Gåde-tråden

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2987
Sted: Fyn

Re: Gåde-tråden

Indlæg af Mr. Soundman »

Nå men her kommer næste gåde - den passer så godt ind i tiden med tørke og skovbrande:

Du befinder dig midt på en øde ø, der er 4 kilometer lang og 40 meter bred. Overalt på øen er der udtørret vegetation og intet andet. I den ene ende af øen er der opstået brand. Branden danner et bælte af flammer der strækker sig tværs over øen. Pga. vindretningen bevæger flammebæltet sig i retning mod den anden ende af øen. Øens kant består af stejle klipper, hvor du ikke vil kunne opholde dig. I havet rundt omkring øen er der fuldt af sultne hajer. Der er ingen vand eller andre slukningsmidler på øen. Du har glemt mobilen derhjemme, og forøvrigt strejker alle former for redningsarbejdere for tiden.

Hvad skal du gøre, for at overleve?

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Lave en kanal der forhindrer ilden i at sprede sig på din halvdel af øen?

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2987
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Du har ingen arbejdsredskaber til rådighed. Så det er ikke svaret på gåden.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Bede til gud, forsøge at løbe gennem bæltet hurtigst muligt, samt håbe på overlevelse, eller liv efter døden, er vist de options der er, med mindre vi er ude i et pjattet svar :-)
/Dub

Medlemsavatar
Hoby
Forum Donator
Indlæg: 514
Sted: Nørrebro

Indlæg af Hoby »

Brænde den modsatte tip af øen af, måske 50m, og når ilden har lagt sig der, er der en helle der ikke kan brænde når ilden fra den anden ende af øen kommer pga. vindretningen

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hoby skrev:Brænde den modsatte tip af øen af, måske 50m, og når ilden har lagt sig der, er der en helle der ikke kan brænde når ilden fra den anden ende af øen kommer pga. vindretningen
Respekt, for det hidtil skarpeste svar :thumbup:
/Dub

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2987
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Hoby skrev:Brænde den modsatte tip af øen af, måske 50m, og når ilden har lagt sig der, er der en helle der ikke kan brænde når ilden fra den anden ende af øen kommer pga. vindretningen
Tillykke Hoby! Det er det korrekte svar! :clap: :)

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2987
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Lad mig lige høre Hoby - bare for nysgerrighed: Var det en du kendte i forvejen? :)

Medlemsavatar
Hoby
Forum Donator
Indlæg: 514
Sted: Nørrebro

Indlæg af Hoby »

Næh - men det med at vindretningen blev nævt, gjorde det logisk. Og måske lidt i stil med noget man skulle gøre i et gammelt c64 spil :-)

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2987
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Det er en gåde, jeg mener at have læst i et eller andet blad for en del år siden.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Den løsning havde jeg også, ikke specielt pga. gåden men fordi det er en ægte teknik til at bekæmpe brande i at sprede sig. Fight fire with fire.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2987
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Okay. Jeg har så ikke før hørt om Fight fire with fire... Men jeg har dog hørt om sprængninger... F.eks. er svenskerne lige begyndt at bombe deres brændende skove. Jeg mener også at huske, at der var tale om noget lignende under den første golfkrig, hvor rigtig mange oliekilder var sat i brand.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Mr. Soundman skrev:Nå men her kommer næste gåde - den passer så godt ind i tiden med tørke og skovbrande:

Du befinder dig midt på en øde ø, der er 4 kilometer lang og 40 meter bred. Overalt på øen er der udtørret vegetation og intet andet. I den ene ende af øen er der opstået brand. Branden danner et bælte af flammer der strækker sig tværs over øen. Pga. vindretningen bevæger flammebæltet sig i retning mod den anden ende af øen. Øens kant består af stejle klipper, hvor du ikke vil kunne opholde dig. I havet rundt omkring øen er der fuldt af sultne hajer. Der er ingen vand eller andre slukningsmidler på øen. Du har glemt mobilen derhjemme, og forøvrigt strejker alle former for redningsarbejdere for tiden.

Hvad skal du gøre, for at overleve?
Overleve?
Intet. Ganske enkelt. Man kan ikke overleve.
Mr. Soundman skrev:
Hoby skrev:Brænde den modsatte tip af øen af, måske 50m, og når ilden har lagt sig der, er der en helle der ikke kan brænde når ilden fra den anden ende af øen kommer pga. vindretningen
Tillykke Hoby! Det er det korrekte svar! :clap: :)
Det fatter jeg intet af... altså overlevelsesdelen, svaret på denne gåde.

Du brænder de sidste 50 meter af først, når ilden har lagt sig dér (fordi der ikke er mere der kan brænde), og ilden fra den anden side af øen har afbrændt resten, hvad vil du så gøre? Der er ingen overlevelses-løsning på denne gåde.

