Crashplan alternativer

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Crashplan alternativer

Indlæg af david mondrup »

Crashplan (online backup service) lukker for private brugere indenfor et par måneder. Hvilke alternativer anbefales pt? Jeg har brug for backup af min systemdisk + min externe lagerdisk, i alt ca. 1 tb.

Crashplan anbefaler selv Carbonite, og deres produkt ser fint ud, men vil lige høre jeres anbefalinger først ...
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Jottacloud. Vi skriver lidt om det her:

http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=1&t=73381

Medlemsavatar
kraen
Medlem
Indlæg: 371
Sted: Hjerm

Indlæg af kraen »

Står i samme situation. Jeg har flere (5) computere på om måneden for $14. Det er en god pris, som ikke kan findes andre steder. Lidt træls, at jeg skal betale $25 for det samme hos BackBlaze, der ellers er den, der bliver anbefalet, men nu vil jeg lige læse lidt om Jottacloud.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Jottacloud ser lovende ud. Crashplan klienten har på det seneste sendt blæserne på overarbejde. Hvordan er CPU forbruget med Jottacloud?
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Jeg bruger bare eksterne harddiske med back up af mine eksterne harddiske med backup - altså dobbelt ekstern harddisk-backup. Det ene sæt er så placeret et hemmeligt sted udenfor mit hjem, just in case of brand, indbrud, naturkatastrofer, terror, nukes mm.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Nu ved jeg godt, det ikke er en del af jeres univers, men 1 drive incl Office 365 koster $9.99 om måneden for 5 macs med 1 TB storage per stk.

https://onedrive.live.com/about/en-US/plans/
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

david mondrup skrev:Jottacloud ser lovende ud. Crashplan klienten har på det seneste sendt blæserne på overarbejde. Hvordan er CPU forbruget med Jottacloud?
Ikke noget jeg har lagt mærke. Når jeg sidder og roder med musik pauser jeg synkroniseringen. Ellers kører den bare.

Medlemsavatar
keen
Medlem
Indlæg: 1577
Sted: Aarhus, næsten.

Indlæg af keen »

CrashPlan anbefaler selv at skifte til Carbonite, hvis man ikke ønsker at opgradere til deres business-løsning: https://portal.carbonite.com/#/welcomet ... andingpage

Kollegaer anbefaler SpiderOak, primært grundet deres forhold til kryptering og privatliv: https://spideroak.com/one/

Jeg har selv rodet med at smide data i Amazon Glacier. Det er virkelig billigt at uploade og opbevare data. Man betaler først hvis man skal hente data ud igen. Der er dog ikke noget man bare installerer og lader stå og køre automatisk.
Microsoft Certified og Apple fanboy!

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8690
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mr. Soundman skrev:Jeg bruger bare eksterne harddiske med back up af mine eksterne harddiske med backup - altså dobbelt ekstern harddisk-backup. Det ene sæt er så placeret et hemmeligt sted udenfor mit hjem, just in case of brand, indbrud, naturkatastrofer, terror, nukes mm.
Samme her :thumbup:

Alt hvad der slippes ud på nettet, uanset sikkerheds foranstaltninger, skal betragtes som offentligt, tænk bare på de hundede tusinde af data på hævekort som handles i kriminelle netværk, eller Se og Hør skandalen,.. alt er til salg, alt kan skaffes,..

Alt hackes, constant, dertil kommer hjemlige eller fremede myndigheders mulighed for at snage. Og dermed endu en mulighed for lækage.

Intet system er ej heller sikkert, påstande om 100 pct sikkerhed tror jeg ikke på, man ved først om skidtet virker når man for alvor står i situationen

Meget data er uerstatteligt, men som et plaster på såret, hvor mange millioner ryster de så op med hvis det fejler ? (mit bud: ikke en skid)

Hvordan kan man overhovedet finde på at ligge sine EGNE vigtige data ud i andres hænder ?

For slet ikke at tale om KUNDERS vigtige data ?

(session mutitrack, video-material til film, manuskripter, værdifuld kode, fotos, etc, etc)

Jeg forstår det simpelthen ikke
Senest rettet af DUBTEMPLE ons 23. aug 2017 11:38, rettet i alt 2 gange.
/Dub

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg kunne heller ikke gøre det.

