Bør Aircondition være lovpligtig?

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Bør Aircondition være lovpligtig?

Indlæg af mediumaevum »

Jeg er ikke klimabenægter, men jeg har længe været godt og grundig træt af klimafortalerne og Aircondition-modstanderne.

Hver gang jeg har klaget over, at danske huse og lejligheder ikke som udgangspunkt/standard udstyres med Aircondition (ikke de dersens mobile anlæg som støjer inde i huset, men dem som sidder UDEN på huset som en stor kasse) som de gør i USA, Canada, Italien, Spanien mfl. hvor det er standard at man har aircondition, ligesom det er standard at man har indlagt rindende vand (i USA har det været standard siden 1960'erne selv fattige har AC i USA).

Imens har vi i Danmark en tradition for at åbne vinduet når det er varmt, og lader alt muligt kryb og kravl komme ind, foruden trafikstøj mm.

Nå, men når jeg siger disse ting, så siger AC-modstanderne altid: "Det er så få dage om året det er varmt, og det er varmere i (de nævnte lande)" - og afslutter med "Vi har ikke behov for Aircondition, også fordi det forurener med al det elforbrug!".

Pjat. Nu er det over 30 grader flere steder i Danmark, mens det i Italien er sølle 23 grader. I New York kun 20 graders varme.

Og vi har immervæk haft over en måned med temperaturer over 25 grader.

Det er varmere i Danmark, end sydpå. Iøvrigt har de koldere vintre sydpå, end vi har i Danmark. Med andre ord: Det hedder ikke "nede i de varme lande". Det hedder: "Nede i de kolde lande, og oppe i de varme lande".

Så hvad er AC-modstandernes forsvar nu?

Efter min mening burde det være lovkrav at AC installeres i alle beboelsesbygninger. Ligesom det er lovkrav, at man har rindende vand og sanitære forhold.
Senest rettet af mediumaevum lør 2. jun 2018 20:01, rettet i alt 1 gang.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

mediumaevum skrev:
Så hvad er klimahysterikernes forsvar nu?
...at det der sker nu, netop er hvad de hele tiden har sagt.

Tror du skal læse lidt mere på lektien :nose:

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Jeg tænker at hvis man oprigtigt gerne vil have en diskussion, så skal man lade være med, at kalde modparten med respektløse navne og betegnelser.

Jeg ser, heller ikke hvad problemet præcist er?

Så vidt jeg er orienteret, kan alle installere air-cons på deres eksisterende eller nybyggede boliger, hvis de gerne vil.

Der er absolut pro and cons mht. at benytte aircon, som man skal forlige sig med ud over klimaregnskabet.

Jeg benytter selv en bedre gulvmodel i soveværelset - og ville ikke leve uden.
Her personligt synes vi ikke vi har brug for det i hele huset. Men nattesøvn og kvaliteten heraf, er for os langt bedre i disse perioder med høj fugtig varme, hvis air-conen for lov til at holde det i ave.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

bredal187 skrev:
mediumaevum skrev:
Så hvad er klimahysterikernes forsvar nu?
...at det der sker nu, netop er hvad de hele tiden har sagt.

Tror du skal læse lidt mere på lektien :nose:
Mig bekendt har INGEN klimafortalere været fortalere for aircondition, tværtimod. De siger, at vi skal forbyde AC fordi det forurener med elforbruget.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

mediumaevum skrev: Efter min mening burde det være lovkrav at AC installeres i alle beboelsesbygninger.
Hvorfor?

Mange mennesker bryder sig ikke om air-con. Folk skal vel ikke påtvinges mere end højst nødvendigt.

Jeg går ud fra, at de fleste af os anser rindende vand og kloakering for nødvendige løsninger i vores samfund?

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

mediumaevum skrev:
bredal187 skrev:
mediumaevum skrev:
Så hvad er klimahysterikernes forsvar nu?
...at det der sker nu, netop er hvad de hele tiden har sagt.

Tror du skal læse lidt mere på lektien :nose:
Mig bekendt har INGEN klimafortalere været fortalere for aircondition, tværtimod. De siger, at vi skal forbyde AC fordi det forurener med elforbruget.
mediumaevum skrev:Nå, men når jeg siger disse ting, så siger klimahysterikerne altid: "Det er så få dage om året det er varmt, og det er varmere i (de nævnte lande)" - og afslutter med "Vi har ikke behov for Aircondition, også fordi det forurener med al det elforbrug!".
Sidste år var året med den koldeste varme dag, nogensinde målt siden DMI begyndte at måle i 1874 (eller der omkring) Det var også det vådeste år, nogensinde målt.
Det var også den mest regnfyldte dag. Danmark har ikke haft denne slags varme siden 1995.

