Youtube's søgealgoritmer stinker

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Re: Youtube's søgealgoritmer stinker

Indlæg af Holger »

mediumaevum skrev:
Holger skrev:Baren til højre med "Næste video" viser blot hvad man i forvejen ser.

Dvs. på min liste dukker der ikke de der børnevideoer op, men i stedet "Jordan Petersson debates linguistic professor", "How Technicolor Works" og så langt nede på listen et par 'middelalder'relaterede videoer.

Jeg forstår ikke problemet.
Det passer ganske enkelt ikke. Jeg har ingen børne-relaterede eller andre lignende videoer i min historik.
Det passer skam fint.

Hvorfor der kan være forskel skal jeg ikke kunne sige, men her vises blot almindelige forslag baseret på tidligere visningshistorik.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Forestil dig et N-dimensionelt rum, hvor hver dimension er et konecept eller objekt: Bil, karrusel, Miljø, Sygdom, Hamburger, Fisketur.

I det her rum, er forskellige ord placeret på koordinater i forhold til hinanden. Hvis eks. Bil og miljø ofte forekommer sammen, vil de blive placeret tæt på hinanden (cosinus afstanden vil være mindre end eks. Hamburger og Fisketur).

Dette kaldes ogaå en embedding, og i det nævnte eksempel en word-embedding. Du kan også gruppere produkter i forhold til hinanden, baseret på hvad folk oftest køber sammen. Dette danner så en basis for et recommendation-system: koordinaterne i embeddings findes ved at se på et kæmpestort datasæt, som forhåbentlig afspejler virkeligheden så godt som muligt.

Min umiddelbare forklaring er at dine videoer hører til en niche, og der er ganske enkelt ikke nok traces (keywords, backlinks, etc.) til at placere dig “rigtigt” i det rum som bruges til at finde relevante foreslag på andre videoer.

Når du kritiserer Youtube for at have en dårlig søgealgoritme, så tænk lige en ekstra gang: hvor mange forskellige topics (dimensioner i embedding-rummet) er der på hele youtube? Og hvor mange andre videoer med danske middelalderborge i 3D har de til at indlære de rigtige koordinater (placering) for dine videoer?

Jeg ville have forsøgt mig med andre keywords, poste det på relevante sider, etc. For at forbinde det med “de rigtige” emner som youtube kender. Og så er det bare et spørgsmål om hvornår de trainer embeddings igen (hvilket det sikkert gør hyppigt).

Og så syntes jeg personligt ikke det er helt så cool at skrive “Det passer ganske enkelt ikke”, når du ikke selv kan falsificere hans påstand. Du snyder lidt dig selv her.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Holger skrev:
mediumaevum skrev:
Holger skrev:Baren til højre med "Næste video" viser blot hvad man i forvejen ser.

Dvs. på min liste dukker der ikke de der børnevideoer op, men i stedet "Jordan Petersson debates linguistic professor", "How Technicolor Works" og så langt nede på listen et par 'middelalder'relaterede videoer.

Jeg forstår ikke problemet.
Det passer ganske enkelt ikke. Jeg har ingen børne-relaterede eller andre lignende videoer i min historik.
Det passer skam fint.

Hvorfor der kan være forskel skal jeg ikke kunne sige, men her vises blot almindelige forslag baseret på tidligere visningshistorik.
Hele min historik på youtube er kirke/middelaldermusik, Two Steps From Hell og Vaughan Williams/Gustav Holst.
Hvor passer det andet ind i den historik?

Og hvordan forklarer du med, at forslagsvisning er ens for både Christoffer og mig hvad angår denne specifikke video, og ikke forekommer ved nogen af de andre videoer jeg har uploadet?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hvordan forklarer du at forslagsvisningen er anderledes for mig og andre her i tråden?

Prøv at lav nogle tests med anden browser, VPN, anden bruger, osv.

