Trailer-hjælp

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Trailer-hjælp

Indlæg af mediumaevum »

Jeg søger noget inspirationskilde, og ikke mindst hjælp/idéer til hvordan jeg kan sammensætte en trailer så den virker sammenhængende og med konteksten i behold. Traileren skal forbinde 3 forskellige projekter (animationer) omkring samme område og dets historie.

Jeg har for længe siden lavet dette trailer-soundtrack:

[soundcloud][/soundcloud]

Nu vil jeg gerne kombinere det til en lille film, af samme længde (40 sek.), dvs. trailer for 3 animationer omhandlende Viborg-områdets historie, dvs. Hald Slot, Spøttrup Borg samt nyeste animation omhandlende Viborg Domkirke.

Jeg bør nok fortælle lidt om baggrundshistorien, så I bedre kan hjælpe mig med storytelling og hvordan jeg får det her klippet sammen og kogt ned til 40 sek.:

Det er værd at bemærke, at de alle tre har Viborg tilfælles, særligt Viborg Domkirke, idet både Hald og Spøttrup ejedes af samme biskop af Viborg, Jørgen Friis, op til reformationen i 1520'erne.

Soundtrack'et lægger op til dramatik, og hverken det nye Hald (bispens Hald) eller Spøttrup har været involveret i noget dramatisk, da de aldrig er blevet indtaget endsige kæmpet om pga. deres massive forsvar.

Men hvad angår Hald, var der jo flere borge på stedet, f.eks. Niels Bugge's borg som blev erobret ved magt i 1372 af Valdemar Atterdag, med blide, armbrøst osv. Jeg har animationer af begge dele i aktion, samt en kort animation af Bugge til stejlende hest. Hvad Bugge's Hald havde tilfælles med Viborg Domkirke er, at Vor Frue Kapel blev opbygget af de munkesten som Bugge's borg bestod af, som i 1393 blev revet ned.

Som I kan se er historien på en måde sammenviklet og relaterer sig til hinanden på kryds og tværs af tid og sted.
Jeg vil have "kogt" det ned til en trailer uden at seeren mister overblik.

Hvordan gør jeg det bedst muligt?

Ved ikke hvor jeg ellers skal spørge om sådan noget. Det er vel nærmest en form for "filmteori" med tilhørende manuskript.
Aner ikke hvordan jeg får så meget som muligt samlet uden at miste overblikket, og fortsat have konteksten i behold.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Hmm - hvad er egenligt omdrejningspunktet? Er det historien eller musikken?

Det er jo generelt ikke så populært, at fortælle historie ud fra herremænd og andre højststående personer. Men mere skildre det ud fra "almindelige" menneskers kår i de forskellige tider.

Og at diverse borge og fæstningsværker ikke har været skueplads for store slag, så kan det jo vinkles, at de tit er blevet brugt til at intimidere de "almindelige" mennesker - og holde dem i skak.

Det kræver måske noget mere research. Men giver også en mere interessant vinkel, som de fleste bedre kan relatere til.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

SustainerPlayer skrev:Hmm - hvad er egenligt omdrejningspunktet? Er det historien eller musikken?

Det er jo generelt ikke så populært, at fortælle historie ud fra herremænd og andre højststående personer. Men mere skildre det ud fra "almindelige" menneskers kår i de forskellige tider.

Og at diverse borge og fæstningsværker ikke har været skueplads for store slag, så kan det jo vinkles, at de tit er blevet brugt til at intimidere de "almindelige" mennesker - og holde dem i skak.

Det kræver måske noget mere research. Men giver også en mere interessant vinkel, som de fleste bedre kan relatere til.
Historien er omdrejningspunktet, men samtidig vil jeg også rigtig gerne bruge det nævnte stykke musik som soundtrack.

Altså, hvad angår almindelige menneskers kår i relation til hhv. Hald og Spøttrup er følgende:

Niels Bugge's Hald blev bygget af omegnens bønder, som blev tvunget til det af deres herremand, Bugge.
Som tvist til historien kan nævnes, at på det tidspunkt (1350'erne) var riget pantsat til forskellige adelige, og kongemagten som ellers skulle beskytte bønderne mod uretfærdigheder, stod svækket. Da kongen nærmer sig Hald-borgen, er det igen bønderne som må kæmpe for hhv. deres herremand eller kongen, alt afhængig af hvem de er underlagt.

Kommer vi op omkring reformationen er det bønderne som stiller konge og kirke i skak i kraft af oprørsstemning. Derfor blev Spøttrup Borg befæstet i særlig udstrækning, og omegnens bønder blev samtidig sat til at knokle for deres nye biskop til at bygge Bispens Hald, som forsvar mod netop... bønderne!