Så hvad er din begrundelse for aircondition? Fordi det er rigtig varmt hvert 23. år, så skal alle have aircondition?

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

SustainerPlayer skrev:Jeg tænker at hvis man oprigtigt gerne vil have en diskussion, så skal man lade være med, at kalde modparten med respektløse navne og betegnelser.
Jeg undskylder, det var ikke min mening at være respektløs over for min modpart.
Blev bare "revet med" af min egen vrede.

Min fejl.
SustainerPlayer skrev: Jeg ser, heller ikke hvad problemet præcist er?

Så vidt jeg er orienteret, kan alle installere air-cons på deres eksisterende eller nybyggede boliger, hvis de gerne vil.
AC er helt ekstraordinært dyrt i Danmark, for ikke at tænke på vores koloenorme elafgifter.
Læg dog skatten over på arv og den slags (eller et andet sted) istedet for at belemre almindelige danskere med høje elafgifter.

Desuden er det ikke standard. Du spørger jo heller ikke, når du køber ny bolig "er der rindende vand?" eller "er der toiletforhold her i bygningen?"

Nej, sådanne ting tager man for givet. I USA tager man også AC for givet, men ikke i Danmark.
Det er en skam.

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2126

Indlæg af raoul »

Du skal huske at tage dine piller, medium :)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

SustainerPlayer skrev:
mediumaevum skrev: Efter min mening burde det være lovkrav at AC installeres i alle beboelsesbygninger.
Hvorfor?

Mange mennesker bryder sig ikke om air-con. Folk skal vel ikke påtvinges mere end højst nødvendigt.

Jeg går ud fra, at de fleste af os anser rindende vand og kloakering for nødvendige løsninger i vores samfund?
Jeg er enig i, at folk ikke skal tvinges til mere end højest nødvendigt. Men hvis boligen skal sælges videre på et tidspunkt, bør man som minimum kræve, at der står noget om at tidligere ejer har fravalgt AC. Hvis alle nyopførte boliger installeres med AC som standard vil flere også få råd til det, ikke mindst pga. den megen konkurrence som vil opstå i kølvandet på sådan et tiltag.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

mediumaevum skrev:
bredal187 skrev:
mediumaevum skrev:
Så hvad er klimahysterikernes forsvar nu?
...at det der sker nu, netop er hvad de hele tiden har sagt.

Tror du skal læse lidt mere på lektien :nose:
Mig bekendt har INGEN klimafortalere været fortalere for aircondition, tværtimod. De siger, at vi skal forbyde AC fordi det forurener med elforbruget.
Du har misforstået, og det er en vigtig pointe, så jeg tillader mig lige at skære den ud i pap:
De klimaforandringer vi ser resultaterne af lige nu, med den varmeste maj måned der nogensinde er målt, er med stor sandsynlighed et direkte resultat af den forurening der bl.a. skyldes for stort energiforbrug. Et energiforbrug der bl.a. er kommet ved unødvendig brug af aircon, men også (og i langt højere grad) ved industriens energibrug, og ved at vi har baseret vores infrastruktur på afbrænding af olie (benzin). Og selv om det er rart med varmen her og nu, hvis man da ellers som jeg holder af sommer, så er følgevirkningerne ved klimaforandringerne på ingen måde ønskværdige. Det vil befolkningen i Maldiverne f.eks. kunne skrive under på, ikke mindst når de skal til at finde et andet sted at bo fordi deres land er blevet slugt af den stigende vandstand.