Alternativt må der være nogle andre på nettet som er stødt på samme udfordring.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Et rent gæt: Du har kategoriseret den Film & Animation. Youtube tror i første omgang det er animation rettet til børn – som måske 90% af deres animationsmateriale er. Den klasker 'børn og animation'-relaterede videoer op de første par gange man klikker på linket. YT finder ud af, "hey, folk klikker ikke videre til det" og begynder bare at sætte folks normale historik op (jeg begynder at få comedy og van life – don't ask) blandet med ting, der har med Viborg at gøre. YT har altså lært, at det der børnehalløj er ikke noget, der holder brugeren på fladen efter de har set din video og den går i safe mode. Jo flere gange jeg klikker, jo færre links med Viborg får jeg, da jeg ikke klikker videre til noget med kommunens IT-system eller borgdag for børn.

YT er ligeglad med uploaderen og er i højeste grad interesseret at holde forbrugeren så længe på platformen som muligt, så den kan vise så mange reklamer som muligt.
skriver noder

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Nu slog jeg det lige op for dig og ganske rigtigt:

“Up Next” videos
“Up Next” videos are displayed next to or below the video a user is watching. They are automatically selected based on several factors, including what is currently being watched. Learn more about recommendations.

Dvs. søgehistorik og andre Google og Chrome settings og profilering afgører hvad der vises. Det er således uden for din fulde kontrol.

Manage your recommendations and search results
Your activity on YouTube, Google, and Chrome may influence your YouTube search results, recommendations on the Home page, in-app notifications, and suggested videos among other places.

Så adskillige faktorer afgører hvad anbefalingerne er og så er Brylas gæt i øvrigt ganske kvalificeret mht. animationstingen.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Nu hvor den kategoriseres rigtigt, har jeg prøvet endnu en gang at ændre link fra skjult til offentlig. Nu må vi se om den pga. offentliggørelsen går tilbage til den meningsløse ændring af andre anbefalede lignende videoer i baren til højre.

EDIT: Nu gør den det igen. Lige så snart der klikkes "offentlig", forsvinder alle de andre videoer ude i siden, og kun få mere eller mindre irrelevante videoer bliver vist.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Jeg undrer mig altså stadig over denne bug.

For lige at tage sagen forfra:

På youtube kan jeg vælge at lade en video være: A: Offentlig, B: Skjult, C: Privat. Offentlig betyder... ja, offentlig. Alle som besøger min kanal kan se den pågældne video. Skjult betyder: Alle med linket kan se videoen.

Når min video (kun denne video med domkirken) er OFFENTLIG forekommer dette.
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=1 ... 07#p661483

Det var præcis ens for mig. Nøjagtigt samme anbefalinger.

Når jeg derimod gør den SKJULT ser anbefalingerne normale ud. Dvs. en masse forslag til anbefalinger, for mit vedkommende eksempelvis "Two Steps From Hell", klassisk musik mm.

Altså nogenlunde sådan her (lidt forskellig på min pga. mine interesser):
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=1 ... 07#p661494

Når jeg gør den offentlig igen, så sker der dette igen (fuldstændig samme skærmbillede):
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=1 ... 07#p661483

Altså samme problem.

Er I med?

Jeg har tilmed prøvet at slette videoen og gen-uploade samme MP4-fil. Samme problem. Samme bug.

Jeg tror at youtube analyserer filmen, og tror det har at gøre med legetøj. Youtube har jo billedgenkendelse og andre avancerede algoritmer. Der er åbenbart en bug i den.

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem
Indlæg: 1299
Sted: copenhagen

Indlæg af derermusikanten000 »


det er sådan noget folk vil have - eller jeg ødelægger min iphone - - - neej det er svært at blive nr 1 :)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Lidt tanker:

1. Subs - svjh så er alt under 1000 subs petitesse. Man kan ikke monetize før man har passeret 1000 subs.
2. Ikke monetized indhold er uinteressant for Youtube. De lever jo trods alt af deres indtjenening. Så ingen grund til at promovere det.
3. Visninger og delinger er vigtige. Hvis ens publikum "bare" ser ens video, så er den af lavere interesse, end videoer, der bliver delt rundt omkring.

Så der skal gøres en indsats for at få mere gang i butikken. Her er hvad jeg lige tænker:

Man skal være meget mere på med at interagere med sit publikum. Kommentarer, delinger, likes/dislikes* - få dem til at subscribe.

Jeg kan se på din debat-side, at du aldrig har svaret på folks spørgsmål. Det lægger jo ikke op til, at flere skal interagere med dig og din kanal. De få folk, der rent faktisk tager sig tid til at kommentere derinde er jo "aktiver". Nu signalerer det bare, at du ikke vil interagere.

