Planlagt forældelse

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Re: Planlagt forældelse

Indlæg af Kimex »

mediumaevum skrev:
lakris skrev:Der findes da stadigvæk firmaer der starter i kælder eller garage og bliver store(jeg ved ikke hvor langt du kigger tilbage) men inden for de sidste 20 år er der kommet en del

Jeg har en smartphone fra 2014, den kører fint ikke repareret og ikke været slukket medmindre den skulle update eller genstarte.

Og jeg har en laptop fra 2010 købt i 2011, den er ved at være lidt træt, men så kan man måske skiffte hdd osv.
Du har været heldig.
Min ipod touch , som blev lanceret kort før den første iphone virker stadig upåklageligt. Jeg mener den kom i 2007. Den er dog håbløst forældet, og i mange tilfælde ikke brugbar, da jeg ikke har kunnet opdatere den.
Men jeg er da ikke i tvivl om at glødepære teorien er rigtig og forekommer i virkeligheden. Men den er slet ikke nødvendig ved elektronik. Folk skifter smartphone og computere, som de skifter undertøj. Set i lyset af at grædende børn udvinder sjældne jordarter og mineraler i dødsensfarlige miner, er det jo egentlig amoralsk. Men vi er nok slet ikke så upåvirkelige som vi selv tror. Der samles data om os og Google, Facebook, Amazon ol. ved mere om os end vi selv ved.Vores tøjforbrug og meget andet er ikke mere etisk.Det bliver fremstillet. Her bliver syerske i Afrika betalt ned til 173 kr om måneden for deres fuldtidsarbejde.

Nyt svar