Derudover; at du godt kan lide aircon skal vel ikke betyde at vi alle skal påtvinges det ved lov? Selv holder jeg af aircon i bilen, men er helst fri for det i mit hjem, hvor jeg langt foretrækker kryb og kravl og frisk luft ind gennem vinduerne frem for et aircon anlæg. Hvis du hellere vil have aircon, så fair nok - mig bekendt er der ingen lov der forbyder dig at installere det i dit eget hjem.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Derudover: at skrive "jeg er ikke klimabenægter, men ... " for længere nede at benævne andre med ordet "klimahysteriker", den går altså ikke mester. Det svarer til at sige "jeg er ikke racist, men ..." for derefter at sige noget racistisk. Stå ved dine holdninger, eller vælg dine ord med omhu. Jeg bliver faktisk en anelse knotten over at blive kaldt for klimahysteriker blot for at tage klimaforandringer alvorligt.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

david mondrup skrev:
mediumaevum skrev:
bredal187 skrev:
...at det der sker nu, netop er hvad de hele tiden har sagt.

Tror du skal læse lidt mere på lektien :nose:
Mig bekendt har INGEN klimafortalere været fortalere for aircondition, tværtimod. De siger, at vi skal forbyde AC fordi det forurener med elforbruget.
Du har misforstået, og det er en vigtig pointe, så jeg tillader mig lige at skære den ud i pap:
De klimaforandringer vi ser resultaterne af lige nu, med den varmeste maj måned der nogensinde er målt, er med stor sandsynlighed et direkte resultat af den forurening der bl.a. skyldes for stort energiforbrug. Et energiforbrug der bl.a. er kommet ved unødvendig brug af aircon, men også (og i langt højere grad) ved industriens energibrug, og ved at vi har baseret vores infrastruktur på afbrænding af olie (benzin). Og selv om det er rart med varmen her og nu, hvis man da ellers som jeg holder af sommer, så er følgevirkningerne ved klimaforandringerne på ingen måde ønskværdige. Det vil befolkningen i Maldiverne f.eks. kunne skrive under på, ikke mindst når de skal til at finde et andet sted at bo fordi deres land er blevet slugt af den stigende vandstand.

Derudover; at du godt kan lide aircon skal vel ikke betyde at vi alle skal påtvinges det ved lov? Selv holder jeg af aircon i bilen, men er helst fri for det i mit hjem, hvor jeg langt foretrækker kryb og kravl og frisk luft ind gennem vinduerne frem for et aircon anlæg. Hvis du hellere vil have aircon, så fair nok - mig bekendt er der ingen lov der forbyder dig at installere det i dit eget hjem.
Så mener jeg at det er bedre at se på måden vi får vores energi fra, fremfor at skære energiforbruget væk, for det er helt og aldeles urealistisk.

Hellere flere vindmølleparker i vesterhavet eller endog atomkraft end at skære i energiforbruget.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

david mondrup skrev:Derudover: at skrive "jeg er ikke klimabenægter, men ... " for længere nede at benævne andre med ordet "klimahysteriker", den går altså ikke mester. Det svarer til at sige "jeg er ikke racist, men ..." for derefter at sige noget racistisk. Stå ved dine holdninger, eller vælg dine ord med omhu. Jeg bliver faktisk en anelse knotten over at blive kaldt for klimahysteriker blot for at tage klimaforandringer alvorligt.
Undskyld. Det var ikke min mening at være nedladende over for dig. Beklager oprigtigt. Har rettet det.
Senest rettet af mediumaevum lør 2. jun 2018 20:01, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

mediumaevum skrev:Så mener jeg at det er bedre at se på måden vi får vores energi fra, fremfor at skære energiforbruget væk, for det er helt og aldeles urealistisk.

Hellere flere vindmølleparker i vesterhavet eller endog atomkraft end at skære i energiforbruget.
Det får vi svært ved at blive uenige om, omend jeg mener at atomkraft har diskvalificeret sig selv ved de ulykker der kun skulle kunne ske hver 1000 år, men alligevel er sket flere gange indenfor de få årtier det har eksisteret. I realiteten bliver vi dog nok nødt til at ride på begge heste, både at omlægge energiproduktionen og være mere sparsommelige med energien, hvis vi skal gøre os noget håb om at bremse farten på klimaforandringerne. At undgå menneskeskabte klimaforandringer, det tog er vist desværre kørt.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Jeg har også svaret dig, hvis du ikke skulle have set det, eller prøver at ignorere mig XD

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

bredal187 skrev: Jeg har også svaret dig, hvis du ikke skulle have set det, eller prøver at ignorere mig XD
Jeg skal være online før jeg kan svare... Kunne ikke nå det i forrige svar :)
bredal187 skrev: Sidste år var året med den koldeste varme dag, nogensinde målt siden DMI begyndte at måle i 1874 (eller der omkring) Det var også det vådeste år, nogensinde målt.
Det var også den mest regnfyldte dag. Danmark har ikke haft denne slags varme siden 1995.