Dine videotitler er også en blanding af dansk og engelsk - jeg tror man skal være skarp på, at indhold og sprog er ens. Titlerne kan også godt være mere forklarende - er det musik eller animation f.eks. Men måske musik og animation skulle deles op på to kanaler? Og hold det hele på engelsk - dansk er altså et alt for lille sprog til så niche-præget indhold og det "skræmmer" alle andre væk.

Dine videokort eller hvad youtube nu kalder deres thumbnails kunne også godt være mere sælgende. Mange af dem ser altså rigtigt kedelige ud - hvorfor skal folk klikke på dem?

Hyppighed - der skal være nyt indhold regelmæssigt. Måske ikke hver uge - men en 2-3 måneders pause er IMO for meget. Hvis folk har set en af dine videoer, så er der større chance for, at de får en af dine nye videoer i deres feed selvom de ikke har subscribed.

Det er svært med musikvideoer - men dine animationer kan godt lægge mere op til, at folk skal kommentere. Folk elsker jo at skrive og læse deres egne meninger. Der er masser af spørgsmål at stille. "Hvilken borg synes du er den flotteste", "Nævn de 3 mest interessante fæstningsværker du har besøgt". "Hvilket slag er bedst beskrevet på film" osv ... Men hvis du også kan gøre det med musikvideoerne, så er det absolut et plus.

Sørg for at svare alle kommentarer - alle steder - indtil du drukner i dem.

* = Likes/dislikes er vist nogenlunde lige godt ifht Youtube. Det viser, at publikum gider engagere sig. Om grundlaget er positivt eller negativt er som sådan ligegyldigt.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Jo - en ting mere.

Animationer - hvad med at lave nogle "sådan lavede jeg ..." - folk elsker forklarende videoer, hvor man kommer bagom processen - om hvad der var svært, de der småfejl som kun du selv ser osv.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

SustainerPlayer skrev: Jeg kan se på din debat-side, at du aldrig har svaret på folks spørgsmål. Det lægger jo ikke op til, at flere skal interagere med dig og din kanal. De få folk, der rent faktisk tager sig tid til at kommentere derinde er jo "aktiver". Nu signalerer det bare, at du ikke vil interagere.
Jeg ved ikke hvorfor mine egne kommentarer ikke figurerer på debatsiden. For jeg har da godt nok besvaret snart sagt alle kommentarer på mine videoer over flere år.

Gå ind på min kanal's hovedside. Find enhver nyere video (3 år gamle til nu) og se på kommentarer. Jeg besvarer da dem alle sammen?
Undtagen spam-kommentarer, som jeg naturligvis sletter. Jeg regner også "'kæft det er noget lort"-kommentarer som spam. Det er intetsigende, og lægger ikke op til debat. At lade en sådan kommentar stå tjener ikke noget formål, tværtimod kan det få nye besøgende til slet ikke at give min video nogen chance, fordi den første kommentar de ser siger at det er noget lort jeg har lavet. Folk er forudindtagede, skal man huske.

Derimod besvarer jeg gerne kommentarer som er spørgende, og også gerne kritiske ala' "Var nu virkelig sådan det var?"-agtigt. Sådanne kommentarer vil jeg rigtig gerne have, og deltage i sådanne debatter. Jeg står gerne på mål for kritik, men ikke spam eller trolls.

Debatsiden på forsiden af min kanal, troede jeg var en slags gæstebog, og derudover er kommentarerne rimelig gamle.
Jeg kan have taget fejl her.
SustainerPlayer skrev: Dine videotitler er også en blanding af dansk og engelsk - jeg tror man skal være skarp på, at indhold og sprog er ens. Titlerne kan også godt være mere forklarende - er det musik eller animation f.eks. Men måske musik og animation skulle deles op på to kanaler? Og hold det hele på engelsk - dansk er altså et alt for lille sprog til så niche-præget indhold og det "skræmmer" alle andre væk.
Ok. Det skal jeg huske fremover.
Men kanalen bliver ikke delt op.