Men alligevel ligger mine emails jo også hos en host og de indeholder bestemt følsomme oplysninger eller forretnings"hemmeligheder". Ligeledes har mange nok iCloud sync slået til på iPhone/Mac osv., hvilket igen uploader ens private data.

Så mon ikke bare vi har opgivet kampet om privatliv og myndighedernes snagen, og altså også retssikkerheden.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg har 2 stk Synology NAS, den ene med omkring 6TB data som bliver spejlet fra A til B om natten, optimalt skulle man flytte den éne af dem væk fra grunden, men de er placeret i hver deres brandzone, så skulle huset blive udsat for meget vand er den ene sikker, og ved mindre brand bør kun den ene dø.

Men skulle det hele forsvinde har jeg en kopi af de vigtigste ting i skyen.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Holger skrev:Jeg kunne heller ikke gøre det.

Men alligevel ligger mine emails jo også hos en host og de indeholder bestemt følsomme oplysninger eller forretnings"hemmeligheder". Ligeledes har mange nok iCloud sync slået til på iPhone/Mac osv., hvilket igen uploader ens private data.

Så mon ikke bare vi har opgivet kampet om privatliv og myndighedernes snagen, og altså også retssikkerheden.
Jeg føler mig naiv nok til at stole på andre mennesker, myndigheder, skæbnen, og det forhold at der ligger alt for mange data i skyen til at det er statistisk sandsynligt at lige præcis jeg bliver ramt af noget ondsindet eller ubehageligt. Det er mit pragmatiske take på den digitale virkelighed. Og ja, jeg kalder mig selv naiv i den sammenhæng - så slipper I andre for at gøre det :wink:

Tak for tippene. Jeg er godt i gang med at uploade maskinens indhold til Jottacloud. Det virker umiddelbart hurtigt og pålideligt.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

david mondrup skrev: Jeg føler mig naiv nok til at stole på andre mennesker, myndigheder, skæbnen, og det forhold at der ligger alt for mange data i skyen til at det er statistisk sandsynligt at lige præcis jeg bliver ramt af noget ondsindet eller ubehageligt. Det er mit pragmatiske take på den digitale virkelighed. Og ja, jeg kalder mig selv naiv i den sammenhæng - så slipper I andre for at gøre det :wink:
Jeg kan godt forstå du stoler på de fleste almindelige mennesker, det gør jeg også generelt.

Men myndighederne? De har jo bevist gang på gang, at de ikke er til at stole på og systematisk ulovligt overvåger vores digitale færden samt nu vores bilkørsel. Ulovligt er ordet her. Så ikke bare er overvågning i det hele taget problematisk, men selv de få regler der er sat op for at forhindre yderligere misbrug overtrædes systematisk.

Ok, så gik der off topic i den, men det er svært at undgå i en tråd om upload af data til skyen.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Jeg er helt sikker på, at kineserne, NSA (og 37 andre 3-bogstavs vestlige efteretningstjenester), diverse forbrydersyndikater og mafiaer, samt ham den lettere uchekkede blege, bumsede knægt nedenom hjørnet, alle har mulighed for at kigge i min data.

Derfor har jeg også en tanke om, hvad jeg placerer i skyen - og hvad jeg i det hele taget gør, skriver og foretager mig på internettet.
Selv med dette in mente kan man jo blive "ramt" af ubehageligheder, så det er en kalkuleret risiko. Ligesom at køre i S-tog eller spise falafel nede fra pizzeriaet.

Living on the edge - dét tror jeg vist nok, jeg gør.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Jeg modtog for nogle år siden en e-mail, fra en afsender jeg ikke kendte, som ved første øjekast bare lignede noget spam. Men så studsede jeg over, at mit fulde navn - fornavn mellemnavn og efternavn korrekt stavet - stod skrevet i "subject", så jeg valgte at åbne mailen for at se, hvad det var for noget. Det viste sig at være nogen, der bare ville informere mig om, at kort-oplysningerne fra et af mine VISA-kort lå til salg på det sorte marked :shock: Det gispede da lige lidt i mig, men heldigvis viste det sig, at der var tale om et kort, som på det tidspunkt var udløbet af dato, så jeg foretog mig ikke noget yderligere. Men det var da en lektie for mig :shock:

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Holger skrev:
david mondrup skrev: Jeg føler mig naiv nok til at stole på andre mennesker, myndigheder, skæbnen, og det forhold at der ligger alt for mange data i skyen til at det er statistisk sandsynligt at lige præcis jeg bliver ramt af noget ondsindet eller ubehageligt. Det er mit pragmatiske take på den digitale virkelighed. Og ja, jeg kalder mig selv naiv i den sammenhæng - så slipper I andre for at gøre det :wink:
Jeg kan godt forstå du stoler på de fleste almindelige mennesker, det gør jeg også generelt.