Så hvad er din begrundelse for aircondition? Fordi det er rigtig varmt hvert 23. år, så skal alle have aircondition?
Varmen sidste år var også meget, meget mere end rigeligt til mig.

Jeg trives ikke ved indendørstemperatur over 20 grader. Har sjældent varme på om vinteren, og forsøger altid at holde indendørstemperatur på 18-19 grader, hvis jeg kan.

Udendørstemperatur skal helst være mellem 0-5 grader celcius før jeg kan holde vejret ud.

For mit vedkommende beskriver jeg en varmbølge som værende temp. fra 10 grader og op. Hedebølge fra 20 grader og op.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

david mondrup skrev:
mediumaevum skrev:Så mener jeg at det er bedre at se på måden vi får vores energi fra, fremfor at skære energiforbruget væk, for det er helt og aldeles urealistisk.

Hellere flere vindmølleparker i vesterhavet eller endog atomkraft end at skære i energiforbruget.
Det får vi svært ved at blive uenige om, omend jeg mener at atomkraft har diskvalificeret sig selv ved de ulykker der kun skulle kunne ske hver 1000 år, men alligevel er sket flere gange indenfor de få årtier det har eksisteret. I realiteten bliver vi dog nok nødt til at ride på begge heste, både at omlægge energiproduktionen og være mere sparsommelige med energien, hvis vi skal gøre os noget håb om at bremse farten på klimaforandringerne. At undgå menneskeskabte klimaforandringer, det tog er vist desværre kørt.
Men er det realistisk, at spare på energien? Og selv hvis hver dansker sparede på energien, ville det ikke bare være som en dråbe i et stort ocean?

Jeg tror det skaber flere ulemper end fordele, at spare på energien. Eneste mulighed er omlægning af energi fra olie og kul, til vedvarende energi.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

mediumaevum skrev:
Varmen sidste år var også meget, meget mere end rigeligt til mig.

Jeg trives ikke ved indendørstemperatur over 20 grader. Har sjældent varme på om vinteren, og forsøger altid at holde indendørstemperatur på 18-19 grader, hvis jeg kan.

Udendørstemperatur skal helst være mellem 0-5 grader celcius før jeg kan holde vejret ud.

For mit vedkommende beskriver jeg en varmbølge som værende temp. fra 10 grader og op. Hedebølge fra 20 grader og op.
Bor du i Danmark? :-)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

lakris skrev:
mediumaevum skrev:
Varmen sidste år var også meget, meget mere end rigeligt til mig.

Jeg trives ikke ved indendørstemperatur over 20 grader. Har sjældent varme på om vinteren, og forsøger altid at holde indendørstemperatur på 18-19 grader, hvis jeg kan.

Udendørstemperatur skal helst være mellem 0-5 grader celcius før jeg kan holde vejret ud.

For mit vedkommende beskriver jeg en varmbølge som værende temp. fra 10 grader og op. Hedebølge fra 20 grader og op.
Bor du i Danmark? :-)
Ja.

Iøvrigt, jeg er selv rimelig træt af den globale opvarmning, og jeg er 100 % med på den er menneskeskabt. Jeg mener bare ikke, vi som forbrugere selv kan gøre noget.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hvis jeg er kommet til at fornærme nogen i denne tråd, det være sig i oplæg eller kommentar, så beklager jeg meget. Det var ikke min mening.
Men tak for i gjorde mig opmærksom på problemet.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

mediumaevum skrev: Iøvrigt, jeg er selv rimelig træt af den globale opvarmning, og jeg er 100 % med på den er menneskeskabt. Jeg mener bare ikke, vi som forbrugere selv kan gøre noget.
Vi kan gøre en masse.

Selv har jeg besluttet mig for at jeg ikke skal have nogen bil. Faktisk er jeg "endeligt" nået til en fase i mit liv hvor jeg ville ha råd til en ganske fin bil. Men jeg behøver det ikke, og skulle jeg endeligt få brug for det (not gonna happen), bliver det en elbil. I forhold til klimaet betyder det at jeg ikke skal starte 1 motor op hver gang jeg skal nogen steder, og i stedet kan dele en større (og mere effektiv) motor (bus, sporvogn) med andre mennesker hvilket kraftigt nedsætter den Co2 vi ville udlede hvis vi alle kørte i vores egen bil.