Men måske skal jeg henvise mere til soundcloud, hvad angår musik, og holde kanalen til animationer og musikvideoer?
SustainerPlayer skrev: Dine videokort eller hvad youtube nu kalder deres thumbnails kunne også godt være mere sælgende. Mange af dem ser altså rigtigt kedelige ud - hvorfor skal folk klikke på dem?
Ok, tak for idéen.

Hvordan laver man en spændende tumbnail?
Hvad er "kriterierne" så at sige, hvis man kan sætte kriterier på spændende thumbnails?
SustainerPlayer skrev:
Hyppighed - der skal være nyt indhold regelmæssigt. Måske ikke hver uge - men en 2-3 måneders pause er IMO for meget. Hvis folk har set en af dine videoer, så er der større chance for, at de får en af dine nye videoer i deres feed selvom de ikke har subscribed.
Dette krav kan jeg desværre ikke leve op til. Jeg er for udfordret til at kunne lægge kvalitetsting op hver måned eller på anden vis overholde deadlines.

Så hellere vente 2-3 måneder (eller længere) og få noget ordentligt indhold.
SustainerPlayer skrev: Det er svært med musikvideoer - men dine animationer kan godt lægge mere op til, at folk skal kommentere. Folk elsker jo at skrive og læse deres egne meninger. Der er masser af spørgsmål at stille. "Hvilken borg synes du er den flotteste", "Nævn de 3 mest interessante fæstningsværker du har besøgt". "Hvilket slag er bedst beskrevet på film" osv ... Men hvis du også kan gøre det med musikvideoerne, så er det absolut et plus.
Helt klart. Tak for tippet :)
SustainerPlayer skrev: * = Likes/dislikes er vist nogenlunde lige godt ifht Youtube. Det viser, at publikum gider engagere sig. Om grundlaget er positivt eller negativt er som sådan ligegyldigt.
Ok, tak. Det vidste jeg ikke.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

SustainerPlayer skrev:Jo - en ting mere.

Animationer - hvad med at lave nogle "sådan lavede jeg ..." - folk elsker forklarende videoer, hvor man kommer bagom processen - om hvad der var svært, de der småfejl som kun du selv ser osv.
Her henviser jeg til artikler på:

Virtualhistory.webnode.dk
Eller mediumaevum.webnode.com

Eksempel: 5. kapitel (Bispernes Hald) på denne side:
https://virtualhistory.webnode.dk/hald- ... bispeborg/

- giver indblik i problemerne med rekonstruktionen af Hald Slot.

Men jeg skal nok være bedre til at linke i mine videobeskrivelser.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

mediumaevum skrev:
SustainerPlayer skrev:Jo - en ting mere.

Animationer - hvad med at lave nogle "sådan lavede jeg ..." - folk elsker forklarende videoer, hvor man kommer bagom processen - om hvad der var svært, de der småfejl som kun du selv ser osv.
Her henviser jeg til artikler på:

Virtualhistory.webnode.dk
Eller mediumaevum.webnode.com

Eksempel: 5. kapitel (Bispernes Hald) på denne side:
https://virtualhistory.webnode.dk/hald- ... bispeborg/

- giver indblik i problemerne med rekonstruktionen af Hald Slot.

Men jeg skal nok være bedre til at linke i mine videobeskrivelser.
Det var nu ikke det jeg mente. Du skal ikke sende dine "kunder" videre - du skal selv betjene dem - på platformen - hold dem på youtube. Lav videoer om det.

Jo mere trafik du generer - jo større er chancen for, at youtube vil vise dine videoer i andre feeds.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

mediumaevum skrev: Hvordan laver man en spændende tumbnail?
Hvad er "kriterierne" så at sige, hvis man kan sætte kriterier på spændende thumbnails?
Noget der lokker dit typiske publikum til at klikke på netop dine videoer i stedet for "dine konkurrenter". Jeg er ikke lige i din kundegruppe, så det vil jeg lade op til dig.

Men de skal skille sig ud, være iøjnefaldende og indbydende.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

SustainerPlayer skrev: Det var nu ikke det jeg mente. Du skal ikke sende dine "kunder" videre - du skal selv betjene dem - på platformen - hold dem på youtube. Lav videoer om det.

Jo mere trafik du generer - jo større er chancen for, at youtube vil vise dine videoer i andre feeds.
Det var det jeg frygtede. Det kræver en tråd for sig selv i AV-forummet.

Nyt svar