Så, hvis man skal se historien fra den almindelige menneskers sted, vil det være at begge forsvarsværker blev bygget med tvangsarbejde, og i starten af 1400-tallet blev domkirken så færdiggjort med Vor Frue Kapel, igen af omegnens bønder, for at de kunne få aflad for deres synder ved at udføre "helligt arbejde". Alle domkirker i Europa nu engang blev opført på denne måde. Altså, tvang, tvang og frivillig tvang.

Der er egentlig ikke så meget nyt at skildre i borgenes historie hvad ang. almindelige mennesker, idet livet i middelalderen for almindelige mennesker bare var ren elendighed. Elendigheden havde dog flere nuancer for de højststående personer, og derfor er det mere interessant at skildre dem.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Det synes jeg er en fin vinkel at beskrive ud fra! Det sætter de imponerende byggerier i relief og får en kant på det der med, at dette bygningsværk blev opført af "indsæt herremand".

Så skal du vel lave et storyboard, der benytter stemningen i musikken til at underbygge dette.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

SustainerPlayer skrev:Det synes jeg er en fin vinkel at beskrive ud fra! Det sætter de imponerende byggerier i relief og får en kant på det der med, at dette bygningsværk blev opført af "indsæt herremand".

Så skal du vel lave et storyboard, der benytter stemningen i musikken til at underbygge dette.
Ja, det er jo lige det... storyboardet bliver svært.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Ville oprindeligt have startet en ny tråd, men pga. henstilling fra moderator om at søge på forummet først genfandt jeg denne.
Selvom tråden her alligevel ikke helt rammer det jeg vil med det her:

Jeg søger noget filmteori ifht. moderne stumfilm.

Jeg vil gerne kommunikere en idé/teori samt facts som normalvis kun beskrives gennem mange ord (enten som artikel eller dokumentar), rent visuelt. Dvs. det eneste tekst der må være, skal være titler, navne/stednavne, eller andet meget kort tekst.

Selve den teoretiske del som jeg vil beskrive skal kunne kommunikeres uden brug af ord. Dvs. hverken tekst eller tale.
Med andre ord: En stumfilm.

Findes der noget materiale som jeg kan blive inspireret af (gerne artikler (gratis), eller youtube-videoer)?

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

mediumaevum skrev:Ville oprindeligt have startet en ny tråd, men pga. henstilling fra moderator om at søge på forummet først genfandt jeg denne.
Selvom tråden her alligevel ikke helt rammer det jeg vil med det her:

Jeg søger noget filmteori ifht. moderne stumfilm.

Jeg vil gerne kommunikere en idé/teori samt facts som normalvis kun beskrives gennem mange ord (enten som artikel eller dokumentar), rent visuelt. Dvs. det eneste tekst der må være, skal være titler, navne/stednavne, eller andet meget kort tekst.

Selve den teoretiske del som jeg vil beskrive skal kunne kommunikeres uden brug af ord. Dvs. hverken tekst eller tale.
Med andre ord: En stumfilm.

Findes der noget materiale som jeg kan blive inspireret af (gerne artikler (gratis), eller youtube-videoer)?
Det lyder som en meget besværlig måde at ville kommunikere på. Hvorfor?

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

SustainerPlayer skrev: Det lyder som en meget besværlig måde at ville kommunikere på. Hvorfor?
Fordi jeg ikke bryder mig om at agere vært på en dokumentarfilm.

Jeg stammer iøvrigt for meget, når jeg bliver nervøs.

Hm.... findes der evt. en mulighed her på lydmaskinen eller andre steder at efterspørge værter?

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

mediumaevum skrev:
Fordi jeg ikke bryder mig om at agere vært på en dokumentarfilm.

Jeg stammer iøvrigt for meget, når jeg bliver nervøs.

Hm.... findes der evt. en mulighed her på lydmaskinen eller andre steder at efterspørge værter?
Ok - det er fair nok. Men det er jo lidt drastisk, at så vælge at kommunikere med stumfilm i stedet. Det kræver jo noget kreativ fantasi - eller i det mindste en ide, som du jo ikke rigtigt har, når du nu efterspørger.

Hvad med at finde et rimeligt godt lydende text-to-speech program?

Jeg er ikke inde i Windows. Men til Mac kan man få noget ganske udemærket til billige penge, det burde jo også kunne gøres i Windows.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

SustainerPlayer skrev: Hvad med at finde et rimeligt godt lydende text-to-speech program?
Jeg har hørt youtube-videoer med text-to-speech. Det er forfærdeligt at høre på, og jeg disliker helt konsekvent videoer med text-to-speech, medmindre videoen var af vital og eneste vej til at lære noget meget, meget specifikt i et advanceret program (f.eks. Blender).

Hellere text-only end text-to-speech.

