeg vil sætte min lid 100% til. Tror personligt jeg vil foretrække at have en større grad af kontrol - som f.eks. ved selv aktivt at investere, eller ihvertfald være med i en investerings forening.
Du kommer til at betale skat igen uanset om det er en pension (som jo også er investering) eller en anden type investering, som du har mere kontrol over.

Den eneste type investering man ikke p.t. betaler ekstrem skat af er - så vidt jeg ved - aldersopsparingen i banken, hvor man betaler ca. 15% af afkastet i stedet for de normale op til 44% i brandbeskatning. Til gengæld er det en beskeden engangsudbetaling på ca. en million kr., afhængig af hvornår man går i gang. Koster ca. 30k om året og er desværre også uden fradrag.

Fast ejendom eller kunst/samlerobjekter synes at være eneste lovlige mulighed for skattefrihed ved gevinst. Og mens vi har fast ejendom, så bor vi på landet og vil til den tid være gamle og ikke kunne udnytte (fri)værdien længere selvom i har betalt ejendommen ud. Det har man kunne tidligere, men det får mange ældre nej til i dag.
"The weight of evidence for an extraordinary claim must be proportioned to its strangeness." - Simon Laplace
Så lige din signatur. :thumbup:

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Holger skrev:
Mike-air skrev: Min holdning er lidt, når først jeg har tjent pengene 1 gang, og betalt skat af dem 1 gang, så skal jeg ikke betale skat igen.
Så den klassiske pension lyder ikke som om det er noget jeg vil sætte min lid 100% til. Tror personligt jeg vil foretrække at have en større grad af kontrol - som f.eks. ved selv aktivt at investere, eller ihvertfald være med i en investerings forening.
Du kommer til at betale skat igen uanset om det er en pension (som jo også er investering) eller en anden type investering, som du har mere kontrol over.

Den eneste type investering man ikke p.t. betaler ekstrem skat af er - så vidt jeg ved - aldersopsparingen i banken, hvor man betaler ca. 15% af afkastet i stedet for de normale op til 44% i brandbeskatning. Til gengæld er det en beskeden engangsudbetaling på ca. en million kr., afhængig af hvornår man går i gang. Koster ca. 30k om året og er desværre også uden fradrag.

Fast ejendom eller kunst/samlerobjekter synes at være eneste lovlige mulighed for skattefrihed ved gevinst. Og mens vi har fast ejendom, så bor vi på landet og vil til den tid være gamle og ikke kunne udnytte (fri)værdien længere selvom i har betalt ejendommen ud. Det har man kunne tidligere, men det får mange ældre nej til i dag.
"The weight of evidence for an extraordinary claim must be proportioned to its strangeness." - Simon Laplace
Så lige din signatur. :thumbup:
Nå, for den. Ja jeg må tilstå at det kun er skat og regnskaber i virksomheder jeg ved noget om. Når det kommer til privatøkonomi falder min såkaldte viden lidt til jorden.

Hmm. Måske en kedelig bankopsparing er vejen frem i så fald?

Anyways, det interessante ved dit håndværk er jo at du kan blive ved mange år endnu (sålænge du self. gider). Det er vel først hvis du en dag får høreapparat det begynder at være kritisk :-D Og det folk køber ved dig, er jo erfaring, som stiger over tid. Der går vidst mange år før du bliver Sunniva's bitch :lol:

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Heh heh, forhåbentligt. Ørerne kan jo godt gå ned ad bakke med tiden, men det er svært at sige hvornår det bliver kritisk. Jeg satser da på at kunne arbejde med mix og mastering ind i 60'erne og så skifte helt til undervisning/videoer/who knows what indtil jeg dropper om.

