Pensions råd på falderebet

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Pensions råd på falderebet

Indlæg af Mike-air »

Howdy,

Imorgen skal jeg snakke med en sælger fra det firma min arbejdsplads har samarbejde med, omkring pension(SEB).

Jeg er rimelig clueless omkring pension- jeg ved noget omkring erhvervsøkonomi, men pension var ikke lige på pensum på handleren.

Umiddelbart er min plan at lytte til hans tilbud, og få detaljerne på papir, og dernæst gå hjem og regne på alternativerne.

Jeg kan forstå at man betaler skat af sin pension - altså når den udbetales. Og derfor var min første tanke at sætte en opsparing og/eller investerings konto op i banken i stedet, da det her blot er afkastet man beskattes af. Men der kan jo være ting jeg overser fordi jeg er en smule uvidende på det her område.

Derfor: Tips/indspark er super velkomne fra senior-brugerne her inde 8-) 8-)

VH
Mike

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hvis det er den obligatoriske arbejds-markeds pension så er der jo ikke mulighed for at fravælge den til fordel for noget man selv strikker sammen.

Men der er muligvis mulighed for at vælge visse ting fra og til inden for nogle faste rammer

(alt sammen for at sikre folk mod det gængse plattenslageri i den financielle sektor, og sikre der reelt er noget på bundlinien i sidste ende)
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hvad yderligere pensioner angår, dem man tegner på eget initiativ angår, så er mit råd SÅ LIDT SOM MULIGT, og helst ingenting, det betyder bare at der bliver stjålet noget fra en i sidste ende, noget som man ellers skulle have haft, dette er måden de røvrender folk på, og der har været en kæmpe debat om det i den senere tid. Det kan generelt ikke betale sig at spare op af en normal indkomst som landet ligger lige nu. Ikke i faste ordninger.

Selv sparer jeg op på alm højrente-konti, konti som jeg kan få til at forsvinde hvis de er "i vejen" til sin tid, disse er yderligere kun med henblik på at trække mig tidligere

Jeg trapper i øvrigt gradvis ned henover de sidste ca 16 år der er tilbage, hvilket giver en velkommen reduktion af det bidrag jeg komner til at betale i obligatorisk arbejdsmarkeds-pension

Velkomment fordi selv en arbejds-markeds pensionen kan udhule folkepension mm til sin tid hvis den er for stor

Mit eksempel bygger selvfølgelig på jeg ikke har et vanvittigt forbrug som jeg skal kunne opretholde, men derimod kan leve på ingenting, og ikke har lån i noget
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Tak. Det lyder heller ikke helt dumt, noget af det.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg har arbejdet i det kommunale i flere år, og der betaler de til ens pension, da jeg allerede havde sparet en del op der tidligt var min rådgiver der blev tilknyttet min arbejdsplads imponeret over at jeg var startet så tidligt, det er der ikke mange der har, hun var uvildig på den måde at vi havde hyret rådgivere som ikke fik procenter på solgte løsninger, det var rart da man ikke blev skubbet ud i noget.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

DUBTEMPLE skrev:Hvad yderligere pensioner angår, dem man tegner på eget initiativ angår, så er mit råd SÅ LIDT SOM MULIGT, og helst ingenting, det betyder bare at der bliver stjålet noget fra en i sidste ende, noget som man ellers skulle have haft, dette er måden de røvrender folk på, og der har været en kæmpe debat om det i den senere tid. Det kan generelt ikke betale sig at spare op af en normal indkomst som landet ligger lige nu. Ikke i faste ordninger.
Jeg er helt enig.

En alderspension (i banken) kan muligvis betale sig, men investering i ejendomme eller andre relativt sikre investering er nok en bedre idé på den lange bane.

Default avatar
mixolydisk
Medlem
Indlæg: 177

Indlæg af mixolydisk »

ellers kan man sætte de ca. 50.000 (på fradrag) i pensionen om året og resten i hvad end investeringer man synes er interessante.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hæhæ, jeg var muligvis den kedeligste kunde den sælger har talt med hele dagen: "Nej tak" "ahh, det er fint nok som det er, tak." "Det er heller ikke relevant, nej"

- var stort set det eneste jeg svarede :-p

Den minimale andel af min løn som jeg så gik med til, røg i 'meget lav risiko' investeringer (mener det hovedsageligt var obligationer).. og så regner jeg med at købe indeks eller gå med i en investerings-forening ved siden af.

Det var vidst fint jeg lige fik en warning herfra...

Nyt svar