Hvordan overlever man når man kun har udtørret - eller rettere - afbrændt vegetation?

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2987
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

mediumaevum skrev:Det fatter jeg intet af... altså overlevelsesdelen, svaret på denne gåde.

Du brænder de sidste 50 meter af først, når ilden har lagt sig dér (fordi der ikke er mere der kan brænde), og ilden fra den anden side af øen har afbrændt resten, hvad vil du så gøre? Der er ingen overlevelses-løsning på denne gåde.

Hvordan overlever man når man kun har udtørret - eller rettere - afbrændt vegetation?
Okay.... altså måske skulle jeg have skrevet "hvorledes undgår man ilden?" - eller man kunne have sagt at der er 3 dage endnu, indtil man bliver hentet af en helikopter og man har kun en madpakke, et par halv-liters vanddunke og et telt i sin rygsæk... og hvad skal man så gøre for at overleve branden...
Senest rettet af Mr. Soundman fre 27. jul 2018 09:54, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2987
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

...eller måske bare "hvorledes overlever man branden?"

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hoby's svar giver ganske rigtig kun en kort overlevelse, hvorefter man vil dø af andre årsager

Men mere underligt er det at man har ramedier til at starte ild op i den anden ende af øen, når det lige er blevet pointeret at man IKKE har "værktøj" overhovedet
/Dub

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2987
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

DUBTEMPLE skrev:Men mere underligt er det at man har ramedier til at starteild op i den anden ende af øen, når det lige er blevet pointeret at man IKKE har "værktøj" overhovedet
Nææ nej, for man kan f.eks. tage en gren og gå hen hvor det allerede brænder, antænde grenen og så gå hen til den anden ende af øen med den brændende gren...

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2987
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

DUBTEMPLE skrev:Men mere underligt er det at man har ramedier til at starte ild op i den anden ende af øen, når det lige er blevet pointeret at man IKKE har "værktøj" overhovedet
Jeg skrev, at man ikke har "arbejdsredskaber" - man vil normalt ikke kalde en lighter eller tændstikker for arbejdsredskaber :)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

njaa, 4 km lang ø, først løbe ned hvor ilden er startet, samt helt op til den anden ende, med ilden i røven, samt ild i en kvist der ikke må gå ud undervejs, tids nok til at brænde en tip af øen ned først

Hobys svar var det bedste, men kan måske ikke se st det er "umiddelbart" indlysende
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

BTW. her er en sjov gammel sang om Sven Nordmand der skal løse 9 små gåder, ellers skal han døden da modtage :-)



Ved ikke om det er biskoppen fra roskilde der er tale om
/Dub

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

DUBTEMPLE skrev:njaa, 4 km lang ø, først løbe ned hvor ilden er startet, samt helt op til den anden ende, med ilden i røven, samt ild i en kvist der ikke må gå ud undervejs, tids nok til at brænde en tip af øen ned først

Hobys svar var det bedste, men kan måske ikke se st det er "umiddelbart" indlysende
Ja, der er den detalje ved fx en markbrand (med tør vegatation), at ilden ofte spreder sig hurtigere end et menneske kan løbe i fuld fart.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Holger skrev:
DUBTEMPLE skrev:njaa, 4 km lang ø, først løbe ned hvor ilden er startet, samt helt op til den anden ende, med ilden i røven, samt ild i en kvist der ikke må gå ud undervejs, tids nok til at brænde en tip af øen ned først

Hobys svar var det bedste, men kan måske ikke se st det er "umiddelbart" indlysende
Ja, der er den detalje ved fx en markbrand (med tør vegatation), at ilden ofte spreder sig hurtigere end et menneske kan løbe i fuld fart.
Yep, sidder nord for Växjö, med ilden få km borte 3 gange inden for de seneste uger,

Må indrømme jeg har andre planer end at bevæge mig til fods hvis jeg må tage flugten :)

http://bikesandtravels.com/comimg1/21062015172922.jpg
/Dub

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Mr. Soundman skrev:...eller måske bare "hvorledes overlever man branden?"
Ja, det ville hjælpe på min forståelse af gåden/svaret.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Her kommer en ny "gåde" (ret nem):

Hvordan får man hhv. en elefant og en giraf ind i samme køleskab, hvori der kun er plads til ét dyr?

Dernæst: Alle dyrene er til dyrefest, undtagen ét dyr. Hvilket?

Og til sidst: Du skal over en flod beboet af krokodiller. Du har dog ikke mulighed for at bygge en tømmerflåde eller andet skib, og du kan ikke flyve over, så hvordan kommer du gennem floden uden at blive ædt af krokodillerne?

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

Stopper den ene ind først , tager den ud og stopper den anden der ind ?

Det dyr der er i køleskabet er ikke med til fest


Hmm.. Den sidste har jeg ikke lige luret endnu

Nyt svar