Forum-død

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Forum-død

Indlæg af mediumaevum »

Jeg leder efter et forum hvor jeg kan få kritik på Works In Progress (WIP)-projekte inden for digital kunst, dvs. både 3d, animation men også alm. film/musikvideoer.

Jeg fandt ArtStation, hvor jeg læste dette:

https://support.artstation.com/knowledg ... ics/forums

Jeg studsede over følgende sætning:
Generally, forums are a relic of a early 2000's. Most people have moved on to Facebook.
Jeg kan da umuligt være den eneste som ikke ønsker mit fulde navn, adresse og hvad ellers facebook indsamler af data og offentliggører (ihvertfald navn) i hænderne på facebook, men bare ønsker at gå under et pseudonym og få helt almindelig feedback på kunst.

Kan det virkelig passe, at forums er døde inden for det felt? For nu har jeg ledt med lys og lygte efter steder ala' lydmaskinen, bare mere internationalt, og ikke mindst MED liv (dvs. seneste aktivitet inden for de sidste 5 minutter).

Alle andre fora virker døde. Seneste aktivitet: April 2018.
Seneste aktivitet: Maj 2016 osv.

Sådan går det igen på samtlige fora jeg besøger.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Det er en generel tendens.

Et forum kræver en kritisk masse af aktive brugere. De fleste fora formår ikke at "få nyt blod". Nok fordi de fleste yngre bruger nettet anderledes og er mere orienterede imod diverse "sociale medier".

Lydmaskinen er også sådan cirka det sidste nogenlunde levende musikforum i Danmark. Og man kan frygte det før eller siden ebber ud her. Der kommer i hvert fald ikke mange nye aktive brugere til.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8691
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

mediumaevum skrev:Kan det virkelig passe, at,..
Ja, det kan det, og det emne er også blevet vendt både her, og der, de sidste måske 10 år

Du må bruge google:

https://www.google.com/search?safe=off& ... Qor9HmRpH4

f.eks. søge resultater som dette:

https://www.lifewire.com/3d-forums-communities-2080

Ellers er der Facebook ,..
Senest rettet af DUBTEMPLE søn 5. aug 2018 20:13, rettet i alt 2 gange.
/Dub

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Jeg tror nu desværre din observation er rigtig nok. Fora a la dette forsvinder stille og roligt. Din bekymring omkring private data er ikke usædvanlig - jeg hører den jævnligt fra flere. Men langt de fleste brugere (herunder jeg selv) er i praksis revnende ligeglade.

Jeg bruger selv lydmaskinen til meget, men må indrømme at jeg er rykket på facebook når det gælder ableton relaterede spørgsmål. Den danske Ableton brugergruppe på facebook er virkelig god, og meget effektiv. Alt det, fora var i start-00erne.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

mediumaevum skrev:For nu har jeg ledt med lys og lygte efter steder ala' lydmaskinen, bare mere internationalt, og ikke mindst MED liv (dvs. seneste aktivitet inden for de sidste 5 minutter).
https://www.gearslutz.com/board/

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Pga vidensdeling er Lydmaskinen stadig relevant i forhold til en Facebook gruppe. Vi kunne sikkert have nogle livlige ting kørende på Facebook, men det ville blive til støj for dem der leder efter et svar.

Hele sølvpapirshat ideen med at holde sit navn hemmeligt har jeg ikke meget forståelse over for, jeg bryder mig ikke om folk der ikke er ærlige omkring hvem de er, eller vil stå ved det de skriver, folk bliver nogle gange grovere når det ikke tilsmudser deres rigtige ry. Jeg aner jo heller ikke om du er en voksen eller en eller anden klam pige på 13 år der udgiver sig for at være en mand. Specielt i handelsøjemed med udstyr er det selvfølgelig mere relevant at kende til personen, men så sent som i dag har jeg sendt en mand på Youtube for at se din video om Spøttrup slot da han havde det med i et foredrag, jeg kunne dog ikke fortælle hvem du var eller hvordan han skulle få kontakt med dig hvis han ville det, så må det blive en Youtube kommentar.