Medlemsavatar
ThomasRiem
Forum Donator
Indlæg: 285
Sted: Kjøbenhavnstrup

Indlæg af ThomasRiem »

Selvstændige - ikke mindst i underholdningsbranchens - er i reglen blandt de fattigste og dårligst lønnede i samfundet, især hvis man ser det i et livsindkomst-perspektiv. Indtjeningen kommer pletvis, og der er få muligheder for at spare op - og når der ikke bliver ikke sat til side til pension, arbejder man reelt til 15% lavere løn end os andre! Det er det, der ligger bag den der chok-oplevelse af, at man kan se frem til en tid på samfundets bund, selv om lønnen lige nu tilsyneladende er OK.

Pensions- og skattesystemerne er meget nøjagtigt afstemt - og det er de, fordi det er et politisk spørgsmål, hvor mange penge, pensionisterne skal have mellem hænderne: derfor bliver man beskattet i hoved og r.. hele tiden. Samfundsmæssigt er det så fornuftigt nok - jeg ville være ked af at være økonomisk afhængig af min mor, og et samfund, hvor ens alderdom er afhængig af ens børns indkomst vil vi meget gerne undgå (æresdrab, arrangerede ægteskaber, forbud mod skilsmisse mm - need we say more?). Så der er i praksis meget meget få måder at komme uden om the Taxman, med mindre man tjener så mange penge, at det er ligemeget!

Dybest set er der to scenarier, man skal tænke over i branchen: den ene er one-hit-wonder'et, den anden er den solide arbejdsbi.

Hvis man kommer til at tjene en masse penge i læbet af en kortere periode, er ens situation den samme som fx en sportsudøvers: om kort tid er indtjeningen stoppet, og man skal derfor leve af den i en lang periode fremover. Så skal man så vidt muligt undgå at få beskattet pengene som løn-indtægt og/eller personlig formue. Hvis man laver et firma, som tjener pengene for en istedet - og som så investerer etc, vil skatteforholdene være mildere (men husk, at man stadig som person beskattes af det, man trækker ud, hvis ikke man snyder). Det var formentlig derfor Kim Larsen oprettede en del selskaber og fonde kort efter hittet med "Midt om Natten".

Hvis man har et mere langvarigt engagement, så skal man have en ret klar ide om, hvordan man dels kan opretholde sit kapitalapparat (@: holde sig anjour med nyt gear og software), dels spare op i firmaet (konsolidering, hedder det) og dels hive penge ud til sig selv. I sidste ende skal man være klar på, om det man laver, reelt er en virksomhed, der kan vokse eller om det reelt er et eenmandsfirma. Er der tale om det sidste, vil det være meget svært at spare noget op i firmaet, som man kan realisere, når man går på pension. Især uden at skulle tage et par ekstra runder med skattefar!

Der er to steder, det er relativt klogt at gøre af sine penge i en opsparing: i fast ejendom og i sit firma. Fast ejendom er en kendt og elsket investeringsmetode, og det slår praktisk taget aldrig fejl, hvis man ikke er dum. Blandt dumhederne skal fremhæves at overbelåne ejendommen i forbindelse med en ejendomsboble. Hvis man har gang i noget med en virksomhed, som faktisk kan vokse, er det også en god investering. Men så skal der altså være tale om en virksomhed, der kan vokse sig så stor, at man senere kan trække sig tilbage fra den og overlade driften til ansatte, partnere, arvinger et - og så leve af bestyrelses-/konsulenthonorar eller sælge lidt af aktierne i ny og næ.

Når man gør sig nogle af de sidstnævnte overvejelser, skal man huske at tage højde for, om man selv er på overførselsindkomst. Af politiske årsager (der er mange libertarianere på Lydmaskinen, spørg dem hvorfor), bliver man trukket i sociale ydelser, hvis man producerer noget af nogen værdi - en ekstraskat på nogle gange mere end hundrede procent. Det gør det næsten umuligt at skabe en virksomhed uden stor risiko for finansielle katastrofer. Så hvis man er på overførselsindkomst og har nogle jobs ved siden af, vil det klogeste i reglen være at bruge kræfterne på at komme ud af overførselsindkomsten, snarere end at spare op.
C'est magnifique. Mais ce n'est pas la guerre....

Nyt svar