Men myndighederne? De har jo bevist gang på gang, at de ikke er til at stole på og systematisk ulovligt overvåger vores digitale færden samt nu vores bilkørsel. Ulovligt er ordet her. Så ikke bare er overvågning i det hele taget problematisk, men selv de få regler der er sat op for at forhindre yderligere misbrug overtrædes systematisk.

Ok, så gik der off topic i den, men det er svært at undgå i en tråd om upload af data til skyen.
Myndighederne beviser utallige gange på daglig basis at de er til at stole på. Jeg er f.eks. fuldstændig tryg ved at biblioteket har personlige oplysninger om mig. Og at centralregisteret for motorkøretøjer kan håndtere oplysningerne om hvilken bil jeg kører. For nu bare at nævne to eksempler, som jeg ikke har hørt nogen sætte spørgsmålstegn ved. Til gengæld er det en god historie når det går galt, enten ved sløseri eller ved uforsvarlig omgang med loven - så når den slags bliver opdaget bliver det til en historie. Og det skal det bestemt også. Men det gør, at kigger man på den offentlige historie i pressen om myndighedernes omgang med data, så ligner det en ren bananrepublik. Simpelthen fordi der kun skrives om de (relativt få) gange der er noget at kritisere, men intet om alt det der faktisk kører fornuftigt. Jo, over en bred kam stoler jeg også på myndighederne. Igen; jeg siger selv "naiv" om min indstilling før andre gør det. Jeg tror faktisk på at tillid generelt er en god og berettiget ting.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
kraen
Medlem
Indlæg: 371
Sted: Hjerm

Indlæg af kraen »

Smittefar skrev:Nu ved jeg godt, det ikke er en del af jeres univers, men 1 drive incl Office 365 koster $9.99 om måneden for 5 macs med 1 TB storage per stk.

https://onedrive.live.com/about/en-US/plans/
Ja, det kan jo bare overhovedet ikke det samme som de andre. Her skal du jo putte det hele i den samme mappe. Crashplan backer hele skidtet op uanset, hvor det ligger på computeren.

Derfor er Dropbox og Google Drive heller ikke en løsning.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Du kan faktisk godt have flere mapper, du synkroniserer. Det er nok ikke helt lige så fleksibelt, men den fleksibilitet er godt nok dyrt købt.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Smittefar skrev:Du kan faktisk godt have flere mapper, du synkroniserer. Det er nok ikke helt lige så fleksibelt, men den fleksibilitet er godt nok dyrt købt.
?

Jottacloud er ca. 200,- billigere om året end det, du forslår. Og så er det uden begrænsning for lagerplads/enheder.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Fair nok, de priser der er skrevet her i tråden (om andre) er dyrere - Men Jottacloud er jo så stadig uden en fuld officepakke :)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Dyrt vil jeg godt nok nødigt sige at det er. De services jeg har prøvet koster typisk 6-8$ om måneden.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
kraen
Medlem
Indlæg: 371
Sted: Hjerm

Indlæg af kraen »

Smittefar skrev:Fair nok, de priser der er skrevet her i tråden (om andre) er dyrere - Men Jottacloud er jo så stadig uden en fuld officepakke :)
Onlime.dk koster 649 kr. om året for ubegrænset plads og ubegrænset antal enheder.

Lige en hurtig hovedregning, så giver det ca. 55 kr. i måneden og Microsofts løsning koster ca. 63 kr.

Så ved jeg godt, hvad jeg vælger. Skal alligevel ikke bruge deres Office-pakke.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Officepakken er lidt ligesom skolemælk. Dygtig markedsføring har i gennem en årrække fået folk bildt ind, at de ikke kan leve uden.

Det kan de fleste nu godt - og endda få en reelt sundere hverdag.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Årrrrhhhhh Mac-Boys 4 life
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Nyt svar