Google+ døde, de havde ellers gang i noget smart med Google Wave, men det bliver aldrig så struktureret som et rigtig forum.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Hald skrev:... folk bliver nogle gange grovere når det ikke tilsmudser deres rigtige ry.
Det holder vist da ikke folk tilbage på Facebook? :)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8691
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

mediumaevum skrev:For nu har jeg ledt med lys og lygte efter steder ala' lydmaskinen, bare mere internationalt, og ikke mindst MED liv (dvs. seneste aktivitet inden for de sidste 5 minutter).
KVR ,.. alle hovedgrupperne er stort set traffikeret inden for det sidste døgn

https://www.kvraudio.com/forum/
Senest rettet af DUBTEMPLE søn 5. aug 2018 20:25, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8691
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Vrøvl Hald ,.. det er snare dumt at anvende IRL identitet på nettet sådan som landet ligger efterhånden

Så sølv-hat til dig selv :-)

/Henrik
/Dub

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Man har vel en fake profil til de ting man ikke ønsker lægge navn til, min herinde hedder Holger :P
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8691
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hald skrev:Man har vel en fake profil til de ting man ikke ønsker lægge navn til, min herinde hedder Holger :P
:dollargrin:
/Dub

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Man kan så overveje, om der er nogle tiltag, der kan gøres, for at vende udviklingen eller rettere afviklingen?

Hvad skal et forum anno 2018 kunne, for at være interessant for de yngre generationer?

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8691
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

david mondrup skrev:Den danske Ableton brugergruppe på facebook er virkelig god, og meget effektiv. Alt det, fora var i start-00erne.
Ud over at FB er en yderst tvivlsom og anløben konstruktion i sig selv, (det synspunkt kan de fleste vel efterhånden, om ikke vedgå, så forstå), så er FB netop ikke det som et fora var, og er,.

Seach-engine er forfærdelig, ofte har jeg oplevet at selv nyere indlæg ikke kan graves frem, der kan ikke søges avanceret, der mangler hele den struktur der er i et forum, ufattelig meget god viden er gået tabt i de grupper jeg abbonerer på,..

Jeg syntes netop ideen må være at opbygge en voksende kollektiv videns-base, der lader sig bruge, både fremad, og baglæns,..

Grupperne er mest en slags chat, det er OK, men det kunne have været så meget mere, og muligheden for den seriøse tilgang dør bort i afviklingen af rigtige fora
/Dub

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Ja, det kunne være fint at have det her. Desværre er Ableton ekspertisen tilsyneladende noget mere markant til stede på FB - måske fordi det netop tiltaler et yngre segment, og det er også et yngre segment der bruger Ableton?

Jeg kunne forestille mig at FL brugere har det på samme måde.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

SustainerPlayer skrev:Man kan så overveje, om der er nogle tiltag, der kan gøres, for at vende udviklingen eller rettere afviklingen?

Hvad skal et forum anno 2018 kunne, for at være interessant for de yngre generationer?
Oplysning er vejen frem. Med alle de skandaler med de sociale medier, hacking/sløseri med sikkerhed osv. nægter jeg ganske enkelt at bruge facebook og andre af den slags medier med fuld identitet.

Jeg synes det er et godt argument, hvis ikke det bedste argument man som indehaver af et phpBB-forum kan udnytte som reklame, for brugen af fora med pseudonym. Hvis siden bliver hacket, er det "kun" dit password som bliver hacket, ikke dine personfølsomme oplysninger, aller højst IP-adresse og email. Og vælger man et anderledes password til hvert forum, kan det jo ikke gå så galt, det samme med sekundær email til mere tvivlsomme fora.

Derudover, burde pseudonymitet og i sig selv dæmme op for chikane, netop fordi man kun har et pseudonym. Det er en betydelig styrke ved phpBB-baserede fora.

Jeg kan slet ikke se nogen fordele i den måde sociale medier kører på, i forhold til enkeltheden og anonymiteten i et phpBB-baseret forum.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8691
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

david mondrup skrev:Ja, det kunne være fint at have det her. Desværre er Ableton ekspertisen tilsyneladende noget mere markant til stede på FB - måske fordi det netop tiltaler et yngre segment, og det er også et yngre segment der bruger Ableton?