Btw. så går det ganske godt i DK mht. grøn energi: https://www.danskenergi.dk/nyheder/danm ... ekord-vind. De forskellige partier har også allesammen et bud på hvor vi skal være i 2030. De ligger forskellige steder, men de er alle ambitiøse i forhold til eksempeltvis USA.

Mht. AC og klima-tanker;
Du kan da sagtens købe dig en AC. Og du kan da også sagtens lade den køre 24-7-365. Men vil du gøre noget godt for miljøet, så må du kompensere nogle andre steder for at sætte dit samlede forbrug ned.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

...og forbrugerne er endelig begyndt at forstå deres magt. Salget af Økologiske varer samt butikkernes "valg" ikke at sælge æg fra burhøns er to gode eksempler, der skyldes forbrugerne.

Flyttede i hus i Albertslund for 2 år siden og det er en sindssyg grøn kommune, på den fede måde. Vi fik indført skraldesortering og allerede indenfor en måned havde folk problemer med at komme af med deres sorteret plast, så der blev stillet plastcontainere op ved siden af flaskecontainere.

Hvis ALLE sorterede, så ville det rykke markant.

Skiftet fra glødepære til LED var stort. Ja, jeg kunne blive ved. Forbrugerne kan gøre meget.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

bredal187 skrev:...og forbrugerne er endelig begyndt at forstå deres magt. Salget af Økologiske varer samt butikkernes "valg" ikke at sælge æg fra burhøns er to gode eksempler, der skyldes forbrugerne.

Flyttede i hus i Albertslund for 2 år siden og det er en sindssyg grøn kommune, på den fede måde. Vi fik indført skraldesortering og allerede indenfor en måned havde folk problemer med at komme af med deres sorteret plast, så der blev stillet plastcontainere op ved siden af flaskecontainere.

Hvis ALLE sorterede, så ville det rykke markant.

Skiftet fra glødepære til LED var stort. Ja, jeg kunne blive ved. Forbrugerne kan gøre meget.
Fedt at høre med albertslund kommune.

I Oslo kommune (som tæller en stor del af Norges befolkning) er der skraldesortering over alt! På jobbet, på gaden (har dog set få ‘normale’ skraldespande), og derhjemme. Det var en ting jeg var positivt overrasket over, og lige skulle vænne mig til da jeg flyttede her op.

Til gengæld er der stor luftforurening, fordi der næsten ingen vind er. Det gør at de har været nødt til at lave betalings-ring (mener det er 80 NOK hver gang du krydser ringvejen!) og støtte til elbiler. Derfor er der rigtig mange el og hybridbiler her oppe (teslaer over alt!). Min mavefornemmelse siger tæt på 50/50.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Hvis jeg apropos miljø og grøn energi må have lov at gå en smule off-topic, så undrer og irriterer det mig, at de dersens "intelligente lyskryds" helt tydeligt favoriserer bil-kørsel fremfor cykel-kørsel.

Jeg nærmer mig nogle gange et lyskryds på cykel, hvor det er ved at skifte til rødt for biler, der krydser i forhold til min køre-retning, og hvor det snart burde blive grønt for mig. Men så kommer der lige en bil kørende 100 meter væk i retning mod lyskrydset, og straks bliver det grønt for bilen, og jeg må vente en ekstra "rød-grøn-cyklus". Dette selvom jeg var meget tættere på krydset end bilen, og det i det hele taget snart burde være "min køre-retnings tur", om man så må sige. Tydelig cykel-diskriminering!

Et andet eksempel er, når man som cyklist skal dreje til venstre i et lyskryds, hvor man jo først skal køre lige over og så vente på, at der bliver grønt i den krydsende retning. Men hvordan er det lige med "intelligente lysreguleringer" her? Jeg har da flere gange prøvet at stå og vente i evigheder på, at en bil kommer og "trigger" lysreguleringen for mig, efter jeg har kørt over den første gang og skal til at køre over anden gang, for det er åbenbart ikke blevet tænkt ind i programmeringen af lysreguleringen, at der kan være cykler, der skal dreje til venstre i et lyskryds :evil:

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

... forresten så burde jeg nok også nævne det i brokketråden, for det er da værd at brokke sig over.

Nyt svar