Hvis en text-to-speech er lavet tilpas meget som om det skal lyde som et rigtigt menneske, så er min dislike garanteret.

Og lad mig sige det sådan: Generelt deler jeg meget, meget yderst sjældent dislikes ud. Det er faktisk en ting jeg er meget tilbageholdende med.

Men der er INGEN som skal snyde mig eller bare forsøge på det. Og da jeg har den tilgang og den standard for hvad andre skal præstere (eller ikke præstere) føler jeg det ligeledes mildest talt problematisk hvis jeg selv giver mig i kast med det. Det er jo direkte dobbeltmoralsk af mig, hvis jeg gør det.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

mediumaevum skrev: Jeg har hørt youtube-videoer med text-to-speech. Det er forfærdeligt at høre på, og jeg disliker helt konsekvent videoer med text-to-speech, medmindre videoen var af vital og eneste vej til at lære noget meget, meget specifikt i et advanceret program (f.eks. Blender).
Suk.

Hvad med at læse, hvad jeg skriver? " ... rimeligt godt lydende ..."
mediumaevum skrev: Hellere text-only end text-to-speech.
Ok - men det var ikke din forudsætning før.
mediumaevum skrev: Hvis en text-to-speech er lavet tilpas meget som om det skal lyde som et rigtigt menneske, så er min dislike garanteret.

Og lad mig sige det sådan: Generelt deler jeg meget, meget yderst sjældent dislikes ud. Det er faktisk en ting jeg er meget tilbageholdende med.
Du er virkelig god til at opstille problematikker, der ingen betydning har. Du er også rigtig god, til at gøre alting sværere for dig selv end det modsatte.
mediumaevum skrev: Men der er INGEN som skal snyde mig eller bare forsøge på det. Og da jeg har den tilgang og den standard for hvad andre skal præstere (eller ikke præstere) føler jeg det ligeledes mildest talt problematisk hvis jeg selv giver mig i kast med det. Det er jo direkte dobbeltmoralsk af mig, hvis jeg gør det.
Nå - ligesom du snyder med sample-bibliotekter af orkestre og animationer, af noget der ikke eksisterer? :wink:

Prøv at lade være med at være så negativt fokuseret - se muligheder - i stedet for alle de absolutte holdninger. Jeg tror, du har en stor stopklods for din kreativitet i al det vrøvl.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

SustainerPlayer skrev: Du er virkelig god til at opstille problematikker, der ingen betydning har. Du er også rigtig god, til at gøre alting sværere for dig selv end det modsatte.
Det har du ret i.
SustainerPlayer skrev: Nå - ligesom du snyder med sample-bibliotekter af orkestre og animationer, af noget der ikke eksisterer? :wink:

Prøv at lade være med at være så negativt fokuseret - se muligheder - i stedet for alle de absolutte holdninger. Jeg tror, du har en stor stopklods for din kreativitet i al det vrøvl.
Ja, egentlig.

Det er måske off-topic, men jeg bliver nødt til forsvare det:

Men der er dog den forskel fra text-to-speech og sample-biblioteker at sample-biblioteker skal programmes, og meget skal stadig indspilles på keyboard eller på anden vis have en menneskelig udførelse enten i form af direkte indspil på keyboard eller møjsommelig programmering. Jeg bruger ikke sample-biblioteker som snyd. Jeg bruger dem som instrumenter, ligesom du kan spille en rigtig fløjte, et klaver eller en guitar. Forskellen er bare, at jeg spiller på keyboardet på forskellige måder afhængig af instrumentvalget.

Jeg betragter f.eks. et violin-ensemble som et særskilt instrument og behandler det forskelligt fra en solo-violin.

Derudover har jeg ikke noget valg. Jeg har ikke et rigtigt orkester, og jeg har ikke et rigtigt instrument. Jeg har et keyboard, ikke et klaver.
Jeg vil derfor som mange andre ikke kunne uploade musik uden samples.

/offtopic.

Det sagt, så overvejer jeg lidt at kontakte eller efterspørge værter. Det kunne da også være fedt at få et medieselskab til at lave en film. Jeg kan levere rekonstruktionerne, endda flere filmklip af ruiner mm.

Alternativt skal jeg animere endnu mere for at få budskabet frem uden ord. Som man siger, et billede siger mere end 1000 ord.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

"Nothing in the world is worth having or worth doing unless it means effort, pain, difficulty… I have never in my life envied a human being who led an easy life. I have envied a great many people who led difficult lives and led them well."

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8690
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Jeg troede bare du søgte hjælp ifb. med en flytning el.l. :)









(finder selv ud)
/Dub

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Hæhæ - :dollargrin:

Ja - vi ved jo, at trailer-parken på LM er ret så massiv. :lol:

Nyt svar