Jeg kunne forestille mig at FL brugere har det på samme måde.
Du har nok ret i det med segmentet ,... og tendensen er der vel i det hele taget på mange områder

Jeg kan så nogen gange spørge mig selv om unge mennesker ikke har samme behov for seriøsitet, fordybelse, kontinuitet, substans, og viden med lang holdbarhed

Eller om de ting de roder med er så flygtige at det de bruger deres dyrebare tid på alligevel altid er forældet om et år ?

(I så fald ku man overveje om dette er en tilstand der er værd at gøre permanent, og hvor længe man kan holde til det)
/Dub

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

DUBTEMPLE skrev:
david mondrup skrev:Ja, det kunne være fint at have det her. Desværre er Ableton ekspertisen tilsyneladende noget mere markant til stede på FB - måske fordi det netop tiltaler et yngre segment, og det er også et yngre segment der bruger Ableton?

Jeg kunne forestille mig at FL brugere har det på samme måde.
Du har nok ret i det med segmentet ,... og tendensen er der vel i det hele taget på mange områder

Jeg kan så nogen gange spørge mig selv om unge mennesker ikke har samme behov for seriøsitet, fordybelse, kontinuitet, substans, og viden med lang holdbarhed

Eller om de ting de roder med er så flygtige at det de bruger deres dyrebare tid på alligevel altid er forældet om et år ?

(I så fald ku man overveje om dette er en tilstand der er værd at gøre permanent, og hvor længe man kan holde til det)
Det passer altså ikke.

Jeg fordybede mig da i nogle emner som filosofi, historie mm. som ung.

Jeg kan ikke leve uden fordybelse.
Senest rettet af mediumaevum søn 5. aug 2018 23:03, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

mediumaevum skrev:Da jeg var ung var jeg interesseret i historie og filosofi, som 5-årig, og jeg lærte mig selv at programmere Pascal som 13-årig og lave små stykker software, i min fritid.

Og i ungdomsklubben brugte jeg 99 % af tiden dér på at lære grundlæggende atomfysik og som 17-årig læste jeg om Bell's entanglementeksperimenter og har været fascineret af det siden.

Så jo, unge kan godt fordybe sig.
Jeg tillader mig et forsigtigt gæt på at du, med den beskrivelse, nok falder en anelse ved siden af normen ;-)
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Jeg bruger det ikke selv, men hvad med Reddit?

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8691
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

david mondrup skrev:
mediumaevum skrev:Da jeg var ung var jeg interesseret i historie og filosofi, som 5-årig, og jeg lærte mig selv at programmere Pascal som 13-årig og lave små stykker software, i min fritid.

Og i ungdomsklubben brugte jeg 99 % af tiden dér på at lære grundlæggende atomfysik og som 17-årig læste jeg om Bell's entanglementeksperimenter og har været fascineret af det siden.

Så jo, unge kan godt fordybe sig.
Jeg tillader mig et forsigtigt gæt på at du, med den beskrivelse, nok falder en anelse ved siden af normen ;-)
Hehe, må indrømme jeg er sgu også imponeret, godt gået :-)
/Dub

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

david mondrup skrev: Jeg tillader mig et forsigtigt gæt på at du, med den beskrivelse, nok falder en anelse ved siden af normen ;-)
Tjae.. jeg falder vel nok uden for normen.

Desværre. Gid alle unge gad brugte deres hjerne til at tænke med, istedet for det pladder de tilsyneladende spilder deres tid med.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Hald skrev:Hele sølvpapirshat ideen med at holde sit navn hemmeligt har jeg ikke meget forståelse over for, ...
Der kan vel være mange grunde til, at folk ønsker at optræde med et pseudonym fremfor dåbs-navn på et forum.

Tag f.eks. tråden her på lydmaskinen, hvor vi deler vores glæder ved køb af nyt gear - "Nyt gear blæretråden" - hvor det ville kunne få katastrofale følger at dele den slags på et offentligt tilgængeligt forum og samtidig have person-identificerbare oplysninger - så som dåbs-navn - stående frit fremme... Det ville være en direkte invitation til uønskede gæster i huset - måske endda livsfarlige gæster fra Østeuropa.

