Gåde-tråden

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Gåde-tråden

Indlæg af Mr. Soundman »

Jeg synes vi mangler en gåde-tråd, så hermed er den oprettet.

Jeg foreslår, at vi kører én gåde ad gangen, således at man venter med at komme med en ny gåde, indtil løsningen på sidste gåde er blevet bragt. Ellers bliver det nok lidt rodet.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Jeg vil lægge ud med den første gåde:

Du sidder i en fangecelle og venter på at blive henrettet. Justitsministeren er dog i godt humør og giver dig en chance for at slippe for henrettelsen.

Du bliver ført ud af cellen og ned ad en gang. For enden af gangen er der 2 døre – én til højre og én til venstre. Foran hver dør står der en vagt.

Du får at vide, at den ene dør fører dig til hængning og den anden dør fører dig ud i frihed. Du får dog ikke at vide hvilken af dørene, der fører til hvad.

Du får også at vide, at den ene vagt altid taler usandt, uanset hvad man spørger ham om, og den anden vagt siger altid sandheden, uanset hvad man spørger ham om. Du får dog ikke at vide hvem af dem, der taler sandt/usandt.

Du får at vide, at du skal vælge hvilken af disse 2 døre, du vil føres ud af. Du får dog lov til først at stille 1 spørgsmål til én af vagterne. Du må selv vælge, om du vil stille spørgsmålet til vagten foran den højre eller den venstre dør.

Hvilket spørgsmål bør du stille for at kunne afgøre, hvilken dør du bør vælge?

Min erfaring siger mig, at gåden er lidt svær, så jeg vil nok vente en uge eller måske to med at bringe løsningen, så folk kan få tid at gå og tygge lidt på den :)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Man går hen til vagten i venstre side, og spørger ham: "Hvad vil vagten i højre side svarer hvis jeg spørger ham om døren til venstre fører til frihed?"
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Hald skrev:Man går hen til vagten i venstre side, og spørger ham: "Hvad vil vagten i højre side svarer hvis jeg spørger ham om døren til venstre fører til frihed?"
Det er nemlig rigtigt :clap:
...og så skal man gøre modsat af, hvad vagten svarer. Svarer vagten f.eks., at døren fører til frihed, så fører den til hængning, og man bør vælge den anden dør.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Og det er snyd at Google... denne her har bragt selv matematiklærere i knæ, en af mine favoritgåder :-)

Du står foran tre lukkede døre i et tv-show.

Bag én af dørene gemmer sig en million kroner, som du må få. Bag hver af de to andre døre står der en gedebuk.

Nu skal du vælge én af dørene.

Men i stedet for at åbne den dør du lige har valgt, så vil tv-værten (som kender svaret) først åbne en af de resterende to døre og afsløre en gedebuk.

Der er således to lukkede døre og en åben dør med en gedebuk.

Tv-værten giver dig nu mulighed for at ombestemme dig, og vælge den anden lukkede dør i stedet for den du havde valgt oprindeligt.

Gåden er:

Skal du ombestemme dig og vælge den anden dør for at forbedre din chance for at vinde millionen eller er det ligegyldigt? Svaret bør kvalificeres.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Argh jeg har engang læst noget om at hvis man står i noget der ligner en 50% chance skal man altid skifte, men jeg kan ikke huske begrundelsen, tror der var en Youtube video omkring det.

Men i real life havde jeg brugt næsen, vi har haft geder hele mit liv, og en gedebuk ville jeg kunne lugte på lang afstand.

EDIT: Stadig forbudt at Google svaret! Men når det er kommet frem kan jeg informere om at det kaldes "The Monty Hall Problem"
Senest rettet af Hald tors 31. maj 2018 14:02, rettet i alt 1 gang.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Holger skrev: ...

Gåden er:

Skal du ombestemme dig og vælge den anden dør for at forbedre din chance for at vinde millionen eller er det ligegyldigt? Svaret bør kvalificeres.
Jeg vil mene, at det er ligegyldigt, eftersom der nu er 50% chance for, at den dør man har valgt giver millionen, og man er ikke blevet klogere på hvilken af de 2 resterende døre, der indeholder hvad.

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Du skal selvfølgelig ombestemme dig. Da du valgte først havde du 33,3% chance for at vælge korrekt og de resterende 66,6% var på de to andre døre. Når nu én af andre døre er ude af billedet vil de 66,6% lande på den sidste dør, så derfor skal du vælge den.


Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Vi tager en hovedregningsopgave men du skal gøre det på 30 sekunder.

Først tager vi 1000, læg 40 til dem.
Så læg 1000 til igen.
Så lægger du 30 til, og så lægger du 1000 mere til.
Nu lægger du så 20 til.
Og nu skal du så lægge 1000 til igen.
Til sidst lægger du 10 til.

Hvad får du som resultat?
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

4100 (under 30 sekunder naturligvis)

Hvad plejer folk at svare, hvis de svarer forkert?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

5000, men du har helt ret :)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ah, fordi de "runder over".

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Okay, her er en.
En jæger forlader en tidlig morgen sin hytte for at gå på bjørnejagt. Han vandrer 10km mod syd før han får øje på en bjørn. Bjørnen får imidlertid også øje på jægeren hvorpå den flygter. Jægeren må forfølge bjørnen 10km mod øst før han endelig får den på kornet og nedlægger den med et velplaceret skud. Herefter slæber han bjørnen (han er en stærk satan) 10km nordpå og låser sig ind i sin hytte igen.
Hvilken farve har bjørnen?


Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Ja! Det tog ikke mange minutter :)

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Okay - her er en ny gåde:

Der er 2 rum. I det ene rum hænger der 3 glødepærer på række. I rummet ved siden af er der 3 stk. on/off-kontakter. Disse kontakter er til tænd/sluk af hver af de 3 glødepærer. Kontakterne er mærket op med "1", "2" og "3". Man kan ikke se fra det ene rum til det andet. En dør forbinder dog rummene, men den er i første omgang lukket.

Du befinder dig først i rummet med kontakterne, og der får du lov at tænde/slukke de forskellige kontakter så meget du vil, og når du synes du er færdig med dette, så skal du åbne døren og gå ind i rummet med de 3 pærer og afgøre hvilken on/off-kontakt der er til hvilken pære. Du må IKKE gå tilbage til kontakt-rummet, når først du er trådt ind i pære-rummet.

Hvorledes skal man gribe sagen an?

Medlemsavatar
Emil
Medlem
Indlæg: 87
Sted: Odense

Indlæg af Emil »

Du tænder for kontakt 1 + 2 og lader kontakt 3 være slukket.

Herefter venter du 5 - 10 minutters tid.

Lige inden du går ind slukker du kontakt 2.

1 = den tændte glødepære
2 = den stadig varme glødepære
3 = den slukkede glødepære

Edit: Jeg vil sige vi var næsten samtidigt!
Senest rettet af Emil tors 31. maj 2018 19:41, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Mr. Soundman skrev:Okay - her er en ny gåde:

Der er 2 rum. I det ene rum hænger der 3 glødepærer på række. I rummet ved siden af er der 3 stk. on/off-kontakter. Disse kontakter er til tænd/sluk af hver af de 3 glødepærer. Kontakterne er mærket op med "1", "2" og "3". Man kan ikke se fra det ene rum til det andet. En dør forbinder dog rummene, men den er i første omgang lukket.

Du befinder dig først i rummet med kontakterne, og der får du lov at tænde/slukke de forskellige kontakter så meget du vil, og når du synes du er færdig med dette, så skal du åbne døren og gå ind i rummet med de 3 pærer og afgøre hvilken on/off-kontakt der er til hvilken pære. Du må IKKE gå tilbage til kontakt-rummet, når først du er trådt ind i pære-rummet.

Hvorledes skal man gribe sagen an?
Jeg tænder kontakt 1 og 2 og venter et par minutter. Så slukker jeg kontakt 2 og går ind i rummet ved siden af. Den tændte pære hører til kontakt 1. Den varme af de to slukkede hører til kontakt 2 og den kolde til kontakt 3. Voila..?

Edit: æv, Emil kom først :?

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Ja, det er nemlig rigtigt :)

Det er forøvrigt vigtigt, at man husker at skrive "glødepærer" i gåden... For idag har vi jo efterhånden også LED-pærer, og de bliver jo knap så varme.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Madelaire skrev:Okay, her er en.
En jæger forlader en tidlig morgen sin hytte for at gå på bjørnejagt. Han vandrer 10km mod syd før han får øje på en bjørn. Bjørnen får imidlertid også øje på jægeren hvorpå den flygter. Jægeren må forfølge bjørnen 10km mod øst før han endelig får den på kornet og nedlægger den med et velplaceret skud. Herefter slæber han bjørnen (han er en stærk satan) 10km nordpå og låser sig ind i sin hytte igen.
Hvilken farve har bjørnen?
Holger skrev:Hvid.
Billede
Æhmmmmm

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Mr. Soundman skrev:Ja, det er nemlig rigtigt :)

Det er forøvrigt vigtigt, at man husker at skrive "glødepærer" i gåden... For idag har vi jo efterhånden også LED-pærer, og de bliver jo knap så varme.
...eller halogen eller lysstofrør :wink:

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Mr. Soundman skrev:
Madelaire skrev:Okay, her er en.
En jæger forlader en tidlig morgen sin hytte for at gå på bjørnejagt. Han vandrer 10km mod syd før han får øje på en bjørn. Bjørnen får imidlertid også øje på jægeren hvorpå den flygter. Jægeren må forfølge bjørnen 10km mod øst før han endelig får den på kornet og nedlægger den med et velplaceret skud. Herefter slæber han bjørnen (han er en stærk satan) 10km nordpå og låser sig ind i sin hytte igen.
Hvilken farve har bjørnen?
Holger skrev:Hvid.
Billede
Æhmmmmm
Photoshop!

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »


Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Holger skrev:Og det er snyd at Google... denne her har bragt selv matematiklærere i knæ, en af mine favoritgåder :-)

Du står foran tre lukkede døre i et tv-show.

Bag én af dørene gemmer sig en million kroner, som du må få. Bag hver af de to andre døre står der en gedebuk.

...
Jeg havde for nylig fornøjelsen af at stille denne gåde til en matematiklærer :-D Efter en lang nytteløs diskussion endte det med, at jeg lovede at forsøge at finde noget dokumentation for regnestykket... Jeg fandt så efterfølgende en lang god gennemgang af det på Wikipedia... :)

Nyt svar