Det er ikke mange år siden man hørte om danske politikere, der valgte helt at droppe FB, eftersom de ikke orkede de dødstrusler, tilsvininger mm. der fulgte med det at dele sine ærlige politiske meninger derinde. For den slags mennesker kunne et forum med pseudonym være værd at overveje frem for helt at trække sig fra meningsudvekslinger på internettet.

Nogle gange diskuterer vi også politiske emner her på LM... men husk, at hvis man f.eks. ytrer sin personlige mening om islam, Muhammed-tegninger el. lign., ja så kunne man - afhængig af éns holdninger og overbevisninger - evt. risikere at en øksemorder pludselig kommer vadende ind igennem døren IRL.

Så mht. valget mellem pseudonym eller dåbs-navn, så er der plusser og minusser ved begge dele, og hvilket koncept man ser mest fordele eller ulemper ved er jo individuelt - men ikke nødvendigvis grundløst og illegitimt. Her er det i min verden positivt, at vi på LM har frihed til selv at vælge mellem at fremstå med pseudonym eller dåbs-navn, alt efter hvad man personligt foretrækker.
Hald skrev:...jeg bryder mig ikke om folk der ikke er ærlige omkring hvem de er, ...
Hmmm... altså nu ved jeg ikke, om du hermed vil antyde, at man er uærlig, hvis man vælger at benytte pseudonym fremfor dåbs-navn på et internet-forum...? Personligt har jeg valgt at benytte pseudonym her på forummet, men det indrømmer jeg blankt, så det synes jeg ikke der er noget uærligt ved.

Sådan en som Gelileo kunne have haft rigtig meget glæde af at optræde på et internet-forum med pseudonym, hvor han kunne have delt sine ærlige opfattelser om universets indretning uden at risikere personlig forfølgelse af magthaverne... Bare et eksempel.
Hald skrev:... folk bliver nogle gange grovere når det ikke tilsmudser deres rigtige ry.
Jeg ved ikke om jeg sådan umiddelbart kan komme i tanker om bedre eksempler på grov tone end hvad man af og til støder på inde på FB. Jeg har i hvert fald set mange grovheder på FB, som aldrig var gået her på Lydmaskinen. LM fungerer nemlig udmærket i og med, at moderatorer sætter folk på plads i tilfælde af dårlig opførsel, og meget af det der er foregået på FB i tidens løb ville føre til en øjeblikkelig udsmidning herinde. Så her ser jeg ikke, at FB-konceptet med dåbs-navne "vinder" over f.eks. LM-konceptet. Jeg synes ikke jeg oplever problemer med grov tone herinde selvom mange brugere har valgt pseudonym fremfor dåbs-navn - kun lidt en gang imellem, men sådan er det jo også ude IRL.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Du har helt ret, det er jo tydeligvis ikke en 100% regel, men du ved tydeligvis hvad jeg mente, og kom med nogle rigtig gode eksempler på det modsatte. :)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Jeg tror at Youtube er "skyld i" at forum døden indtræf. I "gamle" dage brugte man forum til at få hjælp, men i dag skal man bare gå på tuben. Behovet for at være medlem af en gruppe, få hjælp og selv hjælpe er forsvundet.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

mediumaevum skrev:
SustainerPlayer skrev:Man kan så overveje, om der er nogle tiltag, der kan gøres, for at vende udviklingen eller rettere afviklingen?

Hvad skal et forum anno 2018 kunne, for at være interessant for de yngre generationer?
Oplysning er vejen frem. Med alle de skandaler med de sociale medier, hacking/sløseri med sikkerhed osv. nægter jeg ganske enkelt at bruge facebook og andre af den slags medier med fuld identitet.
Jeg tvivler på, at det vil være en særlig stor faktor i at få flere unge her.
david mondrup skrev:Ja, det kunne være fint at have det her. Desværre er Ableton ekspertisen tilsyneladende noget mere markant til stede på FB - måske fordi det netop tiltaler et yngre segment, og det er også et yngre segment der bruger Ableton?

Jeg kunne forestille mig at FL brugere har det på samme måde.
Hvis FL og Abelton-brugerne er "de unge" vi gerne vil have til at slå deres folder her. Hvordan får vi så dem lokket til?

Og hvad med generationerne efter dem?

Og er der andre ting, måske tænkt mere ud af boksen, der vil forøge aktiviteten?

Nyt svar